40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ci±gu ostatnich dziesięciu lat i ponad 400 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysoko¶ci o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówi±ce o Audi Sport GmbH, a także o legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także "Zielonym Piekłem". To ona, jak żaden inny tor wy¶cigowy, ukształtowała Audi Sport GmbH. Tor w regionie Eifel i spółka należ±ca w cało¶ci do AUDI AG, maj± ze sob± bliskie relacje - zarówno w przypadku wy¶cigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdach marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wy¶cigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.
Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udział w maratonie w Eifel, który jest jedn± ze stałych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dział customer racing jest od 2011 roku czę¶ci± dawnego quattro GmbH. Z sze¶cioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytułowanym producentem w erze GT3 długodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”. Nie dziwi więc, że Audi Sport GmbH obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna wła¶nie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wy¶cigu, cztery Audi R8 LMS należ±ce do Audi Sport Teams będ± startować w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentuj±c słynne w±tki z historii sportów motorowych Audi. W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartuj± w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.
Ze względu na wymagaj±c± charakterystykę toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale także miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport GmbH. Każdy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysięcy kilometrów. „Nürburgring to najtrudniejszy tor wy¶cigowy na ¶wiecie. Jest dla nas miejscem magicznym i dlatego doskonale nadaje się do rozpoczęcia ¶więtowania naszych 40. urodzin” - mówi Rolf Michl, dyrektor zarz±dzaj±cy Audi Sport GmbH i szef Motorsportu w Audi. „Nürburgring-Nordschleife uważany jest za mekkę wszystkich fanów sportów motorowych. Dla mnie, rozgrywany tu 24-godzinny wy¶cig jest jedn± z najpiękniejszych rzeczy, jakich można do¶wiadczyć w sporcie motorowym, ale Nürburgring jest również niezbędny dla rozwoju naszych samochodów produkcyjnych. Wszystkie nasze modele s± tam testowane w ekstremalnych warunkach i dopiero po tym kierowane do produkcji.”
Bogaty program rocznicowy
Audi, w zwi±zku z t± rocznic±, na weekend zwi±zany z 24-godzinnym wy¶cigiem na torze w Eifel planuje kilka atrakcji. W pi±tek, 19 maja, Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, a także dyrektorzy zarz±dzaj±cy Audi Sport, Sebastian Grams i Rolf Michl, odpowiedz± na pytania podczas "rozmowy mistrzów" w centrum medialnym. Ponadto na Bulwarze wystawione zostan± różne modele z historii firmy. Będ± to m.in. Audi R8 i RS 4 Avant pierwszej generacji oraz najnowsze R8 GT i RS 4 Avant z pakietem Competition. Kolejn± atrakcj± będzie w pełni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wy¶cigiem widzowie będ± też mogli podziwiać wyczynowe modele spod znaku Audi Sport na motodromie wzdłuż słynnego toru.
Urodzinowe uroczysto¶ci odbywać się będ± także w siedzibie Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH - Fascynacja spotyka się z wydajno¶ci±”, która otwarta zostanie 14 czerwca, zaprezentuje niemal pełny przegl±d historii Audi Sport GmbH. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji - od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez różne modele z programu wy¶cigów dla klientów, aż po aktualne portfolio produktów - w Audi Forum Neckarsulm będzie można podziwiać także eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe. Wystawa odbywać się będzie równolegle z inn± wystaw± specjaln±: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotycz±c± historii marki NSU.
A na jesień zaplanowano kolejn± atrakcję: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 paĽdziernika wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego met± będzie Audi Forum Neckarsulm. Audi Sport GmbH zaprasza tam wszystkich fanów i go¶ci. Oprowadzanie po wystawie specjalnej, uzupełnionej wył±cznie na ten dzień o kolejne eksponaty, które w innych okoliczno¶ciach nie s± dostępne dla zwiedzaj±cych, umożliwi go¶ciom odbycie ekscytuj±cej podróży przez 40-letni± historię przedsiębiorstwa. Ofertę dla zwiedzaj±cych uzupełni rozrywkowy program sceniczny.
Dobra pozycja wyj¶ciowa na przyszło¶ć
„Historia sukcesu Audi Sport GmbH w ci±gu ostatnich czterech dekad pisana jest złotymi zgłoskami. Dzięki pasji i duchowi zespołu, udało się rozwin±ć wiele ekscytuj±cych projektów do gotowo¶ci produkcyjnej, stworzyć emocjonalne do¶wiadczenia klientów i osi±gn±ć wielkie sukcesy w sporcie motorowym” - mówi Oliver Hoffmann, członek zarz±du AUDI AG ds. rozwoju technicznego i przewodnicz±cy Rady Doradczej Audi Sport GmbH. „Mamy jasny cel: z powodzeniem przenie¶ć sportowe DNA czterech pier¶cieni w elektryczn± przyszło¶ć.” Dyrektor Zarz±dzaj±cy Audi Sport GmbH Sebastian Grams, dodaje: „Przedsiębiorstwo przez te wszystkie lata pozostało wierne sobie, zawsze było odważne i miało odwagę robić nowe rzeczy. Ten duch innowacji charakteryzuje nas do dzi¶. Chcemy w zrównoważony i progresywny sposób kształtować przyszło¶ć mobilno¶ci w segmencie samochodów wyczynowych.”
Audi Sport GmbH koncentruje się obecnie na czterech obszarach. Oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wy¶cigi w których bierze udział Audi: zarówno fabrycznie, jak i kliencko. Ponadto, do jej podstawowych zakresów działalno¶ci należy customizacja pojazdów poprzez program Audi exclusive oraz sprzedaż wysokiej jako¶ci kolekcji lifestylowych Audi. Audi Sport GmbH zatrudnia obecnie około 1500 osób. W 2022 roku, ta spółka zależna należ±ca w cało¶ci do AUDI AG, po raz kolejny ustanowiła rekord sprzedaży, dostarczaj±c do r±k klientów dokładnie 45 515 samochodów. Dzięki 16 modelom, pocz±wszy od kompaktowego Audi RS 3 Sportback i wydajnego SUV-a RS Q8, przez supersportowe Audi R8 Coupé, aż po topowy model elektryczny RS e-tron GT, portfolio oferowanych przez firmę pojazdów jest większe niż kiedykolwiek. Dzięki w pełni elektrycznemu, czterodrzwiowemu coupé RS e-tron GT, sportowa spółka - córka Audi demonstruje też pionierskiego ducha w dziedzinie elektrycznej mobilno¶ci.
W ubiegłym roku już 10 042, czyli około jedna czwarta pojazdów dostarczonych przez Audi Sport GmbH, to modele z rodziny e-tron GT, przy czym mniej więcej co trzeci z nich to model RS. „Chcemy przedstawić naszym klientom odpowiedni± ofertę dostosowan± do segmentu. Pocz±wszy od mild hybryd, przez elastyczno¶ć wydajnych hybryd typu plug-in, aż po szczególne wrażenia z jazdy samochodami w pełni elektrycznymi” - wyja¶nia Sebastian Grams. „Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży RS e-tron GT rozpoczęli¶my erę oferowania emocjonalnych pojazdów elektrycznych. Dzięki nowym, w pełni elektrycznym modelom Audi Sport bazuj±cym na platformie PPE, takim jak pierwszy elektryczny SUV, będziemy kontynuować ten rozdział. Do końca dekady portfolio naszych pojazdów ma być w stu procentach przestawione na modele w pełni elektryczne (BEV) i czę¶ciowo elektryczne (PHEV). Jednocze¶nie w przyszło¶ci chcemy w jeszcze większym stopniu wykorzystywać nasze do¶wiadczenie w zakresie produkcji krótkich serii pojazdów wzbudzaj±cych duże emocje.”
Audi Sport GmbH odgrywa również kluczow± rolę w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powstał innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udziału w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja układu napędowego pojazdu ł±czy elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ładuje wysokonapięciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii składa się z silnika TFSI rodem z DTM, sprzężonego z zespołem napędowym z Formuły E jako generatorem.
Od 2026 roku cztery pier¶cienie będ± rywalizować w Mistrzostwach ¦wiata Formuły 1 FIA. Nowe przepisy serii stawiaj± na większ± elektryfikację, a elektryczny zespół napędowy (MGU-K) będzie miał wtedy prawie tak± sam± moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodoładowane silniki o pojemno¶ci 1,6 litra, będ± zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym. Aby wej¶ć do tej najwyższej klasy sportów motorowych, powołano niezależn± spółkę Audi Formula Racing GmbH.
Ci±gła zmiana
Kiedy Audi Sport GmbH powstawało w roku 1983 – wtedy jeszcze jako quattro GmbH zatrudniaj±ce zaledwie kilku pracowników - mało kto spodziewał się, że w ci±gu kolejnych czterech dekad spółka stanie się producentem wysokiej jako¶ci pojazdów o wysokich osi±gach, z niezwykle udanym programem sportów motorowych. W pocz±tkowym okresie działalno¶ci, głównym celem firmy było zapewnienie ochrony nazwie "quattro" i praw marketingowych. Jednak od tego czasu spółka stale się rozwijała i otwierała nowe drogi biznesowe. W 1984 roku rozpoczęła na przykład sprzedaż akcesoriów. Od tego czasu artykuły z kolekcji Audi sprawiaj±, że serca fanów bij± szybciej. Czy to odzież, bagaż, czy modele samochodów - kolekcja lifestyle umożliwia kompleksowe do¶wiadczenie marki.
Jedena¶cie lat póĽniej dodano kolejny ważny filar: od 1995 roku klienci Audi Sport, którzy kochaj± to, co niezwykłe, mog± zlecić personalizację swoich pojazdów. Program opcji i dodatkowego wyposażenia oferowany przez Audi exclusive jest bardzo bogaty i zawsze był gwarancj± technicznych i wizualnych atrakcji. Jednym z najbardziej niezwykłych pojazdów był prawdopodobnie kabriolet Audi „Picasso” ze skórzanym wnętrzem zaprojektowanym przez ¶wiatowej sławy artystę.
Już rok póĽniej położono kolejny kamień milowy w historii firmy: quattro GmbH zostało zarejestrowanym producentem samochodów i zaprezentowało na Salonie Samochodowym w Genewie pierwszy własny model - S6 plus. W 2007 roku zadebiutował pierwszy supersportowy samochód spod znaku czterech pier¶cieni: Audi R8, obecnie w swojej drugiej generacji. Wersja GT3 tego sportowego samochodu z silnikiem montowanym centralnie, była jednocze¶nie punktem wyj¶cia dla programu wy¶cigowego dla klientów, który od tego czasu był systematycznie rozbudowywany o modele RS 3 LMS, R8 LMS GT4 i R8 LMS GT2. Do dzi¶, pojazdy zbudowane w ramach Audi Sport customer racing zdobyły ponad 400 tytułów i niezliczon± ilo¶ć zwycięstw w wy¶cigach na całym ¶wiecie. W roku 2014 R8 otrzymało bardzo szczególn± linię produkcyjn± w zakładzie w Böllinger Höfe, który charakteryzuje się tym, że jest poł±czeniem fabryki produkcyjnej i inteligentnej. Na wspólnej linii produkcyjnej, która jest unikalna w całym koncernie, oprócz R8 powstaj± również zelektryfikowane topowe modele: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. W roku 2016, quattro GmbH zostało przemianowane na Audi Sport GmbH. Nazwa Audi Sport nawi±zuje do długiej i pełnej sukcesów tradycji czterech pier¶cieni w sportach motorowych.
„Audi Sport GmbH może z podniesionym czołem spogl±dać wstecz na czterdzie¶ci ekscytuj±cych i bardzo udanych lat. Było to i jest możliwe tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi zespołu” - mówi Rolf Michl. „Dla nas jedno jest pewne: obieranie nowych, nietypowych ¶cieżek i ci±gły dalszy rozwój niezmiennie będzie charakteryzować Audi Sport GmbH.”
2023-05-16
Firma
“Czerwony Romb” w “Zielonym Piekle”: 40 lat Audi Sport GmbH i specjalny występ na Nürburgring
“Czerwony Romb” w “Zielonym Piekle”: 40 lat Audi Sport GmbH i specjalny występ na Nürburgring
Sidebar
- Spółka – córka Audi w tym roku ¶więtuje swoje czterdzieste urodziny
- Oliver Hoffmann mówi: “Nasz cel jest jasny: chcemy z sukcesem przenie¶ć sportowe DNA Audi do elektrycznej przyszło¶ci”
- „Nürburgring to dla nas miejsce magiczne” – podkre¶la Rolf Michl
- „Chcemy kształtować przyszło¶ć mobilno¶ci w segmencie wysoko wydajnych pojazdów w sposób zrównoważony i progresywny” – dodaje Sebastian Grams
Ingolstadt/Neckarsulm, 16 maja 2023 r. Niemal 40 lat temu - 10 paĽdziernika 1983 roku – powstała spółka quattro GmbH, dzi¶ znana jako Audi Sport GmbH, kształtuj±ca sportowy i ekskluzywny wizerunek marki z czterema pier¶cieniami w logo. W Audi, pojazdy z czerwonym rombem oznaczaj± wydajno¶ć i sportowy charakter. Urodzinowe obchody rozpoczynaj± się w najbliższy weekend (18-21 maja) na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego tam wy¶cigu 24-godzinnego.
Bank prasowy
© 2023 Audi