Elegancja w wielkim stylu – Audi A7 Sportback
Nadwozie A7 Sportback dzięki licznym elementom z aluminium jest bardzo lekkie; jakość wykończenia eleganckiego wnętrza na najwyższym poziomie. Cztery silniki V6 łączą moc z najwyższą efektywnością. Jednostka 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM), która pojawi się nieco później, będzie emitować tylko 139 g/km CO2. Sportowe zawieszenie oferuje nowe rozwiązania, jak elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Pod względem systemów wspomagania kierowcy i multimediów to luksusowe coupe jest dowodem typowej dla Audi innowacyjności.
Wygląd zewnętrzny
Audi A7 Sportback - duże, pięciodrzwiowe coupé ze sportowymi proporcjami, długą maską, długim rozstawem osi i krótkimi zwisami poprzecznymi przypomina rzeźbę w ruchu. Audi, wiodąca marka w dziedzinie stylistyki samochodów, zrobiła kolejny krok na przód w swoim języku formy. Nowe Audi ma 4,97 metra długości i rozstaw osi 2,91 metra. Szerokość wynosi 1,91 metra a wysokość tylko 1,42 metra. Już same proporcje zdradzają dynamikę.
Duża, płaska osłona chłodnicy Singleframe, podobna do tej z modelu Audi A8, jest ścięta na górze i nawiązuje do plastycznie ukształtowanego tyłu nadwozia. Poprzeczki są pokryte czarnym, błyszczącym lakierem i ozdobione chromowanymi nakładkami będącymi wyrazem najwyższej jakości. Ich poziomy układ podkreśla szerokość A7 Sportback, podobnie jak szerokie i niskie wloty powietrza z dwoma poziomymi poprzeczkami.
Techniczne dzieła sztuki: reflektory
Reflektory, jak zawsze w Audi, są małymi technicznymi dziełami sztuki. Świadczą o przewadze, jaką marka ma w dziedzinie technologii świateł. Ich płaski kształt rozszerza się w kierunku błotników, co optycznie przesuwa punkt ciężkości na zewnątrz. Dolna krawędź ma formę fali; „skrzydło” – pokryty chromem kontur z tworzywa sztucznego, klasyczna cecha charakterystyczna Audi - tworzy wewnętrzny podział w korpusie reflektorów.
Seryjnie A7 Sportback wykorzystuje technikę „xenon-plus” z nowymi światłami na każdą pogodę. Światła te, wbudowane w reflektory, zastępują światła przeciwmgielne, których tradycyjne miejsce we wlotach powietrza zajęły teraz czujniki radarowe opcjonalnego systemu adaptive cruise control z funkcją Stop&Go.
Na życzenie Audi łączy reflektory ksenonowe plus z funkcją adaptive light, która zapewnia w mieście, przy skręcaniu w boczną drogę, na drogach krajowych i na autostradzie zawsze odpowiednie oświetlenie. System ten przy użyciu małej kamery w lusterku wewnętrznym rozpoznaje światła innych pojazdów a także miejscowości i płynnie dostosowuje zasięg świateł A7 Sportback odchylając poszczególne moduły.
Moduł sterowania reflektorów ściśle współpracuje z opcjonalnym MMI Navigation plus, co stanowi technologiczny przełom. System nawigacji czyta z wyprzedzeniem dane dotyczące trasy i przekazuje je do komputera sterującego światłami. I tak na przykład światła do jazdy na autostradzie włączają się już na dojeździe do drogi szybkiego ruchu; przed skrzyżowaniami system samoczynnie włącza światła mijania a w krajach takich jak Anglia automatycznie przestawia reflektory z ruchu prawostronnego na lewostronny.
Opcjonalnie Audi wyposaża A7 Sportback w diodowe reflektory – nowoczesną technologię, która miała swoją premierę w wyczynowym samochodzie sportowym R8. Ich białe światło z temperaturą barwy 5.500 kelwinów przypomina światło dzienne, co znacznie redukuje zmęczenie oczu w nocy. Diodowe reflektory są niezwykle efektywne energetycznie. Przy światłach mijania zużycie energii wynosi 40 W, jeszcze mniej, niż w przypadku reflektorów ksenonowych plus. Nie wymagające konserwacji i długowieczne reflektory mają niepowtarzalną grafikę zarówno w dzień, jak i w nocy.
Za światła mijania odpowiedzialne są po dwie mocne, trójchipowe diody LED umieszczone w oddzielnych komorach w górnej części reflektorów. Obok nich znajdują się również trójchipowe diody świateł drogowych z reflektorami FF. System uzupełniają światła mijania, światła na każdą pogodę i do jazdy na autostradzie.
Światła do jazdy dziennej składające się z 18 diod LED dzięki umieszczonemu przed nimi elementowi z tworzywa sztucznego tworzą homogeniczny, ciągły pas przy dolnej krawędzi reflektora. Pod nim znajduje się jeszcze kierunkowskaz, również wykonany w formie jednolitego pasa 11 diod. Wentylatory i elementy chłodzące utrzymują odpowiednią temperaturę reflektorów i zapobiegają ich parowaniu. Asystent świateł automatycznie zmienia światła mijania na drogowe i odwrotnie.
Dynamicznie napięta linia: widok z boku
Z boku Audi A7 Sportback ma wyraźnie zdefiniowaną, zdradzającą siłę linię. Łukowi dachu nadano formę płaskiej kopuły, słupek C rozciągnięty jest daleko w tył i przechodzi w „bark” nadwozia. Wbudowane jest w nim trzecie boczne okno, którego górne zakończenie skierowane jest w górę i nawiązuje do Audi 100 Coupé z 1969 roku. Stosunek płaszczyzn nadwozia do pozbawionych ram okien wynosi dwie trzecie do jednej trzeciej, co również jest typowe dla marki z czterema pierścieniami.
Wyraźna linia „tornado” – najważniejszy element stylistyczny A7 Sportback, rozciąga się przez całą płaszczyznę boczną i decyduje o proporcjach sylwetki. Dzięki niej bryła karoserii ma mocne „barki”, jak u muskularnego pływaka. Linia „tornado” rozpoczyna się przy reflektorach i przebiega przez błotniki, drzwi, tylną ścianę boczną i lekko opada ku tylnym światłom. Powyżej progów poprowadzona jest Dynamic Line. W obrębie drzwi unosi się lekko ku górze aby potem, z tyłu, wznieść się w górę prawie pionowo.
Pełna napięcia linia nadkoli (koła o średnicy 18 do 20 cali) podkreśla atletyczny charakter sylwetki. Lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami diodowymi osadzone są na drzwiach, jak w samochodzie sportowym. Dynamiczny i muskularny wygląd A7 Sportback jest wynikiem wielu pojedynczych rozwiązań. Na przykład trzecie boczne okno sprawia, że bok wydaje się optycznie lżejszy. Listwy wokół okien pokryte aluminium i czarne osłony słupków B w interesujący sposób uzupełniają wygląd przeszklonej części nadwozia.
Dynamiczna elegancja: tył nadwozia
Dynamiczna, elegancka linia obejmuje opadający stromo tył nadwozia tworzący wyraźną krawędź obrysową, co jest kolejnym nawiązaniem do samochodów sportowych. Ścięty tył symbolizuje siłę i dynamikę Audi A7 Sportback.
W długiej pokrywie bagażnika wbudowany jest nie rzucający się w oczy spojler, który wysuwa się automatycznie przy prędkości 130 km/h a przy 80 km/h chowa. Wkład dyfuzora został pokryty lakierem w kolorze nadwozia i otacza dwie duże, okrągłe końcówki rur układu wydechowego, przykryte delikatnymi, chromowanymi nakładkami. Rozwiązanie to podkreśla szerokość Audi A7 Sportback.
Wszystkie płaszczyzny, jak zawsze w Audi, są plastycznie wymodelowane. Wierzchołki dwuczęściowych świateł tylnych skierowane są do środka. W nocy sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Światło tylne tworzy homogeniczny pas w kształcie szerokiego łuku. Światła stop w formie spirali umieszczone są w jego wnętrzu, kierunkowskazy biegną prostą linią przy górnej krawędzi. Trzecie światło stop stanowi delikatny pas diod rozciągający się przez całą pokrywę bagażnika.
Dla miłośników jeszcze bardziej dynamicznego wyglądu Audi proponuje pakiet zewnętrzny S line. W tym przypadku oba zderzaki, kratownica wlotów powietrza, progi i wkład dyfuzora są jeszcze wyraźniej podkreślone. Dyfuzor i środkowa krawędź przedniego spojlera pokryte są lakierem w kolorze platyny, na błotnikach i listwach progowych umieszczono logo S line.
Audi oferuje dla A7 Sportback jedenaście kolorów lakierów. Dwa z nich to gładkie lakiery biały Ibis i czarny Brillant. Wśród sześciu lakierów metalicznych jest popielaty Dakota, srebrny Eis, czarny Havanna, niebieski Mondschein, zielony Oolong i popielaty Quarz. Pozostałe trzy to lakiery perłowe: czarny Phantom, czerwony Granat i beżowy Impala. Na życzenie Audi A7 Sportback może być pokryte w zakładach Neckarsulm, gdzie zjeżdża z taśmy produkcyjnej, specjalnym lakierem, dowolnie wybranym przez klienta.
Typowe dla Audi: zamiłowanie do szczegółów
Stylistyka to dla Audi dużo więcej, niż tylko elegancki wygląd zewnętrzny. To istota marki. „Ważne jest, aby klient mógł doświadczyć emocji i pasji, jakie wiążą się z samochodem. Emocjonalna estetyka oznacza udane połączenie rozwagi i zmysłowości” – wyjaśnia Wolfgang Egger, szef stylistów koncernu Audi. „To jest głęboko przemyślana i sprawdzona część naszej kultury marki.” Stefan Sielaff, szef stylistów Audi AG, wyraża tę myśl następująco: „Stylistyka Audi to synteza formy i funkcji. Jest to perfekcyjne połączenie techniki i jej piękna, estetyczna inscenizacja nowoczesnej technologii.”
Wielkie zamiłowanie stylistów Audi do dopracowania najmniejszego nawet detalu przynosi ze sobą coraz to nowe wyzwania, bowiem idealna całość składa się z wielu pojedynczych rozwiązań wykonanych z największą precyzją.
To one właśnie świadczą o wyjątkowym charakterze Audi – wyrazista linia „tornado”, harmonijne napięcie płaszczyzn lub wyjątkowo trudne miejsca, gdzie spotykają się dwie krawędzie.
Szczeliny drzwi A7 Sportback przebiegają optycznie idealnie równolegle i mają szerokość zaledwie 3,8 milimetra. Powyżej linii „tornado” szczelina między przednim błotnikiem a drzwiami zmniejszyła się o jedną dziesiątą milimetra do dwóch dziesiątych. Zmniejszona szczelina kompensuje fakt, że z powodu ukośnego położenia blaszanej płaszczyzny patrzącemu na nią wydaje się, że jest szersza, niż w rzeczywistości.
Precyzja Audi przy realizacji zamierzeń stylistycznych rozpoczyna się już na początku łańcucha produkcji – w dziale budowy narzędzi, gdzie powstają duże, ważące do 45 ton matryce. Specjaliści z tego działu ściśle współpracują ze stylistami; obie strony wspólnie decydują, jak można zrealizować nowe pomysły. Niejednokrotnie ocierają się o granice możliwości, udoskonalają stosowane już metody lub opracowują nowe.
Konstruktorzy narzędzi pracują w Audi z dokładnością do tysięcznych milimetra. Opierają się przy tym na tak zwanym Strak’u – matematycznej bazie danych wykorzystującej kompleksowe wyliczenia i symulacje. Jednak nie mniej ważne jest doświadczenie i umiejętność pracy rzemieślniczej.
Tutaj liczy się wprawne oko, wrażliwe palce i kilkudziesięcioletnia praktyka. Opierając się na tych umiejętnościach konstruktorzy narzędzi z Audi poznali dokładnie właściwości materiałów i ich zachowanie w prasie. Jak należy rozdzielić nacisk wynoszący do 8.000 ton? Czy blacha w danym miejscu będzie próbowała przesunąć się na zewnątrz? Jakie smarowanie jest potrzebne, aby zoptymalizować poślizg? W niektórych narzędziach Audi tkwi ponad 1.000 pojedynczych części i nawet 35.000 godzin ręcznej pracy. To się nazywa precyzja w każdym calu.
Wiele części nadwozia Audi A7 Sportback, w tym błotniki, pokrywy bagażnika i komory silnika oraz drzwi wykonane są z aluminium. Materiał ten jest lżejszy niż blacha stalowa, ale stawia specjalne wymagania, jednak konstruktorzy Audi mają długoletnie doświadczenie z aluminium i odpowiednie kompetencje technologiczne.
Dział budowy narzędzi pracuje intensywnie nad nowoczesną technologią - „inteligentnymi” narzędziami. Za pomocą czujników potrafią one ocenić, czy blacha podczas tłoczenia zachowuje się tak, jak powinna. Przyszłe mechatroniczne narzędzia mogą same kompensować niekorzystne wpływy korzystając z wbudowanych elementów nastawczych. Po osiągnięciu ostatecznego etapu rozwoju będą komunikowały się z prasą, aby odpowiednio do potrzeb ustawić siły nacisku i ich rozkład.
Proces na najwyższym poziomie technologicznym: budowa nadwozi
Także na kolejnym etapie procesu produkcji – przy budowie nadwozi, Audi stosuje wiele nowoczesnych technologii. Przy linii produkcyjnej A7 w zakładach Neckarsulm według skomplikowanej choreografii pracują setki robotów, manipulatorów i chwytaków, aplikatorów kleju, urządzeń do zgrzewania i spawania. Wbudowane w linię systemy pomiarowe nadzorują w sposób stały proces łączenia i korygują najmniejsze odchylenia.
Przykładem filozofii jakości w dziale budowy nadwozi Audi jest zerowa spoina łącząca dach i bok A7 Sportback. Wykonywana jest poprzez spawanie z użyciem plazmotronu – metodą wymagającą maksymalnej precyzji. To dzięki niej możliwe było uzyskanie idealnej szczeliny między dachem a ścianą boczną – dopuszczalne tolerancje nie przekraczają 0,1 milimetra. Po zgrzaniu spoina jest w kolejnym kroku roboczym tylko wygładzana szczotkami.
Także lakier – warstwa o grubości zaledwie jednej dziesiątej milimetra demonstruje surowe zasady jakości Audi. Urządzenia pomiarowe kontrolują jakość i barwę lakieru. Także we wnętrzu wszystkie kolory są dokładnie dobierane i sprawdzane. Podczas gdy wielu innych producentów samochodów często stosuje na wewnętrznych powierzchniach progów, drzwi i pokrywy bagażnika tylko podstawowy lakier bez lakieru przezroczystego, Audi także tutaj nakłada pełen lakier w kolorze nadwozia.
Krótka droga: od modelu studyjnego do produkcji seryjnej
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej A7 Sportback, na North American International Automobile Show w Detroit na początku 2009 roku, zaprezentowany został showcar Audi Sportback concept. Różnice w porównaniu z późniejszym modelem seryjnym były stosunkowo niewielkie: zmiany w reflektorach, osłonie chłodnicy Singleframe, wlotach powietrza, lusterkach zewnętrznych i w tylnej części nadwozia. We wnętrzu wiele detali A7 Sportback nawiązuje do studyjnego auta z Detroit.
W Audi często samochody studyjne wchodzą do produkcji bez większych zmian. To pokazuje, w jakim stopniu zarząd i inne osoby decyzyjne aprobują wizje stylistów i jak ważną pozycję w koncernie zajmuje stylistyka.
Już w 1993 roku srebrna, błyszcząca luksusowa limuzyna oznaczona symbolem ASF przyciągała uwagę zwiedzających IAA we Frankfurcie nad Menem. Studyjny model z karoserią z polerowanego aluminium był poprzednikiem A8. Dwa lata później, również na IAA, publiczność zobaczyła pierwszy raz TT. A w 1997 roku w tym samym miejscu zaprezentowany został showcar Al2, który zapowiadał model A2.
W 2003 roku dwa spektakularne auta studyjne zapowiedziały wejście marki do nowej klasy samochodów. W styczniu w Detroit Audi pokazało Pikes Peak quattro – sportowego dużego SUVa, poprzednika Q7. We wrześniu Audi Le Mans quattro zostało gwiazdą IAA we Frankfurcie. Późniejsze R8 było prawie jego wierną kopią.
Na Targach Samochodowych w Szanghaju w kwietniu 2007 roku marka zaprezentowała Audi Cross Coupé quattro, które niedługo potem weszło do produkcji seryjnej jako Q5. Także kompaktowe Audi A1, dostępne na rynku od niedawna, miało swoich poprzedników: Audi A1 project quattro, miejskie auto z napędem hybrydowym, świętowało swój debiut na Tokyo Motor Show 2007.
Stylistyka wnętrza
Przestrzeń, światło i jasne kolory: wnętrze A7 Sportback jest dynamiczne, przestronne i przepełnione lekkością. Jego stylistyka nawiązuje do muskularnego, sportowego charakteru nadwozia.
Elementem, który najbardziej rzuca się oczy, jest „wrap-around” – pozioma linia otaczająca kierowcę i pasażera. Rozpoczyna się ona nad tablicą rozdzielczą i kończy w prawych drzwiach. Listwa w formie fali tworzy wrażenie dużego napięcia. Zamiłowanie do detali przejawia się w obramowaniu przycisku otwierania okien, które cytuje kształt tylnej szyby bocznej.
Konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy. Siedzenia w Audi A7 Sportback montowane są głęboko, jak w samochodach sportowych, jednak dzięki niskiemu przodowi większość kierowców widzi maskę w całej jej długości. Wzmacnia to wrażenie przestronności i swobody.
Linia „wrap-around” obejmuje niską i wąską tablicę instrumentów, na której froncie również znajdziemy listwę w formie fali. Także linia rozdzielająca górny i dolny segment ma kształt litery S, w który wkomponowane są środkowe wyloty wentylacji.
Prawą połowę tablicy rozdzielczej i obszary w drzwiach i na konsoli tunelowej można ozdobić szlachetnym fornirem. Górna część tablicy pokryta jest miękkim materiałem o wyglądzie skóry.
Całe wnętrze A7 Sportback jest zdominowane przez wielką miłość Audi do najmniejszych nawet detali. Materiały zostały dobrane z największą starannością, ich wykończenie leży na poziomie typowym dla manufaktury. Jakość nie zna kompromisów – to motto marki można sprawdzić wszystkimi zmysłami we wnętrzu auta.
Wszystkie przyciski wciska się lekko i bez luzu. Spoiny są wąskie i równe, w niektórych miejscach mają tylko kilka dziesiątych milimetra szerokości. Chromowane elementy otaczają dysze powietrza, delikatne pasy z aluminium podkreślają opcjonalne dekoracje z drewna szlachetnego. Przyciski charakteryzuje czarna, miękka powierzchnia, aluminiowa powłoka zmienia pokrętła w małe dzieła sztuki. Dźwignia zmiany biegów i przycisk Start-Stop są delikatnie podświetlone od tyłu czerwonym światłem, listwy w progach mają nakładki z aluminium.
Narażone na uszkodzenia elementy w Audi A7 Sportback pokryte są nowym, utwardzanym promieniami UV lakierem, który uodparnia je na zadrapania. Nowoczesna warstwa o nazwie Cerapaint chroni listwy progowe. Jej grubość nie przekracza dwóch tysięcznych milimetra, a mimo to niezawodnie chroni przed uszkodzeniami i umożliwia łatwe czyszczenie.
Naturalne materiały: dwa rodzaje skóry
Już w momencie wprowadzenia na rynek tego pięciodrzwiowego coupé Audi oferuje szeroką paletę kolorów, elementów dekoracyjnych i tapicerek. Wśród nich jest odporna na ścieranie i trwała skóra Milano oraz wysokiej jakości skóra Valcona. Nałożona na nią warstwa lakieru jest bardzo cienka, lakier tylko lekko przykrywa strukturę skóry i pozwala jej oddychać.
Ofertę uzupełnia pakiet „skóra” dla konsoli środkowej, podłokietników w drzwiach i klamek; na kierownicę i dźwignię zmiany biegów można wybrać skórę dopasowaną kolorystycznie do wnętrza. Można również zdecydować się na pasy bezpieczeństwa w specjalnych kolorach. Oba segmenty tablicy rozdzielczej w A7 Sportback mogą mieć kolor czarny, stalowo-szary, brązowy, tytanowo-szary lub beżowy. Tapicerka siedzeń oferowana jest w kolorze czarnym, tytanowo-szarym, beżowym Goa, brązowym Nougat i beżowym Samt, natomiast podsufitka w odcieniu czarnym, srebrnym Mond i beżowym Seide.
Pakiet sportowy S line nadaje wnętrzu wyjątkowy wygląd. Sportowe siedzenie z elektrycznym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa pokryte są skórą Valcona lub kombinacją perforowanej Alcantary i skóry. Są one czarne, podobnie jak dywaniki, tablica rozdzielcza i podsufitka, ozdobione jednak popielatymi szwami. Wstawki dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium, na listwach w progu i na specjalnej kierownicy umieszczono logo S line a gałka dźwigni zmiany biegów pokryta jest perforowaną skórą. Sportowe zawieszenie i symbole S line na nadwoziu stanowią uzupełnienie tego pakietu.
Seryjnie Audi A7 Sportback zjeżdża z taśmy produkcyjnej z elementami dekoracyjnymi w wersji micrometallic platin. Jako alternatywę Audi oferuje warianty ze szczotkowanego, szarego aluminium. W przypadku aplikacji z drewna można wybrać drewno brązowe jesionowe z otwartymi porami i ciemnobrązowe drewno z korzenia orzecha. W późniejszym terminie oferowane będą także aplikacje z warstwowego drewna dębowego. Jest ono wycinane specjalną, opracowaną dla Audi techniką z bloku składającego się z bardzo cienkich, naprzemiennie ułożonych warstw surowego i bejcowanego na ciemny kolor drewna. Końcowa obróbka nadaje fornirowi typową dla Audi jakość. Zamawiając pakiet sportowy S line można wybrać inne elementy dekoracyjne z aluminium lub listwę pokrytą czarnym, „fortepianowym” lakierem.
Na życzenie oferowany jest dla A7 Sportback pakiet „światło”. Obejmuje on aktywne światła odblaskowe w drzwiach i oświetlone klamki, we wnętrzu cały szereg diod LED, które służą jako lampka do czytania i makijażu i oświetlają przestrzeń wokół nóg, poszycie drzwi i konsolę środkową.
Dostępne również jako opcja oświetlenie nastrojowe, wykorzystujące w wielu obszarach światłowody, dba o przytulną aranżację wnętrza. W tym przypadku lampki wbudowane są także w kieszenie w drzwiach i w listwy progowe. Konsola na tunelu środkowym dzięki efektownemu podświetleniu zdaje się unosić w powietrzu. Oświetlenie nastrojowe można dowolnie konfigurować.
Obsługa i wnętrze
A7 Sportback oferuje liczne inteligentne i wygodne funkcje, ich obsługa jest jednak w sposób typowy dla Audi prosta i zrozumiała. Duże, okrągłe instrumenty z czarnymi skalami i środkowy wyświetlacz umieszczone są pod elegancką kopułą. Mają one trójwymiarową formę, są dopracowane w każdym szczególe i bardzo czytelne. Czerwone wskazówki w pozycji podstawowej ustawione są na godzinie szóstej, po uruchomieniu silnika przesuwają się szybko w górę i wracają do pozycji wyjściowej, jak w samochodach sportowych.
MMI Radio plus obejmuje system informacji kierowcy (FIS) z 5- lub 7-calowym białym lub kolorowym wyświetlaczem, w zależności od wersji. Wiele istotnych informacji i ustawień połączonych jest w łatwo zrozumiałą strukturę menu z polem głównym i dwoma dodatkowymi paskami informacji. Komputer pokładowy z programem poprawiającym efektywność jazdy jest zintegrowany z FIS i przekazuje zalecenia zmiany biegu oraz informuje, jak poszczególne komponenty techniczne wpływają na zużycie paliwa.
System informacji kierowcy obsługiwany jest przy użyciu kierownicy wielofunkcyjnej. Jej przyciski, przełączniki kołyskowe i rolki można obsługiwać zupełnie intuicyjnie. Audi oferuje kilka wariantów kierownic – z trzema lub czterema ramionami, z przełącznikami kołyskowymi, ogrzewanym wieńcem i elektryczną regulacją.
Na szerokim, asymetrycznym tunelu środkowym Audi A7 Sportback tworzącym osobny element nie połączony z tablicą rozdzielczą znajdują się kolejne ważne elementy obsługowe. Jest to seryjny przycisk Start-Stop, który można uzupełnić „komfortowym kluczykiem” zwiększającym wygodę dostępu do samochodu, przycisk elektromechanicznego hamulca postojowego oraz system obsługi MMI (Multi Media Interface), pod względem rozwiązań i technologii znacznie przewyższający konkurencję.
Terminal MMI
Terminal MMI ma czysto podzieloną architekturę i stanowi kolejny etap ewolucji tego systemu. Cztery stałe przyciski prowadzą użytkownika przez główne obszary nawigacji, telefonu, radia i mediów; uzupełniają je trzy dalsze przyciski hardkey (ustawienia samochodu, przegląd menu i przycisk powrotu). Po menu można poruszać się centralnym pokrętłem-przyciskiem i czterema sąsiednimi przyciskami softkey. Oddzielna strefa obsługowa z pokrętłem steruje sprzętem audio. W kolejnym polu znajduje się sześć przycisków stacji radiowych lub touchpad opcjonalnej MMI Navigation plus.
Duży monitor systemu MMI, seryjne o przekątnej 6,5 cala i z błyszczącą, czarną ramą, jest schowany na środku tablicy rozdzielczej. Przy wyłączonym silniku widać tylko jego chromowaną górną krawędź, która wygląda jak elegancka listwa ozdobna. Po włączeniu zapłonu ekran wysuwa się płynnym ruchem najpierw do przodu a potem w górę. To także część koncepcji stylistycznej Audi. Ekran podzielony jest na trzy strefy a sterowanie menu prowadzone jest bardzo logicznie.
Inteligentna i efektywna: komfortowa automatyczna klimatyzacja
Na szerokiej i niskiej konsoli środkowej umieszczone są przyciski dodatkowe, szczelina do wsuwania płyt CD lub DVD oraz porty kart pamięci. W jej dolnej strefie znajduje się zespół obsługowy automatycznej klimatyzacji. Pokrętła są otoczone czerwonymi i niebieskimi diodami. Klimatyzacja umożliwia wentylację pośrednią prawie pozbawioną wyczuwalnych strumieni powietrza a moduły wentylatorów są ekstremalnie ciche. Układ sterowania klimatyzacją uwzględnia położenie słońca a czujniki wilgotności pozwalają na uniknięcie parowania szyb.
Komfortowa automatyczna klimatyzacja w Audi A7 Sportback pracuje z wprost wzorcową efektywnością, znacznie wyższą niż podobne układy innych producentów. Bezszczotkowy silnik dmuchawy ma niewielki pobór mocy, jest mały i lekki.
Wewnętrznym wymiennikiem ciepła jest przewód koncentryczny; zasysane powietrze przepływa wewnętrznym przewodem a wydmuchiwane zewnętrznym. Wymiana ciepła między dwoma strumieniami zwiększa wydajność parownika, strumień masowy cieczy chłodzącej jest mniejszy, co z kolei obniża pobór mocy przez sprężarkę. Dzięki nowemu separatorowi oleju olej do smarowania i chłodzenia sprężarki nie musi przez cały czas cyrkulować. Automatyczna klimatyzacja mierzy wilgotność powietrza wewnątrz i na zewnątrz samochodu i na podstawie tych danych określa optymalny stosunek wymieszania powietrza minimalizujący zużycie energii.
W opcjonalnej wersji czterostrefowej automatyczna klimatyzacja komfortowa posiada oddzielny panel obsługowy dla pasażerów siedzących z tyłu. Dla całego wnętrza można wybrać trzy klimaty: łagodny, umiarkowany i intensywny. Zimą do wyboru jest czwarty wariant, który szczególnie intensywnie ogrzewa przestrzeń wokół nóg. Funkcja ciepła resztkowego wykorzystuje ciepło silnika, gdy pięciodrzwiowe coupé jest zaparkowane. Opcjonalnie Audi oferuje także programowane ogrzewanie postojowe. Elektryczny szklany rozsuwany dach pozwala na dostęp świeżego powietrza.
Nowość: display head-up
Na życzenie Audi dostarcza w A7 Sportback nowoczesne rozwiązanie: display head-up wyświetla najważniejsze dane, które chce widzieć kierowca, jako symbole i cyfry na przedniej szybie. Ciekłokrystaliczny ekran TFT podświetlony białą diodą generuje kolorowy obraz, dwa sferyczne zwierciadła powiększają go i kierują na szybę, wyrównując przy tym zniekształcenia powodowane geometrią szyby.
Informacje zdają się szybować około 2,5 metra przed przednią szybą w oknie o wymiarach 26 x 9 centymetrów. Aby uniknąć podwójnego obrazu, szyba i folia ochronna pełniąca jednocześnie funkcję izolacji akustycznej mają specjalną formę. Kierowca niezwykle szybko dostrzega obrazy wyświetlacza head-up, jego oczy, przyzwyczajone do spoglądania w dal, nie muszą się przestawiać. W MMI można wybrać, jakie informacje - na przykład prędkość, strzałki nawigacji lub wskaźniki systemów wspomagania kierowcy - mają być wyświetlane. Ponadto można dowolnie ustawić wysokość i jasność wyświetlanych informacji.
Komfortowe: siedzenia
Audi A7 Sportback jest samochodem czteroosobowym. Wszyscy pasażerowie wsiadają do niego bardzo wygodnie: pozbawione ram szyby przy otwieraniu drzwi lekko opuszczają się, system blokady drzwi jest również zoptymalizowany pod względem komfortu, to znaczy ułatwia zamykanie i utrzymuje płynnie pozycję drzwi wybraną przy wysiadaniu. Jako opcję Audi oferuje elektrycznie wspomagane zamykanie. Długość i wysokość otworów drzwi pozwalają na wygodne wsiadanie także do tylnej części auta.
Na wszystkich czterech miejscach nawet wysokie osoby mają dostatecznie dużo miejsca na głowę, ramiona, kolana i stopy. Z tyłu A7 Sportback posiada dwa komfortowe, wyprofilowane pojedyncze siedzenia. Ich zagłówki można nisko opuścić, aby nie ograniczały widoczności do tyłu.
Przednie siedzenia pięciodrzwiowego coupé można seryjnie regulować w pięciu płaszczyznach: wysokość, przesunięcie, pochylenie oparcia oraz wysokość i odległość zagłówków. Na życzenie Audi oferuje elektryczną regulację z dwupunktowym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, trójstopniową wentylację i trójstopniowe ogrzewanie, to ostatnie także dla tylnych siedzeń.
