Audi Q7
Bardziej eleganckie, efektywniejsze i jeszcze wyższej jakości

Po debiucie przed trzema laty Audi Q7 natychmiast znalazło się na czele swojego segmentu – jako sportowy, komfortowy oraz mocny samochód do pracy i na wakacje. Teraz zostało jeszcze udoskonalone: jest lepiej dopracowane, bardziej eleganckie i efektywniejsze. Q7 3.0 TDI quattro pojawi się także w nowej wersji jako TDI clean diesel. Model z tą najczystszą technologią silników wysokoprężnych nie tylko może pochwalić się niską emisją szkodliwych substancji, lecz także niewielkim zużyciem paliwa – zaledwie 8,9 litra na 100 km.

Wygląd zewnętrzny – elegancja i precyzja
Audi Q7 ma niepowtarzalną stylistykę Audi, jego linie są eleganckie i precyzyjne. Wrażenie to podkreśla czysty przebieg konturów, krawędzi i spoin oraz gra światła i cienia na wypukłych i wklęsłych płaszczyznach.

Proporcje Q7 są najbardziej sportowe w tej klasie. Stosunek długości do szerokości i wysokości to 509 centymetrów do 198 centymetrów przy wysokości 174 centymetry. Wysokie boczne części z blachy kontrastują ze sportowym, płaskim pasem okien. Poprowadzona nad wysuniętymi nadkolami Dynamic Line oraz mocna „partia ramion” nadają całej sylwetce atletyczny charakter. Linia dachu zaczyna opadać już przy słupku B, by zakończyć się łukiem przypominającym coupé na pochylonym, masywnym słupku D.

Duża osłona chłodnicy Singleframe otrzymała nową formę – pionowe chromowane poprzeczki kontrastują z czarnym, błyszczącym lakierem. Specjalna struktura żeber akcentuje trójwymiarowość osłony. Styliści Audi zmienili także zderzaki. Ich dolna część pokryta jest czarnym lub popielatym lakierem, w zależności od koloru nadwozia. Nowa osłona zabezpieczająca podwozie w przypadku najechania na przeszkodę w środkowej części zderzaka ma wyraźne ożebrowanie, podkreśla wytrzymałość i masywność auta.

Audi Q7 seryjnie wyposażono w reflektory halogenowe. Jako opcja dostępny jest wariant ze światłami ksenonowymi „plus” oraz nowa wersja adaptive light z funkcją świateł mijania, drogowych, oświetlających zakręty, specjalnych świateł do jazdy po autostradzie oraz konwencjonalnych świateł oświetlających pobocze przy skręcaniu. W reflektorach ksenonowych „plus” za światła do jazdy dziennej odpowiedzialne są diody tworzące kształt litery U.

Również kierunkowskazy – jako prosta linia przy górnej krawędzi wlotów powietrza – są diodowe.

Patrząc z boku można zauważyć nowe listwy na drzwiach. Nowe koła ze stopu metali lekkich w rozmiarze 18 cali; w wersjach z silnikami V6 obręcze kół mają siedem ramion, w przypadku silników V8 – sześć. Różne są także rozmiary opon – 235/60 w wersjach sześciocylindrowych, 255/55 w ośmiocylindrowych. Na życzenie Audi montuje koła o średnicy do 21 cali.

Dobrze widoczne: diodowe światła tylne jako wyposażenie seryjne
Także z tyłu dolna część zderzaka pokryta jest lakierem w kontrastowym kolorze. Pokrywa bagażnika zachodząca daleko na słupki D ma bardziej plastyczny kształt. Seryjne diody w światłach tylnych stwarzają trójwymiarowy obraz. Proste końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony dolnego spojlera są symbolem potencjału tkwiącego w Audi Q7. Przy silnikach V6 mają one średnicę 86 milimetrów, przy V8 zastosowano dodatkową osłonę o średnicy 100 milimetrów.

Oferta lakierów obejmuje cztery nowe odcienie: biały Ibis, metaliczny popielaty Graphit, metaliczny brązowy Teak i metaliczny czarny Orca. Poza nimi do wyboru jest kolor metaliczny srebrny „Eissilber”, głęboki czarny „Tiefschwarz”, metaliczny popielaty Kondor, metaliczny niebieski Kobalt, metaliczny beżowy Bahia, perłowy popielaty Lava i perłowy czerwony Granat. Przy pakiecie sportowym S line i przy wersji V12 TDI quattro oferowane są dodatkowo lakiery perłowy niebieski Mugello i perłowy popielaty Daytona.

Na życzenie Audi dostarcza pakiet wyposażenia zewnętrznego z elementami w kolorze aluminium, takimi jak listwy ozdobne na zderzakach, listwy w drzwiach i klamki. Zderzaki są pokryte w całości lakierem w kolorze nadwozia, środkowa część przedniego spojlera oraz dyfuzor utrzymano w kontrastowym kolorze.

