Asystent skrętu
W momencie gdy kierowca włącza kierunkowskaz, asystent skrętu zaczyna kontrolować przeciwny pas ruchu. Wykorzystuje do tego dane pozyskiwane z dwóch przednich czujników radarowych i z kamery w przodzie pojazdu. Podczas skręcania w prawo lub w lewo (w zależności od przyjętego w danym kraju modelu ruchu) asystent skrętu automatycznie inicjuje hamowanie w chwili, gdy systemy wykryją inny pojazd nadjeżdżający z przeciwka. Zapobiega w ten sposób kolizji z drugim pojazdem. System działa w momencie ruszania i powolnej jazdy z prędkością max. 10 km/h. Ingerencja powoduje, że nasze Audi pozostaje na swoim pasie ruchu. Kierowca informowany jest o interwencji systemu sygnałem wyświetlającym się na tablicy rozdzielczej.
Adaptive cruise control (z funkcją Stop&Go)
Adaptive cruise control (ACC) odciąża kierowcę zwłaszcza podczas długiej podróży i w gęstym ruchu wymagającym ciągłego zatrzymywania się i ruszania. Ruszając i hamując automatycznie, system zachowuje ustaloną odległość od pojazdów przed nami. Kierowca może wybrać jeden z pięciu stopni ustalania odległości, a za pomocą Audi drive select określić przyspieszenie oraz dynamikę. System wykorzystuje dane pozyskiwane z czujników radarowych oraz z kamery na przedzie auta. Rozpoznają one pojazdy jadące przed nami i mierzą odległość do nich. Gdy samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów S tronic lub tiptronic, system działa w pełnym zakresie prędkości: od 0 do 250 km/h. Gdy natomiast w samochodzie zamontowana jest manualna skrzynia biegów, zaczyna działać przy prędkości 30 km/h. Jeśli system ACC jest wyłączony, wskaźnik odstępu podaje prowadzącemu informację o odległości do jadącego przed nami pojazdu i ostrzega przed zbyt bliskim podjechaniem do niego. Funkcja ta działa przy prędkości 60 km/h i wyższych.
System ACC posiada również funkcję Stop&Go, o ile samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów S tronic lub tipronic. Funkcja ta, w gęstym ruchu drogowym samodzielnie spowalnia samochód aż do zatrzymania, a po krótkim zatrzymaniu, automatycznie ponownie rusza, jadąc za pojazdem poprzedzającym. Po dłuższym zatrzymaniu, kierowca musi lekko wcisnąć pedał gazu lub użyć manetki przy kierownicy. Najbliższe otoczenie przed pojazdem, oprócz czujników radarowych i kamery zamontowanej w przodzie, kontrolują też czujniki ultradźwiękowe.
Asystent ruszania na wzniesieniu
Asystent ruszania na wzniesieniu umożliwia komfortowy start pojazdu na wzniesieniach i spadkach drogi oraz zapobiega staczaniu się auta w dół. Gdy asystent ruszania na wzniesieniu jest włączony, a samochód przez dłuższy czas stoi w takim terenie, system automatycznie załącza elektromechaniczny hamulec postojowy. Dzięki temu, nie jest potrzebne ręczne włączanie hamulca postojowego. W samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów S tronic, stojący na wzniesieniu, np. przed sygnalizacją świetlną samochód, ruszy bez staczania się w momencie, gdy osoba prowadząca wciśnie pedał gazu. System włącza się przyciskając odpowiedni przycisk.
Audi active lane assist – asystent toru jazdy
Aktywujący się przy prędkości 65 km/h system Audi active lane assist – asystent toru jazdy, pomaga kierowcy pozostać na obranym pasie ruchu. Kamera rozpoznaje linie rozgraniczające pasy ruchu i tor jazdy, który pojazd utrzymuje między nimi. Rozróżnia przy tym żółte oznakowania tymczasowe, od stałych oznakowań w kolorze białym. Jeśli nasz samochód zbliża się do linii rozgraniczającej pasy jazdy bez włączenia kierunkowskazu, system pomaga kierowcy pozostać na właściwym pasie ruchu poprzez delikatną, ale wyczuwalną ingerencję elektromechanicznego wspomagania kierownicy. W systemie obsługi MMI kierowca sam określa, jak wcześnie asystent toru jazdy ma zareagować. W przypadku, gdy interwencja ustalona jest na wczesne stadium, system wspiera kierowcę lekką korektą pracy układu kierowniczego, prowadząc pojazd w kierunku środka pasa ruchu. Gdy interwencja ustalona jest na późne stadium, Audi active lane assist uruchamia się tuż przed ewentualnym przejechaniem rozpoznanej linii i koryguje tor jazdy mocniejszą ingerencją w układ kierowniczy. Ponadto kierowca może też wybrać opcję ostrzegania wibracjami kierownicy, gdy przekroczy rozpoznaną linię pasa ruchu.
Asystent manewrów z przyczepą
System ten wpiera kierowcę podczas manewrowania do tyłu z przyczepą. Regulatorem obrotowo-przyciskowym MMI kierowca może stale ustawiać kąt cofania. Jeżeli samochód ma jechać prosto, kierowca lekko naciska pokrętło jeden raz. Dla lepszej orientacji, na monitorze MMI pojawia się obraz z kamery cofania, uzupełniony o linie pomocnicze. Asystent manewrowania z przyczepą przejmuje prowadzenie i precyzyjnie ustawia przyczepę na wybranym torze, a kierowca steruje całym pojazdem za pomocą regulatora. Technicznie, system opiera się na pracy obrotowego czujnika zamontowanego na haku holowniczym. Czujnik ten rozpoznaje kąt pomiędzy pojazdem ciągnącym, a przyczepą. Przed skorzystaniem z systemu, kierowca powinien „zapoznać” system z przyczepą i przejechać z nią kilka metrów. Asystent umożliwia jazdę z prędkością do 10 km/h. Jeżeli kąt załamania jest zbyt duży, system włącza ostrzeżenie, a w razie potrzeby hamuje.
