„Zgodnie z oczekiwaniami, rok 2024 będzie dla nas rokiem przejściowym” – powiedział dyrektor finansowy Audi Jürgen Rittersberger. „Widać to szczególnie w pierwszym kwartale, który charakteryzował się między innymi napiętą sytuacją podażową. Co więcej, inicjatywy modelowe, takie jak ta, którą Audi obecnie wprowadza, zawsze wiążą się z wysokimi wstępnymi wydatkami na początku. Realizujemy jednak jasny plan i wdrożyliśmy wiele środków w ramach naszego Performance Program 14, które wejdą w życie w ciągu roku i pomogą nam osiągnąć nasze cele finansowe na ten rok “. Część Performance Program 14 obejmuje wzmocnienie organizacji linii produktów, optymalizację globalnej sieci produkcyjnej i zwiększenie elastyczności produkcji. Audi zmniejsza złożoność – bez poświęcania jakości lub atrybutów związanych z klientem.
„Nadal zwiększamy tempo naszej ofensywy produktowej” – powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG. „Po światowym debiucie Audi Q6 e-tron i Audi Q6L e-tron, które właśnie zostało zaprezentowane w Pekinie i zostało opracowane specjalnie na rynek chiński, latem tego roku pojawi się kolejny w pełni elektryczny model w postaci A6 e-tron. Wraz z nową generacją A5 i Q5, w drugiej połowie roku wprowadzimy również nasze pierwsze modele oparte na platformie Premium Combustion (PPC). Ta transformacja będzie dla nas wyzwaniem. Dzięki naszemu silnemu zespołowi, bardzo atrakcyjnym nowym modelom i jasnemu planowi zwiększenia prędkości, jesteśmy przygotowani na przyszłość. Kształtujemy transformację z pozycji siły”.
Dostawy do klientów
W pierwszym kwartale roku Audi, Bentley i Lamborghini dostarczyły 402 048 pojazdów dla Brand Group Progressive (1. kwartał 2023: 421 824). Spadek o 4,7 proc. rok do roku był spowodowany głównie trudną sytuacją rynkową i podażową. Do tego doszło 12 394 motocykli marki Ducati (1. kwartał 2023: 14 769). Marka Audi przekazała klientom 396 912 pojazdów (1. kwartał 2023: 415 684). Dostawy modeli w pełni elektrycznych wzrosły o 3 proc. do 35 630 pojazdów (Q1 2023: 34 584).
Przegląd regionów
W Europie marka Audi dostarczyła w pierwszym kwartale 162 432 pojazdy (Q1 2023: 181 001). Spadek o około 10 proc. był spowodowany głównie intensywną konkurencją w Europie, trudną sytuacją podażową i strajkiem w Meksyku. W końcu Audi Q5 jest również produkowane na rynek europejski w meksykańskiej fabryce. Dostawy pojazdów w pełni elektrycznych były o około 9 proc. niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W Niemczech niechęć klientów ujawniła się po zniesieniu premii środowiskowej. Po mocnej końcówce 2023 r., dostawy w Niemczech spadły w pierwszym kwartale do 46 237 pojazdów, w tym 5434 modeli w pełni elektrycznych.
W USA marka Audi była w stanie znacznie zwiększyć dostawy pojazdów w pełni elektrycznych o około 29 proc. do 5714 modeli w pierwszym kwartale. Jednak ogólna liczba dostaw spadła do 44 226 pojazdów, również z powodu strajku w Meksyku. Audi zamierza nadal zwiększać swoją rentowność w USA, a także udział dostarczanych pojazdów elektrycznych.
W Chinach marka Audi odnotowała w pierwszym kwartale wzrost dostaw. Łącznie przekazano klientom 155 330 pojazdów (1. kwartał 2023: 136 416), co oznacza wzrost o około 14 proc. Wzrósł również popyt na modele w pełni elektryczne. Audi dostarczyło 4970 modeli elektrycznych – wzrost o około 54 proc. Kolejnym kamieniem milowym w Chinach jest nowe Audi Q6L e-tron. Audi dostosowało model Q6L e-tron specjalnie do chińskiego rynku, z wydłużonym rozstawem osi, większym zasięgiem i uderzającymi detalami stylistycznymi. Co więcej, Q6L e-tron jest pierwszym modelem opartym na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), który będzie produkowany lokalnie – w Chinach, dla Chin – w nowej fabryce w Changchun.
Przychody
Przychody Grupy Audi spadły od stycznia do marca o 18,7 proc. do 13 725 mln euro (1. kwartał 2023: 16 883 mln euro). Głównymi przyczynami tego były spadająca sprzedaż, opóźnienia logistyczne i trudna sytuacja w zakresie dostaw. Udział przychodów dostosowanych do taksonomii UE wyniósł 14,9 (2023: 14,5) proc.
Zysk operacyjny i marża operacyjna
Zysk operacyjny Grupy Audi spadł do 466 mln euro (1,816 mln euro w 1. kwartale 2023 r.). Wynikało to głównie z trudnej sytuacji rynkowej i ograniczonej dostępności niektórych modeli, w tym pojazdów z silnikami V6 i V8 oraz Audi Q5 związanego ze strajkiem. W konsekwencji marża operacyjna spadła do 3,4 (Q1 2023: 10,8) proc.
Wyniki marek
Bentley, Lamborghini i Ducati przyczyniły się do zysków w pierwszym kwartale dzięki solidnym marżom operacyjnym.
Bentley dostarczył 2506 luksusowych modeli (1. kwartał 2023: 3517), co oznacza spadek o 28,7 proc. Przychody odpowiednio spadły do 688 mln euro (1. kwartał 2023: 882 mln euro). Zysk operacyjny wyniósł 120 mln euro (1. kwartał 2023: 216 mln euro), a marża operacyjna pozostała na przyzwoitym poziomie 17,4 (1. kwartał 2023: 24,4 proc.) proc.
Dostarczając 2630 pojazdów (1. kwartał 2023: 2623), Lamborghini po raz kolejny nieznacznie przekroczyło wysoki poziom z poprzedniego roku. Przychody wyniosły 691 mln euro (1. kwartał 2023: 728 mln euro) i były niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej. Włoska marka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 187 (Q1 2023: 260) mln euro przy wciąż bardzo wysokiej marży operacyjnej na poziomie 27,0 (Q1 2023: 35,7) proc.
Przy 12 394 dostarczonych motocyklach (Q1 2023: 14 796), Ducati pozostało o 16,2 proc. poniżej wysokiego poziomu z ubiegłego roku, a przychody spadły do 262 (Q1 2023: 323) mln euro. W konsekwencji zysk operacyjny spadł do 27 mln euro (1. kwartał 2023: 58 mln euro), a marża operacyjna osiągnęła 10,5 proc. w porównaniu z 17,8 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wynik finansowy i zysk po opodatkowaniu
Wynik finansowy Grupy Audi w pierwszym kwartale 2024 r. nieznacznie spadł rok do roku do 515 mln euro (1. kwartał 2023: 544 mln euro). W tym działalność Grupy na rynku chińskim wyniosła 179 mln euro (1. kwartał 2023: 226 mln euro). Jeśli chodzi o zysk po opodatkowaniu, Grupa Audi osiągnęła na koniec pierwszego kwartału 736 (Q1 2023: 1767) mln euro.
Przepływy pieniężne netto
Ze względu na spadek zysków i negatywne skutki rozwoju kapitału obrotowego, przepływy pieniężne netto spadły do 768 mln euro (1710 mln euro w 1. kwartale 2023 r.). Przepływy pieniężne netto były również obciążone inwestycjami w nowe w pełni elektryczne modele oparte na PPE oraz w nową platformę dla modeli z napędem spalinowym (PPC).
Prognoza na 2024 r.
Pomimo wyzwań w pierwszych trzech miesiącach roku, Grupa Audi podtrzymuje swoje cele finansowe na rok 2024. Firma spodziewa się poprawy wyników finansowych w ciągu roku – zwłaszcza ze względu na stopniową poprawę dostępności modeli z silnikami V6 i V8. Firma spodziewa się również pozytywnych efektów wprowadzenia na rynek większej liczby modeli w drugiej połowie roku. W ciągu najbliższych dwóch lat Audi odmłodzi i wzmocni swoje portfolio modelowe o ponad 20 nowych modeli. Program Performance 14 również zapewni Audi dodatkowe wsparcie. Firma nadal spodziewa się przychodów w wysokości od 63 do 68 miliardów euro w 2024 roku. Oczekuje się, że marża operacyjna znajdzie się w przedziale od 8 do 10 proc., a przepływy pieniężne netto wyniosą od 2,5 do 3,5 mld euro.
Wybrane kluczowe dane Grupy Audi
Styczeń-Marzec 2024 | Styczeń-Marzec 2023 | |
Dostawy marek grupy | 402 048 | 421 824 |
Przychody w mln euro | 13 725 | 16 883 |
Zysk operacyjny w mln euro | 466 | 1 816 |
Marża operacyjna w procentach | 3,4 | 10,8 |
Przepływy pieniężne netto w mln euro | -768 | 1 710 |
Wynik finansowy w mln euro | 515 | 544 |
Zysk po opodatkowaniu w mln euro | 736 | 1 767 |