Audi zastosuje w samochodach produkowanych seryjnie nowe sprężyny o lekkiej konstrukcji
- Sprężyny zawieszenia z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym zamiast ze stali
- 40 procent mniejszy ciężar daje lepszą precyzję prowadzenia
- Wprowadzenie na rynek jesienią 2014 r.
Ingolstadt, 1 lipca 2014 r. Audi umacnia prowadzenie w dziedzinie lekkiej konstrukcji. Jeszcze w tym roku cztery pierścienie, w jednym z modeli klasy wyższej średniej, wdrożą do produkcji seryjnej nowe, lekkie sprężyny zawieszenia, wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (CRP).
Rdzeń sprężyny składa się z długich, splecionych ze sobą włókien szklanych, nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż kilkumilimetrowej średnicy włókna centralnego, specjalna maszyna nawija kolejne włókna, na zmianę pod kątem + 45 i - 45 stopni. Tak powstałe warstwy naciągu i nacisku napierają na siebie. Dzięki temu, mogą lepiej absorbować napięcia działające na sprężynę. W ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w specjalnym piecu, w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.
Włókna CRP można precyzyjnie dostosowywać do nałożonych na nie zadań, a surowiec z którego są wykonane ma najwyższej klasy jakość i właściwości. Jest wolny od korozji, również przy uderzeniu kamieniem oraz niewrażliwy na chemikalia np. na środki czyszczące do felg. No i ostatnia zaleta: jego produkcja zużywa o wiele mniej energii niż produkcja sprężyn stalowych.


