Najmocniejszy produkcyjny samochód Audi: nowe RS e-tron GT performance
- Jeszcze większa wydajność: zaawansowane układy napędowe i dostosowane zarządzanie termiką umożliwiają uzyskanie do 680 kW (925 KM) mocy
- Bardziej ekskluzywne: specjalnie opracowany tryb RS performance i funkcja push-to-pass oferują optymalną konfigurację na wymagające kręte drogi
- Dynamiczny duet: opony o wysokiej wydajności, dysponujące lepszą przyczepnością przy dużym przyspieszeniu bocznym, lub innowacyjne ogumienie o zwiększonej trwałości i zoptymalizowanym oporze toczenia
Ingolstadt/Neckarsulm, 17 września 2024 r. Audi prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model RS performance – to Audi RS e-tron GT performance*. Czterodrzwiowe coupé demonstruje skoncentrowane techniczne doświadczenie oraz pasję Audi do szczegółów. Mocne, sportowe i pewne siebie, odzwierciedla wysokie standardy marki w obszarach rozwoju i budowy samochodów.
Moc rekuperacji wzrosła do 400 kW. Maksymalna wartość opóźnienia wynosi 4,5 m/s2. Do tej wartości samochód polega wyłącznie na odzysku energii. Odzysk energii w trakcie jazdy wybiegiem („żeglowania”) zwiększono do 0,6 m/s2 oraz 1,3 m/s2 (wcześniej: 0,3 i 0,6).
W ten sposób Audi poszerzyło rozpiętość pomiędzy tzw. jazdą przy użyciu jednego pedału oraz „żeglowaniem”. „Pozwala nam to zwiększyć efektywność, a jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów. Gdy kierowca odpuszcza pedał przyspieszenia, samochód wyraźnie spowalnia, co zapewnia bardziej sportowe wrażenia z jazdy” – powiedział Jaan Mattes Reiling, menedżer techniczny ds. rodziny modeli Audi e-tron GT.
Dostosowane zarządzanie termiką gwarantuje stabilność mocy
Jednym z celów rozwojowych modelu była wysoka efektywność we wszystkich zakresach obciążeń i powtarzalna dostępność maksymalnej mocy. Rezultatem jest większa powtarzalność osiągów oraz lepsza wydajność. Kluczową rolę odgrywają tu dostosowane zarządzanie termiką i inteligentne połączenie czterech obwodów chłodzenia – szczególnie w sportowym trybie RS, który stanowi ekskluzywną cechę topowego wariantu. Aby zapewnić wystarczające chłodzenie akumulatora w obliczu zwiększonego zapotrzebowania na moc, system zarządzania termiką przełącza się na obieg AC. Dostosowany obieg układu chłodzenia odpowiada za warunki we wnętrzu, a jednocześnie aktywnie obniża temperaturę w obiegach chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia i obu silników elektrycznych RS e-tron GT performance*. Chłodzenie jednostek elektrycznych, klimatyzowanie kabiny oraz kondycjonowanie wysokonapięciowego akumulatora mogą być teraz kontrolowane w dużej mierze niezależnie od siebie. Aby zoptymalizować wydajność systemu zarządzania termiką, Audi przeprowadziło znaczące zmiany w konstrukcji zespołu pomp i zaworów.
Za zwiększoną moc po części odpowiada nowa chemia ogniw
RS e-tron GT performance* ma akumulator o pojemności brutto 105 kWh (97 kWh netto), z dostosowanym udziałem niklu, kobaltu i manganu. Efekt: większa ilość energii do dyspozycji oraz wyższa moc ładowania względem poprzednika. Maksymalne prądy ładowania zwiększono do 400 A. Aktywacja funkcji Launch Control umożliwia przepływ prądu o natężeniu do 1100 A.
Dotyczy to także nowej funkcji push-to-pass, która przy prędkościach powyżej 30 km/h zapewnia 10-sekundowy wzrost mocy o 70 kW (95 KM) – zgodnie ze wskazaniem licznika w zestawie wirtualnych wskaźników. Gdy kierowca aktywuje push-to-pass, akumulator wykorzystuje tę samą mapę, co w przypadku Launch Control. Jednocześnie podzespoły napędu automatycznie przełączają się w tryb jazdy dynamic. Po co najmniej 10 sekundach regeneracji funkcję można aktywować ponownie. Nowa płyta chłodząca o architekturze U-Flow zapewnia spójny transfer ciepła i zimna. Prąd ładowania w wysokonapięciowym akumulatorze zawsze ograniczają najcieplejsze ogniwa. W Audi przewodnia zasada „wydajności” obowiązuje również w obszarze uzupełniania energii. Maksymalna moc ładowania została zwiększona o 50 kW, do 320 kW. Dzięki temu na stacji ładowania o wysokiej mocy (HPC), w optymalnych warunkach, akumulator samochodu może zostać naładowany od 10 do 80% w ciągu zaledwie 18 minut.
Aktywne zawieszenie i Audi drive select z indywidualnie konfigurowalnymi trybami RS
Standardowa specyfikacja obejmuje nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne z techniką 2-komorową/2-zaworową. Zapewnia ono wyraźne korzyści w zakresie dynamiki jazdy, bez uszczerbku na komforcie. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest innowacyjny system aktywnego zawieszenia, selektywny dla każdego z kół. „Naszym celem było znaczące zwiększenie rozpiętości pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy – i sprawienie, by ta rozpiętość była jeszcze mocniej odczuwalna” – skomentował Carsten Jablonowski, główny inżynier Audi ds. rozwoju charakterystyki jazdy. „Zgodnie z filozofią Audi, wyjątkowy komfort w trybie comfort podkreśla koncepcję gran turismo. Z drugiej strony możliwość aktywnego kontrolowania ruchów nadwozia zapewnia optymalną dynamikę jazdy, której kierowca może doświadczyć za sprawą dodatkowo zoptymalizowanego układu kierowniczego. W ten sposób jazda stała się jeszcze bardziej komfortowa, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala lepiej kontrolować dynamikę” – dodał Jablonowski.
Tradycyjnie kierowca może kształtować charakter samochodu, korzystając z systemu Audi drive select. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. Portfolio uzupełniają dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla wariantu RS programy RS1 i RS2, które pozwalają skonfigurować napęd, zawieszenie, prześwit oraz brzmienie. Kierowca może ustawić oba te tryby bezpośrednio z poziomu spłaszczonej u dołu i u góry kierownicy.
Ekskluzywna cecha: nowe RS e-tron GT performance* oferuje tryb RS performance, zaprojektowany z myślą o optymalnej konfiguracji na wymagających torach i krętych drogach. Pionowe siły kół w tym programie zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej dynamice jazdy. Specjalna charakterystyka pozwala na optymalną kontrolę momentu obrotowego. Tryb RS performance wpływa również na zestrojenie kontroli trakcji, wektorowania momentu obrotowego, zawieszenia, aerodynamiki i strategii układu chłodzenia. Samochód wykorzystuje tę samą strategię przełączania, co w programie dynamic. Oznacza to, że RS e-tron GT performance* pozostaje na pierwszym biegu dwubiegowej przekładni tak długo, jak to możliwe – aby przyspieszenie było bardziej dynamiczne.
Opony o wysokiej wydajności zapewniające lepszą przyczepność lub ogumienie zaprojektowane pod kątem uzyskania dużego zasięgu
Audi RS e-tron GT performance* jest standardowo wyposażone w 20-calowe obręcze. Opony zoptymalizowane pod kątem oporu toczenia na nowych wieloramiennych felgach zapewniają duży zasięg.
Gama opcjonalnych 21-calowych obręczy obejmuje pięć wzorów i dwa zestawy ogumienia o odmiennych cechach. Opony Bridgestone Potenza Sport mają bardzo niski opór toczenia, co obniża zużycie energii i zwiększa zasięg. Ich mieszanka oraz budowa zostały dostosowane specjalnie do wymagań nowego Audi RS e-tron GT performance*. Szczególną uwagę projektanci zwrócili na materiały użyte do produkcji – nie rezygnując z bezpieczeństwa ani osiągów. Opony są w 55% wykonane z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, w tym 35% to źródła odnawialne, takie jak kauczuk naturalny, a 20% – tworzywa z recyklingu, na przykład okruchy gumy lub sadza z używanych opon.
Szczyt dynamiki jazdy Audi RS e-tron GT performance* reprezentują opony o wysokich osiągach (UHP), sprawdzone na torze wyścigowym i przetestowane pod kątem właściwości jezdnych w szerokim zakresie warunków środowiskowych. Ich zwiększona przyczepność poprawia dynamikę jazdy na suchych i mokrych nawierzchniach, zapewniając warunki dla większego przyspieszenia bocznego, precyzyjniejszej reakcji układu kierowniczego i zoptymalizowanej skuteczności hamowania. Nawet na krętych górskich odcinkach opony o wysokich osiągach mają wystarczające rezerwy, aby nowe RS e-tron GT performance* mogło legitymować się wszystkimi sportowymi cechami, których można oczekiwać od gran turismo.
Karbonowy kamuflaż łączy estetyczne wyrafinowanie z funkcjonalnością
Audi RS e-tron GT performance* zwraca uwagę wyjątkowo wyrazistymi elementami wzornictwa. Dostępny na życzenie matowy, przyciemniony dach z włókna węglowego można łączyć z innymi opcjonalnymi dodatkami kamuflażu z włókna węglowego, których Audi używa po raz pierwszy i które są dostępne wyłącznie dla tego wariantu. Kamuflaż obejmuje wstawki w przednim zderzaku, osłonach progów, sekcjach dyfuzora i lusterkach bocznych. RS e-tron GT performance* jest też oferowane ze specjalnym zielonym lakierem Bedford.
„Jako absolutny manifest designu, każdy detal Audi RS e-tron GT performance* został idealnie skoordynowany, od dachu z włókna węglowego po pasy bezpieczeństwa, od nadwozia po wnętrze. To RS e-tron GT od początku do końca. Sposób, w jaki wykorzystujemy włókno węglowe, nie ma kierunkowości; z każdej perspektywy prezentuje się inaczej” – powiedział odpowiedzialny za tę innowację Christopher Kröner, projektant Audi ds. kolorystyki i wykończeń. „To kluczowe, ponieważ nasze gran turismo jest niczym rzeźba, do której można podejść ze wszystkich stron. Potrzebujemy zatem efektu 360°. W zależności od oświetlenia samochód czasami wydaje się zwinny, a czasami dyskretny i powściągliwy. To, co brzmi jak sprzeczność, stanowi idealną równowagę pomiędzy sportowością a elegancją”.
Jako kolejną atrakcję w kabinie wariant performance oferuje nowy i ekskluzywny pakiet designu z przeszyciami w kolorze zielony Serpentine, dopasowanymi do zielonego lakieru Bedford, oraz regulowanymi w 18-kierunkach fotelami. Dekoracyjne wstawki są dostępne również z matowokarbonowym wykończeniem, tak aby pasowały do nadwozia. W hołdzie dla Audi Avant RS 2 z 1994 roku, w którym tarcze analogowych wskaźników były białe, zestaw wskaźników RS e-tron GT performance* oferuje miernik mocy i prędkościomierz utrzymane w białej tonacji.
Sportowe wrażenia dźwiękowe udoskonalone w szczegółach
Kierowca Audi RS e-tron GT performance* może kontrolować brzmienie samochodu – od ciszy napędu elektrycznego po progresywne doznania dźwiękowe. Standardem jest sportowy, przeszywający, wysokiej jakości dźwięk e-tron Sport. Jako jeden z wyrazów progresywnego charakteru gran turismo, dźwięk słyszalny w kabinie w przypadku wariantu performance został odpowiednio udoskonalony. Szczegółowo go zharmonizowano, zwłaszcza podczas jazdy bez obciążenia w zakresie prędkości od 70 do 90 km/h. Dwie jednostki sterujące i wzmacniacze w bagażniku osobno generują dźwięki zewnętrzne i wewnętrzne, które są emitowane przez dwa głośniki: jeden na zewnątrz, a drugi we wnętrzu pojazdu.
Cyfrowy dźwięk bazuje na takich danych jak prędkość silników elektrycznych, położenie pedału przyspieszenia, prędkość samochodu oraz na innych parametrach. Rezultatem jest syntetyczne brzmienie próbkowane w oparciu o 32 indywidualne źródła – od różnych rzeczywistych nagrań po edytowany dźwięk syntezatora, które w autentyczny i zniuansowany sposób wzbogaca pracę układu napędowego Audi RS e-tron GT performance*.
Precyzja, perfekcja, pasja i zamiłowanie do szczegółów – niskoseryjna produkcja w Böllinger Höfe
Nowe RS e-tron GT performance* powstaje w Böllinger Höfe, w kompleksie produkcyjnym Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Korzysta się tam ze specjalnie dostosowanych nowych technologii, ale za ostateczny etap odpowiadają doświadczeni pracownicy o bystrym wzroku i pewnej ręce. Około 500 osób zatrudnionych w fabryce w Böllinger Höfe przeszło kompleksowe, zaawansowane szkolenie dotyczące nowej rodziny modeli e-tron GT. Przed rozpoczęciem produkcji niektóre procesy i systemy odpowiednio dostosowano pod kątem nowych rozwiązań. Na przykład montaż innowacyjnego aktywnego zawieszenia zintegrowano jako nowy etap przygotowawczy. Niedługo po tym, w cyklu nr 20 linii montażowej, następuje tzw. „małżeństwo”, czyli połączenie zmontowanego nadwozia z akumulatorem, silnikami elektrycznymi oraz zawieszeniem. Główne bloki konstrukcyjne są umieszczone na przenośniku taśmowym, który może być pozycjonowany pod nadwoziem z milimetrową dokładnością. Za pomocą inteligentnych samopozycjonujących narzędzi pracownicy przykręcają akumulator i elementy napędowe do nadwozia w 74 różnych punktach.
Niskoseryjna produkcja w Böllinger Höfe służy jako rzeczywiste laboratorium do rozwijania cyfryzacji w produkcji i logistyce. Rozwiązania przeznaczone dla w pełni skomunikowanej, inteligentnej fabryki są tutaj testowane, udoskonalane i ostatecznie dostosowywane do wielkoseryjnej produkcji, na przykład w zakładzie w Neckarsulm.
* Zbiorcze wartości zużycia paliwa / energii elektrycznej i emisji wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim zamieszczono na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.
Wartości zużycia paliwa / energii elektrycznej i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi RS e-tron GT performance
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 18,7–20,8 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi S e-tron GT
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 18,0–19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi RS e-tron GT
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 18,4–21,1 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km













































