Pakiet zewnętrzny S line obejmuje obok odpowiednich napisów S line także pełne pokrycie nadwozia lakierem w jednym kolorze, specjalne zderzaki i osłony wlotów powietrza, popielate wykończenie spojlera, listwy w drzwiach w kolorze nadwozia, charakterystyczne akcenty na tylnym zderzaku i wkładzie dyfuzora oraz osłony rur wydechowych dla V6. Oprócz tego do wyboru jest pakiet sportowy S line i pakiety Offroad Style.

Karoseria – mocna i bezpieczna
Karoseria Audi Q7 jest w najwyższym stopniu sztywna, mocna i bezpieczna. 26 procent wszystkich elementów wykonano ze stali o dużej wytrzymałości, a 32 procent ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości. Sześć procent elementów karoserii zostało wytworzonych z aluminium – błotniki, pokrywa przedziału silnikowego i pokrywa bagażnika. W porównaniu z elementami z blach stalowych pozwoliły one zmniejszyć ciężar nadwozia o 22 kilogramy. Poszycie podłogi poprawia warunki opływu i redukuje opór powietrza.

W budowie nadwozia Audi wykorzystuje najnowocześniejsze techniki połączeń. Powierzchnie zewnętrzne i ich precyzyjnie spasowane, wąskie szczeliny świadczą o wysokiej jakości wykonania. Wysoka sztywność karoserii stanowi podstawę dynamicznych właściwości jezdnych na szosie i wszechstronnych możliwości w terenie. Równocześnie zapewnia ona korzystne parametry drgań, co czyni z Audi Q7 nadzwyczaj ciche i komfortowe auto.

Również w zakresie bezpieczeństwa pasażerów karoseria Q7 oferuje najwyższy standard. Podczas zderzenia czołowego, dwie dwustopniowe pełnowymiarowe poduszki gazowe współdziałają z napinaczami pasów i ogranicznikami siły napięcia pasów na przednich siedzeniach; także na zewnętrznych siedzeniach drugiego rzędu pracują ograniczniki siły napięcia pasów. System starannie obliczonych profili w przedniej części nadwozia przejmuje energię zderzenia i wprowadza ją w sposób celowy w strukturę karoserii tak, aby obciążenie przedziału pasażerskiego pozostawało możliwie małe. Wyjątkowo nisko umieszczony profil blaszany pozwala zwiększyć ochronę partnera podczas kolizji czołowych.

Podczas zderzenia bocznego do działania wkraczają boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu (opcjonalnie także z tyłu), które chronią klatkę piersiową i miednicę pasażerów. Wyposażenie seryjne stanowi również system poduszek ochrony głowy, który całkowicie przykrywa obszar szyb bocznych do trzeciego rzędu siedzeń włącznie. Przed skutkami kolizji spowodowanych najechaniem na tył samochodu chroni integralny system zagłówków – odpowiednio wcześnie wychwytuje on głowę kierowcy oraz pasażera, i ogranicza w ten sposób ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.

Wnętrze – ekskluzywne i zmienne
Każdy, kto wsiądzie do Audi Q7, natychmiast zauważy doskonały dobór materiałów najwyższej jakości oraz precyzyjnie działające przełączniki i pokrętła. Dzięki swojej przestronności Q7 gwarantuje pasażerom i bagażom wystarczająco dużo miejsca podczas podróży.

Seryjnie Audi Q7 zjeżdża z taśmy produkcyjnej z pięcioma siedzeniami. Kanapa drugiego rzędu jest dzielona w stosunku 40 : 20 : 40, środkowe oparcie może służyć jako podłokietnik z wysuwanymi uchwytami na kubki i pozwala na przewożenie w bagażniku długich przedmiotów. Pochylenie oparcia kanapy można zmienić o 9 stopni. Na życzenie siedzenia można przesunąć o 100 milimetrów i dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się największą przestrzenią wokół nóg w tej klasie samochodów. Przy opcjonalnym wyposażeniu skórzanym środkowe siedzenie jest jeszcze wygodniej wyprofilowane.

Sześciomiejscowe Audi Q7 oferuje komfortowe, przesuwane do przodu i do tyłu pojedyncze fotele w drugim rzędzie. Między nimi znajduje się konsola środkowa z dwoma uchwytami na kubki, dużym schowkiem i składanym podłokietnikiem. Q7 w wersji sześcio- i siedmioosobowej ma w trzecim rzędzie dwa siedzenia dla osób o wzroście do 1,60 m. Jeżeli siedzenia te nie są potrzebne, można je ułożyć płasko na podłodze. Siedzenia w drugim rzędzie posiadają regulację odległości i funkcję ułatwiającą wsiadanie i przesuwanie.

Na życzenie Audi dostarcza dla tylnych siedzeń takie elementy jak: składane stoliki, lampki do czytania, pojemnik chłodzący, rolety przeciwsłoneczne, ogrzewanie lub przyciemnione szyby. Rear Seat Entertainment ze zmieniarką płyt DVD i dwoma monitorami jest dostępny w dwóch różnych wersjach. Mocowania fotelików dziecięcych Isofix są montowane seryjnie w drugim i w opcjonalnym trzecim rzędzie siedzeń, dla fotela przedniego pasażera można je zamówić oddzielnie. Liczne schowki i uchwyty pomieszczą przedmioty potrzebne w czasie podróży.