Audi pre sense basic - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów
Audi pre sense basic - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów, wprowadza zapobiegawcze środki bezpieczeństwa dla pasażerów w momencie rozpoznania sytuacji krytycznej. W tym celu wykorzystuje informacje pochodzące z różnych systemów. Uruchamia się na przykład wtedy, gdy czujniki elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) rejestrują poślizg lub hamowanie awaryjne. Wówczas system elektrycznie napina pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, by zmniejszyć bezwładne ruchy tych osób do przodu lub na boki. Lusterka boczne zostają automatycznie złożone, a otwierany dach zamknięty. Dodatkowo uruchamiają się światła awaryjne, aby ostrzec o zdarzeniu nadjeżdżających za nami kierowców.
Audi pre sense city - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów w ruchu miejskim
Jeśli pojazd porusza się z prędkością do 85 km/h, to za pomocą kamery na przedniej szybie o zasięgu ponad 100 metrów, system Audi pre sense city skanuje drogę rejstrując ruch innych pojazdów i pieszych. Jeżeli naszemu autu grozi kolizja z innym pojazdem lub pieszym, system ostrzega kierowcę w kilku stopniach. Najpierw uruchamiany jest sygnał wizualny i dźwiękowy. Następnie, jeżeli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze sygnały, następuje dodatkowe ostrzegawcze szarpnięcie. Moment ostrzeżenia można ustawić za pomocą systemu MMI. W kolejnym etapie, system automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne. Przy prędkościach do 40 km/h, system pomaga całkowicie uniknąć wypadku. Przy prędkościach od 40 km/h do 85 km/h, prędkość, z jaką dochodzi do zderzenia, zostaje zredukowana dzięki uruchomieniu hamulca. W razie potrzeby, do akcji włączają się dodatkowe funkcje systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic.
Audi pre sense front - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu
System Audi pre sense front pomaga unikać wypadków wynikających z wjechania w pojazd poruszający się przed nami lub zmniejszyć ich skutki. System wykorzystuje sygnały pochodzące z czujników radarowych i kamery układu adaptive cruise control z funkcją Stop &Go, stąd montowany jest wyłącznie razem z ACC. W sytuacji niebezpiecznej, system przy pomocy koncepcji stopniowych sygnałów ostrzegawczych zmusza kierowcę do hamowania. W pierwszym etapie interwencji ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych, zawczasu napełnia układ hamulcowy i – jeżeli w danym modelu występuje – usztywnia amortyzatory zawieszenia pneumatycznego adaptive air suspension. Jeżeli kierowca nie reaguje na sygnały, następuje częściowe hamowanie. Jednocześnie system napina pasy bezpieczeństwa, zamyka okna i otwierany dach oraz włącza światła awaryjne. Przy prędkości poniżej 30 km/h, w sytuacji krytycznej, system inicjuje hamowanie awaryjne. Działa w pełnym zakresie prędkości, od 0 do 250 km/h.
Audi pre sense rear - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu
Audi pre sense rear - system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu, dzięki czujnikom radarowym zamontowanym na tylnym zderzaku, rozpoznaje grożące uderzenie w tył samochodu i uruchamia zapobiegawcze środki bezpieczeństwa. Obejmują one elektrycznie sterowane napisanie pasów bezpieczeństwa oraz zamknięcie okien i otwieranego dachu. Dodatkowo system uruchamia światła awaryjne w celu ostrzeżenia nadjeżdżających kierowców o niebezpiecznej sytuacji. Ponadto uruchomiony zostaje sygnał rear-end collision alert signal (RECAS) – miganie świateł awaryjnych z dużą częstotliwością. Niezależnie od prędkości, system jest aktywny w tle, za wyjątkiem samochodów ciągnących przyczepę.
Audi side assist – asystent zmiany pasa ruchu
Audi side assist - asystent zmiany pasa ruchu, pomaga kierowcy podczas zmiany pasa ruchu przy prędkości samochodu od 15 km/h wzwyż. Wykorzystuje w tym celu dwa umieszczone z tyłu pojazdu czujniki radarowe skanujące teren w promieniu ok. 70 metrów. Jeżeli system wykryje, że inny pojazd porusza się w tzw. martwym polu lub szybko się do nas zbliża, włącza ostrzegawcze diody umieszczone w obudowie odpowiedniego zewnętrznego lusterka. Jeżeli kierowca mimo to włączy teraz kierunkowskaz, dioda LED czterokrotnie szybko i jasno zamiga.
Ostrzeżenie przy wysiadaniu
Ostrzeżenie przy wysiadaniu zwiększa bezpieczeństwo w ruchu miejskim. Uaktywnia się ono po zatrzymaniu samochodu. Jeśli z tyłu nadjeżdżają inne samochody lub rowerzyści, a ich ruch zostanie rozpoznany jako zagrażający, przed otwarciem drzwi system ostrzega kierowcę i wszystkich pasażerów, włączając ostrzegawcze diody. W zależności od modelu, diody te to listwa świetlna w podłokietniku w drzwiach lub lampka konturowa w zagłębieniu klamki. W sytuacji uznanej za niebezpieczną, diody migają czterokrotnie czerwonym światłem. Ponadto uruchomione zostają diody systemu Audi side assist w odpowiednim lusterku bocznym. Ostrzeganie przy wysiadaniu jest aktywne jeszcze przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu. System bazuje na dwóch czujnikach radarowych systemu Audi side assist kontrolujących obszar bezpośrednio za pojazdem i dookoła niego.
Asystent omijania przeszkód
Asystent omijania przeszkód pomaga kierowcy ominąć przeszkodę w sytuacji awaryjnej. Wykorzystuje do tego sygnały płynące z dwóch czujników radarowych i z kamery w przodzie pojazdu. Do obliczenia odpowiedniego toru ominięcia przeszkody bierze pod uwagę odstęp, szerokość i przesunięcie względem jadącego przed nami pojazdu. W pierszym etapie – jako ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem – uruchamia się ostrzegawcze szarpnięcie. Jeżeli kierowca następnie sam omija przeszkodę, asystent wspiera go aplikując delikatny impuls skrętu pomagający w precyzyjnym wyprowadzeniu samochodu z sytuacji krytycznej lub w niezbędnej zmianie pasa ruchu. Asystent omijania przeszkód jest aktywny w przedziale prędkości od ok. 30 do 150 km/h i zakłada, że kierowca prowadzi samochód podczas całego manewru. Asystent informuje o swojej interwencji odpowiednim sygnałem wyświetlającym się na tablicy rozdzielczej.
Asystent hamowania zapobiegający kolejnej kolizji
Asystent hamowania zapobiegający kolejnej kolizji automatycznie uruchamia hamulce samochodu biorącego udział w wypadku. W ten sposób zmniejsza niebezpieczeństwo niekontrolowanego poślizgu i ryzyko kolejnych kolizji. Kolizję rejestrują odpowiednie czujniki. W sytuacji zarejstrowania wypadku, komputer bezpieczeństwa określa stopień siły uderzenia i zmniejszenia prędkości. Jeśli zdefiniowane progi zostaną przekroczone, komputer przesyła odpowiedni komunikat do jednostki sterującej systemem ESC w celu uruchomienia automatycznego hamowania uwzględniającego stanu systemu. Pojazd nie będzie hamować automatycznie, jeżeli kierowca cały czas naciska pedał gazu. Hamowanie nie aktywuje się również wówczas, gdy elektroniczna stabilizacja toru jazdy (ESC), układ hamulcowy lub system elektryczny nie są sprawne.
Asystent parkowania tyłem
Asystent parkowania tyłem ułatwia precyzyjne manewrowanie i parkowanie samochodu również w ciasnych przestrzeniach. Ostrzega sygnałami dźwiękowymi kierowcę prowadzącego auto do tyłu, kiedy odstęp od obiektu rozpoznanego za pojazdem zostanie uznany za niebezpieczny. Asystent używa do tego czujników ultradźwiękowych niewidocznie wmontowanych w tylny zderzak. Wykrywają one również te przeszkody, które znajdują się poza zasięgiem wzroku kierowcy. Sygnał ostrzegawczy o zwiększającej się częstotliwości wskazuje na zmniejszający się odstęp od przeszkody. Przy odległości ok. 30 centymetrów od rozpoznanego obiektu kierowca usłyszy ciągły dźwięk – sygnał do zatrzymania.
Asystent parkowania plus
Asystent parkowania plus informuje kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi o przeszkodach za i przed samochodem. Sygnały aktywują się po włączeniu biegu wstecznego i aktywacji systemu przyciskiem na konsoli środkowej, jeżeli odstęp od rozpoznanego obiektu na torze jazdy wynosi mniej niż 90 centymetrów. Odległość od przeszkód mierzą czujniki ultradźwiękowe niewidocznie wmontowane w zderzaki. Wyświetlacz MMI wizualizuje całą operację. Biały obszar pokazuje obiekt rozpoznany poza torem jazdy, obszary czerwone to przeszkody znajdujące się na torze jazdy. Tor jazdy wyznaczają także wirtualne boczne linie, uprzednio obliczone na podstawie aktualnego stopnia skrętu kół. Taka wizualizacja jeszcze bardziej ułatwia wjazd na miejsce parkowania i wyjazd z niego. Sygnał ostrzegawczy o zwiększającej się częstotliwości wskazuje na zmniejszający się odstęp od przeszkody. Przy odległości ok. 30 centymetrów od rozpoznanego obiektu, kierowca usłyszy ciągły dźwięk – sygnał do zatrzymania.
Asystent świateł drogowych
Asystent świateł drogowych wykorzystuje kamerę zamontowaną w lusterku wstecznym. Rozpoznaje światło reflektorów pojazdów jadących z naprzeciwka, światła tylne innych uczestników ruchu oraz światło odbijające się od znaków z nazwami miejscowości i automatycznie przełącza światła drogowe na mijania. Zapewnia to lepszą widoczność i spokój w czasie jazdy. Pojazdy jadące z naprzeciwka nie są oślepiane.
Tempomat
Tempomat utrzymuje stałą, ustaloną prędkość, poczynając od ok. 30 km/h (w zależności od modelu), pod warunkiem, że może ona być utrzymywana przez moc silnika i spadek lub wzrost jego obrotów. Dzięki temu, system odciąża kierowcę przede wszystkim na długich trasach. Stała prędkość przyczynia się jednocześnie do mniejszego zużycia paliwa, a tym samym niższej emisji dwutlenku węgla. System obsługuje się używając dodatkowego drążka przy kierownicy, a ustalona prędkość wyświetla się na tablicy rozdzielczej. Naciśnięcie pedału hamulca dezaktywuje system.
Ogranicznik prędkości
Regulowany ogranicznik prędkości, w zakresie od 30 do 250 km/h, ogranicza prędkość do wartości określonej przez kierowcę. Funkcja ta jest bardzo pomocna np. przy oraniczeniu prędkości w miejscowościach, czy na odcinkach z robotami drogowymi. Po osiągnięciu określonej wartości granicznej pojazd łagodnie zwalnia. Sam zwiększony nacisk na pedał gazu nie powoduje przekroczenia prędkości. Jednak mocne uderzenie w pedał gazu może spowodować tymczasowe wyłączenie ograniczenia. Funkcję można też zupełnie wyłączyć. Wybrana prędkość wyświetlana jest cały czas na tablicy rozdzielczej.
