„A6 e-tron* to pierwszy całkowicie elektryczny model Audi dostępny w wersjach Sportback i Avant” – mówi Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG. „Jego zjawiskowy design zapewnia najlepszą aerodynamikę w ofercie, a tym samym większą efektywność. Ze swoim dużym zasięgiem, znacznie przekraczającym 700 kilometrów, i wyjątkową dynamiką jazdy model będzie wzbudzać entuzjazm dla elektromobilności”.
Wygląd zewnętrzny: elegancki i progresywny
„Czysty” design nadwozia skupia się na dynamice, elegancji oraz progresywności. Przód jest harmonijny i wyrazisty jednocześnie. Smukły kształt świateł do jazdy dziennej i szeroki grill sprawiają, że A6 e-tron* wygląda na płaskie i szerokie. Czarna maska otaczająca zamkniętą, odwróconą osłonę Singleframe odzwierciedla odrębny język projektowania modeli e-tron. W rezultacie zintegrowane z nią reflektory i inne elementy funkcjonalne, takie jak czujniki zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) oraz wloty powietrza, są prawie niewidoczne.
Dynamiczny profil dachu A6 e-tron* bazuje na mocnym fundamencie i niskim prześwicie. Nie zabrakło tu charakterystycznych przetłoczeń quattro – konturów, które swoim rzeźbiarskim i muskularnym kształtem podkreślają kompetencje napędu quattro. To jeden z kluczowych elementów DNA designu Audi. Akumulator jako serce samochodu zaakcentowano czarną wstawką w osłonie progu. Sprawia ona, że z profilu nadwozie zyskuje jeszcze bardziej płaski, smukły i dynamiczny wygląd. Wstawka rozciąga się ku tyłowi, gdzie jest zintegrowana ze światłami odblaskowymi, nadając A6 e-tron* optycznie „wyciągnięty” wygląd. Avant charakteryzuje się mocno spłaszczoną linią dachu, ze zdecydowanie pochylonym słupkiem D. Nową, charakterystyczną cechą, która zwiększa rozpoznawalność tego wariantu, jest listwa ozdobna o wyglądzie aluminium, biegnąca od słupka A aż po spojler dachowy.
Tył łączy sportową elegancję i mocny wygląd. „Czysta” architektura z ciągłym, trójwymiarowym pasem świetlnym zapewnia nowemu A6 e-tron* przejrzystość i pewność siebie. Tylną partię Sportbacka wieńczy efektowny spojler, a dynamiczny wygląd dodatkowo akcentuje przyciągający wzrok tylny dyfuzor.
Audi A6 e-tron* jest standardowo wyposażone w 19-calowe, pięcioramienne felgi o aerodynamicznym kształcie, natomiast wersja S line otrzymuje 20-calowe obręcze z pięcioma efektownymi potrójnymi ramionami, w kolorze grafitowej szarości. Również S6 e-tron* seryjnie występuje z felgami o średnicy 20 cali. Opcjonalnie dostępne są zjawiskowe felgi o średnicy do 21 cali. Łącznie do wyboru jest dziewięć charakterystycznych wzorów – od sportowych po eleganckie, w tym sześć sygnowanych przez Audi Sport.
Wygląd zewnętrzny Audi A6 e-tron* różni się w przypadku poszczególnych wariantów: bazowego, S line oraz S. W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będzie osiem kolorów nadwozia, w tym: standardowy lakier niemetalizowany szary Magnetic, biały Glacier metalik, szary Typhoon metalik i czarny Mythos metalik. Każdy z nich podkreśla mocny, progresywny design nadwozia. Dostępne są również dwa odcienie niebieskiego: niebieski Plasma metalik oraz niebieski Malpelo metalik. Wyłącznie dla wariantu S line i modelu S zarezerwowano lakiery szary Daytona z efektem perły oraz beżowy Siam metalik.
Najlepszy model w swojej klasie: wyjątkowa aerodynamika
Doskonała aerodynamika odgrywa kluczową rolę w długiej historii sukcesów Audi. Również aerodynamiczni bohaterowie z przeszłości, tacy jak Audi 100 (C3) i Audi 80 (B3), należeli do klasy średniej.
Legendarna wartość współczynnika oporu powietrza (Cd) trzeciej generacji Audi 100 zapewniła mu tytuł „mistrz świata w dziedzinie aerodynamiki wśród wszystkich klas”. Z Cd o wartości 0,30 w 1982 roku model zdeklasował swoich rywali – na wiele lat. Dziś Audi A6 e-tron* pisze nowy rozdział tej historii sukcesu. Sportowa stylistyka i konfiguracja wydatnie przyczyniają się do jego doskonałej aerodynamiki, zapewniając wyjątkowo niską wartość Cd, dla Sportbacka wynoszącą zaledwie 0,21. Czyni go to najbardziej aerodynamicznym Audi wszech czasów i najlepszym pod tym względem samochodem całej Grupy VW. Także Avant osiąga bardzo korzystną wartość Cd – 0,24, jedną z najlepszych w segmencie.
Zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym przedni pas zaopatrzono w kurtyny powietrzne, które pozytywnie wpływają na przepływ powietrza wokół tej partii nadwozia oraz kół. Powierzchnia szyb jest wyjątkowo smukła, a linia dachu łagodnie opada ku tyłowi. Co więcej, kontrolowany wlot chłodnego powietrza pod osłoną Singleframe w nowym A6 e-tron* pozwala ograniczyć lokalne straty przepływu strumienia powietrza. Audi zoptymalizowało ten system, wzbogacając go o dodatkowe komponenty. Istotną rolę w koncepcji aerodynamiki odgrywa również podwozie – to zasługa wysokiego stopnia uszczelnienia i drobnych optymalizacji różnych komponentów. Należą do nich specjalnie dostosowane osłony kół oraz trójwymiarowe spojlery przed przednimi kołami, które są indywidualnie zoptymalizowane dla Sportbacka i Avanta, a także osłona silnika, akumulator, tylna oś oraz panele progowe. Szeroki, aerodynamicznie „doszlifowany” dyfuzor zapewnia optymalną równowagę pomiędzy siłą nośną tylnej osi a wartością Cd. Avant dodatkowo otrzymuje spojler na dyfuzorze. Elementy aerodynamiczne w postaci bocznych spojlerów z tyłu A6 Avant e-tron* umożliwiają kontrolowane przeciągnięcie strumienia powietrza. Aerodynamikę poprawia również nisko „zawieszony” spojler na krawędzi dachu, który przyczynia się do zmniejszenia „obszaru stojącej wody” za pojazdem.
Koncepcję aerodynamiczną dopełniają optymalizacje, jakie przeszły niektóre wzory felg. Do wyboru są na przykład atrakcyjne 21-calowe aerodynamiczne obręcze z osłonami z tworzywa sztucznego. Do sprawdzonych komponentów z obszaru aerodynamiki należą dostępne na życzenie wirtualne lusterka zewnętrzne, znane już z Audi Q8 e-tron*. W Audi A6 e-tron* stosowana jest ich druga generacja – z funkcją elektrycznego składania. Kompaktowe kamery mają kształt zoptymalizowany pod kątem przepływu powietrza, co zmniejsza powierzchnię czołową samochodu, a tym samym poprawia współczynnik oporu powietrza.
Innowacyjna technika oświetleniowa
Nowe A6 e-tron* po raz kolejny podkreśla wiodącą rolę Audi w designie i technice oświetlenia – jako istotnej części DNA marki spod znaku czterech pierścieni. Reflektory i tylne lampy mają trójwymiarowy kształt i oferują cyfrowe sygnatury świetlne, łącząc świat fizyczny z cyfrowym. Rodzina Audi A6 e-tron jest dostępna z opcjonalnymi cyfrowymi światłami do jazdy dziennej w technice LED oraz cyfrowymi tylnymi lampami OLED drugiej generacji.
Tył A6 e-tron*, dysponujący około 45 segmentami na każdy cyfrowy panel OLED, w coraz większym stopniu ewoluuje w stronę wyświetlacza. Umożliwia to komunikację car-to-x (komunikacja z innymi samochodami oraz infrastrukturą) i zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Za tę sygnaturę świetlną odpowiada moduł oprogramowania w jednym z pięciu komputerów domeny A6 e-tron*. A dzięki doskonałej symbiozie pomiędzy designem oświetlenia a nową technologią światło w nowym modelu Audi wydaje się „żywsze”.
Jeśli chodzi o cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji, 10 paneli OLED – liczących łącznie 450 segmentów – generuje nowy obraz kilka razy na sekundę, wykorzystując specjalnie opracowany algorytm. Aktywne cyfrowe sygnatury świetlne wskazują również drogę technologii oświetleniowej Audi ku przyszłości. Przednia jest tworzona dzięki interakcji algorytmu z 12 ściemnianymi segmentami, a tylna korzysta ze wszystkich cyfrowych segmentów OLED. Poszczególne segmenty współdziałają ze sobą w taki sposób, że ogólne natężenie światła sygnatury pozostaje niezmienne.
Wprowadzając drugą generację cyfrowych tylnych lamp OLED, Audi wyznacza nowy poziom w dziedzinie projektowania, funkcjonalności i bezpieczeństwa oświetlenia. Po raz pierwszy cyfrowe tylne lampy OLED 2.0 mogą komunikować się z bezpośrednim otoczeniem (car-to-x). Audi udoskonaliło także oferowane funkcje bezpieczeństwa. Znana już z innych modeli funkcja wykrywania zbliżającego się pojazdu została w nowym A6 e-tron* rozszerzona o światła komunikacyjne, które ostrzegają innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach. W krytycznych sytuacjach na drodze oprócz zwykłej grafiki tylnych lamp wyświetlają one specyficzną statyczną sygnaturę w postaci symboli ostrzegawczych.