First Class: miejsce dla kierowcy
Kierowca Audi Q7 może cieszyć się komfortem „First Class”. Ergonomicznie wyprofilowany fotel z wysokimi bokami posiada regulację wysokości, kolumna kierownicy może być regulowana w dwóch płaszczyznach. W środkowym podłokietniku znajduje się schowek i dwa uchwyty na kubki. W wariantach V8 ogrzewanie przednich siedzeń i komfortowy podłokietnik z dwoma oddzielnymi schowkami należą do wyposażenia seryjnego.

Audi dostarcza na życzenie również sportowe siedzenia, elektrycznie ustawiane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa i pełną elektryczną regulację – opcjonalnie z funkcją Memory. W ofercie znajduje się również klimatyzowany komfortowy fotel. Latem odpowiednio dozowane strumienie powietrza z małych wentylatorów przyjemnie chłodzą kierowcę i pasażera.

Wyraźnie podzielona architektura i perfekcyjna, intuicyjnie zrozumiała ergonomia to cechy typowe dla Q7. Teraz Audi udoskonaliło je jeszcze bardziej. Wskaźniki otrzymały nową formę. Delikatne metalowe obramowania zdobią duże, okrągłe zegary, a dekoracyjny element w kokpicie po stronie pasażera podkreśla starannie przemyślaną stylistykę wnętrza. W wielu elementach wyposażenia, takich jak: lampki do czytania z tyłu, włączniki świateł, regulacja siedzeń i lusterek lub przyciski MMI widać znaną powszechnie miłość Audi do detali.

Audi Q7 jest seryjnie wyposażone w światła przeciwmgielne (oprócz V12 TDI), czujnik świateł, czujnik deszczu i system MMI z radiem, odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami.

Seryjna, komfortowa klimatyzacja automatyczna może być regulowana w dwóch oddzielnych strefach. Pracuje cicho i prawie bez wyczuwalnych strumieni powietrza – centralna kratka dmuchawy na tablicy rozdzielczej umożliwia pośrednią wentylację. Na życzenie Audi dostarcza czterostrefową klimatyzację automatyczną z możliwością sterowania przez pasażerów siedzących z tyłu. Dziesięć czujników temperatury i 19 elektrycznych silników nastawczych gwarantuje doskonały klimat we wnętrzu.

Najwyższa jakość Audi: doskonałe wyposażenie wnętrza
Wnętrze Audi Q7 jest eleganckie i niezwykle komfortowe. Dobór materiałów i ich wykończenie odzwierciedlają wysoki poziom jakości Audi, a wiele udoskonalonych detali dodatkowo podkreśla to wrażenie.

Tapicerka siedzeń jest oferowana w kolorze czarnym i jasnopopielatym, siedzenia skórzane mogą być zamawiane w kolorze brązowym Para, beżowym Savannah i beżowym Kardamon, niektóre z nich posiadają szwy w kontrastowym odcieniu. Klienci mają do wyboru skóry Cricket, Verano i Feinnappa oraz kombinację z Alcantarą. Tapicerki są częścią szerokiej palety pakietów wyposażenia wnętrza, oferowanych dla Q7. Do wyboru jest dwanaście wariantów.

Elementy ozdobne seryjnie utrzymane są w czarnym, matowym kolorze. Jako opcja dostępne jest aluminium i różne rodzaje drewna. Aluminiowe listwy progowe, podsufitka z Alcantary i dopracowany w każdym szczególe pakiet oświetlenia z diodowymi światłami w przestrzeni wokół nóg i nowe, umieszczone w poszyciu drzwi lampki stwarzają wyjątkowy klimat we wnętrzu.

Audi Q7 jest niezwykle wszechstronnym SUVem – jego układ siedzeń pozwala na uzyskanie nawet 27 konfiguracji przestrzeni bagażowej. Pojemność bagażnika w wersji pięcioosobowej wynosi aż 775 litrów, po złożeniu oparć wzrasta do 2.035 litrów. Siedmioosobowe Q7 oferuje 330 litrów pojemności. Specjalny kształt pokrywy bagażnika otwiera ekstremalnie szeroki dostęp do przestrzeni bagażowej, dzięki czemu udało się uzyskać wyjątkową szerokość bagażnika, wynoszącą aż 116 centymetrów.

Wiele seryjnych elementów wyposażenia dba o wysoki komfort podczas codziennego użytkowania Q7, na przykład osłona przestrzeni bagażowej, zaczepy do bagażu, siatka oddzielająca, reling dachowy z anodowanego aluminium oraz cztery gniazdka 12V. W wariantach Q7 bez pełnowymiarowego koła zapasowego podwójna podłoga z „wanną” na brudne i mokre przedmioty zwiększa wszechstronność i przydatność użytkową. W wersjach pięcioosobowych za drugim rzędem siedzeń znajduje się duży schowek oferujący dodatkowe miejsce na bagaż.

