• Segment premium wśród kompaktów: Audi A2 – progresywne w designie i technologii, z ponadczasową jakością
  • Audi A2 1.2 TDI – pierwszy na świecie czterodrzwiowy samochodów „trzylitrowy”
Audi A2 świętuje 25-lecie

Ingolstadt/Neckarsulm, 2 października 2025 r. – Minęło 25 lat od jego premiery, a od początku wzbudzał emocje: Audi A2. Dzięki innowacyjnemu aluminiowemu nadwoziu kompakt ten był lekki, aerodynamiczny i wyjątkowo oszczędny. Klienci mieli do wyboru pięć wariantów silnikowych, a model A2 1.2 TDI wywołał sensację jako pierwszy na świecie czterodrzwiowy samochód zużywający tylko trzy litry paliwa. Od 2003 roku uwagę przyciągała specjalna edycja „colour.storm” z unikalnymi kolorami lakieru. Jednak ze względu na sprzedaż niższą od oczekiwań, Audi zakończyło produkcję w 2005 roku – po nieco ponad pięciu latach i 176 377 wyprodukowanych egzemplarzach. Innowacyjne Audi A2 dziś zyskuje „drugą karierę”: jako nowoczesny klasyk o stabilnej wartości, zyskało lojalną grupę fanów i nadal często spotykane jest na drogach jako codzienny towarzysz.

Na początku lat 90. Grupa Volkswagen i Audi ogłosiły jako cel rozwojowy stworzenie samochodu zużywającego trzy litry paliwa, a niedługo później rozpoczęły się prace nad projektem. Projektanci z Ingolstadt ściśle współpracowali ze specjalistami z centrum aluminium w Neckarsulm. W maju 1995 roku zaprezentowali koncepcję o nazwie „Ringo”, której aluminiowa rama przestrzenna (ASF – Audi Space Frame) była mniej skomplikowana niż ASF modelu A8, w dużej mierze wykonywanego ręcznie. Stefan Sielaff – ówczesny szef monachijskiego studia projektowego Audi – objął kierownictwo nad projektem i odpowiadał za wnętrze, natomiast belgijski projektant Luc Donckerwolke opracował nadwozie. Wspólnie z przyszłym szefem designu Gerhardem Pfefferle nadali „toczącej się klatce” Ringo formę dwudrzwiową – już wtedy bliską późniejszemu ostatecznemu projektowi. W miarę postępu prac powstały dwie kolejne koncepcje: pierwsza została pokazana na targach IAA we Frankfurcie w 1997 roku i oprócz roboczej nazwy Al2 otrzymała przydomek „Light Green” od koloru nadwozia. Niedługo później w Tokio zaprezentowano wariant trzydrzwiowy – „Light Blue” – z elastyczną przestrzenią ładunkową i składanym dachem. Otrzymał nazwę Audi Al2 open end.

Publiczność różnie reagowała na te dwie koncepcje. Jedni byli zachwyceni progresywnym designem, inni nie akceptowali tej formy. Projektanci spodziewali się jednak takiej polaryzacji opinii – wspomina po 20 latach kierownik projektu Al2, Harald Wester, w rozmowie z Dirkiem-Michaelem Conradt, autorem książki Audi A2 – Meilenstein und Kultobjekt [„Audi A2 – kamień milowy i obiekt kultu”]. Wester mówi tam: „Tak – wszyscy wiedzieliśmy od początku! Auto musiało być maksymalnie opływowe. Praktycznie spaliśmy w tunelu aerodynamicznym, żeby osiągnąć optymalną aerodynamikę”. W listopadzie 1997 roku zarząd wyraził zgodę na produkcję seryjną. Światowa premiera Audi A2 miała odbyć się ponownie na IAA – dwa lata później. Plan był ambitny, ale projektantom i inżynierom udało się dotrzymać terminu.