Asystent niebezpieczeństwa
Asystent niebezpieczeństwa – w granicach, na które pozwala system – rozpoznaje sytuację, w której kierowca nie wykonuje żadnych gestów i operacji. W takim przypadku, system przejmuje prowadzenie pojazdu i hamuje automatycznie, aż do zatrzymania, nie opuszczając obranego pasa ruchu. Asystent kontroluje ruchy kierownicą wykonywane przez osobę prowadzącą i kiedy rozpozna, że kierowca nie przejawia żadnej aktywności, wymusza na nim przejęcie kontroli nad pojazdem poprzez uruchomienie wielokrotnych, wizualnych i dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych, a także przez pulsacyjne hamowanie. Przy prędkości poniżej 80 km/h, przy pierwszym hamowaniu pulsacyjnym, dodatkowo włączają się światła awaryjne ostrzegające innych uczestników ruchu. Jeżeli pomimo sygnałów ostrzegawczych kierowca wciąż nie podejmuje aktywności, asystent wyhamowuje samochód aż do zatrzymania, a hamulec postojowy zostaje automatycznie włączony. Kierowca może zawsze zakończyć działanie asystenta ruszając kierownicą, naciskając pedał hamulca lub przyspieszenia i wyłączajac system active lane assist lub adaptive cruise control.
Asystent niebezpieczeństwa to uzupełnienie systemu Audi active lane assist. Może wykorzystywać funkcje systemów adaptive cruise control i ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu – pre sense front. Aktywuje się tylko wtedy, gdy system active lane assist jest włączony i gotowy do działania, oraz gdy włączony i aktywny jest system adaptive cruise control.
Asystent parkowania
Asystent parkowania automatycznie wprowadza pojazd na miejsce parkingowe podczas parkowania równoległego i prostopadłego. Wykorzystuje to tego czujniki ultradźwiękowe zamontowane w przednich i tylnych zderzakach oraz w ich bokach. Wymierzają one miejsce parkingowe, które mija nasz samochód jadący z umiarkowaną prędkością. By efekty ich pracy były optymalne, prędkość nie może przekraczać 20 km/h przy parkowaniu prostopadłym i 30 km/h przy parkowaniu równoległym. Jeśli system znajdzie odpowiednie miejsce, na wyświetlaczu systemu MMI wyświetli się informacja, a kontrolę nad procesem parkowania przejmuje asystent. Kierowca w czasie parkowania musi jedynie dodawać gazu, zmieniać biegi i hamować. Kierowcy pomagają też sygnały dźwiękowe. W razie potrzeby, asystent parkuje wykonując kilka manewrów do przodu i do tyłu. Asystent funkcjonuje też podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych równoległych do krawędzi jezdni. Kierowca aktywuje system przyciskiem na konsoli środkowej.
Predyktywny asystent wydajności
Predyktywny asystent wydajności ściśle współpracuje z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC), z systemem nawigacji i z działającą w oparciu o obraz z kamery funkcją rozpoznawania znaków drogowych. Jeśli tempomat ACC jest aktywny, to system samodzielnie, predyktywnie/przewidująco dostosowuje ustaloną wcześniej prędkość do określonych warunków: topografii odcinka, ograniczeń prędkości i poprzedzających nasz samochód innych uczestników ruchu. Zarówno przy włączonej, jak i przy wyłączonej nawigacji, predyktywny asystent wydajności wykorzystuje dane odcinkowe, by zwrócić uwagę kierowcy na sytuacje, w których ten powinien zmniejszyć prędkość. Predyktywny asystent wydajności rozpoznaje zakręty, ronda i skrzyżowania, spadki i wzniesienia oraz miejscowości i tablice z ograniczeniem prędkości - w wielu przypadkach na długo przed tym, zanim zauważy je kierowca. W takich sytuacjach, na tablicy rozdzielczej lub na wyświetlaczu Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu head-up-display, pojawia się odpowiednia wskazówka. Gdy kierowca sobie zażyczy, system może regulować tryb pracy wolnego biegu automatycznej skrzyni biegów. Jazda na wolnym biegu aktywowana jest tylko wtedy, gdy może ona trwać przez dłuższy czas. Gdy tylko faza ta się zakończy, samochód automatycznie ponownie przyspieszy do ustalonej przez kierowcę prędkości, o ile włączony jest system ACC. Predyktywny asystent wydajności na drogach poza terenem zabudowanym może obniżyć zużycie paliwa nawet o 10 procent.
Kamera cofania
Kamera cofania ułatwia manewrowanie, wyświetlając obszaru za pojazdem na ekranie systemu MMI. Uwzględniając promień skrętu i wyrysowując na ekranie linie toru jazdy i linie pomocnicze, wspomaga cofanie. Podczas wykonywania manewru parkowania równoległego do tyłu, linie wyznaczające tor jazdy oraz również oznaczone na ekranie punkty jego zmiany, pozwalają precyzyjnie wprowadzić samochód na miejsce parkingowe. Wirtualna, niebieska powierzchnia na obrazie z kamery sygnalizuje, gdzie będzie stał pojazd po zaparkowaniu. Kamera cofania jest wbudowana w uchwyt tylnej klapy. Aktywuje się przy wrzuceniu biegu wstecznego, ale można ją też włączyć przyciskiem na konsoli środkowej.
Asystent jazdy w korkach
Asystent jazdy w korkach, to część systemu automatycznej regulacji odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control. W zakresie prędkości od 0 do 65 km/h, asystent jazdy w korkach, w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, może na drogach wysokiej jakości przejąć prowadzenie auta do momentu ożywienia się ruchu. System wykorzystuje w tym celu czujniki radarowe i kamerę zamontowaną w przodzie pojazdu. Prowadzi pojazd wykonując łagodne ruchy kierownicą w ramach granic systemowych. Asystent jazdy w korkach określa swoje położenie na podstawie oznakowania poziomego na jezdni, infrastruktury po bokach drogi i położenia innych pojazdów. Jeżeli asystent jazdy w korkach osiągnie swoje granice systemowe, gdy korek się skończy lub gdy przed nim znajduje się ostry zakręt, kierownicę ponownie musi przejąć człowiek. Jeśli tego nie zrobi, system ostrzega go w kilku etapach. Ostatnim środkiem ostrzegawczym jest automatyczne, całkowite zatrzymanie pojazdu.
Asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu
Asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu, ostrzega kierowcę podczas powolnego cofania, np. wyjeżdżania z równoległego miejsca parkingowego, przed innymi zbliżającymi się pojazdami, które rozpoznał jako stanowiące potencjalne zagrożenie. Wykorzystuje do tego tylne czujniki radarowe. Skanują one obszar za pojazdem: pasy ruchu po lewej i prawej stronie. Ostrzeżenie pojawia się stopniowo – najpierw w postaci wizualnej na monitorze MMI (na wyświetlaczu asystenta parkowania). Sytuacja zostaje przestawiona w formie wirtualnego rzutu z góry, z kamery „z tyłu” i „z tyłu po bokach”. Czerwone strzałki za pojazdem pokazują kierunek, z którego może pojawić się zagrożenie. Jeżeli kierowca nie zareaguje na wskazówki wizualne, pojawia się sygnał dźwiękowy, zanim system uruchomi ostrzegające szarpnięcie. W ten sposób można uniknąć wypadku podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego.
Kamery 360°
Cztery kamery monitorują otoczenie wokół pojazdu i rejestrują przeszkody w bezpośrednim jego otoczeniu. Kierowca może wybierać między różnymi widokami ułatwiającymi parkowanie i manewrowanie. W trybie „otoczenie”, na wyświetlaczu MMI widzi wirtualny rzut z góry, który umożliwia wgląd w całą sytuację parkowania tak, by można było odpowiednio ustawić pojazd do parkowania. Tryby „ z przodu” i „z tyłu” dają lepszą widoczność podczas wyjeżdżania z ciasnego miejsca parkingowego lub podczas poruszania się wąskimi wjazdami. Możliwość zapisania optymalnego widoku z przodu i z tyłu uzupełnia możliwości tego systemu. Jego funkcje włączają się automatycznie po wrzuceniu biegu wstecznego. Można je też włączyć przyciskiem na konsoli środkowej.
System rozpoznawania znaków drogowych
Kamera systemu rozpoznawania znaków drogowych rozpoznaje m. in. znaki ograniczenia prędkości (również w formie wyświetlaczy cyfrowych), zakazu wyprzedzania oraz inne znaki i wyświetla je kierowcy w postaci grafik. Pojawiają się one w systemie informacji dla kierowcy lub w Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu head-up-display. Kamera na przedniej szybie rejestruje też tymczasowe ograniczenia prędkości, np. ze względu na roboty drogowe oraz ograniczenia czasowe i spowodowane warunkami atmosferycznymi. System pokazuje prędkość dozwoloną w danej chwili. Jeśli przy mokrej nawierzchni dozwolona jest niższa prędkość, to właśnie ona jest wyświetlana – pod warunkiem włączonych wycieraczek. Czasowo obowiązujące ograniczenia prędkości pokazywane są tylko w godzinach ich obowiązywania. Ponadto kierowca może wybrać prędkość pojazdu, która będzie funkcjonować jako margines bezpieczeństwa i próg ostrzegania. Gdy system rozpoznaje naruszenie przepisów, wyświetla ostrzeżenie.
Adaptacyjny asystent jazdy
Adaptacyjny asystent jazdy (niem. Adaptiver Fahrassistent – AFA) wspomaga kierowcę podczas przyspieszania i hamowania, a także pomaga w zakresie prędkości od 0 do 250 km/h utrzymywać prędkość i odstęp od innych pojazdów oraz zachowywać tor jazdy. Asystent wspiera kierowcę również w korkach. Zapewnia większy komfort jazdy, zwłaszcza na dłuższych odcinkach. System łączy w jedno funkcje adaptacyjnego tempomatu (adaptive cruise control) oraz asystenta toru jazdy (Audi active lane assist).
Adaptacyjny tempomat ustala odpowiednią prędkość naszego auta oraz odstęp od pojazdu jadącego przed nami, zawiadując jednocześnie funkcjami przyspieszania i hamowania. W przypadku poruszania się w spowolnionym ruchu wymagającym nieustannego ruszania i zatrzymywania pojazdu oraz w sytuacji jazdy w korku, AFA wyhamowuje samochód aż do zatrzymania. Auto z tym systemem może również samodzielnie ruszyć, zależy to jednak od długości postoju. Zaleta systemu w trudnych sytuacjach i przy zwężeniach jezdni: pojazd automatycznie dostosowuje prędkość do ruchu. W miejscu prowadzenia robót drogowych możliwa jest w ten sposób jazda po jednym pasie.
Kierowca może dodatkowo włączyć funkcję utrzymywania toru jazdy. Rozpoznaje ona oznakowanie poziome pasów ruchu, krawężniki i inne pojazdy jadące przed nami. Na podstawie tych informacji AFA tworzy tzw. wirtualny sznur pojazdów i „prowadzi“ w nim nasz samochód. System może też ingerować w działanie układu kierowniczego, dzięki czemu pojazd jest w stanie konsekwentnie utrzymywać tor jazdy.
Do ciągłego monitorowania otoczenia, AFA wykorzystuje wbudowany z przodu samochodu czujnik radarowy, skaner laserowy, przednią kamerę i czujniki ultradźwiękowe.
Funkcja automatycznego parkowania Audi AI remote parking pilot oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu Audi AI remote garage pilot
Funkcja automatycznego parkowania Audi AI remote parking pilot oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu Audi AI remote garage pilot znacznie ułatwiają parkowanie. Systemy samoczynnie wprowadzają pojazd na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe oraz wprowadzają i wyprowadzają pojazd z garażu. Kontrolują też w takim procesie pracę układu kierowniczego, dodawanie gazu, hamowanie oraz pracę automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Kierowca może wtedy albo znajdować się w samochodzie (funkcja automatycznego parkowania Audi AI), albo monitorować manewr na smartfonie, nie przebywając w pojeździe (obie funkcje).
