Prezes Audi, Gernot Döllner, podkreśla znaczenie pierwszego modelu opartego na platformie Premium Platform Electric (PPE): „Platforma PPE wraz z modelem Q6 e-tron stanowi podstawę dla przyszłych elektrycznych pojazdów Audi. To decydujący krok w kierunku wprowadzenia zelektryfikowanych samochodów we wszystkich kluczowych segmentach w perspektywie średnioterminowej”. Członek zarządu ds. produkcji i logistyki, Gerd Walker, uważa rozpoczęcie produkcji pod koniec 2023 roku za ważny etap realizacji strategii 360factory: „Do końca dekady stopniowo przystosujemy wszystkie zakłady Audi do produkcji pojazdów elektrycznych. Elektryfikacja staje się dla nas okazją do gruntownej modernizacji istniejących fabryk. Wraz z uruchomieniem produkcji modeli Q6 e-tron, zakład w Ingolstadt zbliża się do osiągnięcia statusu 360factory”. Audi ma jasną wizję produkcji przyszłości.
W ramach tego kompleksowego, zrównoważonego podejścia firma unowocześnia, cyfryzuje i przekształca swoje dotychczasowe fabryki. Od 2024 roku modele Audi Q6 e-tron, podobnie jak wszystkie inne pojazdy produkowane w tym zakładzie, powstają w sposób neutralny dla klimatu¹.
Najnowocześniejsza technologia produkcji w nowym zakładzie montażu akumulatorów
Przykładem modernizacji i rozbudowy istniejących systemów jest nowy zakład montażu akumulatorów dla modeli opartych o płytę PPE. Na powierzchni około 30 tys. metrów kwadratowych 300 pracowników pracuje w systemie trzyzmianowym przy stopniu automatyzacji sięgającym niemal 90 proc., montując dziennie do 1000 akumulatorów wysokiego napięcia do modeli opartych na platformie PPE. „W ten sposób zwiększamy nasz udział w procesie wytwórczym, jednocześnie rozwijając nowe umiejętności i wprowadzając nowe technologie w zakładzie”, wyjaśnia członek Zarządu ds. Produkcji i Logistyki, Gerd Walker.
Nowy obiekt, znajdujący się w specjalnej hali montażu akumulatorów w Centrum Logistyki i Transportu Towarowego (GVZ) w Ingolstadt, zasilany jest wyłącznie zieloną energią elektryczną. Pozwala to Audi osiągnąć jeszcze większą elastyczność i wydajność produkcji bez konieczności zajmowania dodatkowej powierzchni pod nowe budynki.
Silniki elektryczne do platformy PPE z największej na świecie fabryki układów napędowych w Győr
Ingolstadt pozyskuje silniki elektryczne do nowej platformy technologicznej Premium Platform Electric (PPE) z największej na świecie fabryki układów napędowych w węgierskim Győr. Audi Hungaria produkuje silniki elektryczne do platformy PPE na trzech nowo uruchomionych liniach produkcyjnych. Silniki są następnie transportowane do Ingolstadt przez firmę transportowo-logistyczną DB Cargo w sposób bezemisyjny. Zakład Audi w Győr wdrożył neutralną klimatycznie¹ produkcję już w 2020 roku. „Zrównoważona produkcja w istniejących zakładach stanowi sedno naszej strategii produkcyjnej 360factory i jest kluczowym elementem tworzenia sieci produkcyjnej przyszłości”, mówi Walker.
Modernizacja i elastyczne rozwiązania na linii produkcji karoserii
Aby produkcja serii Q6 e-tron była zarówno zrównoważona, jak i wydajna, Audi zintegrowało obszary produkcyjne, takie jak działy produkcji karoserii dla platformy PPE, z istniejącą infrastrukturą. Karoserie dla modeli PPE są montowane w zakładzie w Ingolstadt na powierzchni około 148 tys. metrów kwadratowych. Na każdej zmianie 328 pracowników wraz z 1150 robotami wytwarza elementy karoserii dla modelu Q6 e-tron przy stopniu automatyzacji wynoszącym 87 proc.
Wysoka elastyczność linii produkcyjnych umożliwi również niemal bezproblemowe wprowadzenie przyszłych modeli. W celu zrównoważonego i efektywnego wykorzystania zasobów, Audi ponownie wykorzystuje ponad 600 maszyn, w tym robotów, które wcześniej służyły do produkcji innych modeli marki. Audi wprowadza również do użytku flotę ponad 40 automatycznie sterowanych pojazdów (AGV) dla modelu Q6 e-tron. Pojazdy te dostarczają materiały w hali oraz zaopatrują wydział karoserii w niezbędne części w trybie automatycznym.
Montaż modeli na płycie PPE przy wykorzystaniu istniejącego wyposażenia
Audi konsekwentnie korzysta z istniejących systemów i wyposażenia na etapie montażu. Audi Q6 e-tron zostało płynnie włączona do linii montażowej, która wcześniej służyła do produkcji modeli Audi A4 i A5. Włączenie modeli skonstruowanych na płycie podłogowej PPE do procesów montażowych wymagało ośmiu etapów modyfikacji.
Wyższy stopień automatyzacji w lakierni
Dział produkcji rozbudował również lakiernię na potrzeby nowych elektrycznych modeli. Wśród wprowadzonych zmian znalazła się m.in. rozbudowa suszarni po etapie kataforezy (CDC) oraz wdrożenie nowej zintegrowanej procedury automatycznego uszczelniania otworów. Po kataforezie roboty wykorzystują podkładki klejowe do uszczelnienia około 70 otworów w karoseriach, z których każdy jest indywidualnie mierzony na potrzeby tego procesu. Wcześniej pracownicy musieli wykonywać tę część pracy ręcznie. Audi unowocześniło suszarnię, aby sprostać wyższym wymaganiom energetycznym przy utwardzaniu karoserii po kataforezie. Ta modyfikacja zapewnia, że wszystkie części karoserii osiągają wymaganą temperaturę 160°C niezbędną do utwardzenia powłoki.
Lakiernia w Ingolstadt wykorzystuje również zautomatyzowaną technologię, która pomaga wykrywać, oceniać i korygować nieregularności powierzchni. Umożliwia to obiektywną kontrolę wykończonych powierzchni, zwiększając niezawodność procesu i przejrzystość kontroli jakości. W pierwszym etapie roboty skanują powierzchnie pojazdu za pomocą automatycznego systemu pomiarowego. Proces ten stanowi podstawę do wykończenia, które również jest zautomatyzowane. Każdy robot wykończeniowy wyposażony jest w narzędzie do szlifowania i polerowania. W kolejnym etapie pracownicy kontrolują obrobione obszary na dużych ekranach.
Elastyczne rozwiązania w zakresie formowania na gorąco
W prasowni w Münchsmünster zespół specjalistów pracował nad udoskonaleniem procesu formowania na gorąco dla platformy PPE. Technologia ta jest wykorzystywana przede wszystkim do produkcji elementów związanych z bezpieczeństwem: nadaje dodatkową stabilność i odporność na zderzenia metalowym elementom konstrukcji nadwozia pojazdów na platformie PPE, takim jak słupki A i B oraz fragmenty podłużnic. Po rozgrzaniu do około 950°C w specjalnym piecu, arkusze metalu są formowane w prasie przy użyciu odpowiedniego szablonu w pożądany element. Dzięki miejscowemu chłodzeniu rozgrzanego metalu za pomocą otworów wentylacyjnych, Audi może odpowiednio wpływać na wytrzymałość komponentów, aby dodatkowo zoptymalizować zachowanie podczas zderzenia, jednocześnie zmniejszając masę nadwozia.
Ze względu na wysoką twardość materiału, konieczne jest następnie użycie specjalnych laserów do wycięcia pożądanych konturów w elementach.
Oprócz części do modeli opartych na platformie PPE, linie produkcyjne służą również do wytwarzania komponentów dla modeli z silnikami spalinowymi, opartych na platformie PPC (Premium Platform Combustion). Ten nowy poziom elastyczności oznacza, że wyposażenie może być wykorzystywane do produkcji łącznie 44 różnych komponentów w Münchsmünster. Zmiana ustawień komórek laserowych i pras formujących jest w pełni zautomatyzowana i zoptymalizowana czasowo, co pozwala na wytwarzanie około 20 tys. pojedynczych części dziennie.
Więcej informacji na temat światowej premiery serii Audi Q6 e-tron można znaleźć w centrum prasowym Audi.
¹ Przez zerową emisję netto CO₂ Audi rozumie sytuację, w której – po wyczerpaniu wszystkich możliwych środków redukcji emisji – firma kompensuje emisję dwutlenku węgla powodowaną przez swoje produkty lub działalność oraz/lub emisje, których obecnie nie da się uniknąć w łańcuchu dostaw, produkcji i recyklingu pojazdów, poprzez dobrowolne projekty kompensacyjne realizowane na całym świecie. W tym ujęciu nie uwzględnia się emisji dwutlenku węgla powstających podczas użytkowania pojazdu, czyli od momentu przekazania go klientowi.
2025-05-15
Modele, Zrównoważony rozwój
Zrównoważona i elastyczna produkcja modeli Audi Q6 e-tron w Ingolstadt
Zrównoważona i elastyczna produkcja modeli Audi Q6 e-tron w Ingolstadt
Sidebar
- Siedziba Audi w Ingolstadt to pierwszy zakład marki w Niemczech z własną linią montażu akumulatorów
- Produkcja została włączona w istniejące struktury i procesy działów produkcji karoserii i montażu
- Członek zarządu odpowiedzialny za produkcję i logistykę, Gerd Walker: „Wykorzystujemy elektryfikację do gruntownej modernizacji naszych dotychczasowych fabryk”
Ingolstadt, 15 maja 2025 – Od końca 2023 roku w głównej siedzibie Audi w Ingolstadt produkowane jest Audi Q6 e-tron – pierwszy masowo wytwarzany całkowicie elektryczny model marki. Zgodnie ze strategią produkcyjną 360factory, Audi włączyło poszczególne etapy produkcji do istniejących struktur i procesów działów produkcji karoserii i montażu. Od 1 stycznia 2024 roku zakład w Ingolstadt prowadzi produkcję neutralną pod względem emisji CO₂¹. Ponadto główna siedziba marki jest pierwszym zakładem Audi w Niemczech, który wyposażono we własną linię montażu akumulatorów.
Bank prasowy
© 2025 Audi