Nowe podejście do zagadnień AI na drodze do wdrożenia w pełni autonomicznej jazdy: Audi na kongresie NIPS
- W Kalifornii odbywa się konferencja poświęcona AI – sztucznej inteligencji
- Innowacyjny projekt Audi: sieć neuronowa generuje bardzo precyzyjne, trójwymiarowe modele otoczenia
- Światowa sieć firm pracujących nad zagadnieniami sztucznej inteligencji
Ingolstadt, 3 grudnia 2017 r. Audi z pełną mocą kontynuuje prace prowadzące do wdrożenia w pełni autonomicznej jazdy. Na najważniejszym światowym sympozjum poświęconym sztucznej inteligencji (AI) – NIPS w Long Beach w Kalifornii, koncern z Ingolstadt prezentuje innowacyjny, wstępny i rozwojowy projekt z tej dziedziny. Dotyczy on wykorzystywania kamery posługującej się AI do generowania bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych obrazów otoczenia pojazdu. Audi jest jednym ze sponsorów tego odbywającego się w dniach od 4 do 9 grudnia wydarzenia.
Podczas konferencji i warsztatów poświęconych systemom neuronowym (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems – NIPS), zespół projektowy firmy Audi Electronics Venture (AEV), spółki-córki Audi AG, prezentuje tzw. mono kamerę wykorzystującą sztuczną inteligencję AI do generowania bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych obrazów otoczenia pojazdu. Technika ta umożliwia uchwycenie i wytworzenie takich obrazów z wysoką dokładnością.
Zasada działania systemu: konwencjonalna kamera montowana w przodzie pojazdu pełni tu rolę czujnika. Rejestruje wygląd otoczenia z przodu samochodu, obejmując przestrzeń o szerokości ok. 120 stopni i dostarczając 15 obrazów o rozdzielczości 1,3 megapikseli na sekundę. Obrazy te są następnie przetwarzane w sieć neuronową. Następuje tu segmentacja semantyczna, gdzie każdy piksel przyporządkowywany jest do jednej z trzynastu klas obiektów. Umożliwia to systemowi identyfikację i rozróżnienie obiektów napotykanych na drodze: innych samochodów, ciężarówek, budynków, ludzi, oznaczeń na jezdni i znaków drogowych.
System wykorzystuje sieci neuronowe również do tworzenia informacji o odległości od innych obiektów. Wizualizacja tego następuje z wykorzystaniem tzw. linii ISO – wirtualnych granic definiujących stałą odległość. Kombinacja semantycznej segmentacji i szacowania głębi i odległości, pozwala na wytworzenie precyzyjnych, trójwymiarowych modeli aktualnego otoczenia.
Wcześniej, inżynierowie Audi „przeszkolili” sieć neuronową wykorzystując metodę tzw. uczenia bez nadzoru. Uczenie bez nadzoru, w przeciwieństwie do tzw. uczenia nadzorowanego, jest metodą uczenia się na podstawie obserwacji okoliczności i scenariuszy, które nie wymagają posortowanych i sklasyfikowanych wcześniej danych. Sieć neuronowa została w tym wypadku zasilona szeregiem filmów przedstawiających różne sytuacje drogowe, nagranych przy użyciu kamery stereo. W wyniku tego, nauczyła się samodzielnie rozumieć reguły, których używa później do generowania trójwymiarowych informacji, powstających z przetworzenia obrazów pozyskiwanych z mono kamery. Projekt AEV ma ogromny potencjał interpretowania różnych sytuacji drogowych.
Na stoisku Audi na tegorocznej konwencji NIPS, obok AEV, również dwa inne podmioty wchodzące w skład Grupy Volkswagen prezentują swe projekty z dziedziny AI. Dział Badań Fundamentalnych AI, wchodzący w skład Data:Lab, specjalnej grupy IT koncernu, skupia się na technikach uczenia bez nadzoru i na zoptymalizowanej kontroli przez wnioskowanie wariacyjne, czyli przez wydajną metodę prezentacji rozkładu prawdopodobieństwa.
Wreszcie zespół Audi z Electronics Research Laboratory of Belmont w Kalifornii pokazuje bazujące w 100% na zasadach AI rozwiązanie służące do parkowania na wyznaczonych miejscach parkingowych i do jazdy po autostradzie. W przedstawionym tu projekcie procesu, prowadzenie samochodu powierzono w całości sieciom neuronowym. Sztuczna inteligencja AI uczy się samodzielnie generować modele otoczenia na podstawie danych pozyskiwanych z kamery oraz również samodzielnie prowadzić auto. Takie podejście nie wymaga dokładnie sprecyzowanej lokalizacji i dokładnych map.
Opracowując systemy jazdy automatycznej i autonomicznej, Audi czerpie z doświadczeń wielu firm specjalizujących się w pracach nad sztuczną inteligencją. Najważniejsze z nich zlokalizowane są w Dolinie Krzemowej, w Europie i w Izraelu.
Audi było pierwszym producentem samochodów, który w roku 2016 wziął udział w NIPS pokazując własną ekspozycję. W tym roku, cztery pierścienie pojawiły się na kongresie jako jeden ze sponsorów, stawiając sobie za cel dalszą rozbudowę swej sieci współpracy w Kalifornii. Koncern oferuje tu również możliwości zatrudnienia w Audi dla specjalistów z dziedziny AI.