Kierowca aktywuje oba systemy przyciskając odpowiednie pole na wyświetlaczu systemu MMI. Jeśli pojazd porusza się z umiarkowaną prędkością, czujniki ultradźwiękowe dokonują pomiaru miejsc parkingowych ułożonych równolegle do kierunku jazdy. W przypadku funkcji automatycznego wjazdu do garażu, dodatkowo wykorzystywany jest skaner laserowy. Jeśli dane miejsce nadaje się do zaparkowania, na ekranie systemu MMI wyświetli się odpowiednia wskazówka. Kierowca może wtedy zatrzymać samochód, wybrać w systemie MMI obsługę przez smartfona, wysiąść, i rozpocząć manewr parkowania przy pomocy tego urządzenia. W tym celu przyciska ikonę Audi AI w aplikacji myAudi App i przytrzymuje ją podczas całego manewru parkowania. Na ekranie widzi wtedy przekazywany na żywo obraz z kamer otoczenia auta. Odległość sterującego od pojazdu może wynosić maksymalnie sześć metrów. Samochód wjeżdża na miejsce parkingowe z prędkością maksymalnie 6 km/h. W razie potrzeby manewr wykonywany jest w kilku ruchach. Wjeżdżanie do garażu możliwe jest tylko przodem. Po osiągnięciu przez pojazd pozycji końcowej, automatyczna skrzynia biegów tiptronic przełącza się na funkcję P, a silnik się wyłącza. Jeśli kierowca zechce ponownie ruszyć w drogę, może uruchomić samochód używając smartfona i polecić mu, by wyjechał z miejsca parkingowego czy z garażu.
Kierowca może też uruchomić funkcję automatycznego parkowania Audi AI przybywając w samochodzie. Naciska w tym celu przycisk AI na konsoli środkowej, przytrzymując go podczas całego manewru parkowania.
Funkcja automatycznego parkowania Audi AI remote parking pilot oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu Audi AI remote garage pilot są inteligentne i komfortowe w obsłudze. Wjazd do garażu jest możliwy również wtedy, gdy samochód musi w tym celu pokonać łuk. W samym pomieszczeniu garażowym auto może podjechać bardzo blisko ścian i przeszkód, np. rowerów albo przerwać wjeżdżanie, jeśli brak dla niego wystarczająco dużo miejsca. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki innowacyjnemu skanerowi laserowemu.
Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI
Prezentując funkcję automatycznej jazdy w korkach Audi AI, cztery pierścienie pokazały pierwszy na świecie system umożliwiający zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Podczas jazdy w korku lub w powolnym ruchu na autostradzie, gdzie prędkość nie przekracza 60 km/h, pojazd przejmuje od kierowcy zadanie prowadzenia. W tych ściśle zdefiniowanych sytuacjach, kierowca nie musi sprawować nieustannego nadzoru nad autem i obserwować drogi. Musi jednak zachować uwagę i na polecenie systemu ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.
Korzystanie z funkcji automatycznej jazdy w korkach Audi AI jest możliwe tylko w określonych warunkach:
- Pojazd musi znajdować się na autostradzie lub wielopasmowej drodze ekspresowej z oddzielonymi pasami ruchu w przeciwnych kierunkach jazdy i z odpowiednią infrastrukturą pobocza, czyli z barierami ochronnymi.
- Ruch jest spowolniony, a samochody na wszystkich sąsiadujących ze sobą pasach poruszają się w kolumnach.
- Maksymalna prędkość naszego Audi wynosi 60 km/h.
- W polu monitorowania czujników pojazdu brak sygnalizatorów świetlnych czy pieszych.
Gdy spełnione są te warunki, kierowca otrzymuje wskazówki wizualne, że system jest dostępny: by go włączyć, osoba prowadząca przyciska przycisk AI na konsoli środkowej. Po włączeniu funkcji automatycznej jazdy w korkach, kierowca może się zrelaksować: zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce – na dłużej - z kierownicy oraz w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, może oddać się czynnościom proponowanym przez pokładowy system infotainment. W tym samym czasie, na ekranie systemu Audi virtual cockpit, na całej jego powierzchni, pojawia się niebiesko-zielony obraz ukazujący animację ruchu i otoczenia samochodu.
Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem i hamowaniem naszego pojazdu w ramach obranego pasa ruchu. Jest również w stanie poradzić sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi, np. z innym samochodem wjeżdżającym na pas ruchu tuż przed naszym Audi. Informacje, których system potrzebuje dla zautomatyzowanej jazdy, wysyłane są przez centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza i odwzorowuje obraz otoczenia. Równolegle sterownik radaru dokonuje własnych obliczeń.
W procesie jazdy automatycznej kamera sprawdza, czy kierowca jest gotów w razie potrzeby przejąć ponownie kontrolę nad kierownicą. Analizuje m.in. pozycję i ruchy głowy oraz ruchy powiek, generując na tej podstawie odpowiednie, anonimowe dane. Dla przykładu: jeśli oczy kierowcy są przez dłuższy czas zamknięte, system, w kilku etapach ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych nakaże osobie prowadzącej ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem. Gdy prędkość wzrasta do powyżej 60 km/h lub gdy kolumna się rozjeżdża, funkcja automatycznej jazdy w korkach również informuje kierowcę, że ten ma ponownie sam prowadzić samochód. Prowadzący sygnalizuje przejęcie kontroli nad pojazdem na przykład chwytając pewnie koło kierownicy, co jest rozpoznawane przez czujnik. W ten sam sposób aktywność kierowcy rejestrują czujnik momentu obrotowego, pedał przyspieszenia i pedał hamulca. Jeśli kierowca zignoruje polecenie przejęcia kontroli nad pojazdem oraz następujące po nim ostrzeżenia, samochód stopniowo wytraci prędkość, aż do zatrzymania się na swoim pasie ruchu.
