Ładowanie prądem przemiennym (AC)
Czy to w domu, czy na stacji ładowania, moc wyjściowa podczas ładowania samochodu elektrycznego prądem przemiennym za pomocą powszechnie stosowanej w Europie wtyczki typu 2, jest z reguły ograniczona do 22 kW, a w niektórych przypadkach do 43 kW. Ładowarka samochodowa na prąd przemienny jest więc również czynnikiem ograniczającym. Jej inwerter, który przetwarza prąd trójfazowy na prąd stały dla akumulatora, może przetwarzać tylko określoną moc, mierzoną w kW. Im jest ona wyższa, tym więcej ciepła odpadowego wytwarza, co obniża sprawność akumulatora. Aby straty te były jak najmniejsze, trójfazową ładowarkę w Audi e-tron zintegrowano z niskotemperaturowym obiegiem chłodzenia.
Ładowanie prądem stałym (DC)
Podczas ładowania prądem stałym (DC), samochodowa ładowarka AC jest niepotrzebna. Prąd płynie z ładowarki prądu stałego umieszczonej w stacjonarnym punkcie ładowania, przez CCS (Combined Charging System), bezpośrednio do akumulatora. Umożliwia to uzyskanie dużych mocy ładowania, choć i tu, z powodu wewnętrznych oporów w akumulatorze, powstaje ciepło. By na stacjach szybkiego ładowania DC, takich jak np. te w sieci Ionity, osiągnąć moc ładowania do 150 kW, Audi w tym procesie chłodzi wysokonapięciowy akumulator. W przypadku wszystkich akumulatorów litowo-jonowych, powyżej poziomu naładowania akumulatora wynoszącego około 80 procent, prędkość ładowania gwałtownie spada. Szybkie ładowanie prądem stałym jest również określane jako ładowanie o wysokiej mocy (HPC).
Prąd trójfazowy
Prąd trójfazowy, to prąd przemienny trójfazowy, którego fazy są przesunięte względem siebie o 120 stopni. Umożliwia to ciągły przepływ prądu i powstawanie silnych wirujących pól magnetycznych. Zakłady energetyczne na całym świecie zasilają swoje sieci prądem trójfazowym, ponieważ jest on łatwy do przekształcenia. W domu, większe odbiorniki, takie jak np. kuchenki indukcyjne, są podłączane do czerwonych, pięciobiegunowych gniazdek trójfazowych o napięciu 400 V. Prąd jest zwykle 16 lub 32 amperowy, a odpowiadająca mu moc to odpowiednio 11 lub 22 kW.
Prąd stały
W przypadku prądu stałego (DC), prąd zawsze przepływa od bieguna dodatniego do ujemnego, bez zmiany biegunowości. Zwykłe baterie i akumulatory, takie jak te w telefonie komórkowym, zasilane są prądem stałym. Urządzenia elektroniczne, takie jak telewizory wyposażone w wewnętrzne przetworniki dla różnych poziomów napięcia, są również zasilane prądem stałym. Prąd stały umożliwia też bezstratną transmisję bardzo dużych mocy na duże odległości. Akumulator litowo-jonowy w Audi e-tron dostarcza prąd stały do układu jezdnego samochodu i z drugiej strony wymaga go podczas ładowania.
Prąd przemienny
Prąd przemienny (AC), to prąd płynący w zwykłych, domowych gniazdkach elektrycznych. Dostarczają one prąd o natężeniu 10 lub 16 amperów przez krótki czas. Przy napięciu 230 V moc wyjściowa jest tu ograniczona do odpowiednio 2,3 lub 3,6 kW. W linii prądu przemiennego elektrony stale zmieniają kierunek z częstotliwością 50 Hz, tj. 50 razy na sekundę. Ta zmiana kierunku nazywana jest fazą. Prąd przemienny o napięciu 230 V jest prądem jednofazowym.
2021-10-28
Technika
Techniki ładowania
Techniki ładowania
Sidebar
Audi oferuje swym klientom rozbudowany i niezawodny program ładowania akumulatora samochodu elektrycznego, z inteligentnymi rozwiązaniami przeznaczonymi dla domu i do użytku w podróży. Prąd przemienny, prąd stały, ładowanie AC, ładowanie DC – poniżej objaśniamy wszelkie różnice.
Bank prasowy
© 2024 Audi