40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ci±gu ostatnich dziesiêciu lat i ponad 400 tytu³ów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakrêty i zmiany wysoko¶ci o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówi±ce o Audi Sport GmbH, a tak¿e o legendarnej Pêtli Pó³nocnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej tak¿e "Zielonym Piek³em". To ona, jak ¿aden inny tor wy¶cigowy, ukszta³towa³a Audi Sport GmbH. Tor w regionie Eifel i spó³ka nale¿±ca w ca³o¶ci do AUDI AG, maj± ze sob± bliskie relacje - zarówno w przypadku wy¶cigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdach marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wy¶cigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.
Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udzia³ w maratonie w Eifel, który jest jedn± ze sta³ych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dzia³ customer racing jest od 2011 roku czê¶ci± dawnego quattro GmbH. Z sze¶cioma zwyciêstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytu³owanym producentem w erze GT3 d³ugodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”. Nie dziwi wiêc, ¿e Audi Sport GmbH obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna w³a¶nie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wy¶cigu, cztery Audi R8 LMS nale¿±ce do Audi Sport Teams bêd± startowaæ w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentuj±c s³ynne w±tki z historii sportów motorowych Audi. W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartuj± w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.
Ze wzglêdu na wymagaj±c± charakterystykê toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale tak¿e miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport GmbH. Ka¿dy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysiêcy kilometrów. „Nürburgring to najtrudniejszy tor wy¶cigowy na ¶wiecie. Jest dla nas miejscem magicznym i dlatego doskonale nadaje siê do rozpoczêcia ¶wiêtowania naszych 40. urodzin” - mówi Rolf Michl, dyrektor zarz±dzaj±cy Audi Sport GmbH i szef Motorsportu w Audi. „Nürburgring-Nordschleife uwa¿any jest za mekkê wszystkich fanów sportów motorowych. Dla mnie, rozgrywany tu 24-godzinny wy¶cig jest jedn± z najpiêkniejszych rzeczy, jakich mo¿na do¶wiadczyæ w sporcie motorowym, ale Nürburgring jest równie¿ niezbêdny dla rozwoju naszych samochodów produkcyjnych. Wszystkie nasze modele s± tam testowane w ekstremalnych warunkach i dopiero po tym kierowane do produkcji.”
Bogaty program rocznicowy
Audi, w zwi±zku z t± rocznic±, na weekend zwi±zany z 24-godzinnym wy¶cigiem na torze w Eifel planuje kilka atrakcji. W pi±tek, 19 maja, Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, a tak¿e dyrektorzy zarz±dzaj±cy Audi Sport, Sebastian Grams i Rolf Michl, odpowiedz± na pytania podczas "rozmowy mistrzów" w centrum medialnym. Ponadto na Bulwarze wystawione zostan± ró¿ne modele z historii firmy. Bêd± to m.in. Audi R8 i RS 4 Avant pierwszej generacji oraz najnowsze R8 GT i RS 4 Avant z pakietem Competition. Kolejn± atrakcj± bêdzie w pe³ni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywo³a³ poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wy¶cigiem widzowie bêd± te¿ mogli podziwiaæ wyczynowe modele spod znaku Audi Sport na motodromie wzd³u¿ s³ynnego toru.
Urodzinowe uroczysto¶ci odbywaæ siê bêd± tak¿e w siedzibie Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH - Fascynacja spotyka siê z wydajno¶ci±”, która otwarta zostanie 14 czerwca, zaprezentuje niemal pe³ny przegl±d historii Audi Sport GmbH. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji - od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez ró¿ne modele z programu wy¶cigów dla klientów, a¿ po aktualne portfolio produktów - w Audi Forum Neckarsulm bêdzie mo¿na podziwiaæ tak¿e eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe. Wystawa odbywaæ siê bêdzie równolegle z inn± wystaw± specjaln±: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotycz±c± historii marki NSU.
A na jesieñ zaplanowano kolejn± atrakcjê: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 pa¼dziernika wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego met± bêdzie Audi Forum Neckarsulm. Audi Sport GmbH zaprasza tam wszystkich fanów i go¶ci. Oprowadzanie po wystawie specjalnej, uzupe³nionej wy³±cznie na ten dzieñ o kolejne eksponaty, które w innych okoliczno¶ciach nie s± dostêpne dla zwiedzaj±cych, umo¿liwi go¶ciom odbycie ekscytuj±cej podró¿y przez 40-letni± historiê przedsiêbiorstwa. Ofertê dla zwiedzaj±cych uzupe³ni rozrywkowy program sceniczny.
