Doświadczona strateg, która odważnie przełamuje konwencje: Silja Pieh, w ramach strategii „Przewaga 2030”, zamiast zewnętrznego doradztwa stawia na wewnętrzne kompetencje i inteligencję roju. Bezpośrednio współpracuje z dużym zespołem pracowników i pracownic Audi na wszystkich szczeblach hierarchii i z całego świata. „Nasi pracownicy znają Audi bardzo dobrze; prawdopodobnie to oni pierwsi wiedzą, co należy poprawić. Musimy tylko pozwolić im się wypowiedzieć i uważnie ich wysłuchać. Jedna firma.” – objaśnia Silja Pieh.
W ostatnich miesiącach Silja Pieh i jej zespół opracowali i wdrożyli nowy proces na rzecz zrównoważonej i zorientowanej na przyszłość strategii przedsiębiorstwa. Główna strateg inicjuje w ten sposób zmianę paradygmatu. Demokratyczny, otwarty, przejrzysty. Wraz z zespołem „Audi 500+” projektuje nowe narzędzia analityczne, systematycznie oceniając trendy, które już na wstępie mogą stać się istotne dla firmy, a do tego także wszystkie ważne rynki. „Wyłoniło się kilka kwestii, które potem przeanalizowaliśmy bardziej szczegółowo z ekspertami, a wyniki analiz dogłębnie przedyskutowaliśmy z zarządem“ – mówi.
Równocześnie pracownicy i zarząd tygodniami zastanawiali się nad tym, co Audi powinno reprezentować w przyszłości. Otwarci na wynik. Ponieważ tylko jako zespół, Audi jest w stanie z sukcesem realizować swoją strategię, a tym samym zapewnić sobie przyszłość. Zdolności krytyczne, zdolność do refleksji i stanowczość to zalety, które Silja Pieh wysoko ceni. W ramach „Wyzwania strategicznego” pracownicy mogli zgłaszać konkretne pomysły i sugestie dotyczące różnych obszarów trendów, a najlepsze z nich zaprezentowali zarządowi. Propozycją projektu „Regeneracja przemysłu – Audi ReUp” Thorsten Schrader, Martin Vogl i Ansgar Neudecker z zakładów w Ingolstadt wygrali wewnętrzny konkurs. Projekt ten, polegający na połączeniu upcyklingu, ponownego wykorzystania i dzielenia się, jest obecnie realizowany. „Przekonaliśmy się, że temat zrównoważoności jest głęboko zakorzeniony zarówno wśród załogi, jak i w zarządzie, a w przyszłości chcemy jeszcze mocniej się w niego zaangażować” – podkreśla strateg.
Od zawsze z Audi
Silja Pieh zna się na Audi i ma świetne kontakty. Gdy w sierpniu 2020 roku powróciła do czterech pierścieni, była z tego faktu niezmiernie zadowolona. Po ukończeniu studiów z tytułem magistra ekonomii i geografii ekonomicznej, rozpoczęła karierę zawodową w firmie Bosch, by po przejściu kilku stanowisk, w 2012 roku przejść do Audi. Do 2017 roku pracowała w Dziale Strategii Przedsiębiorstwa i prowadziła strategiczne projekty innowacyjne, m. in. w zakresie autonomicznej jazdy. W 2017 roku jako członek zarządu ds. ekonomicznych przeszła do nowo założonej spółki zależnej „Autonomous Intelligent Driving” (AID) z siedzibą w Monachium, by nadzorować tu przyszłościowy obszar autonomicznej jazdy. Stamtąd w 2019 roku jako dyrektor ds. strategicznych przeszła z kolei do marki Volkswagen Samochody Dostawcze, jednocześnie odpowiadając w koncernie Volkswagen za kompleksową strategię i rozwój obszaru biznesowego „Mobilność i transport jako usługa”. W tej roli pomagała koncernowi w osiągnięciu przełomu w dziedzinie autonomicznej jazdy w środowisku miejskim. Oferta powrotu do Audi była jednak bardzo kusząca. „Zawsze czułam się członkiem rodziny Audi i chciałam wrócić. Już wtedy podobała mi się atmosfera pracy, odpowiadały mi zalety i mocne strony marki. Do tego dochodzi ekscytujące zadanie współkształtowania nowego kierunku rozwoju firmy, zwłaszcza w tej decydującej fazie” – mówi.
Audi chce w przyszłości opowiedzieć się za większą równowagą środowiskową i udowodnić to. Silja Pieh reprezentuje właśnie takie podejście. „Oczywiście to klienci i klientki decydują, czym chcą jeździć. Chcemy jednak zaoferować im najlepszy możliwy, zrównoważony środowiskowo produkt” – mówi. Oznacza to konsekwentne i przejrzyste działanie w odniesieniu do wszystkich niezbędnych środków. „Audi posiada wiele kompetencji, które klienci i klientki cenią i na których ponownie się skoncentrujemy. Hasło „przewaga dzięki technice” jest częścią DNA Audi i wyraża naszą motywację do ciągłego kwestionowania i rozwiązywania problemów na nowo” – wyjaśnia.
Jasne cele na rzecz lepszego ukierunkowania
Silja Pieh stawia na jasność wypowiedzi. Wspiera podjętą właśnie decyzję o zakończeniu produkcji samochodów z silnikiem spalinowym, ponieważ decyzja daje jasność. Zarówno dla pracowników, jak i klientów. Szczególnie w niestabilnych czasach, jasny cel pomaga w orientacji. Zespół zyskuje też więcej czasu na przygotowanie się do tej transformacji, na dokształcanie i programy szkoleniowe. Jak podczas żeglowania – trzyma kurs, steruje po silnych podmuchach wiatru – aż do momentu, gdy kierunek znów będzie właściwy. Podczas corocznego „Szczytu strategicznego” zespół analizuje, które strategiczne warunki ramowe uległy zmianie i dokonuje korekt. Bowiem Silja Pieh jest przekonana: W najbliższych latach tempo zmian w dziedzinie technologii i mobilności będzie nadal wzrastać – konieczne jest zatem ciągłe dostosowywanie się. „Ogólnie rzecz biorąc patrzę do przodu, a nie za siebie. Przyszłość jest ekscytująca, a jej współkształtowanie jest jeszcze bardziej ekscytujące” – mówi i śmieje się. W dokumencie strategicznym „Przewaga 2030” jej zespół wspólnie z zarządem formułuje sześć różnych pól działania oraz wytyczne dotyczące ustalania priorytetów wśród strategicznych pól działania. W ten sposób jeszcze większy nacisk zostanie położony na ludzi. „Będziemy działać bardziej holistycznie, aby przedstawić indywidualną mobilność jako doznanie z własnym, pozbawionym tarć ekosystemem, ponieważ w przyszłości rola pojazdu się zmieni ” – podkreśla Silja Pieh. „Autonomiczna jazda będzie punktem wyjścia do drugiej wielkiej transformacji po naszym jednoznacznym głosie za jazdą na napędzie elektrycznym. Wnętrze pojazdu wraz z faktem bycia wożonym, zmieni się w salon, biuro lub pokój do wypoczynku. To nowe doznanie uzupełnią oferty cyfrowe. Nie ma to już nic wspólnego z pierwszym samochodem napędzanym benzyną sprzed 135 lat. Rozpoczynamy nową erę.”
Mocniejsze zakotwiczenie w działaniach odpowiedzialności społecznej
Audi nie zna jeszcze ostatecznych odpowiedzi na pytania stawiane przez pracowników i pracownice na całym świecie – przyznaje otwarcie. Ale jej zespół ciężko nad tym pracuje. Jest to intensywny i konieczny proces, ponieważ Audi chce nadal umożliwiać indywidualną mobilność. A jednocześnie w sposób konsekwentny i przejrzysty mocniej zakotwiczyć w swoich działaniach kwestie ochrony środowiska, społeczeństwa i odpowiedzialności społecznej: „Chodzi o szerszą perspektywę. Nie rozwijamy technologii dla niej samej, ale chcemy sensownej technologii, która ma jakiś cel.” Technologia musi być sensowna i skuteczna, aby świat był w ruchu. Ekologiczny, społeczny, zrównoważony i odpowiedzialny. To jest dokładnie to, za czym opowiada się Silja Pieh. Jej motto: „Nie mów – działaj”.
Silja Pieh - architektka nowej strategii Audi
Silja Pieh - architektka nowej strategii Audi
- Szefowa ds. strategii Audi w ogromnym stopniu stawia na wewnątrzzakładowe kompetencje w zakresie zrównoważonej strategii przedsiębiorstwa: „To nie jest dokument dla konsultantów”
- Zaangażowanych jest ponad 500 pracowników i pracownic: „Zmiana paradygmatu tworzy dla strategii szeroki fundament”
- Nowy proces przewiduje ciągłą adaptację: „Tempo zmian w obszarach technologii i mobilności będzie nadal rosło”
Ingolstadt, 6 września 2021 r. Przemysł motoryzacyjny przechodzi transformację, a Audi znajduje się w samym jej środku. Ważną rolę w transformacji producenta samochodów premium odgrywa Silja Pieh. Kieruje ona Działem Strategii Korporacyjnej Audi. Wraz ze swoim zespołem dba o to, by Audi zorientowało swą „przewagę dzięki technice” na przyszłość i kształtowało mobilność przyszłości. Przez dziewięć miesięcy Silja Pieh i jej zespół prowadzili zarząd spółki przez ekscytujący proces strategiczny. Przeanalizowali i skondensowali ponad 600 trendów, zbadali pule zysków jutra w całym łańcuchu wytwarzania wartości i wskazali nowe obszary działalności dla Audi. Największymi punktami spornymi były: jasny termin przejścia na elektromobilność, wszechstronna cyfryzacja Audi, scenariusze użytkowników dla autonomicznej jazdy jutra oraz zaangażowanie Audi w zrównoważony biznes.