Rajdowa Grupa B była wyjątkowa. Miała ona wprowadzić rajdy samochodowe na zupełnie inny poziom prędkości i technologiczny, zbliżony do osiągów ówczesnych bolidów Formuły 1. Auta biorące udział w tej klasie miały ponad 300 koni mechanicznych i napęd na cztery koła. Była to doskonała okazja dla Audi, aby zademonstrować możliwości napędu quattro. Tak narodził się legendarny model Audi quattro Rallye S1, który w latach 1982-1984 wygrał dwa tytuły konstruktorów i dwa kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Legendarna rajdówka
Audi Sport quattro od samego początku było projektowane z myślą o rajdach samochodowych. Wersja homologowana powstała tylko po to, aby uzyskać licencję do startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata – łącznie z wersjami rajdowymi powstało zaledwie 220 sztuk.
Pod maską wersji drogowej pracował pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,1-litra z turbosprężarką osiągający moc 306 KM. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h zajmowało mu 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Wersja rajdowa miała moc podniesioną do 450 koni mechanicznych i do pierwszych 100 km/h rozpędzała się w 3,5 sekundy. Wśród 220 egzemplarzy było też 20 sztuk specjalnej wersji Audi quattro S1 o mocy 530 KM. Ta wersja pierwsze 100 km/h osiągała po 2,6 sekundy. Najmocniejsza odmiana modelu w specjalnym wydaniu Pikes Peak miała dodatkowy pakiet aerodynamiczny i moc podniesioną do 598 koni mechanicznych.
Audi quattro brało udział w zawodach od roku 1981 do 1987, w tym we wszystkich edycjach Rajdowych Mistrzostwach Świata w Grupie B. W tym czasie zespołom Audi udało się zdobyć:
1981
3 zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Audi quattro)
1982
Zwycięstwo w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
1983
Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
1984
Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców i producentów Rajdowych Mistrzostw Świata (Audi quattro)
1985
Zwycięstwo w Rajdzie San Remo (Audi Sport quattro S1)
Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
Zwycięstwo w Rajdzie Hongkong-Pekin (Audi quattro)
1986
Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
Zwycięstwo w Rajdzie Hongkong-Pekin (Audi quattro)
1987
Zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak Hillclimb (Audi Sport quattro S1)
2023-12-21
Tradycja
Audi: Świąteczne quattro Rallye S1
Audi: Świąteczne quattro Rallye S1
Sidebar
- Legendarne Audi quattro Rallye S1 ozdobione ponad 800 ledowymi lampkami świątecznymi
- W latach 80-tych model występował w Grupie B Rajdowych Mistrzostw Świata
- Topowa wersja Pikes Peak była wyposażona w mocny pakiet aerodynamiczny i silnik o mocy 598 koni mechanicznych
Poznań, 21 grudnia 2023 r. Audi nawet do świątecznych ozdób podchodzi niekonwencjonalnie i oryginalnie. Tym razem wybór padł na legendarny model quattro Rallye S1, który dominował i błyszczał w latach 80-tych w rajdowej grupie B. Teraz błyszczy również na zasłużonej motorsportowej emeryturze, ozdobione ponad 800 ledowymi lampkami świątecznymi.
Bank prasowy
© 2024 Audi