Audi Design Talks: ekspercka dyskusja o roli designu po raz drugi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Warszawa, 25 listopada 2025 r.: W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbyła się druga edycja Audi Design Talks – rozmowa w formie panelu dyskusyjnego, która połączyła perspektywy świata sztuki, designu i współczesnej kultury. W rozmowie moderowanej przez Zuzannę Krzątałę wzięły udział: kurator wystawy „Kwestia kobieca 1550–2025” Alison M. Gingeras, Dorota Koziara - jedna z najbardziej rozpoznawanych poza granicami kraju postaci związanych z polskim designem oraz Annegret Rohstock, Head of Product Marketing & Communication w Audi Exclusive i Audi Sport GmbH.
Wydarzenie towarzyszyło otwarciu wystawy „Kwestia kobieca 1550–2025”. Jej kuratorka, Alison M. Gingeras, znana badaczka historii sztuki kobiet, która od lat pracuje nad odzyskiwaniem ich miejsca w kanonie, rozpoczęła spotkanie od refleksji o tym, jak zmienia się sposób patrzenia na sztukę – i jak indywidualna perspektywa artystek przez stulecia była pomijana, a dziś staje się kluczowa. W trakcie Audi Design Talks podkreślała, że praca nad wystawą była próbą przywrócenia widoczności i głosu twórczyniom, które przez wieki pozostawały w cieniu.
„Kobiety od zawsze były pionierkami w sztuce - przełamywały granice, wytyczały nowe ścieżki i walczyły o swoją obecność nawet wtedy, gdy możliwości były ograniczone. Dziś, w coraz bardziej złożonym świecie, ich rola nadal rośnie, a ich widoczność pozostaje kluczowa. Opowiadanie tej historii pomaga kształtować bardziej równościową i inkluzywną przyszłość” – stwierdziła podczas dyskusji Alison M. Gingeras.
Podobnie jak artystki wymazane z oficjalnych narracji historii sztuki, projektantki przez długi czas działały na marginesie – obecne, lecz niedostrzegane. Dopiero współcześnie ich praca staje się w pełni widoczna, a kobiety nie tylko odzyskują należne im miejsce, lecz wręcz dominują w obszarach jeszcze niedawno postrzeganych jako domena mężczyzn.
Annegret Rohstock, która pracuje na stanowisku Head of Product Marketing & Communication w Audi Exclusive i Audi Sport GmbH, była drugą prelegentką spotkania. Opowiadała o swojej obecności i aktywności w zawodzie. Jej zdaniem projektowanie coraz bardziej odchodzi od uniwersalnych rozwiązań, a użytkownik staje się współautorem finalnego obiektu.
„Kiedy poszerzamy nasze rozumienie różnych potrzeb klientów, projektowanie i oferta produktowa przestają być ogólne, a stają się naprawdę zorientowane na człowieka. Poszerzenie tej perspektywy prowadzi do znaczących innowacji, spersonalizowanego opowiadania historii poprzez design oraz indywidualnych rozwiązań.” – powiedziała Annegret Rohstock.
W sztuce personalizacja oznacza indywidualną opowieść, budowaną przez twórczynię i jej doświadczenie. W designie użytkowym staje się odpowiedzią na realne potrzeby i style życia, umożliwiając tworzenie przedmiotów, które są bliskie użytkownikowi, dopasowane do jego codzienności i emocjonalnie znaczące.
Trzecim głosem spotkania była Dorota Koziara, projektantka i architektka, od lat działająca na styku designu i kultury, która mówiła o innym podejściu kobiet w różnych dziedzinach życia zarówno na stanowiskach decyzyjnych, organizacyjnych, twórczych w tym samym projektowaniu. Zwróciła uwagę, że kobieca perspektywa w designie od lat kieruje uwagę na empatię i doświadczenie użytkownika – na jego komfort, rytuały i indywidualne nawyki – co w naturalny sposób prowadzi do coraz większej personalizacji, ale też tworzenia bardziej przyjaznych przestrzeni.
„Rozmawiając o projektowaniu i roli współczesnych kobiet projektantek myślę, że żyjemy w czasach kiedy tak naprawdę nie ma, poza projektowaniem środków transportu, dziedzin projektowania, w której nie zajmują dzisiaj ważnej roli kobiety. Podobnie w świecie architektury bryły, dziedziny do niedawna zdominowanej przez mężczyzn, mamy wiele świetnych architektek w Polsce i zagranicą” - powiedziała podczas spotkania Dorota Koziara.
Tegoroczna edycja Audi Design Talks pozwoliła na wymianę spostrzeżeń na temat aspektów łączących teoretycznie zróżnicowane światy: historię sztuki z projektowaniem użytkowym, współczesną kulturę z architekturą, a estetykę z technologią. Cykl Audi Design Talks pozostaje platformą poszukiwania styku między kreatywnością, technologią i społeczną zmianą, podkreślając rolę designu jako narzędzia budowania znaczeń i relacji.