Luksus na co dzień: elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika
Na życzenie – a w V8 i V12 seryjnie – tylna pokrywa Q7 otwierana jest przez silniczki elektryczne. Opcjonalne, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension (seryjne w 4.2 TDI i V12 TDI) jeszcze bardziej ułatwia wkładanie bagażu. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku zawieszenie obniża się o 71 milimetrów tak, że dolna krawędź otworu bagażnika znajduje się na wysokości 765 mm.

Kolejną praktyczną opcją jest torba na narty i deski snowboardowe, a także dwustronna wykładzina na podłodze bagażnika, system szyn z listwami teleskopowymi i pasami oraz skrzynia wykorzystująca pełną szerokość przestrzeni bagażowej. W ramach wyposażenia dodatkowego można zamówić kratkę oddzielającą, wspornik na rower do bagażnika oraz różne dachowe bagażniki.

Jeszcze innym wygodnym rozwiązaniem jest hak holowniczy; który na życzenie można elektrycznie wsuwać i wysuwać po wciśnięciu przycisku w bagażniku. Audi Q7 jest wyjątkowym samochodem „pociągowym” – zależnie od wersji może holować nawet do 3,5 tony i to przy pochyleniu 12 procent. Także jego dopuszczalny nacisk poprzeczny na sprzęg holowniczy do 140 kilogramów i obciążenie dachu do 100 kilogramów pozwala na wykorzystanie Q7 w wielu sytuacjach.

Jednostki napędowe – mocne, bardzo efektywne i czyste
Dzięki każdemu z sześciu mocnych, dopracowanych i efektywnych silników z wtryskiem bezpośrednim, Audi Q7 oferuje nie tylko bardzo suwerenną, lecz także zdumiewająco ekonomiczną jazdę. Wszystkie silniki V6 i V8 nowej generacji zostały wyposażone w bardzo skuteczną technologię z Modułowego Systemu Efektywności Audi – system rekuperacji. W fazach hamowania silnikiem zamienia on nadmiar energii kinetycznej ruchu na prąd elektryczny i czasowo magazynuje go w akumulatorze. Podczas następnego przyspieszania, potrzebna energia elektryczna jest pobierana z akumulatora, co pozwala odciążyć alternator. Obniża to emisję CO2 nawet o 5 gramów na kilometr. Skuteczność działania tej technologii jest szczególnie duża przy dynamicznej jeździe albo w ruchu typu stop-and-go.

Do wyboru są dwa silniki benzynowe i cztery diesle, wśród nich znajduje się także V12 TDI - najmocniejszy diesel w klasie SUV. Na bazie jego sześciocylindrowego brata, silnika 3.0 TDI, inżynierowie Audi stworzyli teraz nową wersję: 3.0 TDI clean diesel wykorzystuje najczystszą technologię diesla na świecie i zużywa przy tym średnio jedynie 8,9 litra paliwa na 100 kilometrów – a więc 0,2 litra/100 km mniej niż w przypadku wersji wyjściowej. Audi Q7 3.0 TDI clean diesel spełnia nie tylko graniczne wartości zapowiedzianej na rok 2014 normy emisji Euro6, lecz także ostre amerykańskie normy emisji spalin ULEV II Bin 5.

Ultraczysty V6, który korzysta z pojemności skokowej 2.967 cm3 , zalicza się do silników wysokiej technologii. Ilość wydzielanych przez niego toksycznych składników spalin jest niezwykle niska. Dopracowany układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i systemowym ciśnieniem wtrysku 2.000 barów, innowacyjne czujniki ciśnienia w komorach spalania i bardzo wydajna recyrkulacja spalin stanowią podstawę wysokiej efektywności spalania i niskiej emisji spalin.

AdBlue: dodatek rozkładający tlenki azotu.
O pozostałe w spalinach tlenki azotu troszczy się nowy katalizator DeNox . Zamontowany bezpośrednio na jego wejściu zawór dozujący wtryskuje dodatek o nazwie AdBlue; w gorących spalinach roztwór przemienia się w amoniak. Łączy się z nim zdecydowana większość tlenków azotu, które rozkładają się na azot i wodę. Ilość dodatku w zbiorniku wystarcza od przeglądu do przeglądu i jest uzupełniana przez partnera serwisowego Audi w ramach regularnych przeglądów serwisowych.

Oba warianty trzylitrowego diesla dysponują mocą 176 kW (240 KM) i momentem obrotowym 550 Nm od 2.000 do 2.250 1/min. Przyspieszają SUVa Audi w ciągu 8,5 sekundy od zera do 100 km/h i dalej do prędkości maksymalnej 210 km/h; w przypadku opcjonalnie montowanego adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego, które obniża karoserię podczas szybkiej jazdy i zmniejsza w ten sposób opór powietrza, maksymalna prędkość wynosi 216 km/h.

Również w Q7 4.2 TDI inżynierowie Audi znacznie zredukowali zużycie paliwa – z 11,1 do 9,9 litra na 100 km, a więc dokładnie o jedenaście procent. Jednocześnie V8 o pojemności skokowej 4.134 cm3 stało się mocniejsze. Rozwija teraz 250 kW (340 KM) i 760 Nm. Maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji od 1.750 do 3.000 obrotów. Odpowiednio imponujące są parametry dynamiczne: 0 – 100 km/h w 6,4 sekundy, prędkość maksymalna 240 km/h.

Efektywność i dynamika nie są w Audi przeciwstawne, lecz idą ręka w rękę. Dotyczy to również silników benzynowych – w ich przypadku wtrysk bezpośredni umożliwił konstruktorom zwiększenie stopnia sprężania, w celu poprawy efektywności spalania.

Sześciocylindrowy silnik 3.6 FSI, z małym kątem rozwidlenia cylindrów o wartości 10,6 stopnia i z pojemnością skokową 3.597 cm3, wytwarza moc 206 kW (280 KM) a od 2.500 do 5.000 1/min dostarcza na wał korbowy 360 Nm momentu obrotowego. Zużywa średnio 12,1 litra paliwa na 100 km. W razie potrzeby pozwala przyspieszyć Q7 w 8,5 sekundy od zera do 100 km/h, maksimum prędkości osiąga przy 225 km/h (230 km/h z zawieszeniem pneumatycznym).

4.2 FSI - dopracowany pod względem brzmienia silnik V8 z aluminiowym kadłubem - ma pojemność 4.163 cm3 . Jego moc wynosi 257 kW (350 KM), a maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 3.500 obrotach. Pozwala przyspieszyć Q7 w ciągu 7,4 sekundy od zera do 100 km/h. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 244 km/h (248 km/h z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym). Średnie zużycie paliwa wynosi 12,7 litra benzyny Super Plus na 100 km.

Seryjny w każdym Q7: komfortowy sześciostopniowy tiptronic
Duże moce silnika we wszystkich wariantach Q7 są przekazywane na koła przez seryjnie montowaną przekładnię automatyczną tiptronic. Jej elementy wewnętrzne, wałki i łożyska zostały opracowane specjalnie pod kątem zastosowania w terenie, zmiany w misce olejowej i filtrze ssącym gwarantują dopływ oleju także w warunkach terenowych. Sześć przełożeń skrzyni tiptronic posiada dużą rozpiętość, zapewniającą efektywną jazdę z niskimi obrotami. Dynamiczny program zmiany biegów DSP steruje skrzynią biegów w obu programach D i S (Sport) w sposób adaptacyjny, zmiany biegów odbywają się precyzyjnie, spontanicznie, szybko i delikatnie. Na życzenie Audi dostarcza koła kierownicy z funkcją zmiany przełożeń.

Oczywiście, Audi Q7 jako SUV klasy Premium posiada napęd na cztery koła. Centralny, samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. W podstawowym działaniu rozdziela moment napędowy w stosunku 40 : 60, między oś przednią i tylną. W razie potrzeby może skierować do 65 procent siły napędowej na oś przednią, albo do 85 procent na oś tylną. Gdy koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, która kieruje siłę napędową do przeciwległego koła posiadającego lepszą przyczepność.

Układ permanentnego napędu na cztery koła quattro umożliwia przekazywanie dużych mocy napędowych i doskonałe prowadzenie boczne. Jego lekko akcentująca oś tylną, podstawowa charakterystyka napędu udostępnia taki wymiar dynamiki, która czyni Q7 najbardziej wydajnym SUV-em w jego segmencie.

Podwozie – dynamiczne i bezpieczne
Dzięki dopracowanej technologii podwozia Q7 można tak zaskakująco łatwo i bezstresowo prowadzić nawet przez ciasne zakręty. Na drodze, duży SUV Audi charakteryzuje się sportowo-spontaniczną precyzją kierowania, najwyższym komfortem toczenia, precyzyjnym utrzymywaniem prostoliniowego kierunku i wysokim bezpieczeństwem jazdy. Tam gdzie kończy się asfalt, wykazuje znakomite właściwości terenowe.

Dynamiczne podwozie Audi Q7 zostało skonstruowane w oparciu o sportowe technologie. Zawieszenia kół w postaci podwójnych wahaczy poprzecznych są w większości wykonane z aluminium i przymocowane do ramy pomocniczej. Zależny od prędkości jazdy układ kierowniczy (servotronic) dopasowuje siłę wspomagania do aktualnej prędkości. Umożliwia to komfortowe skręcanie z użyciem niewielkiej siły podczas manewrów parkowania, a także najwyższą precyzję kierowania przy wyższej prędkości jazdy. Sportowo bezpośrednie przełożenie przekładni kierowniczej zmienia się między 10,0:1 i 16,5:1. Dzięki temu możliwe są suwerenne reakcje kół podczas jazdy z dużymi prędkościami i przy małych kątach skrętu kierownicy. Przy większych kątach skrętu, układ kierowniczy pracuje bardziej bezpośrednio i żwawo.

Na życzenie Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w przypadku 4.2 TDI quattro i V12 TDI quattro jest ono montowane seryjnie. Zawieszenie pneumatyczne, które współpracuje z elektroniczną regulacją tłumienia amortyzatorów, tworzy jeszcze bardziej precyzyjną syntezę sportowego prowadzenia z najwyższym komfortem resorowania. Jego najważniejszymi elementami składowymi są kompresor, dwa zasobniki powietrza o pojemności około 10 litrów i cztery elektronicznie regulowane amortyzatory, które są integralną częścią powietrznych kolumn resorujących.

Kierowca Audi Q7 może za pośrednictwem systemu obsługi interfejsu multimedialnego MMI ustawić trzy różne charakterystyki pracy – dynamic, automatic i comfort. Sterownik zmienia charakterystyki sprężyn powietrznych i amortyzatorów stosownie do wybranego trybu pracy i prędkości jazdy. Zależnie od prędkości jazdy zmienia się również wysokość ustawienia karoserii – obniża się ona dwustopniowo z poziomu normalnego o 180 milimetrowym prześwicie do poziomu z prześwitem 145 milimetrów, gdy Q7 jedzie przez określony czas z prędkością przekraczającą 160 km/h.

Stopień obciążenia samochodu nie odgrywa przy tym żadnej roli – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne funkcjonuje także jako bardzo nowoczesny system regulacji poziomu. Podczas jazdy sportowej, przede wszystkim na drogach lokalnych, dynamiczna stabilizacja przechyłów poprzecznych przeciwdziała kołysaniu bocznemu, poprzez celowe zwiększanie sił tłumienia amortyzatorów.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne: znakomite również w terenie
W terenie kierowca Q7 może wybrać dwie kolejne charakterystyki pracy. Tryb „offroad” – dopuszczalny do 80 km/h – ustawia nadwozie 25 milimetrów powyżej poziomu normalnego, a więc na poziomie 205 mm, a w trybie „lift” (do 40 km/h) Audi Q7 dzięki prześwitowi 240 milimetrów pokonuje również duże przeszkody.

Program stabilizacji toru jazdy ESP posiada również specjalny tryb „offroad”, który jest uruchamiany przez naciśnięcie przycisku. Dzięki niemu Q7 może podczas hamowania optymalnie zwalniać również na luźnym podłożu, a w przypadku przyspieszania regulacja trakcji jest dopasowana specjalnie do dróg terenowych. W ten sposób Audi Q7 radzi sobie także w trudnych warunkach. Podczas zjeżdżania ze wzniesień z prędkością poniżej 20 km/h specjalna funkcja asystująca utrzymuje stałą prędkość jazdy.

Audi Q7 wykazuje bardzo dobre właściwości terenowe. Jego maksymalna zdolność pokonywania wzniesień wynosi 31 stopni, kąt rampowy mierzy 21 stopni w samochodach ze sprężynami stalowymi lub 24 stopnie ze sprężynami powietrznymi. Kąt natarcia wynosi do 23 stopni, a kąt zejścia do 25 stopni. W połączeniu ze sprężynami powietrznymi Audi Q7 może pokonywać przeszkody wodne do głębokości 54 centymetrów.

Również układ hamulcowy Audi Q7 oferuje znakomitą wydajność. Jego cztery tarcze są wentylowane od wewnątrz i mają okazałe rozmiary – na osi przedniej ich średnica wynosi 350 milimetrów, a na osi tylnej, w zależności od zamontowanego silnika, 330 względnie 358 milimetrów. Odlewane z aluminium przednie zaciski hamulcowe posiadają po sześć tłoczków hamulcowych i stanowią połączenie małego ciężaru z wysoką wydajnością.

Na życzenie w modelach z silnikami V8 Audi montuje ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknami węglowymi (seryjne w V12 TDI). Posiadają one znacznie lżejszą konstrukcję niż tarcze stalowe, są niezwykle odporne na ścieranie i praktycznie nie są podatne na fading; zapewniają długie przebiegi i krótkie drogi hamowania. Tarcze ceramiczne mają średnicę 420 mm na kołach przednich i 370 mm na kołach tylnych, obejmują je szare zaciski hamulcowe z napisem „Audi ceramic“. Na kołach osi przedniej i tylnej działają w sumie 24 tłoczki – jak w mocnym samochodzie sportowym.

Audi Q7 jeździ seryjnie na sportowych 18- calowych kołach aluminiowych; innych dla silników V6 i V8. W przypadku jednostek sześciocylindrowych koła mają siedem ramion i szerokość 7,5 cala, opony 235/60. W przypadku silników ośmiocylindrowych są to koła sześcioramienne o szerokości 8 cali i opony o rozmiarze 255/55.