Zastosowana technologia wyznacza nowe standardy także w zakresie indywidualizacji: osiem cyfrowych sygnatur świetlnych w nowo zaprojektowanych cyfrowych światłach do jazdy dziennej reflektorów Matrix LED oraz cyfrowych tylnych lampach OLED 2.0 pozwala użytkownikowi w zupełnie nowy sposób spersonalizować swoje A6 e-tron* (w zależności od wybranego wyposażenia).
Szczególną cechą nowego Audi A6 e-tron* są podświetlane pierścienie z tyłu (dostępność również zależy od wyposażenia), które zdecydowanie podkreślają tożsamość korporacyjną Audi i nadaje nowemu A6 e-tron* wyrazistą osobowość.
Panoramiczny wyświetlacz Audi MMI i cyfrowe lusterka zewnętrzne
Wnętrze Audi A6 e-tron* zostało konsekwentnie dostosowane do potrzeb użytkowników. Trójwymiarowy, kontrastowy projekt w celowy sposób umieszcza elementy na pierwszym planie albo w tle, tworząc architekturę przestrzenną dostosowaną do podróżujących zarówno od strony wzornictwa, jak i ergonomii. Panoramiczny wyświetlacz MMI o zakrzywionej formie, w technologii OLED, składa się z 11,9-calowego zestawu wskaźników Audi virtual cockpit oraz 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI i wraz z 10,9-calowym wyświetlaczem MMI dla pasażera z przodu tworzy cyfrową scenę o wizualnie przejrzystym wzornictwie.
Aktywny tryb prywatności sprawia, że podczas podróży pasażer na przednim siedzeniu może oglądać treści rozrywkowe takie jak filmy czy seriale bez rozpraszania kierowcy. Inteligentna jednostka sterująca kieruje (włączony tryb prywatny) lub rozprasza (treść widoczna dla wszystkich) światło w zależności od aktualnej prędkości i zajętości miejsc.
Audi robi znaczący krok naprzód w technologii wyświetlaczy, wprowadzając opcjonalny wyświetlacz head-up drugiej generacji wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość (AR, ang. augmented reality) – kolejny istotny element cyfrowej sceny.
Wyświetlacz odbija przez przednią szybę w kierunku kierowcy dużą, pochyloną płaszczyznę obrazu. Pokazuje istotne informacje, takie jak prędkość jazdy, znaki drogowe, komunikaty systemów wsparcia oraz wskazania nawigacji.
Wnętrze roztacza domową atmosferę. Od drzwi do drzwi, na całej szerokości panelu, rozciąga się tapicerowany pas, akcentujący spójne, otulające wrażenie przestrzeni. Materiały zostały dobrane z uwzględnieniem funkcjonalności, a jednocześnie z myślą o zapewnieniu wyraźnego zróżnicowania w wyglądzie poszczególnych obszarów wnętrza. Sekcje zorientowane na komfort cechują się rozległymi powierzchniami tapicerowanymi miękkimi okładzinami, natomiast precyzyjnie zaprojektowane obszary obsługi, wykończone wysokiej jakości czarnym, lśniącym tworzywem, podkreślają przejrzystość interakcji z samochodem. Nisko zlokalizowane, smukłe nawiewy wydają się zanikać w tle. Wyświetlacze opcjonalnych wirtualnych lusterek zewnętrznych znajdują się na drzwiach, przy narożnikach przednich słupków, dzięki czemu są wyraźnie widoczne.
Lusterka współtworzą cyfrowy pas, rozciągający się przez całą tablicę przyrządów i połączony za pomocą dynamicznego oświetlenia interakcyjnego u podstawy przedniej szyby. Podstawowe funkcje, takie jak regulacja lusterek oraz obsługa funkcji oświetlenia i blokowania, są kompaktowo zintegrowane na panelu na drzwiach kierowcy. Atmosferę dobrego samopoczucia dopełniają opcjonalna czterostrefowa klimatyzacja automatyczna oraz pakiet jakości powietrza z emiterem zapachów i jonizatorem.
Inteligentny panoramiczny szklany dach z możliwością przełączania przezroczystości
Nowe modele dodatkowo udoskonala opcjonalny innowacyjny panoramiczny szklany dach. W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań tego rodzaju jego inteligentne szkło minimalizuje bezpośrednie działanie promieni słonecznych i staje się nieprzezroczyste po naciśnięciu przycisku. To zasługa technologii PDLC (ciekły kryształ zdyspergowany w polimerze), która może przełączać się z przeźroczystości na nieprzeźroczystość. Elektrycznie przełączane szklane panele zawierają dwa elementy z folii PDLC, pomiędzy którymi unoszą się ciekłe kryształy. Jeśli nie przykłada się do nich napięcia, tworzą „mleczną” warstwę, która zapewnia nieprzeźroczystość szklanego dachu. Po przyłożeniu napięcia kryształy ustawiają się w taki sposób, że dach staje się przezroczysty. Co więcej, za pomocą przycisku w górnej konsoli można nim sterować indywidualnie, niczym „cyfrową kurtyną”; do wyboru są cztery ustawienia wstępne.
Inforozrywka – integracja z cyfrowym światem klientów
System informacyjno-rozrywkowy A6 e-tron* korzysta z systemu operacyjnego Android Automotive, a swoją zawartość aktualizuje bezprzewodowo (OTA) – dlatego usługi Audi connect i udoskonalony planer tras e-tron (wyposażenie standardowe) są zawsze aktualne. Ze sklepu z aplikacjami innych firm, który jest bezpośrednio zintegrowany z MMI i nie wymaga smartfona, można pobrać aplikacje takie jak YouTube. Sklep zapewnia klientom dostęp do szerokiej gamy aplikacji. W chwili premiery A6 e-tron* dostępne będą tam różne aplikacje z następujących kategorii: muzyka, wideo, gry, nawigacja, parkowanie i ładowanie, produktywność, pogoda oraz usługi informacyjne. Sklep stale się rozwija, a gama aplikacji jest dostosowana do specyfiki lokalnych rynków.
Pomijając udoskonaloną, bardziej intuicyjną obsługę dotykową, nowa koncepcja wyświetlania informacji i sterowania odpowiada światowym trendom w zakresie interakcji. Obecnie kluczową rolę odgrywa tu między innymi znacząco rozbudowana obsługa głosowa. Samouczący się asystent głosowy, Audi Assistant, pozwala sterować wieloma funkcjami samochodu.
W przyszłości asystent Audi będzie miał także dostęp do dodatkowych treści online, takich jak pogoda i wiedza ogólna. Dzięki połączeniu z ChatGPT (dostarczanym za pośrednictwem usługi Microsoft Azure OpenAI) klienci mogą wchodzić w interakcję ze swoim autem, używając naturalnego języka i słuchając informacji, które chcieliby zgłębić podczas jazdy.
Asystent Audi automatycznie rozpoznaje, czy chodzi o obsługę funkcji samochodu, wyszukanie celu podróży, czy na przykład o podanie prognozy pogody. System Audi przekazuje zapytania do ChatGPT tylko wtedy, gdy nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. Ponieważ wszystkie funkcje są zintegrowane z asystentem Audi, kierowcy mogą cieszyć się harmonijną obsługą. Najwyższy priorytet mu tu bezpieczeństwo danych; aby zapewnić optymalną prywatność, wszystkie pytania i odpowiedzi są usuwane po przetworzeniu. Co więcej, ChatGPT nigdy nie ma dostępu do danych samochodu.
Optymalny dźwięk zapewnia system audio Bang & Olufsen Premium Sound System z głośnikami w zagłówkach. Wysoce wydajny wzmacniacz współpracuje z 20 głośnikami o łącznej mocy 830 watów. Cztery z nich są zintegrowane z zagłówkami przednich siedzeń, zapewniając nie tylko osobisty dźwięk przestrzenny, ale i emitując komunikaty nawigacyjne oraz umożliwiając prowadzenie indywidualnych rozmów telefonicznych. Dodatkowe głośniki w przednich słupkach oraz głośniki średniotonowe tworzą niezrównany dźwięk przestrzenny 3D. Dynamiczne oświetlenie interakcyjne oferuje różnorodne funkcje komunikacyjne, które wspierają interakcję samochodu z podróżującymi. Swoim zasięgiem obejmuje wnętrze i kokpit pod przednią szybą, gdzie tworzy efektowny łuk.
Imponujący zasięg i wysoka moc ładowania
Mocne, kompaktowe i wysoce efektywne silniki elektryczne oraz nowo opracowany dla platformy PPE akumulator litowo-jonowy, składający się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych o łącznej pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto), zapewniają ponad 750 kilometrów zasięgu w przypadku A6 Sportback e-tron* oraz ponad 720 kilometrów dla A6 Avant e-tron*. Z mocą systemową do 270 kW nowe A6 Sportback/Avant e-tron* performance (zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,0–17,0 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) zapewniają sportowe wrażenia z jazdy, z których słynie Audi. Nowe A6 e-tron performance* (zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,0-17,0 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. S6 Sportback e-tron* i S6 Avant e-tron* zapewniają moc systemową 370 kW (405 kW z funkcją kontroli startu Launch Control; zużycie energii w cyklu mieszanym: 15,7–17,4 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) i przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Ich prędkość maksymalna to 240 km/h, a zasięg wynosi ponad 670 kilometrów w przypadku S6 Sportback e-tron* oraz ponad 640 kilometrów dla S6 Avant e-tron*.
W momencie premiery dostępne będą warianty A6 e-tron performance* (270 kW) z napędem na tylne koła oraz S6 e-tron* (370 kW) z napędem na wszystkie koła quattro, zarówno z nadwoziem Sportback, jak i Avant. W zależności od rynku w późniejszym terminie pojawią się kolejne odmiany z napędem na tylne koła lub na wszystkie koła quattro.
Dzięki architekturze 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania prądem stałym (DC) wynoszącej 270 kW nowe Audi A6 e-tron* umożliwia krótkie postoje na ładowanie. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 10 minut ładowania na odpowiednio szybkiej stacji nowe A6 Sportback e-tron performance* może zyskać do 310 kilometrów zasięgu, a stan naładowania (SoC) może wzrosnąć z 10 do 80 procent w ciągu 21 minut. Kluczowe składowe tej imponującej mocy ładowania to inteligentne, wysoko wydajne i predykcyjne zarządzanie temperaturą. Dzięki funkcji Plug & Charge samochód autoryzuje się na kompatybilnych stacjach i aktywuje ładowanie po podłączeniu przewodu. Proces odbywa się w pełni automatycznie. Jeśli stacja działa w technologii 400 V, Audi A6 e-tron* może korzystać z tzw. ładowania pakietowego. W tym celu akumulator 800 V jest dzielony na dwa zestawy, każdy o napięciu 400 V, które można następnie równolegle ładować z mocą do 135 kW. W przypadku domowych ładowarek możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; później zaoferowana zostanie opcja ładowania prądem przemiennym z mocą do 22 kW.
Ważnym elementem zwiększającym efektywność i zasięg Audi A6 e-tron* jest zaawansowany układ rekuperacji (hamowania regeneracyjnego). Może on obsługiwać około 95 procent codziennych procesów hamowania. Audi A6 e-tron* rekuperuje energię z mocą do 220 kW. Kluczową rolę odgrywa tutaj temperatura i stan naładowania akumulatora. Rekuperacja następuje na przedniej i tylnej osi; ze względów efektywnościowych za niewielkie opóźnienia odpowiada tylna oś. Ponadto, z uwagi na mocniejszy silnik elektryczny, tylna oś zapewnia większą skuteczność hamowania regeneracyjnego.
Zintegrowany układ hamulcowy (iBS), znany z poprzednich modeli e-tron, w ramach platformy Premium Platform Electric został znacząco udoskonalony. Po raz pierwszy możliwe jest specyficzne dla osi mieszanie pracy mechanicznego hamulca ciernego i hamowania regeneracyjnego, realizowanego za pośrednictwem silników elektrycznych.
Jak zwykle w Audi nowe A6 e-tron* oferuje również opcję dwustopniowej rekuperacji, regulowanej za pomocą manetek na kierownicy. Możliwe jest również żeglowanie. W tym przypadku, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, samochód zaczyna toczyć się bez dodatkowego oporu. Ponadto A6 e-tron* oferuje tryb jazdy B, który działa w sposób zbliżony do tzw. jazdy z wykorzystaniem jednego pedału; zapewnia on najsilniejsze spowolnienie w ramach rekuperacji. Przy przewidywalnym stylu jazdy w trybie B prawie całe hamowanie można przeprowadzać bez naciskania pedału hamulca.
Precyzyjna dynamika jazdy, wysoki komfort
Typowe DNA Audi jest wyczuwalne także w pracy układu jezdnego, za którą kryje się precyzyjnie określona filozofia ustawień, a systemy sterowania zawieszeniem są ze sobą dokładnie skoordynowane. Bezpośrednio skonfigurowana przednia oś znacząco wpływa na dynamikę jazdy A6 e-tron*, sprawiając, że samochód jest wyjątkowo zwinny.
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia zapewnia szeroką rozpiętość pomiędzy wysokim komfortem jazdy a sportowym prowadzeniem. W zależności od prędkości jazdy i indywidualnych preferencji podwozie dostosowuje się do warunków drogowych i reguluje prześwit na czterech różnych poziomach. Szczególną funkcją jest dostępny w ramach Audi drive select tryb efficiency. Zawieszenie obniża wówczas nadwozie o 20 milimetrów, w zależności od prędkości, poprawiając w ten sposób aerodynamikę. Służy to optymalizacji zużycia energii i zwiększeniu zasięgu.
Napęd na wszystkie koła z preferencją tylnej osi w Audi S6 e-tron* zwiększa dynamikę jazdy za sprawą wysoce zmiennego rozdziału momentu obrotowego. Różne wymiary silników elektrycznych na tylnej i przedniej osi umożliwiają koncentrację momentu obrotowego na tylnych kołach nawet przy pełnym obciążeniu. Audi S6 e-tron* i A6 e-tron* są wyposażone w przednie i tylnej opony o różnych rozmiarach, co dodatkowo poprawia stabilność i akcentuje sportowy charakter.
Zawsze gotowe do pomocy: systemy wspomagające
Systemy wspomagające A6 e-tron* oferują szeroką gamę funkcji, które ułatwiają codzienne życie i znacząco zwiększają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który wspomaga kierowcę podczas przyspieszania, hamowania, utrzymywania prędkości i ustalonego odstępu oraz utrzymania się na swoim pasie ruchu. W ten sposób może zwiększyć komfort jazdy, zwłaszcza na długich trasach. Aby udoskonalić zachowanie na drodze, oprócz różnych czujników, w zależności od regionu, system wykorzystuje dane map o wysokiej rozdzielczości oraz zagregowane w chmurze tzw. dane roju pochodzące od innych pojazdów. Na bazie tej fuzji informacji kalkuluje trasę przed samochodem, tak aby zapewnić komfortową jazdę w całym zakresie prędkości i w korkach.
Asystent parkowania plus z informowaniem o odległości od przeszkód, kamera cofania, ogranicznik prędkości oparty na znakach drogowych, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie danych z kamery, adaptacyjny tempomat oraz ostrzeganie o rozproszeniu uwagi i senności w chwili wprowadzenia na rynek będą należały do wyposażenia standardowego.
Wprowadzenie na rynek i ceny
Publikacja oficjalnych danych oraz cenników dla mocnych, sportowych modeli A6 e-tron* i S6 e-tron* o doskonałych proporcjach, zarówno z nadwoziem Sportback, jak i Avant zaplanowana jest do końca września 2024.
Fakty
Najważniejsze fakty dotyczące nowego Audi A6 e-tron*
Wygląd zewnętrzny i aerodynamika
> Dynamiczne, eleganckie i progresywne nadwozie
> Smukły kształt świateł do jazdy dziennej i szeroki grill
> Ciągła listwa o wyglądzie aluminium od słupka A do spojlera dachowego w A6 Avant e-tron*
> Wirtualne lusterka zewnętrzne drugiej generacji, teraz składane elektrycznie
> Osiem kolorów nadwozia: szary Magnetic (niemetalizowany), biały Glacier metalik, szary Typhoon metalik, czarny Mythos metalik, niebieski Plasma metalik, niebieski Malpelo metalik, a także, wyłącznie dla linii S i modelu S, szary Daytona z efektem perły oraz beżowy Siam metalik
> Sportowy design w połączeniu z doskonałą aerodynamiką: współczynnik oporu powietrza (Cd) o wartości 0,21 (Sportback) oraz 0,24 (Avant)
Technika oświetleniowa
> Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna reflektorów i tylnych lamp
> Znacząco udoskonalone: design oświetlenia, zakres funkcji i bezpieczeństwo w ruchu drogowym
> Osiem cyfrowych sygnatur świetlnych dla cyfrowych świateł do jazdy dziennej reflektorów Matrix LED oraz cyfrowych tylnych lamp OLED 2.0, do wyboru za pośrednictwem MMI oraz aplikacji myAudi
> Liczba pikseli przypadających na cyfrowy panel OLED 2.0: 45 segmentów
> Dziesięć cyfrowych paneli OLED w tylnych lampach, łącznie składających się z 450 segmentów
> Pierwszy model na europejskim rynku z podświetlanymi pierścieniami z tyłu (w zależności od konfiguracji)
> Światła komunikacyjne, w tym wykrywanie zbliżenia innego pojazdu
> Światła komunikacyjne ostrzegają innych użytkowników drogi za pomocą specjalnych symboli
> Cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji poza zwykłymi grafikami prezentują specyficzne sygnatury świetlne z symbolami ostrzegawczymi
Design wnętrza i wyświetlanie informacji
> Trójwymiarowo zaprojektowane aplikacje dodatkowo potęgują poczucie przestrzeni
> Wnętrze ma wyraźną strukturę i roztacza domową atmosferę
> Tapicerowany pas, rozciągający się od drzwi do drzwi, przez całą szerokość panelu obsługi
> Wyświetlacze cyfrowych lusterek zewnętrznych są ergonomicznie rozmieszczone na wysokości słupków A
> Panoramiczny wyświetlacz Audi MMI o zakrzywionej formie, w technologii OLED, składa się z 11,9-calowego zestawu wskaźników Audi virtual cockpit oraz 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI
> Opcjonalny 10,9-calowy wyświetlacz MMI dla pasażera z przodu, z aktywnym trybem prywatności
> Opcjonalny wyświetlacz head-up wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość
> Nowy panoramiczny szklany dach z możliwością zmiany przezroczystości
Inforozrywka i usługi cyfrowe
> Zintegrowany sklep z aplikacjami innych firm
> Funkcje na żądanie: możliwość późniejszego poszerzenia wyposażenia samochodu
> Aktualizacje oprogramowania dostępne drogą bezprzewodową (OTA)
> Integracja ChatGPT
Systemy wspomagające
Lista standardowych funkcji bezpieczeństwa obejmuje: asystenta parkowania plus z informowaniem o odległości od przeszkód, kamerę cofania, ogranicznik prędkości oparty na znakach drogowych, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie danych z kamery, adaptacyjnego asystenta prędkości oraz wykrywanie rozproszenia uwagi i senności.
Napęd i rekuperacja
> Wysoce zintegrowane komponenty, kompaktowa konstrukcja i zoptymalizowana własna produkcja
> O 30% mniejsza przestrzeń montażowa wymagana dla silników elektrycznych, masa silników ograniczona o około 20%
> Koncentracja na efektywności, akustyce i modułowej konstrukcji
> Zastosowanie ASM (silnika asynchronicznego) na przedniej osi i PSM (silnika synchronicznego z magnesami trwałymi) na tylnej osi
> Uzwojenie typu wsuwkowego maksymalizuje przepływ prądu w stojanie silnika elektrycznego
> Wirnik i stojan z innowacyjnym systemem bezpośredniego chłodzenia
> Energooszczędne półprzewodniki z węglika krzemu w falownikach
> Układ smarowania z suchą miską olejową i elektryczna pompa olejowa w przekładni
> Mocowania odlane w obudowie pozwalają zoptymalizować akustykę
> Bezpośrednie chłodzenie oleju silników elektrycznych w celu zwiększenia gęstości mocy
> Ograniczanie udziału pierwiastków ziem rzadkich
> W chwili wprowadzenia na rynek dla obu rodzajów nadwozia dostępne są dwa poziomy mocy
Audi A6 Sportback e-tron performance*: moc systemowa 270 kW, napęd na tylne koła, przyspieszenie 0-100 km/h w 5,4 sekundy
Audi A6 Avant e-tron performance*: moc systemowa 270 kW, napęd na tylne koła,
przyspieszenie 0-100 km/h w 5,4 sekundy
Audi S6 Sportback e-tron*: moc systemowa 370 kW (405 kW z systemem kontroli startu Launch Control), napęd quattro, przyspieszenie 0-100 km/h w 3,9 sekundy (z Launch Control)
Audi S6 Avant e-tron*: moc systemowa 370 kW (405 kW z systemem kontroli startu Launch Control), napęd quattro, przyspieszenie 0-100 km/h w 3,9 sekundy (z Launch Control)
> Prędkość maksymalna A6 Sportback e-tron performance*: do 210 km/h, model S: do 240 km/h
> Rekuperacja o wysokiej mocy i dostępności
> Możliwość hamowania rekuperacyjnego z mocą do 220 kW
> Mieszanie hamulców zapewniające płynne i spójne wyczucie pedału
> Możliwe specyficzne dla poszczególnych osi mieszanie hamulców
Akumulator, ładowanie i inteligentne zarządzanie temperaturą
> Akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto)
> Maksymalna moc ładowania do 270 kW (na odpowiednich ładowarkach o wysokiej mocy – HPC)
> Moc ładowania prądem zmiennym (AC) – do 11 kW, w cyklu życia produktu planowane wprowadzenie ładowarki pokładowej AC o mocy 22 kW
> Dwanaście modułów ze 180 ogniwami pryzmatycznymi (15 ogniw połączonych szeregowo w każdym module)
> Późniejszy wariant bazowy z 10 modułami i pojemnością akumulatora wynoszącą 83 kWh brutto
> Chemia ogniw akumulatora umożliwiająca zwiększenie gęstości energii o około 30%
> Akumulator zintegrowany z konstrukcją zderzeniową pojazdu i układem chłodzenia
> Harmonijne przenoszenie ciepła dzięki zintegrowanej z obudową akumulatora płycie chłodzącej
> Osłona podwozia wykonana z kompozytu włóknistego zmniejsza wagę
> Montaż akumulatorów wysokiego napięcia w głównej siedzibie w Ingolstadt
> Regulacja prądu za pośrednictwem kontrolera zarządzania akumulatorem (BMCe, ang. Battery Management Controller)
> Akumulator dla platformy PPE umożliwia efektywne ładowanie na stacjach o napięciu 400 V
> Predykcyjne zarządzanie temperaturą
> Zarządzanie temperaturą umożliwia późniejsze i ciągłe kondycjonowanie akumulatora HV
> Grzałka do wstępnego kondycjonowania akumulatora wysokiego napięcia
Podwozie i układ kierowniczy
> Sprawdzone DNA Audi obejmuje także elementy zawieszenia oraz układu kierowniczego – imponująca dynamika jazdy i komfort na najwyższym poziomie
> Przednia oś o udoskonalonych reakcjach na skręt, zapewniająca optymalne trzymanie się drogi i dynamikę jazdy
> Wysoka precyzja prowadzenia i lepsze wyczucie układu kierowniczego dzięki oprogramowaniu dostosowanemu do koncepcji niskiej podłogi
> Audi A6 e-tron* (Sportback i Avant) w standardzie z dynamicznym zawieszeniem ze stalowymi sprężynami – łączącym sportową, dynamiczną charakterystykę i dobry komfort; w opcji dostępne zawieszenie pneumatyczne
> Audi S6 e-tron* ze sportowym zawieszeniem pneumatycznym (adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne) w standardzie, oferującym wysoki komfort, kontrolę prześwitu i różne wysokości
> Niski prześwit w efektywnym trybie jazdy drive select – efficiency – zapewnia maksymalną poprawę aerodynamiki i większy zasięg
> S6 e-tron*: odmienne wymiary silników elektrycznych na tylnej i przedniej osi oraz rozkład momentu obrotowego z priorytetem dla tylnych kół – z myślą o dynamicznym prowadzeniu
> W zależności od wariantu i wyposażenia: specjalne opony zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia i zużycia energii albo ogumienie o szczególnie wysokiej przyczepności
Produkcja i zrównoważony rozwój
> Drugi w pełni elektryczny model z Ingolstadt i produkcja neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto1
> Najnowocześniejsze technologie produkcji: montaż akumulatorów dla modeli bazujących na platformie PPE
> Integracja poszczególnych etapów produkcji z istniejącymi strukturami i procesami
> Nowa zautomatyzowana technologia wspiera pracowników w obszarach produkcyjnych takich jak lakiernia w Ingolstadt
> Zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu we wnętrzu i na zewnątrz
> Drzwi, przednia pokrywa i klapa bagażnika wykonane z aluminium
* Wartości zużycia paliwa i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi A6 Sportback e-tron performance
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 14,0–15,9 kWh/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym 0 g/km
Audi A6 Avant e-tron performance
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 14,8–17,0 kWh/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym 0 g/km
Audi S6 Sportback e-tron
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 15,7–16,7 kWh/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym 0 g/km
Audi S6 Avant e-tron
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 16,4–17,4 kWh/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym 0 g/km
________________________________
1 Audi rozumie, że emisja CO2 netto jest zerowa w sytuacji, w której po wyczerpaniu innych możliwych środków redukcji firma kompensuje dwutlenek węgla emitowany przez produkty lub działania Audi i/lub emisje dwutlenku węgla, których obecnie nie można uniknąć w łańcuchu dostaw, produkcji i recyklingu samochodów Audi, poprzez udział w dobrowolnych projektach kompensacyjnych realizowanych na całym świecie. W tym kontekście emisje dwutlenku węgla generowane na etapie użytkowania samochodu, tj. od momentu dostarczenia go do klienta, nie są brane pod uwagę.
Grupa Audi to jeden z odnoszących największe sukcesy producentów samochodów i motocykli w segmentach premium oraz luksusowym. Marki Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati prowadzą produkcję w 21 lokalizacjach w 12 krajach. Audi oraz partnerzy marki są obecni na ponad 100 rynkach świata.
W 2023 r. Grupa Audi dostarczyła klientom około 1,9 mln samochodów Audi, 13 560 aut Bentley, 10 112 maszyn Lamborghini oraz 58 224 motocykli Ducati. W roku finansowym 2023 osiągnęła łączne przychody w wysokości 69,9 mld euro i zysk operacyjny w wysokości 6,3 mld euro. Ubiegłoroczne zatrudnienie w Grupie Audi na całym świecie wynosiło średnio ponad 87 000 osób, z czego ponad 53 000 to pracownicy AUDI AG w Niemczech. Ze swoimi atrakcyjnymi markami oraz licznymi nowymi modelami grupa systematycznie podąża własną drogą, stając się dostawcą zrównoważonej, kompleksowo połączonej mobilności premium.
Nowe podejście do wyższej klasy średniej: Audi A6 e-tron wyznacza standardy w obszarach designu i zasięgu
Nowe podejście do wyższej klasy średniej: Audi A6 e-tron wyznacza standardy w obszarach designu i zasięgu
- Zjawiskowy design: harmonijna architektura nadwozia i wnętrza, dostosowana do podróżujących pod względem wzornictwa i ergonomii
- Znakomita aerodynamika i duży zasięg – nawet ponad 750 kilometrów
- Najlepsza dynamika jazdy: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne o szerokiej rozpiętości pomiędzy doskonałym komfortem na długich dystansach a sportową dynamiką jazdy
- Gernot Döllner, dyrektor generalny Audi: „A6 e-tron* to pierwszy w pełni elektryczny model Audi dostępny w wersjach Sportback i Avant – model, który będzie wzbudzał entuzjazm dla elektromobilności”
Ingolstadt, 31 lipca 2024 r. Na targach Auto Shanghai w 2021 roku zadebiutowało Audi A6 e-tron concept – zwiastun innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut seryjnych. Teraz Audi wprowadza na rynek A6 e-tron* z nadwoziami Sportback i Avant. Jako drugi model zbudowany na platformie PPE ten pojazd klasy wyższej średniej oferuje znane już zalety nowej architektury, takie jak wysokie osiągi, duży zasięg, imponującą efektywność i szybkie ładowanie. To także pierwszy model korzystający z PPE z koncepcją niskiej podłogi. Nadwozie A6 e-tron* ma doskonałe proporcje i emanuje mocą oraz sportowym charakterem. Wnętrze definiuje nowa filozofia projektowania Audi. W zależności od poziomu wyposażenia model oferuje wiele innowacyjnych funkcji, takich jak wirtualne lusterka zewnętrzne drugiej generacji, panoramiczny szklany dach, który staje się nieprzezroczysty po naciśnięciu przycisku, oraz podświetlane pierścienie z tyłu. Publikacja oficjalnych danych oraz cenników dla A6 e-tron* i S6 e-tron* z nadwoziami Sportback i Avant zaplanowana jest do końca września 2024.