Audi 50: pierwszy mały niemiecki samochód obchodzi swoje pięćdziesiąte urodziny
- „Mini Audi” stanowiło wzór dla VW Polo
- W latach 1974-1978 zbudowano łącznie 180 828 egzemplarzy Audi 50
Ingolstadt, 4 kwietnia 2024 r. Audi 50 pojawiło się we właściwym czasie. Pierwszy mały samochód niemieckiego producenta, został wprowadzony na rynek w 1974 r., wkrótce po rozpoczęciu kryzysu naftowego w 1973 r. Zużycie paliwa było ekonomiczne, a jego konstrukcja pionierska: napęd na przednie koła z poprzecznym silnikiem, dwudrzwiowy hatchback z dużym bagażnikiem i składanym oparciem, kompaktowe wymiary zewnętrzne oraz atrakcyjne osiągi i właściwości jezdne. Co więcej, Audi 50 stanowiło wzór dla niemal identycznego konstrukcyjnie VW Polo, który został wprowadzony na rynek siedem miesięcy później, wykorzystując synergię w ramach Grupy Volkswagen – był to przepis na sukces już pół wieku temu.
Zespół z Ingolstadt zaprezentował Audi 50 międzynarodowym mediom na Sardynii latem 1974 r. Do dealerów model trafił po raz pierwszy 26 października: Audi 50 LS wyceniono na 8 195 marek niemieckich, a Audi 50 GL na 8 510 marek niemieckich. „Mini Audi” zostało zaplanowane i opracowane początkowo w Neckarsulm, a później w Technical Development Ingolstadt i zostało zbudowane w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu. Dokładnie 43 002 modele Audi 50 zjechały z linii montażowych w Wolfsburgu do 31 marca 1975 r., kiedy to rozpoczęto produkcję niemal identycznego VW Polo. Produkcja Audi 50 zakończyła się latem 1978 r., kiedy to zbudowano 180 828 modeli. Od tego momentu Audi skoncentrowało się bardziej na samochodach klasy średniej i wyższej. Nawet jeśli model 50 rozkwitł tylko na kilka krótkich lat, ustanowił standard segmentu małych samochodów w Grupie Volkswagen – miliony VW Polo zostały zbudowane w różnych generacjach.










