Audi: gdzie estetyka spotyka się z wydajnością
- Aerodynamika jest nieodłączną częścią języka projektowania Audi
- Marc Lichte, Head of Design i zapalony żeglarz, widzi wiele podobieństw w projektowaniu samochodów i łodzi
- Do finalnej produkcji trafia zawsze projekt z najlepszym współczynnikiem oporu powietrza
Poznań, 20 grudnia 2023 r. Wygląd auta to jedna kwestia. Drugą jest to, że ten wygląd musi iść w parze z wydajnością i osiągami. „Aerodynamika jest kluczowym elementem DNA Audi, a tym samym jego języka projektowania” mówi Marc Lichte, Head of Design w Audi, i dodaje, że każdy element nadwozia musi być dokładnie przemyślany i zaprojektowany w odpowiedni sposób, aby wszystko ze sobą współgrało.
Proces projektowania w Audi to harmonijne scalanie estetyki i efektywności. Kluczowym elementem jest optymalizacja aerodynamiki, która stanowi integralną część języka projektowego marki. Optymalizacja proporcji i kształtów odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu najlepszego współczynnika oporu powietrza.
Jako żeglarz, Marc Lichte widzi tu wiele podobieństw związanych z projektowaniem łodzi: „W przypadku estetyki i wydajności nie ma dla mnie miejsca na albo-albo. Oba te elementy muszą łączyć się w doskonałości. Dla mnie żeglarstwo to zawsze wydajność. Pływam tylko szybkimi łodziami, bardzo szybkimi. Ale moje łodzie zawsze muszą być niezwykle estetyczne, każda z nich. Dotyczy to również Audi: jedną z podstawowych wartości Audi są osiągi. I oczywiście maksymalna estetyka”. Dodaje również, że zarówno płaski kadłub łodzi, jak i aerodynamiczny kształt samochodu podążają za wspólną zasadą: proporcje są podstawą doskonałego projektu.
Na wczesnym etapie projektowania nowych modeli, zespół Marca Lichtego wykorzystuje tunel aerodynamiczny do sprawdzania przepływu powietrza w poszczególnych projektach. Ten, który będzie miał najlepszy współczynnik, trafi do produkcji seryjnej. Jednym z takich elementów są wloty powietrza, które kierują powietrze z przodu auta do nadkoli, aby zoptymalizować jego przepływ. „Jest to genialny detal, który teraz stosujemy we wszystkich naszych elektrycznych modelach”, podsumowuje Marc Lichte.





