„Jak już informowaliśmy w pierwszym półroczu, niedobór półprzewodników dotknął nas szczególnie w trzecim kwartale. Odczuwamy tego konsekwencje w naszych wolumenach i danych finansowych. Dzięki aktywnym środkom zaradczym i naszym dobrym wynikom operacyjnym, udało nam się jednak w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy znacznie ograniczyć wpływ tego kryzysu na wyniki finansowe. Dzięki ogromnemu wysiłkowi i elastyczności, również w trzecim kwartale udało nam się cały czas utrzymać nasze mocne strony i zabezpieczyć wyniki. Dlatego w przyszłość patrzymy z większym zaufaniem” - mówi Jürgen Rittersberger, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych i prawnych.
Od początku stycznia do końca września br., firma dostarczyła klientom na całym świecie 1 347 637 samochodów marki Audi (2020: 1 187 190). Tym samym Audi osiągnęło lepsze wyniki niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku, notując solidny wzrost o 13,5 procent. Podczas gdy w pierwszym półroczu dostawy były rekordowe, zgodnie z przewidywaniami niedobór półprzewodników wpłynął na dostawy w trzecim kwartale. Od początku lipca do końca września tego roku, liczba dostaw spadła o 23,8 procent w porównaniu z tym samym kwartałem roku 2020, który charakteryzował się jednak ożywieniem. W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy popyt na modele Audi na wiodących rynkach rozwijał się pozytywnie: w Europie (+11,7 procent), w Chinach (+9,9 procent) i w USA (+31,2 procent) dostawy do klientów były większe niż w poprzednim, dotkniętym pandemią roku.
W Polsce od początku roku do końca września 2021 zarejestrowano 15 222 egzemplarze nowych Audi. To aż o 46,8 procent (4852 samochody) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (I-IX 2020: 10 370 szt.).
Znaczący wzrost dostaw modeli Audi z napędem w pełni elektrycznym uzasadnia obraną przez koncern drogę w kierunku e-mobilności: do końca września marka Audi dostarczyła klientom 52 774 pojazdy z napędem całkowicie elektrycznym, osiągając tym samym wzrost o 51,4 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (2020: 34 850). Już w roku 2026, nowe modele wprowadzane na rynek przez Audi będą wyłącznie w pełni elektryczne. W roku 2033 zakończy się produkcja ostatnich modeli z silnikami spalinowymi.
Dzięki pozytywnemu trendowi sprzedażowemu z pierwszego półrocza, przychody Grupy Audi od stycznia do września, w wysokości 40 mld 375 mln euro (2020: 33 mld 264 mln euro), były wyższe niż w roku poprzednim. Mocna pozycja cenowa i asortyment produktów o wysokiej wartości, dodatkowo wsparły przychody. Najbardziej pozytywny wpływ na przychody miały zwłaszcza modele typu SUV, na przykład Audi Q5 i w pełni elektryczne Audi e-tron. Spadek przychodów o 13 procent w trzecim kwartale odzwierciedla jednak wyzwania związane z zaopatrzeniem w półprzewodniki. Przychody marki Lamborghini w pierwszych trzech kwartałach znacznie przekroczyły poziom z roku ubiegłego i wyniosły 1 mld 399 mln euro (2020: 1 mld 182 mln euro). Również w przypadku marki Ducati przychody były wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 720 mln euro (2020: 509 mln euro).
Dobre wyniki operacyjne
Grupa Audi zakończyła pierwsze trzy kwartały z zyskiem operacyjnym w wysokości 3 mld 852 mln euro (2020: 114 mln). W roku ubiegłym, pozycje specjalne związane z pandemią koronawirusa mocno obniżyły zysk operacyjny w pierwszych dziewięciu miesiącach. Operacyjna stopa zwrotu ze sprzedaży wyniosła 9,5% (2020: 0,3%) i mieściła się w strategicznym przedziale docelowym 9-11%. Dzięki dobrym wynikom operacyjnym, korzystnej pozycji cenowej oraz kontynuacji dyscypliny kosztowej, udało się w znacznym stopniu zrekompensować wolumen utracony w wyniku kryzysu w branży półprzewodników. Ponadto wysoki poziom zysku i rentowności ze sprzedaży został wsparty pozytywnymi efektami wyceny wynikającymi z zabezpieczenia surowców i walut. W obliczu oczekiwanych wyzwań trzeciego kwartału, pomimo trudnego otoczenia rynkowego, firma osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 740 mln euro (2020: 864 mln euro) oraz operacyjną stopę zwrotu ze sprzedaży na poziomie 6,6% (2020: 6,8%), nieco niższą niż w roku poprzednim.
Zysk Grupy Audi przed opodatkowaniem wzrósł w ciągu dziewięciu miesięcy do 4 mld 813 mln euro (2020: 1 mld 202 mln). Obejmuje on zysk finansowy w wysokości 961 mln euro (2020: 1.089 mln). – niższy niż w roku ubiegłym.
W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, Grupa Audi wygenerowała przepływy pieniężne netto wyraźnie wyższe niż w roku ubiegłym: 7 mld 917 mln euro (2020: 3 mld 783 mln euro). Pozytywny wpływ na przepływ gotówki netto mają wyższe zyski, ciągła optymalizacja kapitału obrotowego i dalsza dyscyplina w inwestycjach.
Prognoza odzwierciedla zdolność do przeciwstawienia się kryzysowi
„Audi realistycznie patrzy w przyszłość. Sytuacja na razie pozostaje pełna wyzwań, ale nasz wysoko wykwalifikowany zespół, odpowiednie produkty i odwaga we wprowadzaniu zmian sprawią, że nadal będziemy dobrze przygotowani na przyszłość” – podkreśla Jürgen Rittersberger, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych i prawnych.
Grupa Audi koryguje swoje prognozy na pełny rok 2021. Firma spodziewa się ponadto, że zaopatrzenie w półprzewodniki pozostanie w nadchodzących kwartałach czynnikiem krytycznym. W związku z tym, Audi kontynuuje pilne prace nad środkami zaradczymi. Ze względu na ambitne cele przedsiębiorstwa, korekta jest konieczna. Oczekiwana jest wielkość dostaw mniej więcej równa tej z roku poprzedniego. Dzięki silnej pozycji cenowej i asortymentowi produktów wysokiej wartości, prognozowane są przychody nieznacznie przewyższające poziom z roku poprzedniego. W związku z dobrym wynikiem operacyjnym i utrzymującą się dyscypliną kosztową, wzrasta planowany wcześniej przedział rentowności ze sprzedaży: Audi spodziewa się stopy zwrotu na poziomie od 9 do 11 procent. Prognoza przepływów pieniężnych netto mieści się obecnie w przedziale od 5,5 do 6,5 mld euro.
Przynoszący zyski wzrost ze strategią “Vorsprung 2030”
W zaprezentowanej w sierpniu 2021 roku strategii przedsiębiorstwa „Vorsprung 2030”, Audi stawia na przynoszący zyski wzrost i zróżnicowanie: do roku 2030 celem firmy jest osiągnięcie trwałego, społecznego i technicznego przywództwa w segmencie premium. Nowa strategia „Vorsprung 2030” niezwykle klarownie zakreśla pola działania w tych dziedzinach. Audi, jako marka premium, jeszcze bardziej uatrakcyjni dla klientów e-mobilność z jej własnym ekosystemem wokół samochodu. Dodatkowo, również w myśl nowej strategii, w sierpniu br. Audi przedstawiło swoją wizję przyszłości mobilności: modele studyjne Audi grandsphere concept i Audi skysphere concept.
Grupa Audi odnotowuje zyski pomimo światowego kryzysu w branży produkcji półprzewodników - prognoza na rok 2021 skorygowana
Grupa Audi odnotowuje zyski pomimo światowego kryzysu w branży produkcji półprzewodników - prognoza na rok 2021 skorygowana
- Podsumowanie trzech kwartałów 2021 roku: klientom dostarczono 1,3 miliona sztuk samochodów marki Audi, przychody na poziomie 40,4 mld euro, zysk operacyjny na poziomie 3,9 mld euro, operacyjna stopa zwrotu ze sprzedaży 9,5 procent
- Przepływy pieniężne netto: 7,9 mld euro
- Zagrożenie w trzecim kwartale: niedobór półprzewodników hamuje produkcję, dostawy i zmienia wyniki finansowe
- Rejestracje po trzech kwartałach 2021 w Polsce o niemal 47% wyższe niż w analogicznym okresie roku 2020
- Członek zarządu AUDI AG ds. finansowych Jürgen Rittersberger mówi: “Dzięki aktywnym środkom zaradczym i dobrym wynikom operacyjnym, udało nam się znacznie ograniczyć finansowe skutki kryzysu w branży półprzewodników."
Ingolstadt, 16 listopada 2021 r. Po rekordowych wynikach z pierwszej połowy tego roku, trzeci kwartał charakteryzuje się przede wszystkim kryzysem w branży półprzewodników. Po dziewięciu miesiącach 2021 r., Grupa Audi, pomimo wyzwań, znajduje się w stabilnej, dobrej sytuacji pod względem operacyjnym i finansowym. Od stycznia do września, liczba dostaw, przychody, zysk operacyjny, zysk przed opodatkowaniem, a przede wszystkim przepływy pieniężne netto są wyższe niż w roku ubiegłym dotkniętym pandemią koronawirusa. Utrzymujące się niedobory półprzewodników zgodnie z przewidywaniami miały jednak wpływ na wolumeny i wyniki finansowe w trzecim kwartale. Audi skorygowało swoją prognozę na cały rok 2021: poziom dostaw samochodów marki Audi ma się teraz utrzymać mniej więcej na poziomie roku poprzedniego, a przychody nieco powyżej roku poprzedniego. Podwyższona zostanie także prognoza zysku operacyjnego i przepływów pieniężnych netto.