Wdrożenie funkcji automatycznej jazdy w korkach, oprócz jasno określonych ustawowych warunków ramowych, wymaga też indywidualnego w każdym kraju dopasowania i przetestowania systemu. W poszczególnych krajach obowiązują bowiem różne procedury homologacyjne i różne ich terminy. Dlatego Audi będzie wprowadzać funkcję automatycznej jazdy w korkach w nowym A8 do produkcji seryjnej stopniowo, zależnie od sytuacji prawnej obowiązującej w danym kraju.
System ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360˚
System ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360˚ rozpoznaje niebezpieczeństwo kolizji mogące wystąpić dookoła całego pojazdu i inicjuje odpowiednie działania ochronne – od pełnego hamowania, przez bezpieczne ustawienie foteli, aż po napięcie pasów bezpieczeństwa. Jedną z funkcji tego systemu jest Audi pre sense side – system ochrony bezpieczeństwa pasażerów w przypadku uderzenia z boku. Gdy samochód wyposażony jest w aktywne podwozie Audi AI, karoseria, w sytuacji zagrożenia uderzeniem w bok pojazdu, jest błyskawicznie unoszona o kilka centymetrów, dzięki czemu siły uderzenia działają na bardziej wytrzymałe struktury.
Boczny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense side
Boczny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense side, reaguje w przypadku zagrożenia uderzeniem w bok pojazdu. Wykorzystując dane pozyskiwane z czujników radarowych asystenta skrzyżowań, oblicza prawdopodobieństwo najechania na nas przez pojazdy przecinające nasz tor jazdy i nadjeżdżające z boku. System może rozpoznać potencjalne zagrożenie kolizji bocznej i działając prewencyjnie przyczynić się do ochrony osób znajdujących się w pojeździe. W sytuacji zagrożenia system powoduje: włączenie świateł awaryjnych, automatyczne napięcie pasów bezpieczeństwa, optymalizację pozycji ciała oraz zamknięcie opcjonalnego panoramicznego szklanego dachu i okien. Działania ochronne aktywują się, o ile pojazd porusza się z prędkością max. 60 km/h.
W sytuacji nieuniknionej kolizji bocznej przy prędkości powyżej 25 km/h, siłowniki opcjonalnego aktywnego podwozia Audi AI unoszą karoserię po zagrożonej stronie nawet o 80 mm w mniej niż pół sekundy. Drugi pojazd uderza wtedy w bardziej wytrzymałą strefę konstrukcyjną naszego auta. Dużą część sił uderzeniowych pochłaniają strefa progów i konstrukcja podłogi. Deformacja przedziału pasażerskiego oraz siły oddziałujące na klatkę piersiową oraz jamę brzuszną pasażerów, są w ten sposób mniejsze nawet o 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej bez uniesienia nadwozia.
Ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik
Ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik identyfikuje krawężniki, o ile mogłyby one stanowić zagrożenie dla opon czy felg. Warunek: samochód porusza się do przodu lub do tyłu z prędkością nie większą niż 10 km/h. Jeżeli system rozpozna krytyczną sytuację, wyświetli odpowiednią informację na ekranie systemu MMI w trybie wizualizacji parkowania. Funkcja ostrzeżenia przed najechaniem na krawężnik skanuje otoczenie pojazdu wykorzystując kamery 360°.
Asystent skrzyżowań
Asystent skrzyżowań rozpoznaje sytuacje krytyczne w ruchu pojazdów na skrzyżowaniu przed naszym samochodem i ostrzega o nich kierowcę przy pomocy sygnałów wizualnych i dźwiękowych. W razie potrzeby system inicjuje też krótkie przyhamowanie, o ile prędkość naszego auta nie przekracza 10 km/h. Asystent skrzyżowań jest aktywny, o ile nasz pojazd porusza się z prędkością nie większą niż 30 km/h. System wykorzystuje dane pozyskiwane z centralnego sterownika wsparcia kierowcy zFAS, przy czym najważniejszych informacji dostarczają mu radary średniego zasięgu i skaner laserowy.
Jeśli kierowca chce wjechać na skrzyżowanie lub wyjechać z wyjazdu na których nie ma odpowiednich warunków widoczności, może nacisnąć przycisk parkowania. Wtedy na monitorze systemu MMI pojawia się obraz z kamer 360°. Wydatnie poszerza on pole widzenia, a osoba prowadząca pojazd może wybrać między kilkoma trybami widoku.
Skaner laserowy
Skaner laserowy pokazany przez Audi po raz pierwszy w modelu A8 (D5), to nowość w świecie motoryzacji. Wraz z radarem dalekiego zasięgu i przednią kamerą, tworzy on trójkę czujników, które wzajemnie się uzupełniają, wykorzystując różne swe zalety. Tylko dzięki takiemu zestawowi czujników, i dzięki centralnemu sterownikowi wsparcia kierowcy (zFAS), który na podstawie wszystkich danych pozyskiwanych z czujników odwzorowuje otoczenie pojazdu, możliwa jest automatyczna jazda.
Skaner laserowy obejmuje pole o długości ok. 80 m i o kącie ok. 145 stopni. Podzespół wielkości mniej więcej pięści, zamontowany jest w przednim zderzaku. Bez względu na prędkość poruszania się samochodu, emituje modulowane impulsy świetlne w kilku pionowych płaszczyznach, które specjalne lustro rozdziela w kształt wachlarza. Niezwykle krótkie błyski światła są niezauważalne i bezpieczne dla ludzkiego oka, ponieważ długość ich fali jest zbliżona do częstotliwości fal podczerwieni. Fale są odbijane przez obiekty znajdujące się przed naszym samochodem i w czasie krótszym niż mikrosekunda docierają z powrotem do skanera laserowego, gdzie są identyfikowane przez fotodiody.
