Audi A1 Sportback concept

Na Paryskim Salonie Samochodowym Audi przedstawiło studyjny model A1 Sportback concept: po trzydrzwiowym Audi A1 project quattro z roku 2007 teraz pojawiła się koncepcyjna wersja pięciodrzwiowego, czteroosobowego samochodu z klasy „subcompact“ - ze wszystkimi cechami prawdziwego Audi. To auto o długości 3,99 metra i szerokości 1,75 metra łączy w sobie nowoczesne, dynamiczne linie z optymalną ekonomią przestrzeni i najwyższą jakością wykonania. Jednocześnie wizjonerskie rozwiązania techniczne w sposób również typowy dla Audi wskazują nowe drogi dla efektywności, dynamiki i przyjemności jazdy.

Przedstawiając jednostkę napędową A1 Sportback concept Audi prezentuje kolejny wariant innowacyjnej technologii hybrydowej. Pod maską pracuje silnik TFSI o pojemności 1,4 litra i mocy 110 kW (150 KM), którego siła przenoszona jest na przednią oś przez dwusprzęgłową przekładnię S tronic.
Włączony w układ napędowy silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) w fazach przyspieszenia dokłada swoje 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Jednoczesne wykorzystanie silników TFSI i elektrycznego podczas sportowej jazdy gwarantuje doskonałe przyspieszenie.
Sprawdzony napęd na przednią oś, wzbogacony nową aktywną, sterowaną przez ESP poprzeczną blokadą przedniej osi optymalnie przenosi moc silników na drogę.

Silnik elektryczny może samodzielnie napędzać samochód, na przykład w terenie zabudowanym, nie emitując przy tym żadnych szkodliwych substancji. Baterię można naładować z każdego normalnego gniazdka elektrycznego. Dzięki automatycznej funkcji start/stop, rekuperacji i fazom czysto elektrycznego napędu zużycie paliwa i emisje szkodliwych substancji przez Audi A1 Sportback concept obniżają się o prawie 30 procent w porównaniu z wykorzystaniem wyłącznie silnika spalinowego.
Mimo sportowych osiągów z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i maksymalną prędkością 200 km/h Audi A1 Sportback concept spala tylko 3,9 litra benzyny na 100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi 92 g/km.

Stylistyka
Wygląd zewnętrzny
Różnica w wyglądzie zewnętrznym nie wynika tylko z dwóch dodatkowych drzwi: prowadzenie linii pięciodrzwiowego auta koncepcyjnego jest konsekwentnym udoskonaleniem stylistyki studyjnego Audi A1 project quattro z 2007 roku. Płaszczyzny i linie są wyraźnie bardziej napięte i atletyczne.

Podstawowe proporcje są klasyczne dla samochodów z czterema pierścieniami na masce: wysoka bryła i płaski pas okien oraz linia dachu przypominająca coupé. Dach zakończony jest z tyłu szybą ze zintegrowanym dwuczęściowym spojlerem z wyraźnym zagłębieniem na środku.

Typowym elementem pochodzącym z aut coupé są drzwi z oknami bez ram oraz słupek B pokryty szkłem i w ten sposób wtapiający się w pas okien. Wyraźnie usegmentowana płaszczyzna boczna studyjnego auta wraz ze wznoszącą się ku górze linią „barków“ podreśla wyraziste prowadzenie linii.

Linia „barków“ pokrytego popielatym lakierem (Daytona) Audi A1 Sportback conpept w nowy sposób interpretuje kolejną cechę charakterystyczną aktualnej stylistyki Audi. W tym przypadku ta wyraźna podwójna linia tworzy szeroko pociągnięty pas wokół całego samochodu i łączy przód - który zdaje się z niej wyłaniać - z „barkami“ samochodu w formie lekko wznoszącego się klina.

Aerodynamicznie ukształtowana osłona chłodnicy Singleframe sygnalizuje sportowe ambicje tego studyjnego auta. Jego sportowy charakter jeszcze bardziej podkreślają wysunięte na zewnątrz błotniki - cytat z legendarnego „pra-quattro“ i aktualnego Audi RS6.

Elementem, który szczególnie przyciąga wzrok, są trójwymiarowo
ukształtowane główne reflektory z diodowymi żarówkami. Diody dają projektantom o wiele więcej swobody przy nadawaniu formy reflektorom, co daje się wyraźnie zauważyć w przypadku świateł Audi A1 Sportback concept.
Koncentrycznie ułożone, poprowadzone równolegle i ograniczone pod kątem prostym pasy diod umieszczone w płaskiej obudowie realizują wszystkie funkcje świateł: mijania, drogowe, dzienne i kierunkowskazy.
Przy tym ich grafika ze zróżnicowanymi pod względem wielkości płaszczyznami świetlnymi, wśród których największe są światła mijania, pozwoliła na całkowitą zmianę charakteru oblicza A1 Sportback concept.

Także tylne światła podejmują ten temat i łączą funkcję świateł pozycyjnych, stopu, kierunkowskazów, światła wstecznego i przeciwmgielnego z niepowtarzalną stylistyką. Ich wyjątkowa dynamika rodzi się z gry ostrych i rozwartych kątów, przezroczystych i kolorowych szklanych płaszczyzn. Duża, przejrzysta pokrywa na całej szerokości samochodu dodatkowo łączy oba światła i podkreśla poziomy układ tylnej części nadwozia.

Nadwozie czterodrzwiowego Audi A1 Sportback concept, podobnie jak wersja trzydrzwiowa, optymalnie wykorzystuje niewielką powierzchnię, jaką ten samochód z klasy „subkompaktowej“ zajmuje na drodze. Ze swoją długością 3,99 m i szerokością 1,75 m oraz rozstawem osi 2,46 m dzięki krótkim zwisom łączy on w sobie sportowy wygląd z przestronnością wnętrza, którą udało się uzyskać między innymi dzięki poprzecznemu zamontowaniu silnika.
Trzeci wymiar tego kompaktowego sportowca - wysokość - wynosi 1,40 metra.

Wnętrze
Wnętrze z czterema pojedynczymi siedzeniami pozbawione jest wszelkich zbędnych ozdobników i oferuje zaskakująco dużo miejsca, jak na samochód tej klasy. Wyprofilowany łuk „otulający” wnętrze łączy drzwi i sportowy kokpit w jedną całość. Tablica rozdzielcza i konsola środkowa są całkowicie zorientowane na kierowcę.

Synteza ergonomii i estetyki tworzy czystą architekturę i potęguje wrażenie doskonałej jakości. Detale takie jak dysze powietrza przypominające turbiny i przyciski obsługowe klimatyzacji wyglądają jak elementy wyposażenia samolotu. W sposób typowy dla Audi łączy się tutaj doskonała forma i precyzyjna funkcja: ilość i kierunek powietrza można łatwo i intuicyjnie ustawić przez przekręcenie lub naciśnięcie przycisku regulacyjnego umieszczonego w centralnym punkcie dyszy.
Na konsoli środkowej znajduje się wbudowana dźwignia zmiany biegów, która wysuwa się tylko po wybraniu trybu dynamicznego systemu drive select. Za nią umieszczono przycisk uruchamiania / wyłączania silnika, przełącznik Audi drive select oraz podłokietnik z wbudowanym schowkiem na telefon komórkowy.

Sportowe siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują komfort i ergonomię znacznie wykraczającą poza standardy klasy „subcompact” i są zgodne z oczekiwaniami, jakie stawia się marce Audi. Przezroczysta, przypominająca siatkę tkanina pokrywa otwory foteli o lekkiej konstrukcji, co dodatkowo podkreśla lekkość ich kształtów.

Najwyższej jakości, zarówno optycznie jak i w dotyku, są również zastosowane materiały tapicerki. Kontrastowa kolorystyka wnętrza - kolor biały i czerwony - podkreśla wrażenie przestronności.

Audi mobile device - druga generacja
Podczas gdy w studyjnym Audi A1 project quattro zastosowano własną, mobilną jednostkę obsługową dla systemów informacyjnych i systemówpojazdu, A1 Sportback concept idzie o krok do przodu: kierowca może wykorzystać swój odpowiednio wyposażony, dostępny w handlu telefon komórkowy jako telefon samochodowy, bazę danych adresowych, do nawigacji, odtwarzania muzyki i video. Może on służyć jednocześnie jako element obsługowy dla wielu systemów Audi A1 Sportback concept.

Już dzisiaj wiele aparatów telefonicznych różnych producentów posiada odpowiednie możliwości, by obsługiwać te funkcje. Wystarczy tylko wgraćodpowiednie oprogramowanie, które Audi udostępnia przez Internet. Wtedy kierowca może na przykład już w domu zaplanować swoją trasę lub ustawić system audio według swoich upodobań muzycznych.

Dialog między telefonem komórkowym, a samochodem odbywa się przy wykorzystaniu szybkiego łącza WLAN i jest możliwy nawet na dużą odległość.

System ten oferuje posiadaczowi także funkcje zwiększające bezpieczeństwo: w granicach zasięgu WLAN kierowca może sprawdzać aktualny stan samochodu, na przykład, czy okna i drzwi są zamknięte. Oprócz tego dodatkowe oprogramowanie oferuje wiele funkcji zwiększających komfort, jak na przykład kontynuację doprowadzania do celu na „mobile device” po odstawieniu samochodu na parking. Jeżeli użytkownik ustawi maksymalny czas parkowania, oprogramowanie nawigacji na urządzeniu mobilnym zaprowadzi go z powrotem do Audi A1 Sportback concept - naturalnie uwzględniając przy tym czas, potrzebny na powrót do samochodu.

Podczas jazdy „mobile device” pokazuje swoje możliwości jako przenośny odtwarzacz muzyki. Jeżeli użytkownik będzie słuchał jakiejś piosenki w określonej sytuacji podczas jazdy, na przykład na autostradzie, utwór ten zostanie przyporządkowany do odpowiedniej listy odtwarzania. Oprogramowanie pamięta, jakie utwory w jakich sytuacjach są najczęściej odtwarzane i we właściwym momencie udostępnia zapisaną w pamięci muzykę.

Jednostka obsługowa MMI w samochodzie stanowi kolejną, udoskonaloną wersję dobrze znanego systemu. Wokół centralnego przycisku/pokrętła obsługowego rozmieszczone są cztery przyciski z przypisanymi do nich na stałe funkcjami - hardkeys - służące do obsługi menu głównego nawigacji, telefonu, samochodu i mediów. Cztery dodatkowe, podświetlone od tyłu przyciski - softkeys - mają różne funkcje, zależnie od menu, w jakim użytkownik aktualnie się porusza.

Intensywne kolory softkeys jako oznaczenia danego poziomu menu i wyświetlony opis przycisków gwarantują szybką i intuicyjną orientację.

Wszystkie informacje systemu są pokazywane na centralnym wyświetlaczu. Jest to całkowicie cyfrowy, dowolnie konfigurowalny wyświetlacz pozbawiony elementów mechanicznych. Nałożone aplikacje ze szkła sprawiają, że grafika zdaje się być trójwymiarowa i gwarantują dużą głębię prezentacji, której nie udałoby się nigdy uzyskać na zwykłym wyświetlaczu.

Obok wirtualnie generowanego dużego okrągłego instrumentu analogowego - zawsze widocznego prędkościomierza z prawej strony, można wgrać na żądanie różne inne warianty wyświetlacza, które wybiera się przyciskami na kierownicy. Mogą być to wskazania infotainment, klasyczna nawigacja przy użyciu piktogramów lub mapy, obrotomierz czy też informacje pozwalające na maksymalnie efektywną jazdę lub określające aktualny status napędu hybrydowego.

Układ wyświetlacza infotainment oparty jest na ikonach zgrupowanych w półkole. Gdy kierowca przekręci centralne pokrętło MMI, równolegle obracać się będą również ikony aż do momentu, gdy przez naciśnięcie przycisku wybrana zostanie żądana funkcja. Treści mogą być wizualnie powiązane i w ten sposób są łatwiejsze do odczytania niż zwykły tekst.

Audi drive select

Audi A1 Sportback concept, podobnie jak - na życzenie - aktualna generacja bestsellera Audi A4, wyposażone jest w Audi drive select. System ten pozwala na wybór dwóch zmiennych konfiguracji napędu, charakterystyki zmiany przełożenia i zawieszenia wraz z amortyzatorami Audi magnetic ride.

Jako ustawienie podstawowe zaprogramowany jest tryb „efficiency”. W tym trybie silnik i przekładnia łagodnie reagują na polecenia pedału gazu i przycisków zmiany biegów. Ustawienie to doskonale nadaje się nie tylko do spokojnej jazdy, lecz również pozwala na znaczną redukcję zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

W trybie „efficiency” Audi A1 Sportback concept może poruszać się tylko z wykorzystaniem silnika elektrycznego, i to naprawdę dynamicznie. Dopiero gdy pojemność akumulatora spadnie poniżej 20 procent maksymalnej pojemności, dołączony zostanie silnik spalinowy.

W tym trybie silnik elektryczny nie służy tylko jako silnik dostarczający dodatkowy moment obrotowy, lecz dzięki odpowiedniej samodzielnej pracy znacznie obniża spalanie. System ten wykorzystuje liczne informacje uzyskiwane z nawigacji. Na przykład przy pełnym akumulatorze i odcinku o długości poniżej 50 kilometrów w trybie „efficiency” można zasadniczo jechać tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym.

Ponieważ system nawigacji samochodu dysponuje także informacjami o różnicy wysokości na danej trasie, już przed rozpoczęciem podróży można wyliczyć fazy odzysku energii lub zwiększonego zapotrzebowania na nią na wzniesieniach. Dzięki temu, poprzez optymalne wykorzystanie napędu elektrycznego, auto porusza się jeszcze bardziej efektywnie.

Tryb „sportowy” ogólnie odpowiada oczekiwaniom, jakie mają kierowcy Audi w odniesieniu do typowego dla tej marki dynamicznego i komfortowego sposobu jazdy. W tym trybie elektronika samochodu wykorzystuje także moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny, uzyskując w ten sposób wyjątkowo sportowe przyspieszenie i doskonałą dynamikę.

Napęd

Typowy dla Audi sportowy charakter i całkiem nowy wymiar efektywności - jest to możliwe dzięki połączeniu nowoczesnego silnika turbo-FSI z silnikiem elektrycznym i innowacyjnymi systemami sterowania.

Pod maską Audi A1 Sportback concept pracuje czterocylindrowy TFSI o pojemności skokowej 1,4 litra z turbodoładowaniem. Silnik ten jest kolejnym etapem ewolucyjnym agregatu, który miał swój seryjny debiut w Audi A3. Podczas gdy 1.4 TFSI uzyskiwał tam 92 kW (125 KM) mocy, w studyjnym samochodzie jego moc wynosi 110 kW (150 KM) przy 5.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm dostępny jest w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1.600 do 4.000 obr./min.

Wydajność i możliwości technologii FSI z turbodoładowaniem inżynierowie Audi już dawno sprawdzili na torach wyścigowych i drogach całego świata. Najlepszy dowód: jury złożone z ekspertów w 2008 roku po raz czwarty z kolei wybrało silnik 2.0 TFSI „Engine of the Year“ - „silnikiem roku”.

Dla potrzeb 1.4 TFSI koncepcja ta została udoskonalona, aby połączyć maksymalną efektywność z maksymalną mocą. Wielootworowe dysze wtryskowe gwarantują bardzo homogeniczne tworzenie mieszanki i niezwykle efektywne spalanie, co ma także znaczny wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

Wbudowana turbosprężarka dba o optymalną reakcję na pedał gazu i jeszcze bardziej harmoniczny przebieg momentu obrotowego. 80 procent maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest praktycznie niewiele powyżej biegu jałowego, od 1.250 obr./min. Jednocześnie 1.4 TFSI wytycza nowe standardy w swojej klasie pod względem akustyki.

Przeniesienie siły
Za przeniesienie siły na przednie koła odpowiedzialna jest sportowa dwusprzęgłowa przekładnia Audi S tronic. Pozwala ona kierowcy błyskawicznie zmieniać biegi bez używania pedału sprzęgła i bez przerywania siły ciągu. Na życzenie przekładnia zmienia przełożenia także całkowicie automatycznie. Jeżeli kierowca chce sam decydować, na którym biegu ma jechać, może wybrać przełożenie za pomocą przycisków na kierownicy.
Drążek na konsoli środkowej służy do włączania biegu wstecznego i trybu neutralnego. Bieg do parkowania załącza się automatycznie po włączeniu elektrycznego hamulca postojowego.

Między silnikiem spalinowym, a przekładnią umieszczony jest silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM), który w zależności od wybranego trybu pracy dołączany jest automatycznie lub sam zapewnia wymaganą siłę ciągu. Zespół akumulatorów składający się z kompaktowych baterii litowo - jonowych zamontowany jest w tylnej części pojazdu, co zapewnia odpowiedni rozkład masy.

Zarówno w trybie pracy tylko z silnikiem spalinowym, jak i przy wyłącznym wykorzystywaniu napędu elektrycznego czy też podczas równoległej pracy obu silników Audi A1 Sportback concept jest zawsze napędzane na przednią oś. Wysoki moment obrotowy wynoszący łącznie 390 Nm (240 Nm z silnika 1.4 TFSI, dodatkowe 150 z silnika elektrycznego) podczas przyspieszania jest skutecznie zamieniany na siłę ciągu.

Wykorzystanie energii kinetycznej jest jednym z najważniejszych instrumentów poprawiających efektywność: przy zwalnianiu energia hamowania zamieniana jest z powrotem na energię elektryczną, zamiast bezużytecznie uwalniać się w postaci ciepła.

Zasadniczo Audi A1 Sportback concept pod względem energii elektrycznej może być samowystarczalny w trybie mieszanym z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Dzięki inteligentnemu sterowaniu tymi dwoma silnikami, odzyskowi energii oraz automatycznej funkcji start/ stop zużycie paliwa w porównaniu z pracą tylko z silnikiem benzynowym spada o około 30 procent.
Mimo że elektryczna jednostka napędowa powoduje zwiększenie masy pojazdu o około 40 kilogramów, studyjne auto spala w mieszanym trybie pracy tylko 3,9 l benzyny na 100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi przeciętnie zaledwie 92 g/km.

Szczególnie interesującą alternatywą korzystną dla środowiska naturalnego i portfela jest jazda tylko z silnikiem elektrycznym na krótkich odcinkach, przy czym osiągi i nawet zasięg spełniają w zasadzie wszystkie życzenia. Jeżeli Audi A1 Sportback jest „tankowany” wyłącznie z gniazdka elektrycznego,rezultat jest jednoznaczny: nawet przy uwzględnieniu stosunkowo wysokich cen energii elektrycznej w Niemczech oszczędność w porównaniu z paliwem wynosi ponad 80 procent. Jeszcze większe są korzyści dla środowiska naturalnego, szczególnie w obszarach zurbanizowanych, jako że przy napędzie elektrycznym nie ma emisji szkodliwych substancji.

Zawieszenie

Podstawą doskonałego bezpieczeństwa i dynamiki jazdy jest przemyślana w każdym detalu konstrukcja zawieszenia z przednią osią z kolumnami McPhersona oraz czterowahaczową osią tylną z niezależnym zawieszeniem kół. Duże, 18-calowe obręcze i opony 225/35 R18 mają również swój wkład w bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Aktywna blokada poprzeczna przedniej osi, sterowana przez ESP i będąca całkowicie nową konstrukcją rozdziela moment napędowy w zależności od potrzeb i zapewnia w ten sposób większą precyzję sterowania i dużą stabilność toru jazdy, a także lepszą trakcję i dynamikę przy pokonywaniu zakrętów.

Dynamiczne zawieszenie zapewnia jednocześnie sportową dynamikę i dużą stabilność oraz doskonałe zachowanie się na zakrętach. Dodatkową zaletą tego zawieszenia jest komfort jazdy, spełniający wymagania stawiane samochodom z wyższych klas.

Możliwości układu hamulcowego z dużymi średnicami tarcz (312 mm na przedniej osi) dostosowane są do mocy silników. Okładziny hamulcowe stworzone na potrzeby samochodów wyścigowych zapewniają doskonałe, pozbawione fadingu hamowanie.

Odpowiednią reakcję na ruchy kierownicy zapewnia elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem zależnym od prędkości jazdy. Łączy on optymalne wyczucie kierownicy z niewielką czułością na bodźce ze strony nawierzchni i znacznie zredukowanym zużyciem energii.

Szczególne zalety osi czterowahaczowej polegają na funkcjonalnym
oddzieleniu sił wzdłużnych i bocznych. Oddzielenie takie pozwala z jednej strony na uzyskanie dużej sztywności poprzecznej na korzyść optymalnej dynamiki i bezpieczeństwa jazdy. Z drugiej strony poprawia komfort toczenia.

Audi magnetic ride, zastosowane w amortyzatorach, to innowacyjna
technologia, która sprawdziła się już w wyczynowym samochodzie sportowym Audi R8 oraz w Audi TT. Zamiast tradycyjnego oleju zastosowano tutaj płyn magnetoreologiczny, którego właściwości zmieniają się pod wpływem pola elektromagnetycznego. Dzięki temu efektowi można w każdej chwili zmienić charakterystykę tłumienia drgań przez przyłożenie napięcia do elektromagnesów.

Właściwość tę wykorzystuje Audi magnetic ride by w każdej sytuacji generować odpowiednie siły tłumienia i w ten sposób optymalizować komfort i dynamikę jazdy. Sytuacja oceniania jest w ciągu ułamków sekundy przez komputer współpracujący z całym szeregiem czujników. Kierowca ma przy tym do wyboru dwa programy jazdy - bardzo sportowy lub komfortowy.

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska