Mimo wyzwań w pierwszym kwartale – Audi odnotowuje dynamiczny wzrost sprzedaży aut elektrycznych
- CFO Jürgen Rittersberger: „Wyniki finansowe pierwszego kwartału jasno pokazują, jak istotne jest przyspieszenie transformacji z pełnym zaangażowaniem. Już wyznaczyliśmy właściwy kierunek działań”.
- CEO Gernot Döllner: „W pierwszych miesiącach 2025 roku podjęliśmy kluczowe kroki zmierzające do repozycjonowania firmy. Widzimy, że nasza ofensywa modelowa przynosi efekty”.
- W pierwszym kwartale 2025 roku przychody wyniosły 15,4 mld euro, zysk operacyjny 537 mln euro, a przepływy pieniężne netto minus 61 mln euro
Ingolstadt, 5 maja 2025 – Wyniki finansowe AUDI AG w pierwszym kwartale 2025 roku odzwierciedlają bieżące wyzwania rynkowe. Wpływ na nie ma globalny spadek koniunktury gospodarczej, zaostrzona konkurencja oraz niepewność polityczna. Jednocześnie dostawy samochodów elektrycznych marki Audi wzrosły o około 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przychody w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku wyniosły 15,4 mld euro, co stanowi wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zysk operacyjny wyniósł 537 mln euro. Przepływy pieniężne netto ukształtowały się na poziomie minus 61 mln euro.
Dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o około 30 proc.
W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa Marek Progressive dostarczyła 388 756 samochodów Audi, Bentley i Lamborghini (spadek o 3,3 proc.) oraz 11 947 motocykli marki Ducati (spadek o 3,5 proc.).
Z dostawą 46 371 samochodów elektrycznych na świecie, marka Audi zanotowała dynamiczny wzrost o 30,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Modele elektryczne cieszyły się szczególnym powodzeniem we Francji (wzrost o 169 proc.), Szwajcarii (wzrost o 120 proc.), Holandii (wzrost o 87 proc.), Norwegii (wzrost o 64 proc.) oraz na rodzimym rynku niemieckim (wzrost o 59 proc.). Łącznie producent z segmentu premium przekazał klientom w pierwszym kwartale 383 401 pojazdów, co oznacza nieznaczny spadek o około 3,4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku.
Zamówienia na samochody w pełni elektryczne w Europie Zachodniej rozwijały się bardzo korzystnie, rosnąc o 86 proc. Uwzględniając wszystkie rodzaje napędów, zamówienia w Europie Zachodniej wzrosły o 22 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Ten rozwój pokazuje, że ofensywa modelowa rozpoczęta w 2024 roku stopniowo przekłada się na wyniki sprzedaży.
„W pierwszych miesiącach 2025 roku podjęliśmy zdecydowane kroki w kierunku strategicznego repozycjonowania firmy”, powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu. „Obejmuje to porozumienie na rzecz przyszłości zawarte w marcu między zarządem a radą zakładową, które ma zwiększyć wydajność, tempo działania i elastyczność w naszych niemieckich zakładach. Rok nadal będzie wymagający ze względu na światową sytuację gospodarczą. Jednak Audi rozpoczęło realizację swojej strategii i konsekwentnie ją wdraża. Nasza ofensywa modelowa sukcesywnie wchodzi na światowe rynki. Szczególnie obiecująco wyglądają wyniki sprzedaży i napływ zamówień na nasze nowe modele elektryczne”.
W ramach ofensywy modelowej marka premium wprowadzi także do końca 2025 roku łącznie dziesięć nowych modeli hybrydowych typu plug-in. Audi A3 i Audi A5, dostępne w dwóch wersjach nadwozia, trafiły już do salonów. Oprócz zwiększonej mocy ładowania, hybrydy plug-in oferują długie zasięgi w trybie elektrycznym – ponad 100 kilometrów. W maju 2025 roku zadebiutują dwa kolejne modele klasy wyższej – Audi A6 Avant e-hybrid* i Audi A6 Sedan e-hybrid*.
Wyniki sprzedaży w Europie, Ameryce Północnej i Chinach
W Europie (bez Niemiec) dostawy marki Audi nieznacznie spadły, o 3 proc., do 112 707 pojazdów w pierwszym kwartale roku. Dostawy modeli w pełni elektrycznych wzrosły dynamicznie – ponad 25 129 egzemplarzy oznacza wzrost o 50,4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Na rodzimym rynku niemieckim Audi zanotowało wzrost o 4,8 proc., dostarczając 48 447 pojazdów. Sprzedaż modeli w pełni elektrycznych wyniosła 8640 sztuk, co stanowi wzrost o 59 proc. Pod względem dostaw wszystkich typów napędów, Audi osiągnęło najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii w takich krajach jak Polska, Austria i Chorwacja.
W Ameryce Północnej (bez Meksyku) marka zanotowała niewielki spadek o 2,1 proc. – klientom przekazano 48 599 pojazdów. Wynika to głównie z trwającej ofensywy modelowej, w ramach której wiele modeli przechodzi obecnie zmianę generacyjną.
Dostawy w Chinach wyniosły 144 471 pojazdów, co oznacza spadek o 7,0 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Główną przyczyną jest zaostrzona konkurencja na lokalnym rynku. Dlatego Audi skupia się na dynamicznym poszerzaniu gamy pojazdów elektrycznych i umacnianiu swojej pozycji w Chinach poprzez modele dostosowane do specyfiki rynku, lokalną produkcję i współpracę z chińskimi partnerami.
Na targach Auto Shanghai 2025 w centrum uwagi znalazło się pięć światowych premier, w tym A6L e-tron. Dzięki modelowi AUDI E5 Sportback, pierwszemu produkcyjnemu modelowi nowej elektrycznej marki AUDI, firma dotrzymała obietnicy skrócenia czasu rozwoju produktów. W kolejnych latach zadebiutują dwa następne modele.
Stworzona specjalnie na chiński rynek submarka koncentruje się na samochodach w pełni elektrycznych i trafia do nowych grup klientów, którzy cenią zaawansowane technologie. Równolegle producent premium kontynuuje ofensywę modelową w Chinach, wprowadzając nowe modele oparte na platformach Premium Platform Electric i Premium Platform Combustion.
Wyniki finansowe na początku roku
Przychody Grupy Audi wyniosły 15 431 mln euro w pierwszym kwartale 2025 roku, co oznacza wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wzrost ten napędzany był m.in. uatrakcyjnieniem gamy modelowej i większą sprzedażą samochodów elektrycznych.
Zysk operacyjny wzrósł do 537 mln euro (I kwartał 2024: 466 mln euro). W okresie sprawozdawczym Grupa Audi osiągnęła marżę operacyjną na poziomie 3,5 proc. (I kwartał 2024: 3,4 proc.).
Przegląd wyników Bentley, Lamborghini i Ducati
Bentley dostarczył 2 388 samochodów od stycznia do marca 2025 roku (I kwartał 2024: 2 506). Przełożyło się to na przychód w wysokości 661 mln euro (I kwartał 2024: 688 mln euro). Tradycyjna brytyjska marka wypracowała zysk operacyjny w wysokości 71 mln euro (I kwartał 2024: 120 mln euro) i marżę operacyjną 10,7 proc. (I kwartał 2024: 17,4 proc.).
Lamborghini dostarczyło 2 967 pojazdów w pierwszym kwartale (I kwartał 2024: 2 630), czyli o 12,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przychody wzrosły o 29,6 proc. do 895 mln euro (I kwartał 2024: 691 mln euro). Zysk operacyjny zwiększył się o 33,0 proc. do 248 mln euro (I kwartał 2024: 187 mln euro), przy nieznacznym wzroście marży operacyjnej rok do roku do poziomu 27,7 proc. (I kwartał 2024: 27,0 proc.).
Ducati, z dostawą 11 947 motocykli, pozostało 3,5 proc. poniżej wyniku z poprzedniego roku (I kwartał 2024: 12 378), a przychody spadły do 246 mln euro (I kwartał 2024: 262 mln euro). Zysk operacyjny zmniejszył się do 15,0 mln euro (I kwartał 2024: 27 mln euro), podczas gdy marża operacyjna wyniosła 6,3 proc. (I kwartał 2024: 10,5 proc.).
Wynik finansowy i zysk po opodatkowaniu
Wynik finansowy Grupy Audi po pierwszym kwartale 2025 roku wyniósł 265 mln euro (I kwartał 2024: 515 mln euro). Obejmuje to 170 mln euro z działalności w Chinach (I kwartał 2024: 179 mln euro). Zysk po opodatkowaniu po trzech miesiącach wyniósł łącznie 630 mln euro (I kwartał 2024: 736 mln euro).
Przepływy pieniężne netto
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi wyniosły minus 61 mln euro (I kwartał 2024: minus 768 mln euro) za okres trzech miesięcy. Negatywny wpływ miały tu nakłady inwestycyjne na rozwój produktów i platform, przejęcie pozostałych udziałów w Sauber Holding AG oraz zmiany w kapitale obrotowym.
Prognoza na rok 2025
Grupa Audi nadal spodziewa się przychodów w przedziale od 67,5 do 72,5 mld euro za cały rok 2025. Prognozuje się, że marża operacyjna utrzyma się w przedziale od 7 do 9 proc., a przepływy pieniężne netto między 3 a 4 mld euro. Ze względu na dużą zmienność rynku trudno obecnie dokładnie przewidzieć wpływ ceł importowych, zwłaszcza tych wprowadzanych w USA, na wyniki koncernu. Finansowe konsekwencje porozumienia na rzecz przyszłości są obecnie analizowane, ponieważ niektóre jego części są nadal dopracowywane. W rezultacie prognoza nie uwzględnia jeszcze tych dwóch czynników.