Dobra pozycja wyj¶ciowa na przysz³o¶æ
„Historia sukcesu Audi Sport GmbH w ci±gu ostatnich czterech dekad pisana jest z³otymi zg³oskami. Dziêki pasji i duchowi zespo³u, uda³o siê rozwin±æ wiele ekscytuj±cych projektów do gotowo¶ci produkcyjnej, stworzyæ emocjonalne do¶wiadczenia klientów i osi±gn±æ wielkie sukcesy w sporcie motorowym” - mówi Oliver Hoffmann, cz³onek zarz±du AUDI AG ds. rozwoju technicznego i przewodnicz±cy Rady Doradczej Audi Sport GmbH. „Mamy jasny cel: z powodzeniem przenie¶æ sportowe DNA czterech pier¶cieni w elektryczn± przysz³o¶æ.” Dyrektor Zarz±dzaj±cy Audi Sport GmbH Sebastian Grams, dodaje: „Przedsiêbiorstwo przez te wszystkie lata pozosta³o wierne sobie, zawsze by³o odwa¿ne i mia³o odwagê robiæ nowe rzeczy. Ten duch innowacji charakteryzuje nas do dzi¶. Chcemy w zrównowa¿ony i progresywny sposób kszta³towaæ przysz³o¶æ mobilno¶ci w segmencie samochodów wyczynowych.”
Audi Sport GmbH koncentruje siê obecnie na czterech obszarach. Oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wy¶cigi w których bierze udzia³ Audi: zarówno fabrycznie, jak i kliencko. Ponadto, do jej podstawowych zakresów dzia³alno¶ci nale¿y customizacja pojazdów poprzez program Audi exclusive oraz sprzeda¿ wysokiej jako¶ci kolekcji lifestylowych Audi. Audi Sport GmbH zatrudnia obecnie oko³o 1500 osób. W 2022 roku, ta spó³ka zale¿na nale¿±ca w ca³o¶ci do AUDI AG, po raz kolejny ustanowi³a rekord sprzeda¿y, dostarczaj±c do r±k klientów dok³adnie 45 515 samochodów. Dziêki 16 modelom, pocz±wszy od kompaktowego Audi RS 3 Sportback i wydajnego SUV-a RS Q8, przez supersportowe Audi R8 Coupé, a¿ po topowy model elektryczny RS e-tron GT, portfolio oferowanych przez firmê pojazdów jest wiêksze ni¿ kiedykolwiek. Dziêki w pe³ni elektrycznemu, czterodrzwiowemu coupé RS e-tron GT, sportowa spó³ka - córka Audi demonstruje te¿ pionierskiego ducha w dziedzinie elektrycznej mobilno¶ci.
W ubieg³ym roku ju¿ 10 042, czyli oko³o jedna czwarta pojazdów dostarczonych przez Audi Sport GmbH, to modele z rodziny e-tron GT, przy czym mniej wiêcej co trzeci z nich to model RS. „Chcemy przedstawiæ naszym klientom odpowiedni± ofertê dostosowan± do segmentu. Pocz±wszy od mild hybryd, przez elastyczno¶æ wydajnych hybryd typu plug-in, a¿ po szczególne wra¿enia z jazdy samochodami w pe³ni elektrycznymi” - wyja¶nia Sebastian Grams. „Wraz z wprowadzeniem do sprzeda¿y RS e-tron GT rozpoczêli¶my erê oferowania emocjonalnych pojazdów elektrycznych. Dziêki nowym, w pe³ni elektrycznym modelom Audi Sport bazuj±cym na platformie PPE, takim jak pierwszy elektryczny SUV, bêdziemy kontynuowaæ ten rozdzia³. Do koñca dekady portfolio naszych pojazdów ma byæ w stu procentach przestawione na modele w pe³ni elektryczne (BEV) i czê¶ciowo elektryczne (PHEV). Jednocze¶nie w przysz³o¶ci chcemy w jeszcze wiêkszym stopniu wykorzystywaæ nasze do¶wiadczenie w zakresie produkcji krótkich serii pojazdów wzbudzaj±cych du¿e emocje.”
Audi Sport GmbH odgrywa równie¿ kluczow± rolê w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powsta³ innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udzia³u w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja uk³adu napêdowego pojazdu ³±czy elektryczny uk³ad napêdowy z wysokonapiêciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ³aduje wysokonapiêciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii sk³ada siê z silnika TFSI rodem z DTM, sprzê¿onego z zespo³em napêdowym z Formu³y E jako generatorem.
Od 2026 roku cztery pier¶cienie bêd± rywalizowaæ w Mistrzostwach ¦wiata Formu³y 1 FIA. Nowe przepisy serii stawiaj± na wiêksz± elektryfikacjê, a elektryczny zespó³ napêdowy (MGU-K) bêdzie mia³ wtedy prawie tak± sam± moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodo³adowane silniki o pojemno¶ci 1,6 litra, bêd± zasilane zrównowa¿onym paliwem syntetycznym. Aby wej¶æ do tej najwy¿szej klasy sportów motorowych, powo³ano niezale¿n± spó³kê Audi Formula Racing GmbH.
Ci±g³a zmiana
Kiedy Audi Sport GmbH powstawa³o w roku 1983 – wtedy jeszcze jako quattro GmbH zatrudniaj±ce zaledwie kilku pracowników - ma³o kto spodziewa³ siê, ¿e w ci±gu kolejnych czterech dekad spó³ka stanie siê producentem wysokiej jako¶ci pojazdów o wysokich osi±gach, z niezwykle udanym programem sportów motorowych. W pocz±tkowym okresie dzia³alno¶ci, g³ównym celem firmy by³o zapewnienie ochrony nazwie "quattro" i praw marketingowych. Jednak od tego czasu spó³ka stale siê rozwija³a i otwiera³a nowe drogi biznesowe. W 1984 roku rozpoczê³a na przyk³ad sprzeda¿ akcesoriów. Od tego czasu artyku³y z kolekcji Audi sprawiaj±, ¿e serca fanów bij± szybciej. Czy to odzie¿, baga¿, czy modele samochodów - kolekcja lifestyle umo¿liwia kompleksowe do¶wiadczenie marki.
Jedena¶cie lat pó¼niej dodano kolejny wa¿ny filar: od 1995 roku klienci Audi Sport, którzy kochaj± to, co niezwyk³e, mog± zleciæ personalizacjê swoich pojazdów. Program opcji i dodatkowego wyposa¿enia oferowany przez Audi exclusive jest bardzo bogaty i zawsze by³ gwarancj± technicznych i wizualnych atrakcji. Jednym z najbardziej niezwyk³ych pojazdów by³ prawdopodobnie kabriolet Audi „Picasso” ze skórzanym wnêtrzem zaprojektowanym przez ¶wiatowej s³awy artystê.
Ju¿ rok pó¼niej po³o¿ono kolejny kamieñ milowy w historii firmy: quattro GmbH zosta³o zarejestrowanym producentem samochodów i zaprezentowa³o na Salonie Samochodowym w Genewie pierwszy w³asny model - S6 plus. W 2007 roku zadebiutowa³ pierwszy supersportowy samochód spod znaku czterech pier¶cieni: Audi R8, obecnie w swojej drugiej generacji. Wersja GT3 tego sportowego samochodu z silnikiem montowanym centralnie, by³a jednocze¶nie punktem wyj¶cia dla programu wy¶cigowego dla klientów, który od tego czasu by³ systematycznie rozbudowywany o modele RS 3 LMS, R8 LMS GT4 i R8 LMS GT2. Do dzi¶, pojazdy zbudowane w ramach Audi Sport customer racing zdoby³y ponad 400 tytu³ów i niezliczon± ilo¶æ zwyciêstw w wy¶cigach na ca³ym ¶wiecie. W roku 2014 R8 otrzyma³o bardzo szczególn± liniê produkcyjn± w zak³adzie w Böllinger Höfe, który charakteryzuje siê tym, ¿e jest po³±czeniem fabryki produkcyjnej i inteligentnej. Na wspólnej linii produkcyjnej, która jest unikalna w ca³ym koncernie, oprócz R8 powstaj± równie¿ zelektryfikowane topowe modele: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. W roku 2016, quattro GmbH zosta³o przemianowane na Audi Sport GmbH. Nazwa Audi Sport nawi±zuje do d³ugiej i pe³nej sukcesów tradycji czterech pier¶cieni w sportach motorowych.
„Audi Sport GmbH mo¿e z podniesionym czo³em spogl±daæ wstecz na czterdzie¶ci ekscytuj±cych i bardzo udanych lat. By³o to i jest mo¿liwe tylko dziêki wspólnemu wysi³kowi zespo³u” - mówi Rolf Michl. „Dla nas jedno jest pewne: obieranie nowych, nietypowych ¶cie¿ek i ci±g³y dalszy rozwój niezmiennie bêdzie charakteryzowaæ Audi Sport GmbH.”
2023-05-16
Firma
“Czerwony Romb” w “Zielonym Piekle”: 40 lat Audi Sport GmbH i specjalny wystêp na Nürburgring
“Czerwony Romb” w “Zielonym Piekle”: 40 lat Audi Sport GmbH i specjalny wystêp na Nürburgring
Sidebar
- Spó³ka – córka Audi w tym roku ¶wiêtuje swoje czterdzieste urodziny
- Oliver Hoffmann mówi: “Nasz cel jest jasny: chcemy z sukcesem przenie¶æ sportowe DNA Audi do elektrycznej przysz³o¶ci”
- „Nürburgring to dla nas miejsce magiczne” – podkre¶la Rolf Michl
- „Chcemy kszta³towaæ przysz³o¶æ mobilno¶ci w segmencie wysoko wydajnych pojazdów w sposób zrównowa¿ony i progresywny” – dodaje Sebastian Grams
Ingolstadt/Neckarsulm, 16 maja 2023 r. Niemal 40 lat temu - 10 pa¼dziernika 1983 roku – powsta³a spó³ka quattro GmbH, dzi¶ znana jako Audi Sport GmbH, kszta³tuj±ca sportowy i ekskluzywny wizerunek marki z czterema pier¶cieniami w logo. W Audi, pojazdy z czerwonym rombem oznaczaj± wydajno¶æ i sportowy charakter. Urodzinowe obchody rozpoczynaj± siê w najbli¿szy weekend (18-21 maja) na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego tam wy¶cigu 24-godzinnego.
Bank prasowy
© 2023 Audi