W ten sposób powstaje szczegółowy, ostry obraz statycznego otoczenia. Skaner laserowy ukazuje inne pojazdy jako prostopadłościany o zmierzonych wymiarach, określa odległość od nich oraz ich kierunek, a następnie przekazuje te dane do współpracujących sterowników. Dzięki dużemu kątowi skanowania, bardzo wcześnie rozpoznaje włączające się do ruchu pojazdy. Szczegółowe informacje o krawężnikach czy barierach ochronnych uzupełniają spektrum jego funkcji. Skaner laserowy, podobnie jak radar, pracuje również w ciemnościach. Automatyczne oczyszczanie i ogrzewanie przedniej szyby skanera powodują, że działa on także przy niepogodzie i w deszczu, o ile warunki atmosferyczne nie staną się ekstremalnie złe.
Ogromny wkład skanera laserowego w fuzję danych pochodzących z różnych czujników, ma pozytywny wpływ na wiele systemów. Np. na system automatycznego wjazdu do garażu. Ze względu na dużą strefę zasięgu pomiaru, system jeszcze przed wjechaniem do garażu może rozpoznać, czy wystarczy miejsca dla samochodu.
Asystent manewrowania
Asystent manewrowania rozpoznaje ruchome i nieruchome obiekty większe niż 10 cm, np. filary na parkingach wielopoziomowych, czy jadące pojazdy. Przekazując ostrzegawcze impulsy na układ kierowniczy oraz hamując automatycznie, zapobiega kolizjom z takimi obiektami. Samochód nie może się jednak poruszać z prędkością większą niż 10 km/h zarówno do przodu, jak i do tyłu. System połączony jest z widokiem systemu parkowania w MMI i na tym właśnie ekranie pokazywane są jego ingerencje w pracę układu kierowniczego i hamulcowego. Do analizy otoczenia wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe i kamery 360°.
Asystent jazdy nocą
Asystent jazdy nocą, oferowany w kilku modelach Audi klasy wyższej, wykorzystuje dalekiego zasięgu kamerę podczerwieni. Reaguje ona na ciepło emitowane przez obiekty. Przesyłane przez nią informacje, zamienione na czarno-białe obrazy, wyświetlane są na ekranie na desce rozdzielczej lub w Audi virtual cockpit. Chłodniejsze otoczenie jest zaciemnione, a ludzie i zwierzęta są wyraźnie jaśniejsi.
System, który ma zasięg do 300 m, rozpoznaje ludzi oraz większe zwierzęta w odległości od ok. 10 do 90 m i uwypukla ich kontury nadając im żółty kolor. W przypadku stwierdzenia niebezpiecznej sytuacji rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Jednocześnie na desce rozdzielczej i na opcjonalnym wyświetlaczu danych na szybie head-up display pojawia się ostrzegawczy symbol. Jeśli pojazd wyposażony jest w asystenta świateł drogowych lub reflektory diodowe Matrix LED, to rozpoznana osoba poza terenem zabudowanym jest oświetlana trzema krótkim błyskami.
Centralny sterownik wsparcia kierowcy
Audi A8 (D5), to pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej oferujący zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Montowana w nim funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI, bazuje na pracy dwóch innowacyjnych układów: zestawu czujników w skład którego wchodzi nowy skaner laserowy oraz centralnego sterownika wsparcia kierowcy, z języka niemieckiego zwanego w skrócie zFAS. Komputer ten, wielkości tabletu, nieustannie przetwarza sygnały i kompleksowo odwzorowuje otoczenia pojazdu, wykorzystując procesory najlepszych światowych dostawców: NVIDIA (Tegra K1), ALTERA (Cyclon V), Infineon (Aurix) oraz służącego do przetwarzania obrazu procesora EyeQ3 firmy Mobileye.
Dane pochodzące z czujników są wczytywane do zFAS w tzw. „warstwie fuzji danych”, a następnie łączone w zróżnicowany model otoczenia obejmujący obiekty ruchome, przeszkody nieruchome i model drogi. Model ten jest generowany zarówno na podstawie konwencjonalnej mapy nawigacji, jak i w oparciu o poziome oznakowania na jezdni rozpoznawane przez czujniki. Pojazd jest dokładnie lokalizowany w modelu własnego toru jazdy, a informacja o położeniu przekazywana do mapy nawigacji, którą widzi kierowca na ekranie. Funkcja ta sprawdza się doskonale np. w trudnych sytuacjach na skrzyżowaniach.
Sterownik zFAS jest centralną platformą obliczeniową, pozwalającą funkcjonować nie tylko układom automatycznej jazdy, ale również prawie wszystkim systemom wsparcia kierowcy. Czy to asystent skrzyżowań, funkcja awaryjnego hamowania, adaptacyjny asystent jazdy czy funkcja automatycznej jazdy w korkach – żadna z nich nie jest już połączona z wyłącznie jednym określonym czujnikiem. Każdy system korzysta ze stworzonego modelu otoczenia i dzięki wysokiej jego dokładności, działa jeszcze lepiej. Sprawia to, że pojazd może przykładowo rozpoznać zaczynający się przed nim korek i odpowiednio wcześnie zainicjować hamowanie.
Zasada działania centralnej platformy fuzji danych, bazująca na ustandaryzowanych punktach łączących czujniki, daje Audi kolejną ogromną zaletę – niezależność od funkcjonowania pojedynczych czujników. Konstruktorzy mogą zmieniać czujniki zawsze wtedy, gdy na rynku pojawią się ich lepsze wersje.
2017-10-06
Technika
Systemy wsparcia kierowcy
Systemy wsparcia kierowcy
Sidebar
Od asystenta skrętu, przez asystenta parkowania, po system rozpoznawania znaków drogowych – Audi oferuje kierowcy szeroką gamę systemów wsparcia. Zapewniają one większe bezpieczeństwo, komfort i wydajność, wyznaczając jednocześnie ścieżkę ku autonomicznej jeździe.
Bank prasowy
© 2024 Audi