Nowe technologie zmieniają ludzi i ich sposób przemieszczania: przejście na e-mobilność, zautomatyzowana jazda w niedalekiej przyszłości, wszechogarniająca cyfryzacja, a wraz z nią połączenie samochodu i świata w sieć. Wszystko to ma nie tylko ogromny wpływ na konstrukcję techniczną pojazdu, ale rewolucjonizuje też projektowanie przyszłych modeli Audi – cały proces projektowania.
Design należy do istoty marki Audi. Oznacza to, że jest niezwykle ważnym elementem i widocznym symbolem "Vorsprung durch Technik" – przewagi dzięki technice. Umożliwia emocjonalną identyfikację z marką i w konsekwencji stanowi jeden z najważniejszych czynników decydujących o kupnie samochodu przez klienta.
Permanentna zmiana: jakie jest najważniejsze zadanie designu w Audi?
W przeszłości, to często nieporęczny silnik spalinowy - umieszczony zazwyczaj z przodu pojazdu - określał podstawowe proporcje nadwozia. W związku z tym, przez dziesięciolecia definiował on również ideały estetyczne klientów. Kabina była możliwie jak najbardziej płaska, ukształtowana w tunelu aerodynamicznym. Wnętrze - centrum sterowania, często kompaktowe i podzielone przez tunel środkowy i elementy obsługi, było funkcjonalne, zbudowane z materiałów wysokiej jakości. Była to też swego rodzaju symbioza sprzecznych często parametrów: komfort siedzenia odpowiedni do dalekich podróży kontra przyspieszenie boczne, przestrzeń dla pasażerów kontra wystarczająco obszerny bagażnik, poczucie przytulności kontra wielofunkcyjność.
Samochód jutra jawi się inaczej: znacznie bardziej kompaktowe silniki elektryczne są obecnie umieszczone na osiach, akumulator znajduje się w przestrzeni podwozia, a wewnętrzne wymiary kabiny pojazdu rosną. W przyszłości samochody będą jeździć całkowicie lub częściowo automatycznie, a kierownice i pedały będą przynajmniej okresowo zbędne i mogą zniknąć – to będzie determinować wygląd samochodów przyszłości.
Wygoda użytkowania i łączność przy użyciu smartfonów są coraz ważniejsze. Od dawna już są one czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe młodszych klientów. Z tego powodu design samochodów staje się coraz bardziej „experience design” – stylistyką doświadczeń, której celem jest tworzenie doświadczeń dla użytkownika. Szef Audi Design Marc Lichte zadaje krytyczne pytanie: „Jakie wymagania stawiają nam użytkownicy? Czy chcą móc pracować w samochodzie, czytać, czy spać? W jakim celu projektujemy samochód? Długie trasy? Miasto? Wypoczynek? Jak musi wyglądać odpowiednie wnętrze?”
W przyszłości wnętrze samochodu marki Audi nie powinno być jedynie funkcjonalnym stanowiskiem prowadzenia pojazdu lecz powinno odzwierciedlać indywidualne potrzeby kierowcy i możliwie płynnie integrować niezliczone funkcje. Różne filozofie obsługi - sterowanie za pomocą języka i gestów oraz powierzchnie dotykowe, zastąpią tradycyjne panele przełączników i pokrętła. Wnętrze przyszłości wyznaczy nowe standardy w zakresie integracji techniki, przestronności i przyjemnej atmosfery. W przyszłości, Audi chce zaoferować pasażerom dosłownie więcej wolnej przestrzeni, w której będą mogli się otworzyć podczas jazdy - także, a może nawet przede wszystkim, gdy nie będą już musieli aktywnie działać jako kierowcy swoich samochodów.
Oznacza to, że w przyszłości to przede wszystkim wnętrze będzie wyznaczać tempo projektowania pojazdów. „W odniesieniu zarówno do designu, jak i do istoty marki” – podkreśla szef działu projektowania wnętrz Norbert Weber. „Udana synteza architektury, języka stylistycznego i materiałów we wnętrzu, jest cechą wyróżniającą każde Audi. W przyszłości synteza ta będzie tylko wzmacniana.”
Od idei do ostatecznego projektu: jak wygląda proces kreatywny w Audi?
Początkiem każdego projektu Audi jest faza koncepcyjna. Podstawą jest tu ukierunkowanie na użytkownika. To baza dla dalszego rozwoju designu i gamy innowacyjnych rozwiązań. Chodzi o to, by rozpoznać indywidualne potrzeby użytkownika i skupić się na jego potrzebach. W ten sposób powstają nowe, inteligentne, kompleksowe produkty i usługi. Z tą wiedzą wstępną powstają pierwsze, bardzo ukierunkowane na cel szkice projektowe w postaci wizualizacji.
Punktem wyjścia jest zazwyczaj prosty kontur narysowany cyfrowo na tablecie graficznym, a czasem nawet tradycyjnie, ołówkiem na papierze. W ten sposób projektanci mogą zawsze i wszędzie uwolnić swoją kreatywność i rozwinąć wyczucie poszczególnych pomysłów.
„Najlepszą metodą jest dzielenie się pomysłami z innymi członkami zespołu. W miarę rozwoju wydarzeń, tylko ten, kto pozbędzie się wąskiego postrzegania, będzie szkicował pomysły i dzielił się nimi, stanie się lepszy i bardziej kreatywny” - mówi Immo Redeker, szef architektury wnętrz w Audi Design. Narzędzia cyfrowe już od dawna należą do standardu współpracy pomiędzy poszczególnymi działami projektowymi. Decydujące znaczenie dla przełomu technologicznego miała przede wszystkim znaczna poprawa jakości okularów do obróbki danych, które przez długi czas wcześniej były narzędziem niszowym.
Rezultat: wcześniej stałym punktem odniesienia dla zespołów konstruktorów i aerodynamików był model z gliny. Dziś technologie cyfrowe, takie jak wirtualna rzeczywistość, zasadniczo zmieniają sposób współpracy. Interdyscyplinarne zespoły spotykają się w wirtualnej przestrzeni - niezależnie od tego, czy pracują w dziale rozwoju technicznego w Ingolstadt, czy w innym miejscu na świecie. Każda z osób jest wyposażona w okulary VR – wirtualnej rzeczywistości i w kontroler. Różne koncepcje i wersje wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego mogą być na takim spotkaniu dowolnie zmieniane - i to w czasie rzeczywistym. W erze analogowej proces ten trwał często kilka tygodni. Zaoszczędzony czas daje uczestnikom większą swobodę w dalszym doskonaleniu danego modelu. Wykorzystanie trójwymiarowych wizualizacji pozwala więc na uzyskanie wysoce dopracowanych projektów, a co za tym idzie, na lepsze uzasadnienie i pewność podejmowanych decyzji. Zwłaszcza projektanci wnętrz mogą dzięki tej technice już w fazie koncepcyjnej realistycznie doświadczyć i bezpiecznie ocenić proporcje i koncepcje przestrzeni. Projektowanie wymaga najwyższej jakości wizualizacji. Czy odbicia w lakierze i krawędzie cieni w VR odpowiadają rzeczywistości? Specjalne klastry komputerowe dostarczają obrazy o bardzo wysokiej rozdzielczości. Mogą nawet, na podstawie projektów modeli, obliczać dynamiczne sceny jazdy i symulacje.
24 godziny w Audi Design: jak studia projektowe czterech pierścieni z całego świata współpracują ze sobą?
Można powiedzieć, że praca w Audi Design ma charakter międzykontynentalny. W tym procesie na pierwszym miejscu zawsze stoi zorientowane na klienta podejście do tworzenia produktu, który fascynuje, jest trwały i sprawia radość. To największe wyzwanie dla zespołu Audi Design.
Opracowywaniem kreatywnych pomysłów zajmuje się 450 projektantów z 25 krajów. W pracowniach w Ingolstadt, Pekinie i Malibu powstają pomysły dla modeli jutra. To tutaj specjaliści z różnych dziedzin pracują ramię w ramię, by dopracować wizje, projekty i prototypy. Design Center w Ingolstadt wspiera szybkie i integracyjne procesy pracy i projektowania. Wielkogabarytowe ściany ekranów LED i pomieszczenia do modelowania zlokalizowane są tuż obok siebie i umożliwiają bezpośrednie porównywanie modeli 3D z modelami referencyjnymi.
W tym procesie konkurują ze sobą również poszczególne lokalizacje. Zanim pomysły trafią do produkcji seryjnej, muszą najpierw sprostać międzynarodowej konkurencji wewnątrz firmy. Dzięki zmianom lokalizacji – nawet na kilka miesięcy - współpracownicy z Audi mają lepsze kontakty i uczą się od siebie nawzajem. Ponadto, na miejscu dowiadują się, jakie specyficzne potrzeby mają klienci, zwłaszcza na dużych i ważnych rynkach: chińskim i amerykańskim.
Digitalizacja spotyka się z rzemiosłem: jak idea staje się rzeczywistością?
Gotowe cyfrowe zestawy danych z Pekinu i Malibu przekazywane są bezpośrednio do Design Center w Ingolstadt, gdzie powstają gliniane modele w żądanej skali. Mimo cyfrowego opracowania projektu, fizyczny model pozostaje nieodzowną częścią procesu decyzyjnego w Audi. Projektanci z różnych odległości przyglądają się proporcjom, aby lepiej wyczuć ich spójność. „Nic nie zastąpi uczucia, jakie daje spojrzenie na model w rzeczywistych wymiarach” - mówi główny projektant Norbert Weber. „Wtedy i tylko wtedy perspektywa staje się dla ludzkiego oka realistyczna.”
„Na zewnątrz potężne, wewnątrz magiczne” – realne spojrzenie na bryłę zewnętrzną i wnętrze samochodu
Dla czołowych projektantów Audi design jest zawsze procesem, który odbywa się na poziomie realnego spojrzenia chłodnym okiem. Dziś już wiadomo, że przyszłe modele Audi projektowane będą w odwrotnej kolejności w stosunku do dzisiejszych: od wewnątrz, do zewnątrz. „Po obu stronach chcemy stworzyć dla Audi to, co najlepsze” - mówi Philipp Römers, szef działu designu zewnętrznego. „Autonomiczna jazda na poziomie czwartym i wynikające z niej możliwości techniczne, dają możliwości stworzenia prestiżowej sylwetki o idealnych proporcjach i wyjątkowej estetyce.”
2021-07-19
Modele
Świat wnętrza - architektura nowej mobilności
Świat wnętrza - architektura nowej mobilności
Sidebar
- Technologiczna zmiana rewolucjonizuje design samochodów
- Wnętrze pojazdu staje się centralnym elementem stylistyki
- Trójwymiarowe wizualizacje podnoszą jakość procesu projektowego
Ingolstadt, 19 lipca 2021 r. „Jako designer muszę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że nigdy wcześniej nie było w mojej pracy tak ekscytującego momentu jak dziś. To właśnie teraz jest ten najlepszy moment, by przemyśleć i ułożyć na nowo stylistykę samochodów. Mówiąc krótko: by poprowadzić motoryzacyjny design w przyszłość” - mówi główny projektant Audi, Marc Lichte. W rzeczywistości, za jego entuzjazmem, za czystymi emocjami, kryje się jedna z największych rewolucji w historii motoryzacji.
Bank prasowy
© 2024 Audi