Audi: „Mattias Ekström, dziękujemy!”
- Jeden z najbardziej wszechstronnych kierowców sportów motorowych żegna się z Audi
- Wyjątkowa kariera z sukcesami w DTM, GT3, Rallycrossie i Dakarze
Ingolstadt, 27 września 2024 r. 23 lata temu Mattias Ekström po raz pierwszy wystartował w DTM jako kierowca fabryczny Audi. Nadszedł czas, aby powiedział „Adjö” marce w swoim ojczystym języku. Ten wyjątkowy sportowiec, który zawsze trzymał się swoich przekonań i potrafił budzić kontrowersje, był pierwszorzędnym ambasadorem Audi: dwukrotnym mistrzem DTM, mistrzem świata w rallycrossie, zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu w Spa, zwycięzcą etapowym Dakaru oraz zdobywcą legendarnej trasy Streif – jadąc pod górę w całkowicie elektrycznym, demonstracyjnym Audi e-tron.
Ekström nie był nawet fabrycznym kierowcą, kiedy zdobył swój pierwszy tytuł z Audi w swojej ojczystej Szwecji w 1999 r. Miał wtedy 21 lat i był prywatnym kierowcą w A4 quattro w Szwedzkich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Dwa lata później Ekström podpisał kontrakt z Audi i wystartował w swoim pierwszym sezonie w DTM. Prestiżowa seria samochodów turystycznych miała pozostać jego sportowym domem przez 17 lat. Wraz z Audi Sport Team Abt Sportsline, Skandynaw świętował dwa tytuły w Audi A4 DTM, ukończył cztery sezony jako wicemistrz, zdobył 20 pole position i 23 zwycięstwa w wyścigach.
Chociaż DTM było jego domem przez prawie dwie dekady, Szwed udowodnił swoją sportową wszechstronność w wielu innych dyscyplinach. Prawdopodobnie żaden inny kierowca wyścigowy nie jest tak wszechstronny. W 2011 r., wspólnie z fabrycznym kierowcą Audi Timo Scheiderem oraz belgijskim kierowcą Gregiem Franchi, przyniósł młodemu programowi wyścigowemu klientów Audi pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Audi R8 LMS GT3 na Spa-Francorchamps w Belgii. W swoim własnym zespole EKS wygrał Mistrzostwa Świata Rallycross w 2016 r. z Audi S1 EKS RX quattro, a następnie zajął trzy razy drugie miejsce w mistrzostwach świata. Zgodnie z mottem namalowanym na jego kasku, „Go hard or go home”, czterokrotnie wygrał również klasyfikację kierowców i raz Puchar Narodów Race of Champions, coroczne spotkanie najlepszych kierowców sportów motorowych na świecie. Między innymi dwukrotnie pokonał Michaela Schumachera i raz jego syna Micka. W tradycyjnych rajdach Szwed osiągał sukcesy klasowe na poziomie mistrzostw świata. W Pure ETCR w 2021 r. jako mistrz marki Group Cupra udowodnił , że jest również doskonałym mistrzem pionierskich napędów całkowicie elektrycznych.



































