Audi A3 Sportback g-tron
Model A3 Sportback g-tron, to dla Audi wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Pięciodrzwiowy, kompaktowy samochód segmentu premium, który pod koniec roku pojawi się w sprzedaży, obok gazu ziemnego, będzie wykorzystywać przyjazny dla klimatu e-gaz Audi. Paliwo to już wkrótce, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej, będzie produkowane w zbudowanej przez Audi specjalnej przetwórni. Dzięki temu, pojazd łączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne.
Zbiorniki, w których gaz magazynowany jest pod ciśnieniem 200 barów, wykonano zgodnie z filozofią ultralekkiej konstrukcji Audi. Ważą o 70 procent, czyli średnio o 27 kg, mniej niż tradycyjne zbiorniki stalowe. Ich budowa jest bardzo nowatorska. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczający gazu poliamid, druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie wysoką wytrzymałość, a trzecia, z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Spoiwem łączącym poszczególne rodzaje włókien jest żywica epoksydowa.
Inne innowacyjne rozwiązanie techniczne zastosowane w Audi A3 Sportback g-tron, to elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten zwarty i lekki element obniża o dwa stopnie - do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów - wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa ze zbiorników. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze właściwe ciśnienie: niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca wciśnie gaz i zwiększy liczbę obrotów.
Gdy ciśnienie w zbiorniku, przy zawartości ok. 0,6 kg gazu, spadnie poniżej dziesięciu barów, sterownik pracy silnika samoczynnie przełącza jednostkę na zasilanie benzynowe. Audi A3 Sportback g-tron zostało zaprojektowane jako samochód w pełni przystosowany do spalania obu paliw. W cyklu NEDC pokonać może ponad 400 km, a na zasilaniu benzynowym, kolejne 900 km. Łączny zasięg auta wynosi tyle samo, co zasięg pojazdu z silnikiem TDI. Aktualne zużycie paliwa można śledzić za pośrednictwem systemu informacji kierowcy. Dwa wskaźniki na tablicy rozdzielczej informują o poziomie napełnienia zbiorników. By maksymalnie usprawnić tankowanie samochodu, zarówno wlew benzyny, jak i zawór gazu znajdują się pod wspólną pokrywą.
Tuż po napełnieniu zbiorników paliwem i przy niskich temperaturach, silnik Audi A3 Sportback g-tron odpala wykorzystując w pierwszym rzędzie zasilanie benzynowe i tak szybko jak to możliwe, przełącza się na zasilanie gazowe. Silnik, to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI, gdzie głowicę, turbosprężarkę oraz układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie 11 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Biorąc pod uwagę efektywność i ekonomię jazdy, Audi A3 Sportback g-tron wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Według testów NEDC, emisja CO2 to poniżej 95 g na km, a koszty paliwa wynoszą ok. czterech euro na 100 km. Na 100 km, samochód zużywa poniżej 3,5 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi – paliwa produkowanego w ramach projektu Audi e-gas z wody i dwutlenku węgla, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej. Jego zastosowanie oznacza dla czterech ringów początek nowej ery. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, stworzyło cały łańcuch produkcyjny zrównoważonych nośników energii.
Proces produkcyjny w wytwórni e-gazu, jaką Audi wybudowało w dolnosaksońskiej miejscowości Werlte, przebiega w dwóch dużych etapach. Pierwszy to elektroliza, a drugi – metanizacja. W pierwszym etapie wytwórnia wykorzystuje energię elektryczną pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, by w trzech elektrolizatorach rozłożyć wodę na tlen i wodór. Uzyskiwany przy tym wodór, można w razie potrzeby oddzielić i spożytkować jako paliwo pojazdów przyszłości z ogniwami spalinowymi.
Ponieważ obecnie brak jeszcze odpowiednio rozbudowanej infrastruktury wodorowej, konieczny jest kolejny etap. W wyniku reakcji tlenu z CO2, powstaje syntetyczny, ekologiczny metan – e-gaz Audi. Pod względem budowy chemicznej jest prawie identyczny z kopalnym gazem ziemnym, dlatego, wykorzystując sieć gazową na terenie całych Niemiec, można go dystrybuować do stacji CNG.
Dwutlenek węgla wykorzystywany do wytwarzania e-gazu, to produkt uboczny przetwarzającej bioodpady i znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie instalacji w Wertle, wytwórni biometanu koncernu energetycznego EWE. Tam, na skutek oddzielania czystego biometanu od surowej mieszaniny biogazu, powstaje dwutlenek węgla. Rocznie, wytwórnia Audi wyprodukuje ok. 1000 ton e-gazu i zwiąże tym samym ok. 2800 ton CO2, który niewykorzystany trafiłyby do atmosfery. Dzięki temu, paliwo to jest prawie całkowicie neutralne dla klimatu.
W całym procesie produkcyjnym w wytwórni e-gazu, którą Audi wybudowało we współpracy z wykonawcą dużych instalacji przemysłowych, firmą ETOGAS (wcześniej SolarFuel), priorytet ma efektywne wykorzystywanie przepływu energii. Ciepło oddawane podczas procesu metanizacji, służy do oczyszczania odpadów i przygotowania biogazu do obróbki, co przekłada się na zwiększenie sprawności wytwórni. Instalacja produkująca e-gaz Audi znajduje się obecnie w fazie rozruchu, ale już latem 2013 roku zacznie dostarczać syntetyczny metan do niemieckiej sieci gazowej.
Audi e-gaz to wysokoenergetyczne paliwo, które doskonale nadaje się do napędzania silników spalinowych. Dzięki e-gazowi z Werlte, 1500 egzemplarzy nowego Audi A3 Sportback g-tron, będzie mogło przejechać 15 tys. kilometrów rocznie, w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Podczas jazdy nie powstaje ani jeden gram tego trującego gazu, którego wcześniej nie związano w procesie wytwarzania paliwa. Obliczając pełen wskaźnik cyklu well to wheel, czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”, uwzględniający także nakłady energii na budowę i pracę elektrowni wiatrowych oraz wytwórni e-gazu, wg obecnych prognoz, otrzymamy wartość emisji CO2 poniżej 30 g na kilometr.
Audi A3 Sportback g-tron może być napędzane gazem ziemnym, sprzedawanym na niektórych stacjach biometanem albo e-gazem. Klienci zainteresowani e-gazem dla A3 g-tron, mogą zamówić u dealera Audi określone dostawy tego paliwa. To pozwala uczestniczyć im w procesie, który gwarantuje, że e-gaz, który zatankowali, został dostarczony do sieci przez wytwórnię Audi.
Płatność za e-gaz jest możliwa za pomocą rozliczeń miesięcznych, na podstawie podpisanej umowy na jego dostawę. Cenę CNG wskazaną w umowie, klient reguluje na stacji za pomocą specjalnej karty. Karta jest jednocześnie instrumentem, dającym potwierdzenie uczestnictwa w procesie zrównoważonej mobilności. Usługa dostępna będzie na niemieckich stacjach CNG. Jeśli klient sobie zażyczy, drogę do stacji wskaże mu system nawigacji albo smartfon. Audi A3 Sportback g-tron będzie można także, jak każdy inny pojazd zasilany gazem, tankować na wszystkich innych stacjach oferujących gaz ziemny czy biometan.
Koncepcja Audi e-gas może przynieść korzyści całej branży energetycznej w Niemczech, z racji tego, że cały czas nie rozwiązano kwestii efektywnego przechowywania w dowolnym miejscu prądu pozyskiwanego z odnawialnych źródeł energii, który wraz z postępem w branży energetycznej wytwarzany jest w nadmiernych ilościach. Sprzężenie sieci gazowej i elektrycznej, do jakiego doszło po raz pierwszy na świecie w wytwórni e-gazu Audi w Werlte, może rozwiązać ten problem dzięki temu, że wytwarzany tu z wykorzystaniem ekologicznej elektryczności e-gaz, można przechowywać w największym magazynie energii – sieci gazowniczej. Perspektywa ta może dać znaczące impulsy do rozwoju innych metod pozyskiwania energii odnawialnej.
Audi A3 Sportback g-tron: dane techniczne
| Pojemność skokowa | 1 395 cm3 |
| Moc | 81 kW (110 KM) |
| Moment obrotowy | 200 Nm przy prędkości obrotowej od 1500 do 3000 obr./min |
| Zużycie wg norm ECE | poniżej 3,5 kg e-gazu/100 km |
| Emisja CO2 wg norm ECE | poniżej 95 g/km |
| 0 – 100 km/h | poniżej 11 s |
| Prędkość maksymalna | powyżej 190 km/h |
| Długość / szerokość / wysokość | 4310 / 1785 / 1425 mm |
| Rozstaw osi | 2636 mm |
| Ciężar własny | 1265 kg |