We wrześniu 1999 roku na targach IAA zaprezentowano Audi A2 w wersji seryjnej – był to pierwszy kompakt we współczesnej historii motoryzacji z nadwoziem w całości wykonanym z aluminium. Szkielet karoserii A2, łącznie z czterema drzwiami i tylną klapą, ważył zaledwie około 153 kilogramy – czyli około 60 procent masy nadwozia porównywalnej limuzyny ze stali. Audi A2 o długości 3,83 m, szerokości 1,67 m i wysokości 1,55 m oferowało sporo miejsca dla pasażerów mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych. Produkcja odbywała się w Neckarsulm, gdzie specjalnie dla A2 zbudowano nowe zakłady, otwarte 15 listopada 1999 roku. Tego samego dnia Audi zaprezentowało także A2 1.2 TDI – pierwszy na świecie czterodrzwiowy samochód zużywający trzy litry paliwa. Łącznie przez cały okres produkcji dostępne były dwa silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wersje benzynowe napędzały czterocylindrowe jednostki współpracujące z pięciobiegową skrzynią manualną i napędem na przednie koła. Średnie zużycie paliwa wynosiło 5,9 l/100 km. Modele z silnikami Diesla wyposażono w trzycylindrowe jednostki z wtryskiem typu pompowtryskiwacz. Na premierę rynkową 30 czerwca 2000 roku dostępne były dwa warianty – benzynowy i TDI, oba o mocy 75 KM.

W centrum uwagi znalazł się jednak A2 1.2 TDI ze znakomitym współczynnikiem oporu powietrza 0,25. Audi A2 1.2 TDI, zaprezentowane pod koniec 1999 roku, trafiło do sprzedaży w marcu 2001 roku. Oferowało moc 61 KM i zużywało jedynie 2,99 litra oleju napędowego na 100 km. Aluminiowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem współpracował z pięciobiegową automatyczną skrzynią, w której system elektrohydrauliczny obsługiwał sprzęgło. Dzięki zastosowaniu dodatkowych elementów aluminiowych, kutych felg z lekkiego stopu i odchudzonych tylnych siedzeń udało się zredukować masę o 135 kilogramów w porównaniu z wersją podstawową – do masy własnej wynoszącej 855 kg. Aby jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę, częściowo zasłonięto wloty powietrza z przodu, zastosowano węższe opony z rowkami w ściankach bocznych, a także specjalne nakładki na nadkola i dodatkowe osłony podwozia. Dzięki temu inżynierowie obniżyli współczynnik oporu powietrza z i tak bardzo dobrego 0,28 w wersji bazowej do rewelacyjnego 0,25.

W 2002 roku oferta silnikowa A2 wzbogaciła się o jednostkę 1.6 FSI. Dzięki mocy 110 KM samochód osiągał prędkość maksymalną ponad 200 km/h. Od marca 2003 roku marka z czterema pierścieniami oferowała Audi A2 w specjalnej edycji „colour.storm” – w kolorach Imola Yellow, Misano Red z efektem perły, Sprint Blue z efektem perły i Papaya Orange. Dopasowane kolorystycznie wnętrza oraz matowoczarne detale, takie jak dach czy nakładki na nadkola, tworzyły wyrazisty kontrast. Modele te można było konfigurować z wieloma opcjami dodatkowymi oraz z czterema z pięciu wariantów silnikowych – poza 1.2 TDI. Do lipca 2005 roku w zakładach w Neckarsulm wyprodukowano łącznie 176 377 egzemplarzy Audi A2. Ten kompaktowy model premium nie zdołał spełnić wysokich oczekiwań, jakie mu stawiano. Jednak ćwierć wieku później to niewielkie „cudo przestrzeni” nadal ma licznych fanów – wielu kierowców wciąż ceni swoje A2 jako ekonomicznego, niezawodnego i atrakcyjnego towarzysza codziennego życia.

Modele i produkcja A2 w liczbach
SilnikOznaczenie modeluOkres produkcjiLiczba wyprodukowanych sztuk
1.2 TDI, 25kW / 61 KMAudi A2 1.2 TDI2000–20056 555
1.4, 55 kW / 75 KMAudi A2 1.42000–200581 649
1.4 TDI, 55 kW / 75 KMAudi A2 1.4 TDI2000–200569 676
1.4 TDI, 66 kW / 90 KMAudi A2 1.4 TDI2001–20057 416
1.6 FSI, 81 kW / 110 KMAudi A2 1.62002–200511 081

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska