Sportowe, autonomiczne Audi, teraz na torze wyścigowym

Ingolstadt, 16 października 2014 r. Audi stworzyło najbardziej sportowy samochód, który może poruszać się bez kierowcy. Audi RS 7 piloted driving concept pokaże swój dynamiczny potencjał i umiejętności podczas finału sezonu Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) na torze Hockenheim – w wyścigowym tempie i jadące w stu procentach samodzielnie.

„Ruszamy do przodu z jednym z najważniejszych trendów w świecie motoryzacji – autonomicznej jeździe samochodów“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Przy okazji wyścigu DTM w Hockenheim, pokażemy całą naszą fascynację tym rozwiązaniem. Okrążenie w zaledwie dwie minuty i przyspieszenie boczne do 1,1 g mówią same za siebie.“

Audi od dawna jest siłą napędową w dziedzinie wysoce zautomatyzowanego poruszania się pojazdów. Prace rozwojowe prowadzone przez koncern z Ingolstadt już kilkakrotnie znalazły swe ukoronowanie w spektakularnych akcjach, takich jak ta z roku 2010, gdy Audi TTS bez kierowcy pokonało górski odcinek specjalny wokół legendarnego szczytu Pikes Peak w Kolorado/USA. Audi ciągle przesuwało granice potencjału tego rozwiązania. Audi RS 7 piloted driving concept, o mocy 560 KM, rozwijające prędkość do 305 km/h, to wzorcowy przykład „przewagi dzięki technice“.

Audi RS 7 piloted driving concept na torze wyścigowym

Audi RS 7 piloted driving concept to technologiczna platforma, dzięki której cztery pierścienie dynamicznie eksplorują możliwości autonomicznego poruszania się pojazdów. W piątek 17 października i w niedzielę 19 października, przed rozpoczęciem ostatniego w tym sezonie wyścigu serii DTM, samochód bez kierowcy pokona jedno okrążenie toru Hockenheim. Duże, pięciodrzwiowe coupé testowe jest bardzo podobne do pojazdu seryjnego. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, hamulce, przepustnica i ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz napęd na cztery koła quattro, będą w nim sterowane automatycznie.

Z technicznego punktu widzenia, przy autonomicznym poruszaniu się pojazdu muszą zostać uwzględnione dwa główne aspekty związane z fizycznymi granicami przedsięwzięcia: po pierwsze – bardzo precyzyjne utrzymanie kierunku jazdy samochodu i po drugie – dokładne utrzymanie pojazdu w obszarach granicznych.

W celu orientacji na torze, platforma technologiczna wykorzystuje specjalnie skorygowany sygnał GPS. Dokładne co do centymetra dane, są transmitowane za pośrednictwem sieci WLAN, według standardu przyjętego w przemyśle motoryzacyjnym oraz za pomocą fal radiowych wysokiej częstotliwości. Równocześnie, w czasie rzeczywistym, obrazy 3D z kamery porównywane są z informacjami graficznymi zapisanymi w komputerze samochodu. System, przeszukując tysiące pojedynczych, zapisanych obrazów, wybiera te, gdzie „widzi” znane sobie cechy np. wzory zabudowy wzdłuż odcinka, które wykorzystuje jako dodatkowe informacje o bieżącej lokalizacji.

Utrzymanie się w wyznaczonych obszarach granicznych, to kolejna wyjątkowa właściwość Audi RS 7 piloted driving concept. Kompleksowe wyposażenie pojazdu, w połączeniu z bardzo precyzyjnym sterowaniem wszystkimi ważnymi dla jazdy czynnikami sprawia, że pojazd koncepcyjny zawsze precyzyjnie utrzymuje się w zakresie granic fizycznych. Inżynierowie Audi długo i dokładnie, na kilku tysiącach różnych odcinków testowych, badali granice możliwości autonomicznego poruszania się pojazdu.

By zademonstrować swe możliwości na torze Hockenheim, Audi RS 7 piloted driving concept pojedzie niczym wyścigowy bolid – „na pełnym gazie” na prostych, z pełnym hamowaniem przed zakrętami, precyzyjnie wchodząc i perfekcyjnie dozując przyspieszenie przy wychodzeniu z zakrętów. Podczas hamowania przeciążenie może osiągnąć ponad 1,3 g, a na zakrętach ewentualne przyspieszenie boczne może uzyskać wartość do 1,1 g. Wcześniejsze testy na torze Hockenheim pozwalają spodziewać się prędkości 240 km/h i pokonania pełnej pętli w ok. 2 minuty.

Tor wyścigowy jest najtrudniejszym, jeśli chodzi o systemy autonomicznej jazdy, miejscem testów także dla samochodów seryjnych. Systemy mające znaleźć w przyszłości zastosowanie w pojazdach, muszą funkcjonować precyzyjnie i bezbłędnie, także w krytycznych sytuacjach. Dlatego powinny potrafić właściwie ocenić aktualną sytuację w obszarze granic fizycznych. Na podstawie tego startu, inżynierowie Audi zgromadzą wiele informacji, które zostaną uwzględnione w produkcji seryjnej, np. podczas opracowywania automatycznych manewrów pozwalających w krytycznych sytuacjach uniknąć wypadku.

Transmisja live jazdy Audi RS 7 piloted driving koncept, przeprowadzona zostanie na www.audimedia.tv. Rozpocznie się 19 października 2014 o godz. 12.45.

Materiały prasowe dostępne są w cyfrowej teczce prasowej na www.audi-mediaservices.de/presskit/de/piloted_driving_2014.

Autonomiczne prowadzenie samochodu – kalendarium wydarzeń

Audi już od wielu lat intensywnie zajmuje się zagadnieniem autonomicznego poruszania się pojazdów. Rozwiązanie to kilkakrotnie zaowocowało spektakularnymi pokazami – na drogach publicznych, na torach wyścigowych, a nawet na słonym jeziorze.

2009: Bonneville Salt Flats

Jesienią 2009, Audi TTS bez kierowcy przejechało Bonneville Salt Flats w amerykańskim stanie Utah. Białe coupé, wykonując precyzyjnie zaprogramowane pętle, narysowało logo Audi na powierzchni wyschniętego, słonego jeziora. Jadąc z prędkością ok. 210 km/h, ustanowiło wówczas rekord prędkości autonomicznie jadącego samochodu.

By upamiętnić kobietę - kierowcę rajdowego Michèle Mouton, pojazd testowy nazwano od jej imienia „Shelley“. Rozwiązania techniczne i zastosowany tu system komputerowy był efektem wspólnej pracy Audi, Volkswagena i centrum badań motoryzacyjnych Center for Automotive Research, działającego na kalifornijskim Uniwersytecie Stanford.

2010: Pikes Peak

Rok później „Shelley“ pokonało legendarny górski odcinek specjalny wokół szczytu Pikes Peak w amerykańskim stanie Kolorado. Na przejechanie 20-kilometrowego odcinka z 156 zakrętami, autonomiczny pojazd potrzebował ok. 27 minut, a jego prędkość maksymalna wyniosła 72 km/h. Nawigowanie odbywało się poprzez dane GPS – z dokładnością do kilku centymetrów.

2012: Thunderhill Race Track

W roku 2012, Audi po raz pierwszy zbierało doświadczenia z autonomiczną jazdą na torze wyścigowym – było to na Thunderhill Race Track, na północ od Sacramento/Kalifornia. Audi TTS pokonało prawie pięciokilometrowy odcinek w czasie krótszym niż 2 minuty i 30 sek. Głównym punktem badań była kwestia, jak autonomicznie jadący samochód zachowa się przy dużych obciążeniach i w ekstremalnych warunkach.

2013: Las Vegas

Audi, jako pierwszy na świecie producent samochodów, otrzymało od władz stanu Nevada zezwolenie na wprowadzenie autonomicznego samochodu do ruchu po drogach publicznych. W ramach wystawy International Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, koncern z Ingolstadt zaprezentował w styczniu 2013, a potem ponownie w 2014, nowy system autonomicznej jazdy w korkach oraz parkowania. Podczas obu prezentacji, do wnętrza samochodu mieli okazję wsiąść dziennikarze z różnych krajów.

2014: Floryda i Kalifornia

Audi intensywnie rozwija możliwości testów autonomicznej jazdy w USA. Dlatego latem – ponownie jako pierwszy na świecie producent z branży motoryzacyjnej – przeprowadziło publiczny test na drodze ekspresowej Lee Roy Selmon Expressway w pobliżu miejscowości Tampa na Florydzie. Jesienią, koncern otrzymał pierwszą licencję testową zgodną z nowymi regulacjami stanu Kalifornia, wg. których jazdy próbne na drogach ekspresowych są tam teraz dozwolone.

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska