Nowe Audi A1 Sportback - idealny towarzysz miejskiego życia
W roku 2010 zadebiutowała zupełnie nowa linia modelowa Audi – A1. Dziś na ulice wyjeżdża druga generacja owianego sukcesem, kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt. Jego dynamiczna stylistyka jest znakiem charakterystycznym nowego Audi A1 Sportback. Samochód ten to idealny towarzysz kierowcy zarówno w środowisku miejskim, jak i w długiej podróży. Ze swymi najwyższej klasy systemami infotainment i wspomagania kierowcy, A1 Sportback jest mocno zakorzenione w cyfrowym świecie. Nowe linie stylistyczne dają ogromne możliwości indywidualizacji pojazdu.
Nowe Audi A1 Sportback jest o 56 mm dłuższe niż jego poprzednik. Ma teraz 4,03 m. długości. Jednocześnie jego szerokość pozostała prawie nie zmieniona i wynosi 1,74 m. Nowa generacja modelu ma jedynie 1,41 m. wysokości, a z anteną – 1,43 m. Szeroki rozstaw kół oraz krótkie zwisy sprawiają, że samochód ma zwartą, sportową sylwetkę. Szeroki, nisko umiejscowiony grill osłony chłodnicy Singleframe oraz wyraźnie widoczne boczne wloty powietrza, dominują w przodzie pojazdu. Poniżej przedniej krawędzi maski silnika znajdują się trzy wąskie szczeliny – to hołd oddany modelowi Sport quattro, rajdowej ikonie czerech pierścieni z roku 1984.
Patrząc na auto z boku, również rzuca się w oczy podobieństwo nowego A1 Sportback do modeli Audi Ur-quattro i Sport quattro. Szeroki, płasko opadający słupek C wydaje się popychać samochód do przodu nawet wtedy, gdy ten stoi w miejscu. Nad słupkiem C kończy się linia dostępnego w dwóch wersjach kolorystycznych, kontrastowego dachu. Efekt kontrastu daje wrażenie, jakby dach był bardziej płaski, a cały samochód zawieszony znacznie niżej. Wszystkie linie boczne, począwszy od linii okien, aż po linię progów, rozszerzają się w kształcie klina w kierunku tyłu pojazdu. Wyraźnie zaznaczone stylistycznie koła i rozciągająca się między nimi linia ramion, dają wrażenie pewnego trzymania się drogi przez A1 Sportback. Nisko przebiegająca linia pomiędzy krawędziami błotników, jeszcze bardziej obniża wizualny punkt ciężkości samochodu.
Szereg dodatków zawartych w linii wyposażenia S line jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter auta. Wśród tych dodatków znaleźć można m.in. większe wloty powietrza z przodu, dodatkowe listwy progowe i trzy szczeliny umiejscowione centralnie poniżej krawędzi maski, przy czym środkowa szczelina jest znacznie szersza niż dwie zewnętrzne. Sportowy wygląd uzupełniony jest tu również większym spojlerem przy krawędzi tylnej szyby. Podwójna rura wydechowa to z kolei wyraźny znak, że auto wyposażone jest w największy i najmocniejszy dostępny tu silnik.
Charakterystyczna grafika świateł do jazdy w dzień opcjonalnych w pełni diodowych reflektorów, inspirowana była „skrzydłami” wodolotów. Również stylistyka linii świateł głównych nosi w sobie odwołania do żeglarstwa. Segmenty „skrzydeł” po bokach kreują wrażenie dużej szerokości A1 Sportback. Niska pozycja reflektorów, ich kompaktowy wygląd oraz małe segmenty świateł o romboidalnym kształcie w górnej ich części, zapewniają jeszcze bardziej sportowy wygląd auta.
Dynamiczny motyw segmentacji występuje też w światłach tylnych, wzmacniając w ten sposób rozpoznawalność zamkniętej w trójwymiarowej geometrii grafiki świetlnej nowego A1. Jednorodność grafiki dwuczęściowych świateł tylnych widoczna zwłaszcza w ciemnościach, stanowi ich niezwykłą cechę.
Więcej miejsca i większy komfort: koncepcja przestrzeni
Nowe Audi A1 Sportback jest o wiele bardziej przestrzenne, sprawiając, że warunki podróży dla kierowcy, pasażera z przodu i pasażerów w tyle pojazdu są teraz jeszcze bardziej komfortowe. Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych i sportowej linii dachu, pasażerom tylnej kanapy wciąż pozostaje mnóstwo miejsca na nogi i na głowę.
Przestrzeń bagażowa urosła o 65 litrów. Standardowo wynosi ona teraz 335 l., a po złożeniu oparć tylnej kanapy 1090 l. Krawędź załadunkowa umieszczona jest na komfortowej wysokości 67 cm.
W pełni cyfrowe: obsługa i wyświetlacze
Nowe Audi A1 Sportback jest w pełni przystosowane do cyfrowej przyszłości. Już podstawowa wersja modelu ma w wyposażeniu standardowym wysokiej rozdzielczości, w pełni cyfrową deskę rozdzielczą, 10,25-calowy wyświetlacz i kierownicę wielofunkcyjną. Opcjonalny Audi virtual cockpit o poszerzonym zakresie funkcji, w zasięgu wzroku osoby prowadzącej auto wyświetla kompleksowy pakiet zróżnicowanych informacji począwszy od animowanych map nawigacji, a skończywszy na graficznym przedstawieniu niektórych systemów wspomagania kierowcy.
Połączone z siecią i zawsze najbardziej aktualne: systemy Infotainment i Audi connect.
Koncepcja systemów Infortainment nowego A1 Sportback pochodzi wprost z modeli klasy wyższej. Standardem jest tu radio MMI sterowane za pomocą wielofunkcyjnego przycisku na kierownicy oraz dotykowego ekranu na w pełni cyfrowej tablicy rozdzielczej. W najwyższej wersji konfiguracji znaleźć można system MMI navigation plus z 10,1-calowym ekranem dotykowym MMI zlewającym się wizualnie z otoczeniem utrzymanym w czerni o wysokim połysku. Podobnie jak w smartfonie, wszystkie polecenia wydaje się tu dotykowo. Najnowsza generacja funkcji sterowania głosowego jeszcze bardziej udoskonala prowadzenie dialogu pomiędzy kierowcą, a samochodem.
W połączeniu z systemem Audi connect, MMI navigation plus oferuje kierowcom A1 Sportback tzw. nawigację hybrydową. W tym przypadku system nawigacji oblicza przebieg trasy w chmurze, biorąc pod uwagę kompleksową sytuację drogową.
Innymi wartymi zauważenia dodatkami są mapa nawigacji z widokiem satelitarnym i nowe, trójwymiarowe modele miast oferujące precyzyjne plany ich centrów. Ponadto klient może również korzystać z wszechstronnych usług internetowych Audi connect.
Systemowy interfejs – Audi smartphone interface sprawia, że osoba przebywająca na pokładzie nowego A1 Sportback jest zawsze połączona z siecią. Interfejs, wykorzystując systemy Apple CarPlay i Android Auto, łączy smartfony z systemami iOS lub Android ze specjalnie do ich potrzeb zaprogramowanym środowiskiem MMI. Ponadto oferuje użytkownikom dwa porty USB (jeden tzw. USB-A i jeden USB-C o podwyższonej mocy ładowania). Inne rozwiązanie opcjonalne, Audi phone box, zapewnia lepszą jakość połączeń standardu LTE oraz ładuje smartfona indukcyjnie i bezprzewodowo, zgodnie z wymaganiami standardu Qi.
Audiofile z pewnością zainteresują się systemami muzycznymi A1 Sportback: tunerem Digital Audio Broadcasting, Audi sound system i Bang & Olufsen Premium Sound System. Ten ostatni daje moc muzyczną 560 W i ma jedenaście głośników. Jego trójwymiarowy efekt dźwiękowy uzyskiwany jest poprzez odbicie dźwięków od wewnętrznej powierzchni przedniej szyby.
Systemy wsparcia kierowcy
Systemy wsparcia kierowcy w nowym Audi A1 Sportback pochodzą również z modeli klasy wyższej. Utrzymują one ten mały, kompaktowy samochód w odpowiedniej odległości od pojazdu go poprzedzającego, pomagają kierowcy w utrzymaniu się na swoim pasie ruchu i ułatwiają parkowanie.
Standardowy system ostrzegający o zjeżdżaniu ze swojego pasa ruchu wspomaga kierowcę w utrzymaniu się na prawidłowym pasie przy prędkościach powyżej 65 km/h. Standardem jest również ogranicznik prędkości zapobiegający przekroczeniu przez A1 Sportback wybranej prędkości maksymalnej.
Kolejnym standardowym systemem jest Audi pre sense front. Czujnik radarowy rozpoznaje tu sytuacje krytyczne z udziałem innych pojazdów, pieszych, czy rowerzystów znajdujących się przed samochodem nawet wtedy, gdy widoczność jest zła, np. we mgle. System daje wtedy kierowcy akustyczne i wizualne ostrzeżenie. Jednocześnie przygotowuje pojazd i wszystkie układy do prawdopodobnego ostrego hamowania, a jeśli to konieczne, sam takie awaryjne hamowanie aplikuje. Ma to na celu uniknięcie zderzenia lub zredukowanie jego skutków. Gdy zachodzi taka konieczność, inicjowane są środki ochronne zawarte w opcjonalnym pakiecie Audi pre sense basic: przednie pasy bezpieczeństwa elektrycznie się napinają, zamykają się okna i włączają się światła awaryjne.
Na informacjach pozyskiwanych z radaru opiera się również funkcjonowanie adaptacyjnego asystenta prędkości. Jeśli samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów S tronic, system ten działa w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h. W przypadku wyposażenia auta w skrzynię manualną, zaczyna działać przy prędkości 30 km/h. Przy poruszaniu się w korku lub w ruchu, w którym często się zatrzymujemy i ruszamy, A1 Sportback ze skrzynią S tronic automatycznie, w określonych warunkach, wyhamowuje auto aż do jego zatrzymania, a następnie ponownie rusza.
Nowe Audi A1 Sportback oferuje też szereg różnych systemów ułatwiających parkowanie. Po raz pierwszy w tym modelu, do systemu parkowania tyłem dodano kamerę do jazdy w tył. Przednie czujniki ultradźwiękowe systemu Parking system plus rozpoznają obiekty przed samochodem i emitują dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia. Asystent parkowania wprowadza A1 Sportback na miejsca parkingowe położone zarówno równolegle, jak i prostopadle do jezdni. Nowa wersja asystenta pozwala również zaparkować A1 Sportback przodem na miejscu prostopadłym, wykonując przy tym tyle manewrów, ile jest konieczne. Dodatkowo system wyprowadza auto z równoległego miejsca parkingowego.
Lekka i bardzo wytrzymała: karoseria
Karoseria nowego Audi A1 Sportback zawiera komponenty zrobione z formowanej na gorąco stali. Ze stali takiej buduje się szkielet przedziału pasażerskiego. Sztywna karoseria i dokładne spasowanie jej elementów pozwalają na sportowe, precyzyjne prowadzenie i zapobiegają uciążliwemu hałasowi odczuwanemu zazwyczaj wewnątrz samochodu. Opór powietrza jest w tym modelu bardzo niski: jego współczynnik wynosi 0,31, a powierzchnia czołowa tego modelu to 2,07 m2.
Ogromne możliwości indywidualizacji
W nowym Audi A1 Sportback kupujący ma do wyboru dziesięć kolorów lakieru. Dach pojazdu, od słupka A, aż do spojlera na tylnej krawędzi, może mieć opcjonalnie kolor kontrastowy do koloru karoserii. Obudowy lusterek zewnętrznych, boczne krawędzie przedniego spojlera oraz krawędzie progów są również dostępne w barwach kontrastowych.
Bardzo charakterystyczna wydaje się być dostępna na początku sprzedaży edycja specjalna „edition one” bazująca na linii wyposażenia S line. Wieloma kontrastującymi ze sobą elementami podkreśla ona język stylistyczny nowego A1. Duże, 18-calowe koła, w kolorach brązowym, białym lub czarnym (w zależności od koloru nadwozia), to mocne, stylistyczne akcenty tej edycji. Pierścienie Audi umieszczone po bokach pojazdu są dostępne w kolorach felg. Diodowe reflektory przednie i diodowe światła tylne są przyciemnione – to także zapożyczenie z legendarnego Audi Sport quattro. Pierścienie Audi na powierzchni grilla Singleframe oraz oznaczenie modelowe na klapie bagażnika są czarne.
Elastyczne możliwości łączenia: linie wyposażeniowe
Nowością w A1 Sportback jest modułowa struktura linii wyposażeniowych. Zapewnia ona dużą elastyczność. Po raz pierwszy klienci mogą teraz dowolnie łączyć poszczególne linie zewnętrzne i wewnętrzne.
W zależności od linii wyposażenia – basic, advanced lub S line – dodatki zewnętrzne dostępne są w różnych konfiguracjach. Czarny pakiet stylistyczny dodaje dodatkowych akcentów. Oferując linie wyposażenia wnętrza – Interior advanced, Interior design selection i Interior S line, Audi dodatkowo daje klientom wiele możliwości odpowiedniego doboru kolorów i materiałów.
Nowy wygląd: stylistyka wnętrza
„Najbardziej sportowe wnętrze w klasie kompaktów” – to deklarowany cel całego projektu. W jego myśl, wnętrze skupione jest na potrzebach kierowcy i ma emocjonalną i w pełni konfigurowalną stylistykę. Uwagę przykuwa zwłaszcza sportowo-kompaktowy wygląd wywietrzników wentylacji, daszek nad zegarami oraz cyfrowa tablica rozdzielcza. Wszystkie elementy obsługi oraz wyświetlacz opcjonalnego systemu MMI touch zorientowane są na kierowcę, a przez to podkreślają wyjątkowy wygląd kokpitu.
Wyświetlacz oraz pas wywietrzników po stronie pasażera na przednim fotelu, są zintegrowane z czarną, błyszczącą powierzchnią. Opcjonalne pakiety oświetlenia konturowego i nastrojowego, w ciemnościach ożywiają stylistykę wnętrza. Na żądanie, elementy tego oświetlenia mogą być diodowe i rozświetlać się w jednym z trzydziestu kolorów do wyboru.
Mocne i wydajne: jednostki napędowe
Bez znaczenia, czy to jazda po mieście, czy weekendowy wypad gdzieś dalej – mocne silniki Audi A1 Sportback sprawiają, że jego prowadzenie przynosi wiele radości. Do wyboru jest tu gama benzynowych jednostek TFSI o mocy od 70 kW (95 KM) do 147 kW (200 KM). Turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk i filtr cząstek stałych są w nich standardem.
Na początek dostępne będą trzy jednostki: 30 TFSI, trzycylindrowa, o pojemności 1.0 litra i mocy 85 kW (116 KM) (średnie spalanie w l/100 km: 4,9 – 4,8 w zależności od wielkości zamontowanych kół i opon; średnia emisja CO2 w g/km: 111 – 108 w zależności od wielkości zamontowanych kół i opon), 35 TFSI, czterocylindrowa o pojemności 1.5 l. i mocy 110 kW (150 KM) z systemem cylinder on demand (COD) oraz 40 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) i momencie obrotowym 320 Nm. Do tej gamy wkrótce dołączy silnik bazowy – 25 TFSI o mocy 70 kW (95 KM).
Audi oferuje dla tego modelu manualną skrzynię biegów lub siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię automatyczną S tronic. Wyjątkiem jest tylko wersja 40 TFSI, w której standardowo montuje się sześciobiegową skrzynię S tronic.
Sportowe, zrównoważone zestrojenie: zawieszenie
Stylistyka osi nowego Audi A1 Sportback zapewnia zwrotność i sportowe, ale też zrównoważone wrażenia z jazdy. Zawieszenie przednie to konstrukcja McPhersona. W tyle natomiast zastosowano kompaktową, lekką belkę skrętną. Oprócz zawieszenia standardowego, opcjonalnie dostępne jest twardsze zawieszenie sportowe.
Pakiety dynamiczne, konfigurowane indywidualnie pod potrzeby każdej z wersji silnikowych, zapewniają A1 Sportback jeszcze bardziej sportowy charakter. Pakiet „Basis” przeznaczony dla 25 TFSI zawiera sportowe zawieszenie, czerwone zaciski hamulcowe i duże tarcze hamulcowe. Dla innych wersji silnikowych Audi oferuje pakiet dynamiczny „Performance”. W nim również znaleźć można czerwone zaciski hamulcowe, ale też zawieszenie z regulowaną siłą tłumienia, wzmacniacz dźwięku oraz system Audi drive select.
Hamulce nowego A1 Sportback precyzyjnie dozują siłę hamowania i dają sprężyste i zwrotne odczucia pod stopą trzymaną na pedale. Opcjonalny asystent wjazdu i zjazdu zapewnia bezpieczeństwo podczas wjazdu na wzniesienie i podczas zjazdu z niego, zapobiegając stoczeniu się pojazdu. Koła mają rozmiary od 15 do 18 cali.
Cztery tryby dla uzyskania indywidualnych doznań z jazdy: Audi drive select
Nowe Audi A1 Sportback może zjeżdżać z taśmy produkcyjnej z montowanym opcjonalnie systemem Audi drive select. Kierowca może wybrać w nim jeden z czterech trybów: Auto, dynamic, efficiency lub individual. Każdy z nich wpływa na charakterystykę jazdy nowym Audi A1 Sportback.
Fakty i dane
Nowe Audi A1 Sportback
Stylistyka zewnętrzna i karoseria
- Charakterystyczna, męska stylistyka
- Sportowy przód z szeroką, płaską osłoną chłodnicy Singleframe
- Nawiązanie do Sport quattro: maska silnika z trzema wąskimi szczelinami
- Szeroki i płaski słupek C
- Dostępne opcjonalnie, w pełni diodowe reflektory przednie ze światłami do jazdy w dzień w stylistyce dynamicznego wodolotu
- Dwuczęściowe światła tylne, opcjonalnie dostępne w technice diodowej oraz dynamiczne światło pulsujące
- Indywidualizacja: dziesięć kolorów lakieru, dwa kontrastowe lakiery dachu i różne dodatki
- Linie wyposażeniowe basic, advanced i S line z możliwością elastycznego łączenia z liniami stylistycznymi wnętrza
- Długość: 4,03 m.; rozstaw osi: 2,56 m.; szerokość: 1,74 m., wysokość: 1,41 m.
- Masa: 1165 kg (z kierowcą)
Wnętrze i obsługa
- Radykalnie nowa stylistyka wnętrza o wyglądzie czarnego panelu
- Kokpit zorientowany na kierowcę
- W standardzie w pełni cyfrowa deska rozdzielcza z ekranem o przekątnej 10,25 cala
- Dostępny opcjonalnie Audi virtual cockpit
- Linie wnętrza: advanced, design selection i S line dają wiele możliwości jeśli chodzi o dobór kolorów i materiałów
- Pakiet światła diodowego: światło konturowe lub nastrojowe w 30 odcieniach do wyboru
- Jeszcze więcej przestrzeni dla kierowcy, pasażera z przodu i pasażerów na tylnej kanapie
- 335 l. pojemności bagażnika – o 65 l. więcej niż w modelu poprzednim
Infotainment i Audi connect
- Koncepcja systemów infotainment zaczerpnięta z modeli klasy wyższej
- System MMI navigation plus z ekranem dotykowym MMI touchscreen o przekątnej 10,1 cala
- System sterowania głosem naturalnym dla jeszcze większej wygody kierowcy
- Szeroka gama usług online z pakietu Audi connect
- Interfejs Audi smartphone interface integrujący smartfony z systemem Apple i Android ze środowiskiem Audi MMI
- Audi phone box poprawiający jakość połączeń i dający możliwość ładowania indukcyjnego
- Opcja sprzętu muzycznego klasy high-end: Bang & Olufsen premium sound system z innowacyjnym, trójwymiarowym dźwiękiem, jedenastoma głośnikami i mocą 560 W
Systemy wspomagania kierowcy
- Systemy wspomagania kierowcy pochodzące z modeli klasy wyższej
- Standard w tym modelu: ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa, ogranicznik prędkości i system Audi pre sense front
- Opcjonalny system Audi pre sense basic oferuje dodatkowe środki bezpieczeństwa
- Adaptacyjny asystent prędkości z funkcją Stop&Go
- Inne systemy: asystent parkowania, kamera jazdy w tył oraz system wspomagający parkowanie
Silniki i skrzynie biegów
- Nowe, wydajne silniki TFSI
- Turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk i filtr cząstek stałych w standardzie
- A1 25 TFSI: 1.0 TFSI o mocy 70 kW (95 KM) i momencie obrotowym 175 Nm
- A1 30 TFSI: 1.0 TFSI o mocy 85 kW (116 KM) i momencie obrotowym 200 Nm
- A1 35 TFSI: 1.5 TFSI COD o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm
- A1 40 TFSI: 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) i momencie obrotowym 320 Nm
- Ręczna przekładnia pięcio- lub sześciobiegowa
- Sześcio- lub siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic
Zawieszenie
- Zwrotne prowadzenie i sportowe, zrównoważone wrażenia z jazdy
- Trzy rodzaje zawieszenia: zawieszenie bazowe, twardsze zawieszenie sportowe i sportowe zawieszenie z regulacją tłumienia (w połączeniu z pakietem dynamicznym)
- Elektromechaniczny układ kierowniczy
- System dynamicznego prowadzenia – Audi drive select
- Gama kół w rozmiarach od 15 do 18 cali





























































































































































































