Opcjonalne komfortowe siedzenia mają 10 możliwości regulacji wraz z funkcją pamięci. Ich boki oparć i siedzisk oraz podparcie odcinka lędźwiowego można ustawiać pneumatycznie. Na życzenie Audi dodaje także wentylację wykorzystującą nowoczesną i wyjątkowo skuteczną technikę zasysania. Ponadto dostępna jest funkcja masażu, przy której dziesięć komór powietrznych masuje plecy według pięciu programów i z czterema stopniami intensywności. W ramach pakietu sportowego S line Audi dostarcza sportowe fotele z wyprofilowanymi bokami, regulacją w 7 płaszczyznach i elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
Do obsługi wystarczy niewielka ilość przycisków. Wszystkie ustawienia główne wykonuje się przy użyciu przycisków odzwierciedlających formę fotela. Przełącznik wielofunkcyjny z regulowanym pierścieniem i cztery przyciski sterują funkcjami wtórnymi, takimi jak ustawienie boków i masaż, przy czym na monitorze MMI prezentowany jest każdy krok regulacji.
W Audi A7 Sportback zaprojektowano wiele przestronnych, praktycznych schowków, półek i kieszeni. W kieszeniach przednich drzwi mieszczą się litrowe butelki. Dwa uchwyty na napoje umieszczone są na środkowym tunelu. Z tunelem zintegrowany jest także podłokietnik ze schowkiem, którego wysokość i pochylenie można regulować. Do tego dochodzą szuflady pod przednimi siedzeniami i siatki na tylnej części oparć. Z tyłu zamontowano kolejny podłokietnik ze schowkiem i opcjonalnie z uchwytami na kubki. Na życzenie A7 Sportback może posiadać we wnętrzu także dwa 12-woltowe gniazdka.
Zmienny: bagażnik
Audi A7 Sportback jest wszechstronnym samochodem dla ludzi aktywnych. Pod jego długą, zachodzącą daleko na dach tylną pokrywą kryje się duży bagażnik. Jest on wyłożony elegancką wykładziną dywanową i dzięki niskiej krawędzi łatwo w nim układać bagaże. Już w układzie podstawowym bagażnik ma pojemność 535 litrów, czyli spokojnie zmieszczą się w nim cztery ustawione obok siebie walizki. Po złożeniu dzielonego w stosunku 60 : 40 oparcia tylnej kanapy – na co wystarczą dwa ruchy ręki – pojemność wzrasta do 1.390 litrów a podłoga bagażnika jest prawie płaska.
Dzielona na dwie części osłona bagażnika nigdy nie przeszkadza przy wkładaniu bagażu – jej długi element jest zaczepiony do tylnej pokrywy, krótki do nadwozia. Do krótkiej półki Audi dostarcza na życzenie wysuwaną żaluzję przeciwsłoneczną zacieniającą tylną szybę. W bagażniku dwa haczyki na torby, cztery stabilne, chromowane zaczepy i praktyczny schowek w prawej ścianie pomagają unieruchomić bagaże. Jako opcja dostępna jest dwustronna gumowana mata, otwór w oparciu tylnej kanapy z workiem na narty oraz siatka na bagaż.
Pokrywa bagażnika posiada seryjnie elektryczny napęd wrzecionowy i otwiera się także po wciśnięciu zdalnego kluczyka. Dwa sprężynowe amortyzatory wspomagają silniki elektryczne i zapewniają równomierny, miękki ruch – także tutaj Audi dopracowało wszystko z największą starannością. Kąt otwarcia można zaprogramować, aby klapa w garażu nie ocierała się o strop. Listwa ze stali nierdzewnej chroni krawędź bagażnika, mała klapka ze sprężyną dba, aby zamek nie uległ zabrudzeniu.
A7 Sportback z opcjonalnym hakiem może holować przyczepę ważącą do 2.100 kilogramów. Jeśli przyczepa zacznie niebezpiecznie odchylać się, jedna z funkcji programu stabilizacji toru jazdy ESP uspokoi ją odpowiednio przyhamowując koła pięciodrzwiowego coupé. Klienci ceniący aktywność i sport znajdą w ofercie wyposażenia dodatkowego Audi bagażniki dachowe na narty i bagaże oraz specjalne uchwyty na rowery, narty, deski snowbordowe i kajaki.
Systemy wspomagające kierowcę
Audi przygotowało do A7 Sportback szeroką ofertę nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę. Sprawiają one, że prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej bezstresowe, bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Dzięki ścisłemu powiązaniu ze sobą i z innymi systemami pojazdu znacznie poprawiła się ich wszechstronność. Skomplikowane układy elektroniczne łączą ze sobą liczne moduły sterowania, nowoczesny system Flex Ray zwiększa prędkość i bezpieczeństwo transmisji danych między poszczególnymi komponentami.
Najważniejszym i najbardziej kompleksowym systemem wspierającym kierowcę jest nowy adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go wraz z Audi pre sense front. System ten reguluje prędkość i odległość A7 Sportback od jadącego z przodu pojazdu przez dodawanie gazu i hamowanie w zakresie od zera do 250 km/h, przy czym w pewnych granicach hamuje samoczynnie. Kierowca ustawia w systemie MMI, czy ACC ma pracować komfortowo, czy sportowo. Do wyboru są trzy poziomy.
ACC Stop&Go wykorzystuje dane z dwóch czujników radarowych, kamery wideo i czujników ultradźwiękowych. Ponadto ocenia wiele dalszych sygnałów – od kierunkowskazu poprzez czujnik skrętu kół aż po czujnik holowanej przyczepy. Posiadając tak wiele informacji może tworzyć kompleksowe scenariusze i z wyprzedzeniem wspierać kierowcę. System ten wykorzystuje także dane nawigacji i na przykład na autostradzie może prawidłowo określać tor jazdy także na zakrętach.
Obojętnie, czy przy zmianie pasa ruchu, przy wyprzedzaniu lub skręcaniu w boczną drogę – ACC Stop&Go rozpatruje aktualną sytuację tak samo dobrze, jak doświadczony kierowca i sprawia, że jazda staje się jeszcze bardziej płynna i harmonijna. System ten doskonale sprawdza się także podczas jazdy w mieście, gdzie w razie konieczności przyhamowuje auto aż do całkowitego zatrzymania.
Audi side assist – system ułatwiający zmianę pasa ruchu – wraz z Audi pre sense rear aktywuje się przy prędkości powyżej 30 km/h. Dwa czujniki radarowe z tyłu nadwozia monitorują sytuację za A7 Sportback. Jeżeli w krytycznym polu porusza się inny pojazd, w obudowie lusterka zewnętrznego zapala się żółta dioda. Jeżeli mimo to kierowca włączy kierunkowskaz by zmienić pas, dioda zwiększy swoją jasność i zacznie migać z większą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.
Nowym systemem wspierania kierowcy, który ma swoją premierę w A7 Sportback, jest
Audi active lane assist. Przy prędkości powyżej 60 km/h kamera wbudowana w stopkę lusterka wewnętrznego obserwuje oznaczenia poziome na jezdni. Jeżeli A7 Sportback zbliża się do linii bez włączenia kierunkowskazu, system płynnymi ingerencjami w układ kierowniczy – kolejna zaleta układu elektromechanicznego – pomaga kierowcy wrócić na swój pas ruchu. W MMI kierowca ustala, jak szybko system ma zareagować i czy ma go ostrzec wibracjami kierownicy i sygnałem dźwiękowym.
W przypadku niebezpieczeństwa poślizgu Audi active lane assist pomaga w kontrowaniu kierownicą zwiększając lub zmniejszając siłę wspomagania układu kierowniczego. Audi active lane assist może uwzględniać obiekty na sąsiednim pasie ruchu i włączyć je do swojej strategii działania. Ponadto na podstawie ruchów kierownicy rozpoznaje spadek koncentracji kierowcy i odpowiednio dostosowuje swoje działanie.
Obrazy z kamery wykorzystuje także kolejny system wspomagania kierowcy, który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości, dodatkowe tablice pod nimi i znaki końca ograniczenia. Wyświetla je jako grafiki na ekranie FIS lub na opcjonalnym wyświetlaczu head-up.
Ponadto kamera dostarcza obrazy dla systemu ACC Stop & Go. Dane z kamery wykorzystywane są także przy hamowaniu przez Audi pre sense front oraz przy płynnej regulacji zasięgu świateł.
Daleka widoczność w ciemności: asystent widoczności nocą
Kolejnym nowoczesnym systemem w Audi A7 Sportback jest asystent widoczności nocą z oznakowaniem rozpoznanych osób. Jego kamera termowizyjna, umieszczona w osłonie chłodnicy, wykorzystuje system dalekiej podczerwieni (FIR) i reaguje na ciepło. Komputer zamienia informacje w czarno-białe obrazy i wyświetla je na monitorze FIS.
Kamera FIR może obserwować obszar do 300 metrów, w zależności od prędkości jazdy, zatem daleko poza zakres świateł drogowych. Podczas gdy chłodniejsza jezdnia jest ciemna, postacie ludzi i zwierząt ze względu na promieniowanie cieplne widoczne są jako jasne sylwetki. Oprogramowanie do obróbki obrazu potrafi rozpoznać ludzi i zwierzęta z odległości do 100 metrów i zaznacza je na wyświetlaczu żółtym kolorem.
Jeżeli komputer stwierdzi niebezpieczną sytuację, sylwetka zostanie zaznaczona kolorem czerwonym, jednocześnie rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. Opcjonalnie zaznaczona na czerwono sylwetka może pojawić się także na wyświetlaczu head-up. Podobnie jak każdy system wspierania kierowcy, także asystent widzialności w nocy pracuje w ramach pewnych, bardzo rozległych granic określonych przez możliwości systemu.
Kolejną innowacją Audi w tej klasie samochodów jest asystent parkowania. Wykorzystuje on czujniki ultradźwiękowe, które przy małej prędkości rejestrują i mierzą luki parkingowe przy krawędzi jezdni. Jeżeli któraś z nich jest wystarczająco duża, system po wciśnięciu przycisku przejmuje na siebie parkowanie tyłem – kierowca musi tylko wciskać pedał gazu i hamulca.
Asystent parkowania wprowadza A7 Sportback w luki zarówno równoległe, jak i prostopadłe do jezdni. Przy parkowaniu równoległym przestrzeń musi być o 0,80 metra dłuższa, niż samochód. W razie potrzeby system wykonuje kilka manewrów – do przodu i do tyłu. Asystent parkowania pomaga kierowcy także przy wyjeżdżaniu z miejsca, w którym zaparkował.
Większe bezpieczeństwo: Audi pre sense
System bezpieczeństwa Audi pre sense jest dostępny dla A7 Sportback w kilku wersjach. Współpracuje on ściśle z pozostałymi systemami i w przypadku grożącej kolizji inicjuje odpowiednie działania prewencyjne. W wersji seryjnej Audi pre sense basic system uaktywnia się, jeżeli czujniki systemu stabilizacji toru jazdy ESP rozpoznają niestabilność pojazdu. Wtedy przednie pasy bezpieczeństwa zostaną elektrycznie naprężone a rozsuwany dach i boczne szyby są zamykane. Szybko pulsujące adaptacyjne światła stopu ostrzegają jadące z tyłu pojazdy.
W połączeniu z ACC Stop & Go Audi A7 Sportback wyposażone jest w wersję Audi pre sense front. Jej głównym zadaniem jest unikanie ewentualnego najechania na jadący z przodu pojazd względnie minimalizacja skutków najechania. W sytuacji niebezpiecznej aktywuje się Audi braking guard – ostrzega on kierowcę najpierw sygnałem dźwiękowym i optycznym. Jednocześnie wypełniony zostaje wstępnie układ hamulcowy. Przy opcjonalnym adaptive air suspension usztywnione zostają amortyzatory.
Jeżeli kierowca pozostanie pasywny, kolejnym stopniem jest ostrzegawcze szarpnięcie – krótkie przyhamowanie. Jednocześnie pasy zostają lekko naprężone. Jeżeli teraz kierowca wciśnie pedał hamulca, hydrauliczne wspomaganie układu hamulcowego odpowiednio do sytuacji zwiększy siłę hamowania. W przypadku zignorowania także ostrzegawczego szarpnięcia, włączy się automatyczne hamowanie z prędkością 3 m/s2. Okna i rozsuwany dach zostaną zamknięte a adaptacyjne światła hamowania uaktywnione.
Jeżeli pięciodrzwiowe coupé będzie wyposażone w Audi pre sense plus, w razie konieczności nastąpi trzeci stopień działania. Teraz system zwiększy siłę hamowania do 5 m/s2 i w pełni napręży pasy bezpieczeństwa. Około pół sekundy przed nie dającym się uniknąć zderzeniem nastąpi ostatnia faza automatycznego hamowania. Kolizja i jej skutki zostaną znacznie zminimalizowane, bowiem do momentu zderzenia A7 Sportback zmniejszy prędkość w sumie o 40 km/h.
System Audi pre sense rear jest połączony z Audi side assist. Jeżeli rozpozna on niebezpieczeństwo uderzenia od tyłu, ostrzeże jadący za A7 Sportback pojazd adaptacyjnymi światłami stopu. Gdy sytuacja stanie się krytyczna, zainicjowane zostaną prewencyjne działania zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.
Systemy multimedialne
Nawigacja i infotainment to dwie kolejne dziedziny techniki, w których Audi A7 Sportback wyznacza nowe standardy. Obok seryjnego MMI Radio Audi oferuje także trzy opcjonalne systemy – MMI Radio plus, MMI Navigation i MMI Navigation plus z nowoczesnym panelem dotykowym – MMI touch.
Wszystkie cztery systemy dysponują wysuwanym monitorem. W najwyższej wersji ma on przekątną 8 cali zamiast 6,5 cala. Duży ekran dzięki swojej wysokiej rozdzielczości daje ostry obraz grafik, w tym także okładek płyt muzycznych w eleganckiej, plastycznej formie. Mapa nawigacji z wieloma planami miast i prezentacjami atrakcji architektonicznych i innych również jest wyświetlana w formacie trójwymiarowym.
Seryjny wariant MMI Radio posiada osiem głośników, jego pojedynczy napęd CD może odtwarzać formaty MP3, WMA i ACC. Przy opcjonalnym MMI Radio plus dochodzą jeszcze dwa czytniki kart SDHC, złącze Bluetooth do telefonu oraz system informacji kierowcy z białym wyświetlaczem. Dźwięk emitowany jest przez Audi sound system, sześciokanałowy wzmacniacz rozdziela moc 180 W na dziesięć głośników, w tym jeden subwoofer i jeden centerspeaker.
MMI Navigation rozszerza MMI Radio o funkcję nawigacji. Dane, wraz z dynamicznym prowadzeniem do celu, sczytywane są z karty SD, system obsługi głosowej rozpoznaje pełne słowa.
Najbardziej rozbudowany system to MMI Navigation plus.
W konsoli środkowej znajduje się napęd DVD, dwa czytniki kart i twardy dysk 60 GB. Jedną trzecią jego pojemności można wykorzystać jako pamięć danych telefonu i muzyki. Dzięki dwóm procesorom wszystkie aplikacje pracują szybko, symultanicznie i płynnie.
Własny procesor graficzny 3D wiodącej firmy nVidia generuje trójwymiarowe obrazy najwyższej jakości. Jako mapa wyświetlany jest bardzo szczegółowy model terenu 3D. Przy prowadzeniu do celu obok klasycznych strzałek można wybrać także animowaną prezentację z wieloma dokładnymi informacjami.
Przełomowy system obsługi: MMI touch
MMI Navigation plus wprowadza przełomową innowację Audi – panel dotykowy MMI touch. Kierowca wprowadza cel swojej podróży lub numer telefonu rysując palcem litery lub cyfry na panelu dotykowym. Może przy tym nie odrywać wzroku od drogi, ponieważ system po wprowadzeniu każdego znaku potwierdza go krótkim sygnałem akustycznym.
MMI touch, w którego pamięci zapisane są miliony wzorów z całego świata, rozpoznaje także znaki wielu języków azjatyckich. Po wciśnięciu przycisku pad zmienia się w płaszczyznę obsługową z sześcioma dowolnie wybranymi stacjami radiowymi. Równocześnie Audi A7 Sportback posiada także zwykłą płaszczyznę obsługową z pokrętłem/ przyciskiem MMI. Ponadto można korzystać z nowoczesnej obsługi głosowej, przy której miejscowość i ulica mogą być wymówione w jednym poleceniu.
MMI Navigation plus ściśle współpracuje z systemami wspomagającymi kierowcę i zwiększającymi bezpieczeństwo, w jakie wyposażone jest Audi A7 Sportback. Baza danych precyzyjnie opisuje całą sieć dróg Europy. System nawigacji z wyprzedzeniem analizuje te dane i czyta przebieg trasy. Informacje przekazywane są do komputerów sterujących ACC Stop & Go, reflektorami i przekładnią S tronic względnie multitronic. Systemy te dostosowują odpowiednio wcześnie i precyzyjnie swoje działanie do sytuacji.
Również w dziedzinie multimediów Audi oferuje wiele rozwiązań: zmieniarkę płyt CD lub CD/DVD w schowku, podwójny tuner do cyfrowego odbioru radiowego (digital audio broadcasting, DAB) i analogowo/cyfrowy tuner TV. Audi music interface w wygodny sposób łączy nowoczesny mobilny odtwarzacz z systemem audio samochodu. Surround Sound System firmy Bose wykorzystuje dwunastokanałowy wzmacniacz o mocy ponad 600 W. Steruje on 14 głośnikami. Brzmienie jest mocne, wierne i precyzyjne. Dzięki specjalnemu algorytmowi system Bose odtwarza także źródła stereo w systemie 5.1.
Advanced Sound System firmy Bang & Olufsen dysponuje dwoma wzmacniaczami i mocą 1.300 W. Rozpieszcza on nawet najbardziej wymagających miłośników HiFi szerokim, zróżnicowanym spektrum częstotliwości, perlistym brzmieniem i wierną selektywnością dźwięku. Duńscy specjaliści wykorzystują opracowany przez siebie algorytm aby symulować odbicie dźwięku charakterystyczne dla sali koncertowej. Technologia emisji dźwięku jest tak kompleksowa, iż przy indywidualnych ustawieniach użytkownik może wpływać na ponad 1.200 parametrów.
Advanced Sound System wykorzystuje 15 aktywnych głośników, w tym dwie eleganckie soczewki akustyczne dla wysokich częstotliwości, które po włączeniu systemu wysuwają się z tablicy rozdzielczej. Obudowa głośników wykonana jest z polerowanego aluminium. Wzmacniacz głośników niskotonowych dzięki tak zwanej technologii ICE stworzonej przez producenta zużywa wyjątkowo mało energii, jest kompaktowy i lekki.
Połączenie z Internetem
A7 Sportback jest samochodem o wysokim poziomie komunikacji, przede wszystkim dzięki połączeniu z Internetem. Odpowiedzialny jest za nie moduł UMTS i hotspot WLAN, należące do opcjonalnego telefonu samochodowego Bluetooth online.
Moduł UMTS wbudowany w główną jednostkę MMI Navigation plus nawiązuje połączenie ze specjalnym serwisem Google i Worldwide Web oraz pobiera wiadomości i informacje o pogodzie.
Kierowca A7 Sportback może zaplanować swoją podróż w domu lub w biurze na swoim komputerze, zapisać w odpowiednim miejscu na stronie internetowej www.audi.de i pobrać stamtąd przez UMTS do systemu nawigacji w momencie rozpoczęcia podróży.
Przez szybkie złącze pięciodrzwiowe coupé pobiera także trójwymiarowe zdjęcia satelitarne i lotnicze z Google Earth. Wyświetlane są one jako widok z lotu ptaka na monitorze a komputer wykreśla na nich drogi. Wraz z obrazami pobierane są liczne informacje dodatkowe.
Kolejnym najwyższej jakości rozwiązaniem jest hotspot WLAN. Pasażerowie mogą jednocześnie połączyć z internetem aż osiem odbiorników – od laptopa po Apple iPad i podczas podróży do woli przeglądać strony internetowe i mailować.
Komunikacja z Worldwide Web prowadzona jest przez antenę dachową Audi A7 Sportback, która umożliwia stabilne połączenie przy doskonałej jakości odbioru. Dzięki specjalnej metodzie modulacji, tak zwanemu High Speed Downlink Packet Access (HSDPA) wymiana danych przez UMTS następuje bardzo szybko – do 7,2 MB na sekundę. Kodowanie według standardu WPA2 czyni ją bardzo bezpieczną.
Korzystanie z hotspotu WLAN jest bardzo łatwe – kierowca musi jedynie włożyć do telefonu samochodowego Bluetooth swoją kartę SIM z opcją transmisji danych (czytnik kart znajduje się w obudowie MMI Navigation plus). Może on przy tym podłączyć swój prywatny telefon komórkowy przez Bluetootha do instalacji, o ile jego telefon posiada SIM-Access-Profile. W większości przypadków wystarczy posiadana już umowa z operatorem telefonii komórkowej, dodatkowe opłaty lub specjalne umowy nie są konieczne. Jednak ze względu na dużą ilość danych Audi zaleca wybór odpowiedniego abonamentu.
Silniki
Audi A7 Sportback może być wyposażone w jeden z czterech silników V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa – w ofercie są dwie jednostki benzynowe i dwa diesle. Z pojemności skokowej 2,8 lub 3,0 litrów uzyskują one moc od 150 kW (204 KM) do 220 kW (300 KM), dzięki czemu napędzają pięciodrzwiowe coupé z dużą siłą, z wysoką kulturą pracy i bardzo efektywnie.
Wszystkie silniki zostały wyposażone przez Audi w innowacyjny system zarządzania temperaturą, system start-stop i system rekuperacji. Silnik 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM), który pojawi się trochę później, zadowala się średnim zużyciem paliwa 5,3 litra – emisja CO2 o wartości tylko 139 gramów na km jest zdecydowanie najlepszą wartością w segmencie.
Oba silniki benzynowe, 2.8 FSI i 3.0 TFSI, zostały gruntownie przerobione w dziedzinach tarcia wewnętrznego i zarządzania temperaturą. Po zimnym rozruchu jednostki napędowe szybko osiągają temperaturę pracy; faza zwiększonych oporów tarcia spowodowanych lepkim olejem znacznie się skraca. Dzięki własnemu wymiennikowi ciepła optymalną temperaturę posiada także skrzynia biegów. Pompa oleju pracuje między innymi z regulowanym natężeniem przepływu, a więc bardzo efektywnie. Inżynierowie działu rozwoju położyli duży nacisk na uzyskanie minimalnego tarcia wewnętrznego w układzie korbowo-tłokowym i napędzie rozrządu.
2.8 FSI oferuje kolejną technologię efektywności – system Audi valvelift (AVS), który w zależności od potrzeb, dwustopniowo zmienia wznios zaworów ssących. Służą do tego cylindryczne tuleje przesuwające się na wałku rozrządu, tak zwane elementy krzywkowe. AVS reguluje ilość zasysanego powietrza przez zmianę otwarcia zaworów wlotowych; przepustnica powietrza może dalej pozostawać całkowicie otwarta, straty dławienia przepływu są w znacznym stopniu ograniczone. Dzięki temu silnik wytwarza większą moc i moment obrotowy, a zużycie paliwa jest mniejsze.
Smukły i elegancki: 2.8 FSI
2.8 FSI z pojemności skokowej 2.773 cm3 uzyskuje moc 150 kW (204 KM) i wytwarza 280 Nm momentu obrotowego od 3.000 do 5.000 1/min. Silnik ten współpracuje z napędem quattro i przekładnią S tronic. A7 Sportback 2.8 FSI quattro wykonuje sprint od zera do 100 km/h w ciągu 8,3 sekundy i dalej przyspiesza do 235 km/h. Średnio zużywa tylko 8,0 litrów paliwa na 100 km, co odpowiada 187 gramom CO2 na km. W późniejszym czasie będzie także dostępny w kombinacji z przekładnią multitronic i napędem przednim.
3.0 TFSI stanowi realizację filozofii downsizingu Audi – zmniejszenia pojemności skokowej przez doładowanie. W 90-stopniowym rozwidleniu jego rzędów cylindrów umieszczony jest kompresor, który otrzymuje napęd od wału korbowego za pośrednictwem paska wielorowkowego. Spręża on zasysane powietrze o maksymalnie 0,8 bara, aby zwiększyć napełnienie komór spalania. Umieszczone za nim dwie chłodnice powietrza doładowującego schładzają sprężone i rozgrzane powietrze, w ten sposób jeszcze więcej tlenu trafia do komór spalania.
Drogi przepływu gazów za mechaniczną sprężarką są bardzo krótkie, dlatego moment obrotowy jest wytwarzany szybko i spontanicznie; maksymalny moment obrotowy 440 Nm jest do dyspozycji już od 2.900 1/min. Kompresor jest umieszczony za przepustnicą. Ponieważ zasysane powietrze przy obciążeniach silnika poniżej doładowania i w fazie hamowania silnikiem wykazuje tylko niewielką gęstość, wirniki kompresora obracają się lekko; potrzebna moc napędu w dolnym zakresie obciążenia jest niewielka. Obszerny pakiet zabiegów konstrukcyjnych efektywnie tłumi hałasy pracy kompresora.
3.0 TFSI ma pojemność skokową 2.995 cm3 , wytwarza moc 220 kW (300 KM) i moment obrotowy 440 Nm, który jest on do dyspozycji od 2.900 1/min do 4.500 1/min. Silnik sprężarkowy, który w Europie jest dostępny w zestawieniu z przekładnią S tronic i napędem quattro zapewnia pięciodrzwiowemu coupé osiągi samochodu sportowego. Standardowy sprint odbywa się w 5,6 sekundy, przy 250 km/h przyspieszanie kończy ogranicznik elektroniczny. Zużycie paliwa wynosi 8,2 litra na 100 km, a emisja CO2 190 gramów na km.
Opracowany całkowicie od nowa: 3.0 TDI
3.0 TDI występuje w dwóch wariantach. W obu swoich odmianach diesel V6 o pojemności skokowej 2.967 cm3 stanowi całkowicie nową konstrukcję. Waży on zaledwie 194 kilogramy, 25 kilogramów mniej od poprzedniego silnika. Sam tylko kadłub, wykonany z wytrzymałego żeliwa wermikularnego, stracił sześć kilogramów ciężaru. Kolejne ulepszenia dotyczą pompy układu Common Rail, układu ssącego i wydechowego, recyrkulacji spalin i turbosprężarki z chłodnicą powietrza doładowującego.
Innowacyjny układ zarządzania temperaturą silnika w przypadku 3.0 TDI został optymalnie opracowany pod kątem redukcji strat wynikających z tarcia. Kadłub silnika i głowice cylindrów mają oddzielne obiegi płynu chłodzącego; w fazie rozgrzewania silnika płyn chłodzący nie cyrkuluje w bloku cylindrów. Znacznie zredukowane tarcie wewnętrzne w układzie tłokowo-korbowym, nowo opracowany, małych rozmiarów napęd wałków rozrządu i urządzeń dodatkowych oraz regulowana pompa oleju również mocno przyczyniają się do wzorcowej efektywności.
W swojej mocniejszej wersji diesel V6 dostarcza 180 kW (245 KM) mocy i 500 Nm momentu obrotowego, który występuje od 1.400 do 3.250 1/min . S tronic i napęd quattro należą tutaj do wyposażenia seryjnego. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 6,3 sekundy, maksymalna prędkość jazdy jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Silnik ten zużywa średnio 6,0 litrów paliwa na 100 km, emisja CO2 wynosi 158 gramów na km.
W dziedzinie efektywności jeszcze wyraźniej triumfuje wersja 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM): emisja CO2 o wartości 139 gramów na km i średnie zużycie paliwa 5,3 litra paliwa na 100 km, to rekordowe wartości. A7 Sportback z przednim napędem i nowym, wydajnym TDI przyśpiesza w 7,4 sekundy do 100 km/h i osiąga maksymalna prędkość 235 km/h.
Pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa zoptymalizowane zostały fazy rozrządu, turbosprężarka i układ Common Rail – o ciśnieniu wtrysku 2.000 barów. Diesel V6 współdziałając z napędem przednim wytwarza moment obrotowy 400 Nm, który jest do dyspozycji od 1.250 do 3.500 1/min.
Odciążenie silnika: system rekuperacji
Wszystkie silniki V6 w Audi A7 Sportback wykorzystują kolejną technologię z Modułowego Systemu Efektywności Audi. W fazach hamowania silnikiem lub hamulcem, system rekuperacji odzyskuje energię dla alternatora za pomocą inteligentnej regulacji napięcia; jest ona czasowo magazynowana w akumulatorze. Podczas ponownego przyspieszania płynie z powrotem do sieci elektrycznej i w ten sposób odciąża alternator i wraz z nim silnik.
System start-stop stanowi również seryjne wyposażenie wszystkich wersji A7 Sportback. Wyłącza on silnik podczas postoju samochodu, gdy kierowca trzyma naciśnięty pedał hamulca. Po zwolnieniu pedału hamulca, system ponownie uruchamia silnik – cicho, komfortowo i szybko. Dzięki zastosowaniu mocnego akumulatora układ pozostaje aktywny również przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. System start-stop, który może zostać w każdej chwili przez kierowcę wyłączony, perfekcyjnie współpracuje zarówno z siedmiobiegową przekładnią S tronic jak i z przekładnią multitronic – kolejna nowość.
Technologia highend Audi znajduje swój perfekcyjny optyczny wyraz w wyglądzie silników. Agregaty V6 i wszystkie inne komponenty w przedziale silnikowym prezentują się atrakcyjnie – uporządkowane i wyraźnie podzielone. Silniki TDI mają ozdobną osłonę, która służy równocześnie akustycznemu tłumieniu. W jednostkach benzynowych rozpoznawalny jest układ zasysania powietrza i pokrywa głowicy cylindrów, w 3.0 TFSI widoczne części układu zapłonowego mają kolor sportowej czerwieni.
Przeniesienie napędu
W przypadku skrzyń biegów Audi daje do wyboru dwie różne technologie – obie stanowią kombinację efektywności przekładni manualnej z komfortem przekładni automatycznej. Bezstopniowy multitronic, dostępny z 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM), który będzie później oferowany także w 2.8 FSI, przenosi moment silnika na koła przednie. Dynamiczna przekładnia siedmiobiegowa S tronic w 2.8 FSI, 3.0 TFSI i 3.0 TDI o mocy 180 kW (245 KM) współpracuje z permanentnym napędem na cztery koła quattro.
Oba rodzaje przekładni zostały poddane intensywnym pracom rozwojowym; imponują minimalnym tarciem wewnętrznym i wysoką sprawnością. Dzięki swoim dużym rozpiętościom przełożeń umożliwiają sportowe przyspieszanie na niskich biegach, jak również niskie obroty silnika przy dużych prędkościach jazdy. Zarówno w przypadku multitronic jak i siedmiobiegowej przekładni S tronic , mechanizm różnicowy jest umieszczony przed sprzęgłem, a więc bezpośrednio za silnikiem. W ten sposób konstruktorzy mogli przesunąć oś przednią daleko do przodu; pozwoliło to uzyskać większą odległość osi i korzystne rozłożenie ciężaru.
Obie skrzynie biegów są przez własne wymienniki ciepła włączone w system zarządzania temperaturą silnika; gdy tylko silnik wystarczająco podgrzeje płyn chłodzący, gorąca woda przepływa dalej do chłodnicy oleju skrzyni biegów. Przekładnie multitronic i siedmiobiegowy S tronic mogą wykorzystywać dane o przebiegu drogi z systemu nawigacji. Dzięki temu uwzględniają one zbliżające się zakręty w swojej strategii zmiany biegów, na krętej drodze nie przełączają niepotrzebnie biegów tam i z powrotem.
Elastyczny multitronic, znacznie udoskonalony w celu zastosowania w A7 Sportback, pozwala silnikowi prawie zawsze pracować w zakresie jego optymalnej sprawności. Dynamicznemu kierowcy oddaje do dyspozycji program sportowy z krótkimi przełożeniami i tryb manualny z ośmioma stałymi biegami; do ich przełączania służą dźwignia zmiany biegów lub opcjonalne przełączniki kierownicy.
Wariator, serce przekładni multitronic, umożliwia realizację bardzo dużej rozpiętości przełożeń – stosunek największego do najmniejszego przełożenia wynosi 6,7. Łańcuch płytkowy, który jest wyjątkowo wąski i lekki, przenosi siłę napędową między dwiema przestawianymi parami kół stożkowych. Gdy powierzchnie kół stożkowych są do siebie dosuwane i odsuwane, łańcuch biegnie po różnych promieniach – przełożenie zmienia się bezstopniowo. Hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe ze sterowaniem elektronicznym również przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa – na postoju odłącza ono skrzynię od silnika.
Siedmiobiegowa przekładnia S tronic działa na innej zasadzie: jej dwa chłodzone olejem sprzęgła wielopłytkowe obsługują dwie niezależne od siebie skrzynie częściowe. Umieszczone na zewnątrz, duże sprzęgło K1 przekazuje moment obrotowy za pośrednictwem pełnego wałka na koła zębate biegów 1, 3, 5 i 7.
Wokół wałka pełnego obraca się wałek drążony. Jest on połączony z mniejszym sprzęgłem K2, które umieszczone wewnątrz swego większego brata napędza koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz biegu wstecznego.
Obie skrzynie częściowe są zawsze aktywne, lecz tylko jedna jest w danym momencie połączona z silnikiem. Kiedy kierowca przyspiesza na przykład na trzecim biegu, to w drugiej skrzyni częściowej włączony jest już bieg czwarty. Proces przełączania następuje poprzez zmianę stanu włączenia sprzęgieł – K1 otwiera się, K2 zamyka się. Trwa to zaledwie kilka setnych sekundy i odbywa się bez przerwania przepływu siły napędowej; przebiega on tak dynamicznie, płynnie i komfortowo, że kierowca prawie go nie zauważa.
Kierowca A7 Sportback może korzystać z siedmiobiegowej przekładni S tronic na różne sposoby. W pełni automatyczny tryb pracy posiada w gotowości programy D (Drive) i S (Sport). Ponadto do wyboru jest także tryb manualny; w tym przypadku kierowca zmienia biegi za pomocą dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnych przycisków na kierownicy. W trybie manualnym skrzynia biegów ma sportowy charakter. Rozpiętość przełożeń siedmiobiegowej przekładni S tronic wynosi zależnie od silnika do 8,1, siódmy bieg jest opracowany jako obniżający obroty overdrive.
Nowy stopień rozwoju : napęd quattro
A7 Sportback zostało wyposażone w permanentny napęd na cztery koła quattro nowej generacji – z międzyosiowy koronowy mechanizm różnicowy z selektywnym sterowaniem momentem poszczególnych kół. We wnętrzu międzyosiowego mechanizmu różnicowego obracają się dwa koła koronowe, które swoją nazwę zawdzięczają geometrii zębów. Przednie koło napędza wał napędowy mechanizmu różnicowego przedniej osi, tylne koło – wał kardana do mechanizmu różnicowego osi tylnej.
Koła koronowe znajdują się w zazębieniu z czterema obrotowo ułożyskowanymi kołami wyrównawczymi - satelitami. Są one ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni i otrzymują napęd z obudowy mechanizmu różnicowego, czyli z wału wyjściowego skrzyni biegów. Podczas normalnej jazdy koła koronowe obracają się tak szybko jak obudowa. Z uwagi na ich specjalną geometrię występują celowo nierówne ramiona działania sił: w podstawowym rozdziale 60 procent momentu obrotowego silnika jest przekazywane na oś tylną a 40 procent trafia na oś przednią.
Gdy momenty napędowe przesuną się w wyniku utraty przyczepności przez jedną z osi, powstaną różne prędkości obrotowe i siły osiowe we wnętrzu mechanizmu różnicowego – powodują zaciśnięcie wbudowanych pakietów płytek tarcz. Działanie samoblokujące, które wtedy powstaje, umożliwia skierowanie większości momentu napędowego na oś z lepszą przyczepnością. Gdy pogorszy się przyczepność kół osi przedniej, nawet do 85 procent siły napędowej przekazywane jest do tyłu. Jeżeli koła tylne mają mniejszą przyczepność, to do 70 procent momentu napędowego przesyłane jest na oś przednią.
Z tak ekstremalnie szerokim rozdziałem momentów centralny mechanizm różnicowy z kołami koronowymi przewyższa swoich poprzedników – trakcja jest jeszcze lepsza. Powrót do pierwotnego rozdziału następuje bez żadnego opóźnienia czasowego i absolutnie płynnie, mechaniczna zasada działania gwarantuje najwyższą efektywność i natychmiastowe reakcje. Zaletą mechanizmu różnicowego z kołami koronowymi jest również jego zwartość i niewielki ciężar – ważąc 4,8 kilograma jest o 2 kilogramy lżejszy, niż jego poprzednik. Wał kardana nie jest do niego przykręcony śrubami, tylko połączony z nim wtykowo, co pozwala zredukować ciężar o kolejne 0,6 kilograma.
Inteligentne: selektywne sterowanie rozdziałem momentu na koła
Nowy międzyosiowy mechanizm różnicowy z kołami koronowymi ściśle współpracuje z inteligentnym oprogramowaniem w sterowniku hamulca: selektywne sterowanie rozdziałem momentu na poszczególne koła może działać na każde z czterech kół. Przy szybkiej jeździe na zakrętach program określa optymalny rozdział sił napędowych. Jeżeli na podstawie zmienionych obciążeń kół rozpozna on, że koła po wewnętrznej stronie zakrętu znajdują się tuż przed poślizgiem, przyhamowuje je bardzo lekko – wystarcza delikatne przysunięcie klocków hamulcowych z minimalnym ciśnieniem do tarczy. Dzięki temu koło zewnętrzne względem zakrętu może przenieść większy moment napędowy.
Praca selektywnego sterowania rozdziałem momentu na koła przebiega w sposób płynny i ciągły. A7 Sportback zachowuje się w granicznym obszarze jazdy bardzo długo neutralnie, lekka podsterowność podczas skręcania i przyspieszania zostaje praktycznie skompensowana. Ingerencje systemu ESP następują później i bardziej miękko - jeśli w ogóle są jeszcze potrzebne.
Dla klientów, którzy szukają jeszcze więcej dynamiki, Audi montuje na życzenie sportowy mechanizm różnicowy. Nowoczesna przekładnia tylnej osi rozdziela siły napędowe bezstopniowo, w sposób zmienny, za pomocą dwóch przekładni planetarnych, między koła tylne. Każda z przekładni planetarnych składa się z dwóch kół słonecznych i jednego koła z uzębieniem wewnętrznym, obracają się one o 10 procent szybciej niż półoś napędowa.
Sprzegło wielotarczowe wytwarza połączenie między półosią napędową i przekładnią planetarną. Gdy zostanie włączone, płynnie narzuca zewnętrznemu kołu wyższą prędkość obrotową przekładni planetarnej. Dodatkowy moment obrotowy konieczny do szybszego obracania się koła zostaje odebrany przez mechanizm różnicowy kołu znajdującemu się po wewnętrznej stronie zakrętu. Prawie cały moment obrotowy może być przeniesiony na jedno koło, możliwa jest różnica do 1.800 Nm.
Podczas szybkiej jazdy na zakrętach, ten dynamiczny rozdział momentów dokładnie wpasowuje pięciodrzwiowe coupé w krzywiznę zakrętu – A7 Sportback jedzie jak po szynach. Sportowy mechanizm różnicowy działa w fazie hamowania silnikiem tak samo skutecznie jak podczas jazdy z pełną mocą. Jego regulacja odbywa się elektronicznie w ciągu niewielu setnych sekundy, jest bardzo precyzyjna. Sterowanie systemu jest zintegrowane z systemem dynamiki jazdy Audi drive select , kierowca może w każdej chwili zmienić jego sposób działania przełączając między różnymi charakterystykami pracy.
W napędzie na przednią oś : ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną
Wersja A7 Sportback z napędem przednim, w celu zwiększenia dynamiki na zakrętach, korzysta z systemu stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną. Gdy jego sterownik rozpozna zbyt mocne odciążenie koła przedniego wewnętrznego względem zakrętu, rozpoczyna celową lekką ingerencję hamulcową. Dzięki temu nadmiarowy moment obrotowy przepływa do koła zewnętrznego względem zakrętu, które posiada lepszą przyczepność.
Jednocześnie różnica sił napędowych wytwarza określony moment obrotu względem osi pionowej – pięciodrzwiowe coupé obraca się lekko w stronę zakrętu, wspomagając kierowcę. Samosterowność pozostaje w obszarze granicznym wyraźnie dłużej neutralna, właściwości jezdne są jeszcze bardziej precyzyjne, dynamiczne i stabilne. Obiektywne bezpieczeństwo i subiektywne zaufanie kierowcy do auta zwiększają się jeszcze bardziej.
Podwozie
Audi A7 Sportback jedzie komfortowo jak luksusowa limuzyna i pokonuje zakręty sportowo jak coupé – dzięki swojemu dopracowanemu podwoziu. Rozstaw kół wynosi 1,64 metra z przodu i 1,63 metra z tyłu. Jako wahacze służą części odkuwane z aluminium, które zmniejszają masy nieresorowane; wsporniki kół i zwrotnice są również wykonane z tego materiału. Stabilizatory są elementami rurowymi, co także przyczynia się do redukcji ciężaru.
Oś przednia składa się z pięciu wahaczy przypadających na jedno koło – dwóch wahaczy poprzecznych w górnej płaszczyźnie, wahacza nośnego i wahacza prowadzącego w dolnej płaszczyźnie oraz z drążka kierowniczego. Dopracowana w szczegółach konstrukcja może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne, które na nią działają, niezależnie od siebie. W kierunku poprzecznym łożyska są sztywne, z korzyścią dla sportowej precyzji, natomiast w kierunku wzdłużnym reagują miękko.
Wspornik mocowania silnika i osi przedniej tworzy podstawę zawieszenia kół przednich. Jest sztywno przykręcony do przedniej części samochodu – jego wysoka sztywność umożliwia bezzwłoczne przekazywanie sił kierowania do kół. Kozioł łożyskujący, do którego mocowane są wahacze górne, jest wykonany z aluminium, podobnie jak gniazda mocowania kolumn zawieszenia. Belka poprzeczna z odlewu ciśnieniowego jeszcze bardziej zwiększa sztywność przedniej części pojazdu.
Elektromechaniczny układ kierowniczy w A7 Sportback jest nową konstrukcją. Dzięki koncentrycznemu zamontowaniu listwy zębatej i napędu elektrycznego, układ posiada wyjątkowo zwartą budowę. Wspomaganie jest realizowane zależnie od prędkości jazdy. Układ kierowniczy stanowi połączenie bardzo precyzyjnego utrzymywania toru jazdy z małą wrażliwością na zakłócenia nawierzchni jezdni. Dzięki całkowitemu przełożeniu 15,9:1 układ kierowniczy pracuje sportowo-bezpośrednio.
System pracuje bardzo efektywnie – ponieważ podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, obniża zużycie paliwa w zależności od silnika, nawet o 0,3 litra na 100 km. Elektromechaniczny układ kierowniczy umożliwia zastosowanie nowego asystenta kontroli pasa ruchu i asystenta parkowania.
Oś tylna Audi A7 Sportback opiera się na zasadzie korygującej zbieżność osi z wahaczami trapezowymi – ta zwarta konstrukcja stanowi połączenie doskonałego komfortu i właściwości jezdnych. Oba puste w środku wahacze trapezowe są odlane z utwardzanego dyspersyjnie aluminium, wsporniki kół powstają w procesie kokilowego odlewania aluminium. Elementy odkuwane z aluminium służą jako wahacze poprzeczne i drążki zbieżności.
Ponieważ rozmieszczone oddzielnie sprężyny śrubowe i amortyzatory opierają się bezpośrednio na wspornikach kół, inżynierowie mogli zrealizować duże przełożenie amortyzatorów – dzięki temu amortyzatory reagują nadzwyczaj precyzyjnie. Wspornik osi składa się z dwóch stalowych rur podłużnych i dwóch poprzecznych ; cztery łożyska hydrauliczne łączą wspornik z karoserią. Również one bardzo mocno przyczyniają się do wysokiego komfortu toczenia.
Seryjnie Audi A7 Sportback opuszcza fabrykę z zawieszeniem ze sprężynami stalowymi; na życzenie montuje Audi zawieszenie sportowe, które obniża poziom karoserii o 10 milimetrów. Firma quattro GmbH oferuje jeszcze sztywniejsze zawieszenie sportowe S line z dalszym obniżeniem o 10 milimetrów; stanowi ono część pakietu sportowego S line. Pakiet zawiera ponadto 19-calowe koła, czarne wnętrze nadwozia ze specjalnymi detalami, siedzenia sportowe i napisy S line.
Sprężyste i komfortowe : adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne
Kolejnym opcjonalnym układem w A7 Sportback jest zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension wraz z elektronicznie regulowanym tłumieniem – za jego pomocą pięciodrzwiowe coupé pokonuje nierówności każdego rodzaju w sposób elastyczny i suwerenny. W A7 zastosowano najnowszą wersję systemu. Na osi przedniej pracują kolumny resorujące, w których sprężyny powietrzne obejmują amortyzatory dwururowe, z tyłu działają oddzielnie zamontowane sprężyny powietrzne i amortyzatory. Kompresor jest lekki i pracuje wydajnie. Zasobnik ciśnienia we wnęce koła zapasowego, wykonany z aluminium, gromadzi 5,8 litra objętości powietrza pod ciśnieniem 18 barów.
System adaptive air suspension reguluje różne poziomy ustawienia karoserii, w zależności od prędkości jazdy i życzenia kierowcy. Sterowanie odbywa się przez system dynamiki jazdy Audi drive select.
W automatycznym trybie pracy nadwozie jest obniżane o 20 milimetrów, gdy tylko A7 Sportback przez pół minuty jedzie z prędkością większą niż 120 km/h – zwiększa to stabilność ruchu i zmniejsza opór powietrza. W programie „comfort“ poziom nie jest obniżany. Natomiast w trybie pracy „dynamic“ karoseria jest od początku ustawiona o 10 milimetrów niżej, a przy progowej prędkości przełączenia obniża swój poziom o kolejne 10 milimetrów.
Na dużych nierównościach drogi adaptive air suspension może podnieść nadwozie o 20 milimetrów. Zawieszenie pneumatyczne służy także jako zaawansowany technicznie układ regulacji poziomu nadwozia – utrzymuje on poziom karoserii na odpowiedniej wysokości, niezależnie od obciążenia ładunkiem; pasażerowie doświadczają niezmiennie wysokiego komfortu. Do ciągnięcia przyczepy i zmiany koła do dyspozycji są osobne programy.
Amortyzatory CDC (CDC: continuous damping control) wyróżniają się małym tarciem wewnętrznym. Procesor adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego, który jest zaopatrywany w wiele danych, zarządza sposobem działania amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni drogi, stylu jazdy kierowcy i trybu wybranego w Audi drive select. Nastawia on reakcje wciąż od nowa, w milisekundowym takcie, dla każdego koła osobno. Elektromagnetycznie uruchamiane zawory zmieniają przepływ płynu hydraulicznego między rurą wewnętrzną i zewnętrzną – kiedy przekrój staje się większy lub mniejszy, zmienia się charakterystyka amortyzatorów.
Wszechstronny: system dynamiki jazdy Audi drive select
System dynamiki jazdy Audi drive select w Audi A7 Sportback należy do wyposażenia seryjnego. Łączy on automatyczną skrzynię biegów, układ wspomagania układu kierowniczego i sterowanie silnika; wpływa na obroty przełączania biegów, siłę wspomagania układu kierowniczego i charakterystykę pedału przyspieszenia. Kierowca może sterować tymi składnikami w czterech stopniach „comfort“, „auto“, „dynamic“ i „individual“; tryb „individual“ może w sensowych granicach skomponować samodzielnie.
Audi drive select oferuje jeszcze więcej przyjemności z jazdy i większe emocje. Na życzenie klienta może on integrować kolejne komponenty – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, sportowy mechanizm różnicowy, światła adaptive light, oświetlenie ambiente, system bezpieczeństwa Audi pre sense w wersji podstawowej i dynamiczny układ kierowniczy, który będzie oferowany trochę później.
W przypadku dynamicznego układu kierowniczego chodzi o kolejną bardzo nowoczesną technologię Audi. Zmienia ona przełożenie układu kierowniczego o prawie 100 procent, w zależności od prędkości jazdy i ustawienia w Audi drive select. Centralną część układu stanowi umieszczona w kolumnie kierownicy przekładnia sumująca, która jest napędzana silnikiem elektrycznym. Dynamiczny układ kierowniczy posiada zwartą i bardzo lekką konstrukcję – waży tylko 2,4 kilograma. Zarówno wysoka sprawność jak i precyzja działania oraz małe tarcie wewnętrzne są charakterystyczne dla dynamicznego układu kierowniczego.
W ruchu miejskim, dynamiczny układ kierowniczy z bardzo bezpośrednim przełożeniem i dużą siłą wspomagania zapewnia autu znakomitą kierowalność. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy przełożenie układu kierowniczego i siła wspomagania ulegają zmniejszeniu. Przy dużej prędkości autostradowej, znacznie mniej bezpośrednie przełożenie i mała siła wspomagania zapewniają spokojną, suwerenną jazdę prostoliniową.
W dziedzinie sportowych właściwości jezdnych i bezpieczeństwa jazdy, dynamiczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Wykonuje on korektę kąta skrętu kół w czasie krótszym niż wymagany przez układ hamulcowy do wytworzenia ciśnienia w zaciskach hamulcowych. Dzięki temu wiele impulsów hamulcowych jest zbędnych, jazda zyskuje na płynności. Dynamiczny układ kierowniczy przeciwdziała nadsterowności spowodowanej zmianą sił napędowych, tak samo jak i podsterowności. Podczas hamowania na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia zapobiega jednostronnemu znoszeniu samochodu.
Mocne i stabilne : hamulce
Audi A7 Sportback posiada układ hamulcowy, który został opracowany ze szczególnym naciskiem na mały ciężar i maksymalną wydajność. Wzmacniacz siły wspomagania wykonany jest z aluminium. Tarcze hamulcowe na osi przedniej posiadają średnicę 320, 345 lub 356 milimetrów, na osi tylnej 300 lub 330 milimetrów.
W późniejszym czasie Audi dostarczać będzie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknami węglowymi. Są one praktycznie niewrażliwe na zjawisko fadingu, nadzwyczaj wydajne, stabilne i mają dużą żywotność. Ponadto są lżejsze niż tarcze stalowe.
System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy, który może być uaktywniony przez system MMI. Ingerencja silnika jest w tym przypadku w znacznym stopniu wyłączona, a ingerencja hamulców nieco słabsza – w ten sposób doświadczeni kierowcy A7 Sportback mają jeszcze więcej przyjemności z jazdy na krętych drogach. Ponadto ESP realizuje funkcję asystenta ruszania pod górę i zjazdu ze wzniesienia. We współdziałaniu z elektromechanicznym układem kierowniczym system wspomaga kierowcę podczas kontrowania kierownicą i podczas hamowania na jednostronnie śliskiej jezdni.
Pięciodrzwiowe Coupé porusza się na dużych kołach z metali lekkich, które harmonijnie wkomponowują się w elegancką linię sportowej sylwetki. Koła o wielkości 8,5 J x 18 z oponami w rozmiarze 245/45 są montowane seryjnie, standardem jest także układ kontroli ciśnienia w oponach. Dla klientów o zacięciu sportowym, do wyboru są trzy różne koła o wielkości 19-cali z oponami 255/40.
Na szczycie palety znajdują się cztery wersje kół 20-calowych z oponami w rozmiarze 265/35; mają one pięć, siedem lub dziesięć szprych. Obręcze w formie 10 równoległych szprych są w kolorze antracytu i częściowo polerowane; koła o siedmiu podwójnych szprychach są polerowane lub polerowane na wysoki połysk. Audi oferuje je w wersji jedno- i dwukolorowej, trzy z czterech 20-calowych kół są dostarczane przez quattro GmbH.
Wszystkie opony w Audi A7 Sportback są zoptymalizowane pod względem małych oporów toczenia przy zachowaniu cech komfortu, niektóre z nich mają na życzenie właściwości koła awaryjnego. Zestaw naprawczy stanowi wyposażenie seryjne, zajmujące niewiele miejsca koło zapasowe jest dostępne opcjonalnie. Na zimę Audi oferuje koła o rozmiarach 17 i 19 cali.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)