Również bardzo bogata jest oferta opcjonalnych kół odlewanych z aluminium – zawiera ona obręcze od wielkości 19 i 20 cali do największego formatu 10 J x 21 z oponami w rozmiarze 295/35. Do wyboru jest aż dziesięć różnych form obręczy kół, w tym także dwie dwukolorowe wersje polerowane. Na życzenie Audi dostarcza składane koło zapasowe albo pełnowymiarowe koło zapasowe oraz wskaźnikowy układ kontroli ciśnienia w oponach.

Wyposażenie – sportowe i komfortowe
Wyposażenie Audi Q7 już w wersji seryjnej obejmuje wszystkie elementy, które należą do standardu w samochodach klasy wyższej. Diodowe światła tylne, reling dachowy oraz elektrycznie składane, ogrzewane i regulowane lusterka z diodowymi kierunkowskazami stanowią ciekawe akcenty optyczne.

Do wyposażenia standardowego należą również: komfortowa automatyczna klimatyzacja z dwustrefową regulacją, czujniki światła i deszczu, system Audi MMI z radiem i odtwarzaczem CD, który obejmuje także osiem głośników. Pasażerowie siedzący w drugim rzędzie mogą indywidualnie ustawiać oparcia swoich siedzeń. Roleta przykrywa przestrzeń bagażową wyłożoną podwójną podłogą, a siatka oddzielająca zabezpiecza bagaż.

Jeszcze bardziej luksusowo wyposażone są wersje z silnikiem V8. Tutaj do wyposażenia seryjnego należy pakiet stylistyczny „skóra” wraz z komfortowym środkowym podłokietnikiem oraz wielofunkcyjna skórzana kierownica. W Q7 4.2 TDI i V12 TDI dochodzi do tego jeszcze pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension.

Oferta opcji pochodzi bezpośrednio z klasy samochodów luksusowych. Do dyspozycji są takie elementy jak komfortowy kluczyk, którego nie trzeba wyjmować z kieszeni marynarki, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja lub ogrzewanie postojowe. Duży szklany, panoramiczny dach i rolety na tylnych szybach nie tylko poprawiają komfort we wnętrzu, lecz również zwiększają wrażenie przestronności. Doskonałą widoczność w nocy zapewniają drogowe światła z funkcją zmiany oraz nowoczesne rozwiązanie świateł, których ksenonowe reflektory oprócz świateł mijania, drogowych, oświetlania zakrętów i świateł do jazdy na autostradzie emitują również światła doświetlające pobocze przy skręcaniu.

Audi Q7 jest dostępne z pięcioma, sześcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi, w drugim rzędzie Audi oferuje wyjątkowo wygodne pojedyncze fotele. Także kierowca i siedzący obok niego pasażer mogą cieszyć się luksusem, który zapewniają między innymi elektrycznie regulowane fotele sportowe lub klimatyzowane fotele komfortowe, nie tylko grzejące ciało, lecz także chłodzące je małymi wentylatorami. Szeroka oferta kierownic obejmuje warianty wielofunkcyjne pozwalające na obsługę funkcji infotainment, wyposażone w dodatkowe przełączniki zmiany biegów (przy skrzyni tiptronic) oraz elektryczną regulację kolumny kierowniczej.

Dla indywidualistów: pakiety wyposażenia wnętrza
Pakiet oświetlenia, aluminiowe listwy progowe i podsufitka z Alcantary na życzenie nadają wnętrzu wyjątkowy charakter. Właściciele Q7 są indywidualistami – mogą wybrać jeden z wielu kolorów wnętrza, tapicerki i elementów dekoracyjnych czy też któryś z dwunastu pakietów wyposażenia wnętrza, a nawet pełne wyposażenie skórzane wraz z tablicą rozdzielczą pokrytą skórą. Pakiet sportowy S line obejmuje między innymi czarne wnętrze, jako opcja ze srebrnymi szwami, sportowe siedzenia pokryte skórą i Alcantarą lub skórą Verano, aluminiowe listwy ozdobne (do wyboru także pokryte czarnym lakierem o wysokim połysku lub drewnem brzozowym) oraz emblematy S line. Ofertę uzupełniają specjalne kolory nadwozia, 20-calowe koła i bardziej sztywne dostrojenie stalowego zawieszenia lub zawieszenie pneumatyczne.

Dla osób, które chcą, aby ich Q7 wyglądało bardziej sportowo, w ofercie znajdują się aluminiowe odlewane koła o średnicy do 21 cali, ceramiczne hamulce dla wersji ośmiocylindrowej oraz ciemne szyby w tylnej części samochodu. Pakiet elementów wyposażenia zewnętrznego S line podkreśla sportowy charakter detalami takimi jak specjalne zderzaki, wloty powietrza i pełne pokrycie nadwozia lakierem (w kolorze nadwozia są dolne fragmenty zderzaków oraz dolne listwy ochronne drzwi). Ponadto dostępny jest pakiet sportowy S line i pakiety Offroad Style.

Systemy wspomagające kierowcę i systemy multimedialne – wyjątkowe i komfortowe
Q7 jest samochodem „hightech”, także pod względem systemów wspomagania kierowcy i multimedialnych. Na życzenie Audi wyposaża ten model w rozwiązania techniczne, które zapewniają jeszcze większą przyjemność jazdy, spokój i komfort zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Wśród systemów multimedialnych do wyboru jest kilka rozwiązań. Trzy opcjonalne systemy – dwa z nich z nawigacją – należą do nowej generacji urządzeń Audi. Najbardziej rozbudowana wersja MMI - Navigation plus - łączy w sobie twardy dysk o pojemności 40 GB do danych nawigacji, muzyki i telefonu, doskonały siedmiocalowy kolorowy monitor z trójwymiarową prezentacją map, napęd DVD, czytnik kart pamięci i funkcję obsługi głosowej.

Dodatkowe elementy zmieniają ten system nawigacji w luksusową centralę medialną – cyfrowy tuner TV, Audi Music Interface do podłączenia iPoda, cyfrowy podwójny tuner radiowy i Rear Seat Entertainment. Telefon samochodowy z Bluetooth wykorzystuje dane z karty telefonu komórkowego kierowcy i zapewnia komfort obsługi znany dotychczas tylko z zamontowanych na stałe telefonów. Z kolei Advanced Sound System duńskiego specjalisty od sprzętu audio najwyższej klasy – firmy Bang & Olufsen – zmienia wnętrze Q7 w salę koncertową. Ten 14-kanałowy system z 14 głośnikami i mocą ponad 1000 W gwarantuje zapierającą dech w piersiach jakość brzmienia.

Paletę wyposażenia dodatkowego Audi Q7 uzupełniają nowoczesne technologie wspierające kierowcę. Wykorzystująca radar adaptive cruise control reguluje prędkość i odległość do jadącego z przodu pojazdu w zakresie od 0 do 200 km/h samoczynnie przyspieszając i – w pewnych granicach – przyhamowując. W momencie wystąpienia zagrożenia na drodze Audi braking guard ostrzega kierowcę dwustopniowo, zależnie od powagi sytuacji. Kierowca ma możliwość precyzyjnego ustawienia dynamiki regulacji i odległości do jadącego przed nim pojazdu.

Także Audi side assist, współpracując z radarem, od prędkości 30 km/h pomaga przy zmianie pasa jezdni. Czujniki obserwują to, co dzieje się za samochodem, a system informuje kierowcę przy pomocy lampek w podstawie lusterka. Audi lane assist przy prędkości powyżej 60 km/h pomaga kierowcy utrzymać obrany pas wykorzystując w tym celu kamerę, która rozpoznaje linie ograniczające pas ruchu. W przypadku odchylenia od toru jazdy kierownica wprawiana jest w lekkie wibracje. Układ pomagający przy parkowaniu „advanced” ułatwia manewrowanie dzięki kamerze wstecznej. Obraz z niej wraz z liniami pomocniczymi wyświetlany jest na monitorze we wnętrzu samochodu.

Audi Q7 V12 TDI quattro – najmocniejszy SUV z silnikiem wysokoprężnym na świecie
Audi Q7 V12 TDI quattro, najmocniejszy SUV z silnikiem wysokoprężnym na świecie, już w momencie wprowadzania na rynek otrzymał wyjątkowe, charakterystyczne oblicze. Aktualne udoskonalenia skupiły się przede wszystkim na zmianach we wnętrzu i w tylnej części nadwozia.

Wysokoprężny silnik V12 jest spokrewniony z silnikiem samochodu wyścigowego R10 TDI, który trzy razy wygrał 24 godzinny wyścig na torze Le Mans. Kąt rozwarcia jego cylindrów wynosi 60 stopni, co stanowi doskonałą podstawę dla spokojnej pracy. Układ Common-Rail wytwarza ciśnienie wtrysku dochodzące do 2.000 bar, co z kolei gwarantuje idealne rozpylenie mieszanki umożliwiające efektywne spalanie i redukcję emisji szkodliwych substancji. Obie turbosprężarki, umieszczone na zewnątrz silnika, generują 2,6 bar ciśnienia doładowania. Dwie duże chłodnice powietrza doładowującego obniżają temperaturę sprężonego powietrza.

Dwunastocylindrowy TDI uzyskuje z 5.934 cm3 pojemności skokowej moc 368 kW (500 KM), a jego moment obrotowy 1.000 Nm jest dostępny od 1.750 do 3.250 obr./min. Z przyspieszeniem od zera do 100 km/h w 5,5 sekundy i prędkością maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h ten V12 może poszczycić się osiągami mocnego samochodu sportowego, przy czym średnio spala zaledwie 11,3 litra paliwa na 100 km.

Sześciostopniowa skrzynia biegów tiptronic została przystosowana do ekstremalnego momentu obrotowego tego sześciolitrowego diesla. Przełączniki pozwalające na manualną zmianę przełożenia umieszczone są na trójramiennej skórzanej kierownicy. Także w układzie quattro najważniejsze podzespoły zostały wzmocnione. Seryjne adaptive air suspension ma sportowe dostrojenie. Za odlewanymi, 20-calowymi kołami kryją się potężne ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane włóknem węglowym.


Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska