Audi A5
Po prostu wymarzone coupé
Coupé zawsze jest samochodem pozwalającym w szczególny sposób odczuwać przyjemność jazdy i radość, jaką sprawia przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Coupé wyraża również osobowość właściciela, symbolizuje niezależność i radość życia, indywidualizm i zamiłowanie do sportu. Osoby kupujące coupé za każdym razem bardzo emocjonalnie podchodzą do wyboru swojego samochodu, najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie sportowego, dwudrzwiowego auta jest jego stylistyka. A w tej kwestii Audi A5 przekonuje już na pierwszy rzut oka: nowe coupé jest samochodem o zdecydowanym charakterze. Nowoczesny a jednocześnie wierny stylowi Audi język formy sięgnął tutaj zenitu. Szef stylistów koncernu Volkswagen, Walter de’Silva nie ma wątpliwości: „Audi A5 jest najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zaprojektowałem”.
Klasyczna elegancja, harmonia i proporcje
Audi A5 jest dla Waltera de’Silvy bardzo ważnym samochodem: łączy
w sobie sportowy charakter, moc, wysoką jakość i elegancję jako główne elementy "kodu genetycznego" marki Audi w wyjątkowo skondensowany sposób. Sportowa sylwetka, niewielka ilość bardzo precyzyjnie pociągniętych linii, ekspresyjny front i pełen wyrazu tył tworzą coupé, będące obiektem marzeń każdego.
Zdaniem de’Silva „A5 jest bardzo mocnym i w pełni sportowym samochodem, ale mimo to wcale nie wygląda agresywnie lub arogancko”. Tym, co charakteryzuje ten dwudrzwiowy samochód Audi jest przede wszystkim klasyczna elegancja, harmonia proporcji, linii i płaszczyzn.
W proporcjach tego coupé najbardziej rzuca się w oczy szeroka i płaska bryła samochodu, długi rozstaw osi z krótkim zwisem przednim i rozciągnięte przejście od słupka C do krótkiego tyłu. „Właśnie patrząc na przebieg linii barków, włączenie tylnego słupka dachu i rozciągnięte przejście do krótkiego tyłu widać, że A5 to typowy samochód Grand Turismo i wysokiej jakości auto sportowe doskonale nadające się także
do długich podróży” – wyjaśnia Walter de’Silva.
Linie i płaszczyzny bawią się światłem
Przód nadwozia ma bardzo stanowcze „rysy": osłona chłodnicy Singleframe - charakterystyczny element nowego Audi – tutaj jest trochę bardziej płaska, skierowana w stronę drogi. Wąskie, prostokątne reflektory są pochylone lekko ku środkowi i razem z dużymi wlotami powietrza wzmacniają wrażenie szerokości przodu. W pokrywie komory silnika zaznaczono dwie wyraźne linie, zagięcia przeciągnięte w formie litery V od końca maski w dół do zderzaka. Linie te łączą cały przód samochodu i dodatkowo podkreślają kształt osłony chłodnicy.
To samo dotyczy także tyłu auta: tutaj również zaakcentowana została stylistycznie szerokość samochodu. Wyraźne poziome linie i szerokie, przesunięte na zewnątrz tylne światła podkreślają sportowy wygląd A5 podobnie jak pokrywa bagażnika z niewielkim spojlerem oraz utrzymany w kontrastowym kolorze dyfuzor pod zderzakiem.
Optyczne nawiązanie do pra-quattro i Audi R8
Charakterystycznym elementem linii bocznej jest mocny, trapezowy słupek C. Akcentuje on nie tylko sportowy wygląd, lecz również stanowi optyczne nawiązanie do legendarnego "pra-quattro” Audi. Drugim stylistycznym nawiązaniem do pioniera napędu na wszystkie koła oraz do wyczynowego samochodu sportowego Audi R8 jest mocne podkreślenie nadkoli przez podniesienie linii barków. Również perfekcyjnie do filozofii stylistycznej Audi dostosowany został stosunek bryły pojazdu do powierzchni przeszklonych, wynoszący dwie trzecie do jednej trzeciej.
Dzięki typowej dla Audi linii Dynamic Line w dolnej części nadwozia A5 sprawia wrażenie, jakby było w ruchu nawet wtedy, gdy stoi. Przy tym płaszczyzny A5 są zdecydowanie trójwymiarowe. Bawią się światłem i ożywiają bryłę jak rzeźbę, co czyni stylistykę Audi tak wyjątkową. Dodatkowymi elementami ożywiającymi są obramowania osłony chłodnicy i okien pokryte anodowanym aluminium.
Reflektory świadczą o zamiłowaniu do detali
Przyglądając się reflektorom dostrzega się charakterystyczną dla Audi miłość do detali, staranność ich formy i wykonania odzwierciedla precyzję i najnowocześniejszą technologię. Poszczególne komory reflektorów ksenon-plus ze światłami drogowymi i mijania w technologii ksenonowej, kierunkowskazy i światła postojowe są oddzielone chromowymi poprzeczkami. Jednak najbardziej wyróżnia się pas świateł dziennych złożony z ośmiu diod, umieszczony wzdłuż dolnej krawędzi reflektora
i wznoszący się na zewnątrz ku górze. Światła te zwiększają bezpieczeństwo, czyniąc Audi A5 dobrze widocznym także przy niekorzystnym oświetleniu, a do tego gwarantują mu niepowtarzalny wygląd.
Majstersztyki z aluminiowych odlewów
Ważną rolę w wyglądzie Audi A5 odgrywa bogata oferta obręczy kół. Seryjnie to coupé porusza się na 17-calowych, 6-ramiennych kołach ze stopu metali lekkich z oponami w rozmiarze 225/50 R 17. Jako opcja dostępne jest 6 alternatyw o średnicy do 19 cali. 10-ramienne obręcze w formie „V” i 5-ramienne w formie „Y” są prawdziwymi majstersztykami aluminiowych odlewów.
Nowe uchwyty klamek drzwi bardzo dobrze „leżą w dłoni” i są zoptymalizowane pod kątem odgłosów wiatru. Także lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami diodowymi są owocem wielu godzin pracy w tunelu aerodynamicznym. Nie tylko wyglądają wyjątkowo elegancko, ale dzięki specjalnym rowkom i zagłębieniom prawie wcale nie ulegają zabrudzeniu.
Wnętrze
Luksusowa perfekcja Audi
Wnętrze samochodu wysokiej jakości musi spełniać dwa bardzo ważne wymagania: mieć kokpit niezwykle precyzyjnej maszyny do jazdy i wygodną przestrzeń do długich podróży. Całkowicie nowe wnętrze Audi A5 realizuje te wymagania w perfekcyjny sposób. Ergonomia, funkcjonalność, łatwość obsługi stoją na pierwszym miejscu, równie ważny jest dobór materiałów oraz typowa dla Audi jakość wykończenia na najwyższym poziomie. Wnętrze A5 charakteryzuje atmosfera, w której każdy poczuje się dobrze także podczas wielogodzinnych podróży.
Kokpit jest jednoznacznie skierowany na kierowcę, który jako „pilot” samochodu znajduje się w centrum uwagi. Tablica rozdzielcza i konsola środkowa tworzą jedną całość.
Stylistykę wnętrza można poczuć wszystkimi zmysłami
Formy, precyzja wykończenia, doskonale ukształtowane elementy obsługowe, najwyższa jakość powierzchni – to prawdziwa przyjemność dla oczu, która zachęca do dotknięcia. Przykładem może być poszycie drzwi, w którym elementy obsługowe, wstawki ozdobne, podłokietnik i kieszeń połączone zostały w optyczną całość.
Tablica przyrządów z charakterystycznym obramowaniem prędkościomierza i obrotomierza w kształcie kropli zawiera typowe dla Audi elementy stylistyczne, jednak jej detale zostały stworzone od nowa specjalnie dla tego modelu.
Między dwoma głównymi instrumentami, a zatem w centrum pola widzenia, umieszczony jest system informacji kierowcy, przekazujący dane dotyczące samochodu, nawigacji, systemu audio lub telefonu i obejmujący również nowy wskaźnik zmiany biegów z zaleceniami pomagającymi zredukować zużycie paliwa.
System obsługi MMI z intuicyjną logiką
Elektronika pokładowa w samochodzie klasy Premium najnowszej generacji, jakim jest Audi A5, została niezwykle rozbudowana i samodzielna. Jednak funkcje indywidualne, takie jak system infotainment, nawigacja czy telefon muszą być w pełni zrozumiałe. W tym celu Audi opracowało system MMI, który zdobył już szerokie uznanie za swoją intuicyjną i logiczną obsługę. Dla nowego A5 Multi Media Interace został udoskonalony i doprowadzony niemal do perfekcji. Duży wyświetlacz jest osadzony wysoko na kokpicie, w idealnej pod względem ergonomii miejsce. Istotne informacje są wyświetlane dodatkowo na tablicy rozdzielczej.
Montowane seryjne radio chorus dysponuje 6,5-calowym wyświetlaczem
w koncepcji obsługi MMI. Elementy obsługowe są umieszczone na radiu. Tak samo jest z opcjonalnymi odbiornikami radiowymi concert i symphony. Oba systemy nawigacji satelitarnej posiadają umieszczone w tunelu środkowym pole obsługowe.
System MMI w swoim podstawowym zakresie steruje funkcjami sprzętu audio, klimatyzacji i Car-Menu. Zależnie od wybranej wersji wyposażenia, MMI rozrasta się modułowo, ale zawsze zachowuje swoją intuicyjną zasadę obsługi i logiczną strukturę menu.
Centralnym punktem pozostaje naturalnie kierownica: w Audi A5 jest to trójramienna, sportowa kierownica pokryta skórą, do wyboru także z wielofunkcyjnymi elementami obsługowymi. Pozwalają one na sterowanie podstawowymi funkcjami systemu nawigacji, radioodtwarzacza i telefonu samochodowego. Jeżeli A5 posiada automatyczną skrzynię biegów, na kierownicy mogą być umieszczone przełączniki kołyskowe zmiany przełożeń.
Wymyślony i zbudowany z wielką miłością do detali
We wnętrzu można znaleźć liczne przykłady na to, z jaką miłością do detali i z jaką starannością Audi zostało zaprojektowane, skonstruowane i zbudowane: wszystkie elementy stylistyczne i funkcyjne są połączone ze sobą z niezwykłą precyzją, która już od dawna stawia Audi jako wzór do naśladowania.
Szwy siedzeń wykonane z rzemieślniczym mistrzostwem stanowią nie tylko optyczny akcent, lecz są również przyjemne w dotyku.
Szczególnie sportowe fotele, dostępne jako opcja, swoją wysoką jakością wykończenia przewyższają nawet wyroby najlepszych firm meblowych, szczególnie, gdy pokryte są delikatnie połyskującą skórą Valcona.
Fotele te idealnie dopasowują się do osób o różnej posturze i gwarantują nadzwyczajny komfort podczas długich podróży. Fotele są dostępne z manualną lub elektryczną regulacją. W ofercie wyposażenia dodatkowego znajdują się sportowe fotele z wyprofilowanymi bokami, wysuwanym podparciem ud oraz z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulowanym elektrycznie w dwóch płaszczyznach.
Dobry klimat – dobre samopoczucie
Równie ważny dla utrzymania dobrej kondycji jest dobry klimat we wnętrzu samochodu. Seryjna automatyczna klimatyzacja w Audi A5 zapewnia zawsze odpowiednie doprowadzenie świeżego powietrza, bez wyczuwalnego przeciągu. Przy pomocy czujnika na górze kokpitu sprawdza nasłonecznienie i odpowiednio ustawia temperaturę, rozdział powietrza i stopnie dmuchawy.
Jeszcze więcej możliwości posiada 3-strefowa komfortowa klimatyzacja automatyczna: tutaj można indywidualnie ustawić strefy temperatury dla kierowcy, pasażera siedzącego obok niego oraz dla pasażerów siedzących z tyłu, ponadto rozdział powietrza po stronie kierowcy
i pasażera może być odmiennie ustawiony.
Przy użyciu pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej można ustawić żądaną temperaturę w tylnej części samochodu. Zatem każdy pasażer na pokładzie A5 może wybrać sobie taką temperaturę, która mu najbardziej odpowiada. Ponadto czujnik wilgoci w podstawie lusterka wstecznego ocenia stopień zaparowania szyb, między innymi w celu regulacji strumienia powietrza skierowanego na szyby, a kolejny czujnik w otworze zasysania sprawdza jakość powietrza. Jest to czujnik najnowszej generacji, który rozpoznaje substancje szkodliwe występujące w otoczeniu samochodu i w razie potrzeby automatycznie przestawia klimatyzację na obieg zamknięty.
Na życzenie dostępne jest ogrzewanie postojowe z wentylacją - sterowane timerem lub pilotem, zimą ogrzewa wstępnie wnętrze i zapobiega zamarzaniu szyb a latem wentylacja postojowa dostarcza świeżego powietrza do wnętrza i utrzymuje w nim niską temperaturę.
Wyposażenie
Hightech z klasy wyższej
Małym przykładem udanego połączenia dobrej stylistyki i wysokiej funkcjonalności jest nowy kluczyk Audi A5: ma miękkie kontury i przyjemną w dotyku powierzchnię, a jednocześnie jest symbolem nowoczesnej elektroniki.
Nie ma klasycznego pióra, lecz komunikuje się elektronicznie z siecią pokładową zaraz po wsunięciu w kokpit. Silnik można włączyć i wyłączyć naciskając na kluczyk.
Ponadto nowy kluczyk może zapamiętać ważne informacje, na przykład aktualny przebieg lub komunikaty ostrzegawcze z systemu informacji kierowcy Audi A5. Ułatwia to i przyspiesza przyjęcie samochodu do serwisu przez pracownika obsługi warsztatu.
Bogate wyposażenie seryjne
Elektroniczny komfortowy kluczyk należy do bogatego wyposażenia seryjnego Audi A5, podobnie jak elektromechaniczny hamulec postojowy, aluminiowe obręcze kół z sześcioma ramionami o średnicy 17 cali z oponami 225/50 R 17, skórzana, trójramienna kierownica sportowa, servotronic, automatyczna klimatyzacja, radio concert z odtwarzaczem CD, system informacji kierowcy z wyświetlaczem monochromatycznym. Reflektory przeciwmgielne są elementem wyposażenia standardowego tak samo, jak składane oparcie tylnej kanapy czy automatycznie otwierana pokrywa bagażnika.
Wyposażenie dodatkowe z motoryzacyjnej klasy wyższej
Ze swoimi licznymi możliwościami indywidualizacji Audi A5 może dostosować się doskonale do życzeń i potrzeb swojego właściciela. Przy tym wiele opcji wyposażenia pochodzi bezpośrednio z klasy wyższej samochodów, jak na przykład komfortowa trójstrefowa klimatyzacja, dynamiczne światła oświetlające zakręty Audi adaptive light, Audi parking system Advanced z kamerą, telefon Audi Bluetooth, cyfrowy odbiór radiowy DAB, system nawigacji DVD wraz z MMI oraz system audio firmy Bang & Olufsen. Także tkanina Empore dla sportowych foteli, dwa różne gatunki skóry i kombinacja Alcantara/ skóra należą do bogatego wyposażenia dodatkowego.
Otwieranie przez lekkie dotknięcie
Szczególnym drobiazgiem zwiększającym komfort jest dostępny jako opcja system advanced key: kluczyk może pozostać w kieszeni lub w torbie, czujniki wykrywają go z odległości ok. 1,5 metra od drzwi. Po dotknięciu płaszczyzny czujnika na klamce drzwi lub przycisku pokrywy bagażnika, system zidentyfikuje kluczyk i zwolni zamki. Silnik można uruchomić przyciskiem start-stop przy dźwigni zmiany biegów. Inteligentna funkcja wyszukiwania rozpozna kluczyk pozostawiony w samochodzie tak, że kierowca nie będzie mógł zablokować drzwi nie posiadając przy sobie kluczyka.
Dobra widoczność do tyłu
Z samochodów klasy wyższej pochodzi również Audi parking system advanced. Jego kamera i duży obraz na ekranie systemu MMI zmieniają nawet najciaśniejsze parkingi w dobrze widoczne drogi. Wmontowana w sposób niewidoczny w tylną klapę kamera rejestruje obszar za samochodem pod dużym kątem 130 stopni. Linie pomocnicze na ekranie pomagają kierowcy w ocenie wielkości samochodu i drogi. Obok trybu widoku rzeczywistego system oferuje także znany układ wspomagania parkowania przy użyciu sygnałów optycznych i akustycznych.
Program Infotainment na każde wymagania
Różne modele radioodbiorników, odtwarzacze CD, cyfrowy odbiór radiowy (DAB) i systemy nagłośnieniowe łącznie z tymi z najwyższej półki pozwalają dopasować ofertę Infotainment w Audi A5 do indywidualnych wymagań. Już montowane seryjnie radio chorus z odtwarzaczem CD w konsoli środkowej jest całkowicie zintegrowane z systemem MMI, podobnie jak modele concert i symphony (ze zmieniarką CD na sześć płyt), które ponadto mogą odtwarzać pliki MP3 i WMA z płyt CD oraz kart pamięci SD/MMC. Odbiorniki radiowe dysponują systemem różnicowania faz, w którym cyfrowe sygnały z dwóch anten są w sposób stały analizowane i łączone w mocny, pozbawiony zakłóceń sygnał odbioru. Dzięki temu także w trudnych warunkach odbiór jest zawsze optymalny.
Maksymalna przyjemność dla uszu
Maksymalną przyjemność dla uszu w Audi A5 gwarantuje nagłośnienie firmy Bang & Olufsen. Tak jak w limuzynach wyższej klasy – Audi A8 i S8 – oraz w wyczynowym samochodzie sportowym Audi R8 duńscy specjaliści od sprzętu audio zadbali o absolutnie doskonałe brzmienie.
Wymagania były wysokie: od pianissimo do fortissimo possibile musi być zagwarantowana wystarczająca dynamika, orkiestra ma brzmieć jako całość, a jednocześnie musi być zagwarantowana możliwość jednoznacznego zlokalizowania poszczególnych instrumentów. Sprzętowi Bang & Olufsen Sound System udaje się to zrealizować z precyzją i jakością niespotykaną w tym segmencie samochodów.
14 głośników o średnicach do 270 milimetrów jest w optymalny sposób rozmieszczonych we wnętrzu. Podłączone są one do 10-kanałowego wzmacniacza o mocy 505 W. Cyfrowy procesor dźwiękowy generuje brzmienie Surround, posiada dynamiczną kompensację odgłosów jazdy i może być dopasowany do preferencji słuchaczy przy użyciu systemu MMI.
Bezpośrednie podłączenie dla iPoda
Dla wielu osób podręczny i używany w każdym miejscu odtwarzacz muzyki stał się nieodłącznym elementem stylu życia. Audi music interface pozwala nie tylko podłączyć iPoda Apple bezpośrednio do systemu audio A5, lecz również sterować nim przy użyciu MMI, i to z tą samą intuicyjną logiką, która jest charakterystyczna dla iPodów. Również wiele innych odtwarzaczy MP3 ze złączem USB może być odsłuchiwanych przez system nagłośnienia Audi.
Naturalnie Audi A5 zawsze wie, dokąd jechać – przynajmniej w połączeniu z systemami nawigacji. Model podstawowy przechowuje dane map na CD i wykorzystuje symbole strzałek, system nawigacji DVD oferuje liczne szczegółowe możliwości prezentacji na 7-calowym kolorowym wyświetlaczu.
Można na nim oglądać również obraz telewizyjny. Wprawdzie tylko w stojącym samochodzie, lecz za to zarówno programy telewizji analogowej, jak i cyfrowej (DVB-T).
Doskonały telefon samochodowy
Bezpieczne i wygodne prowadzenie rozmów telefonicznych dla wielu kierowców, którzy dużo podróżują w celach służbowych, stało się jednym z ważniejszych wymagań stawianych samochodom. W tym przypadku telefon samochodowy Audi Bluetooth oferuje optymalne rozwiązanie, ponieważ łączy w sobie zalety zestawu głośnomówiącego do telefonu komórkowego z zaletami zamontowanego na stałe telefonu samochodowego. Dzięki temu telefonowanie podczas jazdy jest wygodniejsze, bardziej funkcjonalne i łatwiejsze, niż kiedykolwiek przedtem.
To innowacyjne rozwiązanie zapewnia wyjątkowo dużą wygodę, ponieważ telefon komórkowy może po prostu pozostać w kieszeni marynarki. Po jednorazowym zgłoszeniu system samochodowy już w momencie wsiadania przejmuje automatycznie funkcje telefonu komórkowego. Jedyny warunek – telefon komórkowy musi współpracować z tak zwanym SIM Acces Profile, lecz tę funkcję posiada już wiele aparatów nowej generacji. Dzięki tej funkcji telefon samochodowy może ściągnąć dane
z karty SIM telefonu komórkowego, czyli własny numer oraz zapisane adresy.
Następnie moduł telefoniczny w komórce zostaje odłączony, co eliminuje jednocześnie promieniowanie we wnętrzu samochodu. Telefon w samochodzie wykorzystuje samochodową antenę radiową, co zapewnia zawsze lepszy odbiór.
Łatwa obsługa przez MMI lub polecenia głosowe
Telefon samochodowy Audi Bluetooth może być obsługiwany wygodnym systemem głosowym, systemem MMI lub z wielofunkcyjnej kierownicy. Za doskonałą jakość systemu głośnomówiącego odpowiedzialny jest cyfrowy procesor mowy najnowszego typu, dostosowany do danego pojazdu, eliminujący optymalnie zakłócenia takie jak pogłos lub odgłosy jazdy. Ponadto system można uzupełnić o bezprzewodową słuchawkę, służącą do prowadzenia rozmów tak, aby nie słyszeli ich pozostali pasażerowie.
Na codzienną wartość samochodów, szczególnie używanych służbowo, duży wpływ mają praktyczne detale. Takim detalem jest dostępne jako opcja gniazdko 230 V. Jest ono umieszczone w tylnej części konsoli środkowej i umożliwia na przykład naładowanie laptopa.
Karoseria
Przestronna, bezpieczna i solidna
Naturalnie, karoseria pojazdu klasy coupé musi przede wszystkim swoim fascynującym kształtem uwieść zmysły fanów samochodowych. Sportowo-eleganckiej sylwetce Audi A5 udało się to od razu. Oferuje ona wystarczająco dużo przestrzeni, jest wyjątkowo bezpieczna i przez połączenie nadzwyczajnej sztywności z dobrą aerodynamiką tworzy podstawę doskonałych właściwości jezdnych.
Jako prawdziwy gran turismo Audi A5 rozpieszcza swoich pasażerów przede wszystkim przestronnym wnętrzem. Przy długości 4,63 metra i dużemu rozstawowi osi 2,75 metra oferuje wystarczająco miejsca dla czterech pasażerów i ich bagaży, także w przypadku długich podróży. Kierowca i pasażer korzystają z wnętrza szerokości 1,38 metra, między siedziskiem i dachem do dyspozycji jest maksymalnie 99 centymetrów.
Duża przestrzeń bagażowa
Jednak nie tylko z przodu jest dużo miejsca, również na tylnych siedzeniach A5 prezentuje się, mimo swojego sportowo-eleganckiego kształtu coupé, jako pełnowartościowy samochód. Szerokość wnętrza 1,34 metra i wysokość 91 centymetrów udowadniają to tak samo, jak bardzo ergonomicznie ukształtowana tylna kanapa. Dostęp do tylnych siedzeń ułatwiony jest przez system easy entry, rozszerzoną funkcję odchylania przednich siedzeń – zarówno przy obsłudze manualnej jak
i elektrycznej.
Bagażnik o pojemności 455 litrów zapewnia nawet podczas długich podróży miejsce dla dodatkowych zakupów. Szerokość załadowcza o wartości jednego metra umożliwia pakowania także większych bagaży, nawet dobrze wypełnione torby golfowe mogą być umieszczone poprzecznie w bagażniku Audi A5.
Pokrywa bagażnika mocowana na specjalnym zawiasie kabłąkowym unosi się miękko do góry po lekkim naciśnięciu przycisku soft touch w uchwycie pokrywy, przycisku w tapicerce drzwi albo przycisku zdalnego sterowania radiowego, i daje się zamknąć przy użyciu niewielkiej siły.
Wzorowa ochrona antykradzieżowa
Jeżeli pojemność bagażnika jest jednak niewystarczająca można złożyć dzielone oparcie tylnej kanapy, które jest ryglowane od strony wnętrza samochodu przez dwa zamki. W ten sposób maksymalna pojemność zwiększy się do 829 litrów. Opcjonalnie dostępny jest jeszcze pakiet w postaci otworu przelotowego do przewożenia długich ładunków wraz z wyjmowanym pokrowcem na narty. Obydwa oparcia tylnej kanapy mogą zostać odryglowane za pomocą dźwigni w bagażniku – bardzo komfortowe rozwiązanie.
Nowe A5, jak wszystkie aktualne modele Audi, zostało wzorowo wyposażone pod względem bezpieczeństwa antywłamaniowego i antykradzieżowego – co jest na przykład efektem dopracowanej konstrukcji drzwi i zamków, a także bardzo przemyślanej logiki immobilisera. Ponieważ w tym delikatnym temacie nie mogą być naturalnie podawane żadne szczegóły, o opinię należy zwrócić się do neutralnego eksperta: brytyjski Instytut Thatcham sprawdza corocznie samochody na rynku i wystawił Audi najlepszą z możliwych ocen - pięć gwiazdek za wysokie bezpieczeństwo antykradzieżowe. Ponadto oferowany jest system alarmowy obejmujący kontrolę wnętrza i ochronę przed holowaniem za pomocą czujnika kąta pochylenia.
Koncepcja bezpieczeństwa na podstawie badań rzeczywistych wypadków
Wzorowe bezpieczeństwo Audi A5 zapewnia także w razie wypadku: kombinacja zoptymalizowanej pod kątem zderzenia struktury karoserii i udoskonalonych, częściowo nowych, urządzeń systemu bezpieczeństwa gwarantuje skuteczną ochronę pasażerów. Cała koncepcja bezpieczeństwa biernego Audi opiera się na doświadczeniach
z rzeczywistych wypadków: komórka Audi Accident Research Unit bada na całym świecie przebiegi wypadków i analizuje wypadkowe bazy danych.
Na podstawie uzyskanych wyników, wysoko wyspecjalizowani inżynierowie formułują wytyczne dla swoich kolegów konstruujących nowe modele. Już w fazie projektowania przeprowadzane są symulacje komputerowe, a podczas dalszych prac konstrukcyjnych specjalny zespół inżynierów różnych specjalności ciągle ocenia strukturę karoserii, wnętrze oraz systemy zabezpieczenia pasażerów (pasy i poduszki bezpieczeństwa) pod kątem ich skutecznego działania.
W rezultacie Audi A5 dysponuje obszernym pakietem bezpieczeństwa, który uwzględnia oczywiście ochronę pieszych, jednak przede wszystkim koncentruje się na przypadku dachowania: słupki dachowe i rama są tak ukształtowane, aby zachowana została możliwie najlepsza przestrzeń przeżycia. Do konstrukcji przedziału pasażerskiego zastosowano więc przede wszystkim nowe rodzaje stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości.
Audi A5 dysponuje dwustopniowo wyzwalanymi, pełnowymiarowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz bocznymi poduszkami ochrony miednicy i klatki piersiowej w przednich fotelach. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi system poduszek ochrony głowy sideguard dla wszystkich czterech pasażerów oraz zoptymalizowana konstrukcja struktury siedzeń, komponentów siedzeń oraz przede wszystkim geometria i pozycja zagłówków przednich foteli. Specjalnie ukształtowane oparcia foteli i zagłówki chronią górną część tułowia oraz głowę podczas uderzenia w tył samochodu. W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony najmłodszych pasażerów, na tylnych siedzeniach zamontowane są zaczepy ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. Na życzenie system ISOFIX może być dostarczony także do fotela przedniego pasażera, opcja ta jest wtedy połączona z wyłącznikiem przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera.
Więcej czujników do bardziej precyzyjnego wyzwolenia poduszek bezpieczeństwa
Tradycyjny czujnik przyspieszenia w sterowniku systemu airbag jest uzupełniony w Audi A5 przez dwa dodatkowe czujniki pod reflektorami przednimi. Podczas zderzenia czołowego rozpoznają one istotne opóźnienie o kilka milisekund wcześniej niż czujnik centralny i umożliwiają bardziej precyzyjne sterowanie przebiegiem wyzwolenia poduszek bezpieczeństwa. Podobnie jest w przypadku zderzenia bocznego: dodatkowe czujniki przyspieszeń umieszczone w obszarze słupków C oraz czujniki ciśnienia w drzwiach, optymalizują proces wyzwolenia bocznych poduszek bezpieczeństwa umiejscowionych w oparciu foteli i wielkogabarytowych poduszek ochrony głowy sideguard.
Nowością jest zastosowanie adaptacyjnych systemów ochrony pasażerów podczas zderzenia czołowego (ogranicznik siły napięcia pasów i poduszka bezpieczeństwa przedniego pasażera), które dopasowują swoją funkcję ochronną do pozycji siedzenia pasażerów i redukują w ten sposób obciążenia jednostkowe. Działanie pasów i poduszek bezpieczeństwa jest uzupełniane przez nowoskonstruowaną, bezpieczną kolumnę kierownicy z mechanizmem przesuwnym i funkcją tłumienia.
Samochody Audi charakteryzuje wysoki poziom bezpieczeństwa biernego co jest związane z precyzyjnym dopracowaniem wszystkich detali. Przykład: na wypadek ewentualnego zderzenia tylnego największy nacisk został położony na szczelność układu paliwowego. Służy temu, oprócz optymalnej pozycji zbiornika, bezpieczne rozmieszczenie wszystkich przewodów, sterowane przez czujnik odcięcie paliwa i dodatkowy zawór bezpieczeństwa, który zapobiega wyciekowi paliwa także podczas dachowania.
Jednak nie każde zderzenie przebiega tak gwałtownie. Przeważająca ilość wypadków kończy się na umiarkowanych uszkodzeniach blach. Istotne są w tym przypadku możliwości prostej naprawy i małe jej koszty. Zoptymalizowane pod względem ciężaru wsporniki poprzeczne z przodu i z tyłu, w połączeniu z aluminiowymi elementami odkształcalnymi, zapobiegają deformacjom właściwej struktury karoserii podczas zderzeń
z prędkością do 20 km/h . Dzięki połączeniom śrubowym możliwa jest szybka i niedroga wymiana uszkodzonych elementów.
Nowe rodzaje stali, najnowocześniejsze technologie
Typowa dla Audi, nadzwyczaj duża sztywność szkieletu karoserii, tworzy nie tylko podstawę uzyskania bardzo wysokiej ochrony, lecz także precyzyjnych właściwości jezdnych oraz przyjemnego uczucia solidności i komfortu. Konstruktorom A5 udało się połączyć sportowe właściwości jezdne i żwawość reakcji z nadzwyczajnym komfortem drgań. Najnowocześniejsze technologie, do których należą gatunki stali
o najwyższej wytrzymałości, płyty blaszane o różnej grubości i różnych właściwościach albo połączenia za pomocą klejenia ze zgrzewaniem punktowym, wspierają lekką konstrukcję karoserii, podobnie jak zastosowanie aluminium, na przykład w konstrukcji przednich błotników. Ocynkowanie karoserii jest w Audi od wielu lat sprawą oczywistą, potwierdzoną przez 12 letnią gwarancję na przerdzewienie.
Dopracowanie szczegółów w tunelu aerodynamicznym
Kształt Audi A5 stanowi połączenie sportowo-eleganckiego wyglądu z bardzo dobrą aerodynamiką. Stoi za tym bardzo dobra w porównaniu z konkurentami wartość współczynnika oporu powietrza Cw = 0,29. Precyzyjna obróbka w tunelu aerodynamicznym jest odczuwalna dla podróżujących poprzez niewielkie szumy związanym z opływem wiatru i małe zabrudzenia lusterek. Ważnym czynnikiem dobrej aerodynamiki jest duża gładkość poszycia podłogi: redukuje ona całkowity opór powietrza
o 13 procent.
Mały, lecz typowy przykład dopracowania szczegółów w tunelu aerodynamicznym stanowi odpowiednio ukształtowana krawędź powietrzna na bokach lamp tylnych: zapewnia ona zdefiniowane zerwanie strugi powietrza, jest jednak także perfekcyjnie wkomponowana
w przebieg linii nadwozia.
Ważne dla dobrego komfortu podczas długich podróży nowym coupé są niewielkie szumy powodowane przez opływające powietrze. Audi A5 osiąga w tej dziedzinie poziom limuzyny klasy wyższej. Ważnymi czynnikami zmniejszającymi poziom hałasu także przy dużych prędkościach jazdy, oprócz perfekcyjnej powierzchni opływu, są bezramowe drzwi z dwiema leżącymi jedna za drugą liniami uszczelnień, aeroakustycznie niewrażliwe kabłąkowe klamki drzwiowe oraz schowane za pokrywą przedziału silnikowego aerodynamiczne wycieraczki.
Perfekcja również w najmniejszym detalu
Kilka małych nowinek technicznych tych wycieraczek: „parkowanie“ ramion wycieraczek w niewidocznej strefie poniżej krawędzi pokrywy przedziału silnikowego podkreśla dbałość o wygląd i świadczy o wysokiej jakości wykończenia, a także poprawia pole widzenia kierowcy. Elektroniczne sterowanie silników wyhamowuje pióra wycieraczek przed punktami zwrotnymi, co redukuje zużycie piór wycieraczek i hałasy wycierania. Ponadto pióra wycieraczek są ustawiane w położeniu spoczynkowym za każdym razem w trochę innej pozycji, co znowu bardzo poprawia ich żywotność. Perfekcja widoczna jest właściwie w każdym detalu.
Kolejną cechą szczególną jest panoramiczny dach uchylny: dzięki swojej ponadprzeciętnej wielkości, ten elektryczny dach szklany bardzo rozjaśnia wnętrze A5 i czyni je optycznie przestronniejszym. Komfortowe zamykanie panoramicznego dachu uchylnego jest możliwe z zewnątrz za pomocą centralnego zamka albo zdalnego sterowania radiowego w kluczyku samochodowym. Konieczną w lecie ochronę przed wysoką temperaturą oferuje bezstopniowo przestawiana roleta przeciwsłoneczna, którą można uzupełnić przez elektrycznie uruchamianą roletę tylnej szyby. Roleta ta jest prowadzona na bocznych szynach i pokrywa całą powierzchnię szyby.
Silniki
Dla zdecydowanie sportowej przyjemności z jazdy
Do prawdziwie sportowego coupé należą mocne i bardzo wydajne silniki. Audi A5 konsekwentnie wykorzystuje innowacyjną technologię: wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, silniki benzynowe korzystają z koncepcji FSI, a silniki Diesla z Common Rail-TDI.
Gwarantuje to każdej jednostce uzyskanie dużego momentu obrotowego przy niezwykłej łatwości wchodzenia na obroty, jak również suwerenne rozwijanie mocy przy optymalnym wykorzystaniu energii.
Dzięki sportowemu talentowi, spokojnie pracujące agregaty TDI pasują tak samo dobrze do A5 jak silniki benzynowe, wybór zależy wyłącznie od osobistych preferencji kierowcy. Ponadto wszystkie silniki dobitnie wykazują, że niewielkie spalanie i radość z jazdy mogą się dobrze uzupełniać.
Nowatorska siła wtrysku bezpośredniego
Duża moc maksymalna, potężna siła ciągu w całym zakresie obrotów, duża kultura pracy, a także niskie zużycie paliwa charakteryzują aktualnie oferowane silniki Audi. Na szczególną uwagę zasługuje nowa rodzina silników widlastych, z 90-stopniowym rozwidleniem cylindrów, 90-milimetrowym odstępem osi cylindrów i z bezobsługowym, łańcuchowym napędem agregatów dodatkowych, umieszczonym na tylnej stronie silnika w sposób nie zajmujący wiele miejsca.
Należą do niej diesle i jednostki benzynowe. Pomimo różnych procesów spalania i konstrukcji, wspólna jest dla nich nowatorska siła wtrysku bezpośredniego.
Inżynierowie Audi od dawna zajmują wiodącą pozycję w konstrukcji silników: i tak w 1989 roku marka z czterema pierścieniami zapoczątkowała ciąg zwycięstw TDI i od tamtej pory przez 18 lat utrzymała wiodącą pozycję w technologii Diesla. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI, kolejne pionierskie rozwiązanie marki Audi, już podczas swej premiery odniósł spektakularny sukces: w czerwcu 2001 samochód wyścigowy Audi R8 zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans, szybko i niezawodnie napędzany mocą technologii FSI. Kolejne lata przyniosły dalsze 64 zwycięstwa w 80 startach.
Technologia FSI stanowi przy tym perfekcyjny przykład równoległego prowadzenia prac rozwojowo-badawczych dla sportu wyścigowego i samochodów produkowanych seryjnie.
FSI: silnik high-tech ze zmiennym skokiem zaworów
Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Audi A5 jest nowy 3,2-litrowy V6. Wyposażony oczywiście w system wtrysku bezpośredniego FSI, ale także w jeszcze jeden majstersztyk inżynierów z Ingolstadt i Neckarsulm: nowatorski układ sterowania zaworami - Audi valvelift system. Dzięki tej nowości możliwe jest zmienne, dwustopniowe sterowanie skokiem zaworów. Rezultatem jest odczuwalny wzrost wydajności: bardziej harmonijne rozwijanie mocy i polepszenie dynamiki jazdy przy równoczesnym znacznym zredukowaniu zużycia paliwa.
Dzięki temu kierowcy Audi A5 3.2 FSI mają do dyspozycji moc 195 kW (265 KM), a za ciągłą możliwość mocnych przyśpieszeń odpowiada maksymalny moment obrotowy 330 Nm w szerokim zakresie obrotów od 3.000 do 5.000 1/min. Na sprint do 100 km/h A5 3.2 FSI quattro z 6-biegową przekładnią manualną potrzebuje zaledwie 6,1 sekundy. Maksymalna prędkość jazdy jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Radość z jazdy w przypadku 3.2 FSI multitronic została okupiona bardzo umiarkowanym zużyciem paliwa: tylko 8,7 litra na 100 kilometrów. To, że energiczny napęd i efektywne wykorzystanie paliwa stanowią tutaj tak udane połączenie, jest w głównej mierze zasługą bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki któremu możliwa stała się realizacja bardzo wysokiego stopnia sprężania 12,5 : 1, a w konsekwencji bardziej efektywne spalanie. Drugim ważnym czynnikiem jest system regulacji skokiem zaworów Audi valvelift. Krótko o podstawach: silnik benzynowy wymaga przepustnicy do regulacji zasysanego powietrza. Tymczasem w fazie częściowych obciążeń silnik zasysa powietrze wbrew oporowi stawianemu przez przymkniętą przepustnicę. Oznacza to znaczne straty sprawności.
Silnik może oddychać swobodnie
Dzięki systemowi Audi valvelift przepustnica pozostaje otwarta w szerokim zakresie obciążeń – silnik może wtedy swobodniej oddychać i nie występują straty dławienia przepływu. Ilość dopływającego powietrza jest zamiast tego sterowana przez zmianę skoku zaworów: podczas częściowych obciążeń zawory ssące otwierają się mniej, więc mniejszy jest dopływ powietrza do cylindrów. System valvelift zapewnia potencjał oszczędności paliwa o wartości siedmiu procent.
Naprawdę rewolucyjna jest stosunkowo prosta konstrukcja mechanizmu zmiany wzniosu zaworów w Audi, który nie wymaga żadnych dodatkowych komponentów, lecz jest osadzony bezpośrednio na wałku rozrządu zaworów ssących. Przesuwne tuleje posiadają umieszczone obok siebie krzywki o różnych zarysach dla małego i dużego wzniosu zaworów. Elektromechaniczne nastawniki przesuwają tuleje z krzywkami zależnie
od aktualnego zapotrzebowania mocy i regulują w ten sposób otwarcie zaworów w przedziale między dwoma a jedenastoma milimetrami.
Od jesieni 2007 oferowany będzie silnik 1.8 TFSI o mocy 125 kW (170 KM). Stanowi on połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny z turbodoładowaniem i dzięki temu umożliwia znakomite w tej klasie przyspieszenia i siłę ciągu w praktycznie każdym zakresie prędkości obrotowej.
TFSI: nowy wzorzec w swojej klasie
Zwiększone do 150 barów ciśnienie wtrysku i nowe sześciootworowe wtryskiwacze gwarantują tworzenie bardzo homogenicznej mieszanki paliwowo-powietrznej, jak również jej efektywne spalanie. Zoptymalizowana turbosprężarka i nowe sterowanie silnika zapewniają spontaniczną reakcję na pedał przyspieszenia i bardzo harmonijny przyrost momentu obrotowego.
Ten nowy silnik został skonstruowany z myślą o szczególnie wysokiej równomierności obrotów i małych drganiach. Jednostka 1.8 TFSI ustanawia nowe wzorce w swojej klasie nie tylko w odniesieniu do mocy i momentu obrotowego, lecz również w dziedzinie akustyki.
Koncern Audi, za pomocą doładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, dokonał – tak samo jak w przypadku TDI – technicznego pionierskiego wyczynu, który pozwala przesunąć silnik benzynowy w zupełnie nowy wymiar zużycia paliwa i dynamiki jazdy. Podobnie jak jednostka V6-FSI również nowy 1.8 TFSI pracuje wyjątkowo efektywnie: dzięki licznym innowacjom technicznych udało się znacznie obniżyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję CO2 .
TDI: najlepszy diesel stał się jeszcze lepszy
Audi stworzyło wzorzec również w segmencie silników V6-TDI. Wyposażone w potężny moment obrotowy, oszczędne i odznaczające się doskonałą równomiernością obrotów, oferują imponujące spektrum mocy, które uzupełnia wyjątkowa przyjazność dla środowiska. Ponadto wszystkie silniki TDI są wyposażone seryjnie w filtr cząstek stałych diesla i są już dzisiaj przygotowane do spełnienia przyszłościowej normy emisji spalin Euro 5.
Sportową, najmocniejszą jednostkę TDI w modelu coupé jest gruntownie zmodernizowany 3,0-litrowy silnik. Jego moc wynosi teraz 176 kW (240 KM), maksymalny moment obrotowy ma ogromną wartość 500 Nm. To jednak jeszcze nie wszystko: dzięki znakomitemu czasowi sprintu wynoszącemu 5,9 sekundy i maksymalnej prędkości jazdy 250 km/h , Audi A5 3.0 TDI quattro należy do najbardziej sportowych przedstawicieli swego gatunku i równocześnie do najbardziej oszczędnych i najczystszych – dzięki średniemu zużyciu paliwa tylko 7,2 litra i niezwykle niskiej emisji spalin.
Pierwszorzędny sportowy silnik z fascynująco niskim zużyciem paliwa
Inżynierowie Audi podnieśli w nowym silniku obroty znamionowe o 400 1/min , moc 176 kW jest do dyspozycji od 4.000 do 4.400 1/min.
Także ta nowa wersja trzylitrowego TDI bazuje na aktualnej rodzinie silników widlastych Audi, odznaczających się bardzo zwartymi wymiarami. Blok cylindrów wykonany z żeliwa wermikularnego jest wyjątkowo sztywny, co jest warunkiem wzorcowo miękkiej pracy silnika. Straty tarcia zostały zmniejszone dzięki wielu szczegółowym modyfikacjom, jak na przykład zastosowanie nowych tłoków. System wtrysku common rail trzeciej generacji korzysta teraz z ośmiootworowych, piezoelektrycznych wtryskiwaczy liniowych, które umożliwiają realizację pięciu precyzyjnych wtrysków częściowych w jednym cyklu roboczym silnika.
Filtr cząstek stałych umieszczony blisko silnika
3.0 TDI otrzymał turbosprężarkę VTG najnowszej generacji ze zmienną geometrią turbiny, w której łopatki kierownicy są sterowane przez elektryczny silnik nastawczy. Chłodzeniem powietrza doładowującego zajmuje się nowa chłodnica, która znajduje się przed chłodnicą wody na frontowej ścianie karoserii. Filtr cząstek stałych diesla, z umieszczonym przed nim katalizatorem utleniającym, jest teraz zamontowany
w bezpośredniej bliskości silnika, co zwiększa jego temperaturę pracy
i powoduje zmniejszenie całkowitej liczby wymaganych cykli regeneracji. Umiejscowienie filtra blisko silnika przyczynia się przede wszystkim
do wzorowo niskiej emisji spalin, ale wpływa również na obniżenie zużycia paliwa. Zazwyczaj w sprzeczności stoją ze sobą wzrost mocy, zmniejszenie zużycia paliwa i redukcja toksyczności spalin. Jednak w przypadku nowego 3.0 TDI udało się to wszystko połączyć.
Jeszcze bardziej oszczędna jest 2,7-litrowa jednostka napędowa TDI należąca do tej samej rodziny V6, która dysponuje mocą 140 kW (190 KM) i oferuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów od 1.400 do 3.250 1/min. 2.7 TDI współpracuje ze skrzynią multitronic. A5 z tym silnikiem rozwija maksymalną prędkość 232 km/h, a jego średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 6,7 litra
na 100 kilometrów. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy.
quattro – niezależny w każdej sytuacji
Audi A5 2.7 TDI multitronic wyposażone jest w napęd na oś przednią, zaś trzylitrowy TDI z manualną skrzynią biegów przekazuje swoją siłę na wszystkie koła.
Permanentny napęd na cztery koła quattro posiada ponadprzeciętne zdolności, które w ostatnich dwóch dziesięcioleciach stały się cechą charakterystyczną modeli Audi. Quattro oferuje przekonywujące korzyści w dziedzinie dynamiki i bezpieczeństwa jazdy, jak również wyjątkową niezależność poruszania się.
Permanentny napęd na cztery koła zapewnia nie tylko znacznie lepszą trakcję, lecz koła mogą przenosić również większe siły prowadzenia bocznego. Dla kierowcy oznacza to więcej radości z jazdy i więcej bezpieczeństwa. Ponadto Audi A5 quattro charakteryzuje się lepszą stabilnością ruchu prostoliniowego, wyraźnie mniejszą wrażliwością na boczny wiatr i znakomitymi właściwościami przy ciągnięciu przyczepy.
W końcu model Coupé jest także dostarczany ze sprzęgiem do holowania przyczepy – na przykład do transportowania koni. W ten sposób właściciel A5 zawsze ma zagwarantowaną możliwość eleganckiego pojawienia się na hipodromie.
Optymalnym rozdziałem siły napędowej steruje samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy, który podobnie jak w wielu innych modelach Audi, w celu dalszego wzrostu dynamiki jazdy, przekazuje w normalnych warunkach 40 procent siły napędowej na oś przednią i 60 procent na oś tylną. Asymetryczno-dynamiczny rozdział momentu napędowego dopasowuje się jednak do warunków drogowych
i przyczepności podłoża, samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy w ciągu ułamków sekundy reaguje na zmiany nawierzchni drogi.
Nowy wskaźnik zmiany biegów wspiera ekonomiczny styl jazdy
Moc silnika jest przenoszona na koła napędowe za pośrednictwem seryjnie montowanej, sportowo zestrojonej, sześciobiegowej przekładni manualnej. Skrzynia biegów odznacza się bardzo precyzyjnym przełączaniem biegów za pomocą krótkich i wyraźnie zdefiniowanych ruchów dźwigni biegów. Dzięki specjalnemu łożyskowaniu widełek włączających, dźwignia biegów została skutecznie odizolowana od drgań pochodzących z układu przeniesienia napędu, kierowca nie odczuwa żadnego mrowienia w dłoni. Zredukowane, za pomocą różnorodnych zabiegów, tarcie wewnętrzne skrzyni przekładniowej pozwoliło na dodatkowe zwiększenie jej - i tak już dobrej sprawności.
Jednotarczowe sprzęgło suche z okładzinami bezazbestowymi i dwumasowym kołem zamachowym jest uruchamiane hydraulicznie.
Nowy wskaźnik zmiany biegów stanowi wsparcie dla szczególnie oszczędnego sposobu jazdy: system informowania kierowcy pokazuje aktualnie włączony bieg. Jeśli wyższy lub niższy bieg może zapewnić takie same parametry jazdy przy niższym zużyciu paliwa, to strzałka i cyfra wskażą odpowiednie zalecenie zmiany przełożenia i proponowany bieg.
multitronic – perfekcyjny w dziedzinie komfortu i zużycia paliwa
Do dyspozycji silników 3.2 FSI i 2.7 TDI znajduje się bezstopniowa przekładnia automatyczna multitronic, która stanowi połączenie zalet manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Dzięki całkowicie pozbawionemu szarpnięć i na wskroś dynamicznemu przyspieszaniu oferuje ona pozytywnie zaskakujący komfort napędu.
Jednocześnie, dzięki wysokiej sprawności i długiemu przełożeniu maksymalnemu, multitronic bardzo oszczędnie zużywa paliwo, ponieważ zawsze pracuje w optymalnym zakresie sprawności.
Wariator przekładni multitronic w Audi A5 umożliwia uzyskanie szczególnie dużej rozpiętości przełożeń: stosunek największego do najmniejszego przełożenia został zwiększony do 6,73 i odpowiada teraz niemal idealnej wartości dla skrzyni biegów. Pozwala to z jednej strony na sportowe przyśpieszanie z możliwie największym przełożeniem, a z drugiej strony na pełne wykorzystanie potencjału oszczędnościowego silnika podczas jazdy z najmniejszym przełożeniem. Dzięki adaptacyjnemu sterowaniu przekładnia dopasowuje się do aktualnego stylu jazdy. Za jednym naciśnięciem przycisku uaktywniony zostaje automatyczny program sportowy, który z zasady pracuje z krótszymi przełożeniami.
Przekładnia ośmiobiegowa z przełączaniem za pomocą dźwigienek
Można powiedzieć, że multitronic to dwie skrzynie w jednej: jeśli kierowca preferuje wybitnie sportowy styl jazdy albo na przykład podczas jazd górskich faworyzuje stałe przełożenia, może przełączyć skrzynię w tryb manualny. W najnowszej wersji skrzyni multitronic do wyboru jest teraz osiem biegów. I nawet te ręcznie dokonywane zmiany przełożeń, dzięki ciągłym procesom adaptacji przebiegają - przy zachowaniu sportowego stylu jazdy - płynnie i bez szarpnięć. Tryb manualny może być obsługiwany za pomocą dźwigni wyboru biegów lub alternatywnie także za pomocą dźwigienek przełączających na sportowej skórzanej kierownicy.
Podwozie
Precyzyjne instrumenty dla dynamicznych właściwości jezdnych
Dobry samochód klasy Gran Turismo Coupé stawia wysokie wymagania przed inżynierami odpowiedzialnymi za konstrukcję podwozia, w końcu sportowe właściwości jezdne i elegancja ruchu muszą być odczuwalne na każdym metrze: ważna jest przy tym precyzja kierowania, bezpośrednie reakcje zawieszenia i doskonałe utrzymywanie zadanego toru jazdy, ale także znakomity komfort toczenia i resorowania, który pozwala
z przyjemnością pokonać nawet bardzo wiele kilometrów.
Audi A5 nawet na postoju prezentuje się dynamicznie: szeroki rozstaw kół, duże koła i krótkie zwisy podkreślają mocną sylwetkę.
Nowe zawieszenie kół w lekkiej konstrukcji
W A5 zastosowano nową pięciowahaczową oś przednią z dużym rozstawem kół o wartości 1.590 milimetrów. Koła prowadzone są przez górne i dolne wahacze poprzeczne z aluminium. Ta lekka konstrukcja osi redukuje masy nieresorowane i poprawia w ten sposób komfort jazdy. Wahacze montowane są do wspornika osi przedniej, który dla zapewnienia dużej sztywności przykręcony jest na sztywno do karoserii.
Zawieszenie kół tylnych stanowi oś z wahaczami trapezowymi z całkowicie nową kinematyką, która w znacznej mierze zbudowana jest z aluminium. Optymalnie dopasowane amortyzatory skutecznie redukują ruchy karoserii, lecz mimo to gwarantują bardzo wysoki komfort resorowania.
Opcjonalnie oferowane są dwa różne zawieszenia sportowe. Żwawe prowadzenie gwarantuje sportowe zawieszenie ze sportowo zestrojonym resorowaniem i amortyzatorami zapewniającymi bezpośredni kontakt z jezdnią. Do pakietu sportowego S line plus należy jeszcze bardziej zoptymalizowane pod kątem dynamiki zawieszenie z obniżonym o 10 mm nadwoziem.
Całkowicie nowa zębatkowa przekładnia kierownicza umieszczona przed osią przednią, blisko środka obrotu koła, wspiera bardzo szybką reakcję samochodu przez bezpośrednie wprowadzanie sił kierowania. Jako wyposażenie seryjne najmocniejszych silników 3.2 FSI i 3.0 TDI stosowane jest, regulowane w zależności od prędkości jazdy, wspomaganie kierowania servotronic. Samo koło kierownicy pozwala na zmianę wysokości o 50 mm, a w kierunku wzdłużnym o 60 mm, co umożliwia każdemu kierowcy przyjęcie dobrej pozycji siedzenia.
Większa odległość osi, mniejszy zwis
Z powodu koncepcji wzdłużnej zabudowy silników z napędem przednim
i na cztery koła, cała oś przednia została przesunięta bardzo daleko do przodu. Nowa architektura samochodu umożliwiła uzyskanie dużej odległości osi 2,75 metra przy długości zewnętrznej 4,63 metra. Skutkuje to krótkim zwisem przednim i w poszczególnych wariantach umożliwia bardzo dobry rozdział nacisku na osie w stosunku niemalże 50 do 50 – jest to kolejny czynnik decydujący o nadzwyczaj dobrych właściwościach jezdnych Audi A5. Stało się to możliwe dzięki sztuczce technicznej, którą inżynierowie przejęli z Audi A8: mechanizm różnicowy osi przedniej jest zamontowany przed sprzęgłem, dzięki czemu półosie napędowe przesunięto bardziej do przodu auta, a więc i koła także znalazły się odpowiednio bliżej przodu.
Dopasowany do wysokich osiągów jazdy układ hamulcowy posiada rozmiar 16 cali dla A5 i 17 cali dla S5. Zapewnia on bardzo precyzyjne dozowanie siły hamowania i oferuje znakomite czucie pedału hamulca. Ponadto nowa kinematyka osi tylnej znacznie redukuje tendencję do nurkowania podczas hamowania.
Przednie tarcze hamulcowe są wyposażone w nowego rodzaju wentylację wewnętrzną i dzięki temu jeszcze łatwiej mogą się opierać nawet dużym obciążeniom. Klasyczna dźwignia hamulca ręcznego w Audi A5 nie istnieje: do wyposażenia seryjnego należy elektromechaniczny hamulec postojowy, znany z A8 i A6. Jest on uruchamiany i zwalniany za pomocą przycisku obok dźwigni zmiany biegów lub automatycznie. Opcjonalnie do dyspozycji nowego Audi A5 jest funkcja hold assist: dzięki niej samochód po zatrzymaniu na wzniesieniu nie stoczy się już do tyłu w sposób niezamierzony.
Zintegrowane systemy asystujące kierowcy
System stabilizacji toru jazdy ESP w Audi A5 obejmuje funkcje systemu przeciwblokującego ABS, hydraulicznego asystenta hamowania, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego, regulacji przeciwpoślizgowej kół i oczywiście regulacji momentu żyroskopowego – właściwego ESP.
Ta najnowsza wersja potrafi jednak jeszcze więcej: podczas jazdy
w deszczu tarcze hamulcowe są regularnie osuszane przez krótkie przysunięcie klocków hamulcowych. Hydrauliczna kompensacja zjawiska fadingu odpowiada za zwiększanie ciśnienia hamowania potrzebnego podczas ekstremalnego obciążenia hamulców spowodowanego następującymi po sobie silnymi hamowaniami. Funkcja stabilizacji pojazdu z przyczepą przeciwdziała ruchom wahadłowym przyczepy poprzez celową ingerencję hamulców. A w połączeniu z układem regulacji prędkości jazdy, dzięki ingerencji hamulców możliwe jest stałe utrzymywanie zadanej prędkości również podczas długich zjazdów.
Kierowcy pozostaje tylko koncentrować się na drodze.
Przede wszystkim jednak system ESP redukuje skłonność do zarzucania samochodu w granicznych sytuacjach wynikających z dynamiki jazdy. Wysoka skuteczność elektronicznej stabilizacji w zapobieganiu wypadkom i w łagodzeniu skutków wypadków została dawno wykazana przez liczby i statystyki. W szczególnych sytuacjach funkcje asystujące mogą być jednak dwustopniowo wyłączane: w pierwszym stopniu wyłączona zostaje tylko regulacja przeciwpoślizgowa ASR. Dzięki temu koła mogą obracać się w miejscu, co może być przydatne na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi. Drugi stopień, czyli całkowite odłączenie ESP, może wypróbować doświadczony kierowca wtedy, gdy na odpowiednim torze zechce w pełni wykorzystać dynamiczny potencjał swojego Audi A5.
Siłacz z ekstraklasy
Audi S5
Silnik i podwozie
Wszystkie liczby fascynują
Potężny silnik ośmiocylindrowy w nowym Audi S5 jest bardzo bliskim krewnym tego samego silnika wysokoobrotowego, który centralnie umieszczono w nowym, sportowym modelu Audi R8. W przypadku S5 rozwija on, odpowiadającą charakterowi modelu Gran Turismo, moc maksymalną 260 kW (354 KM) przy 7.000 1/min. Imponujący jest przy tym przebieg momentu obrotowego: maksymalny moment obrotowy o wartości 440 Nm występuje już od 3.500 1/min. Za ważniejsze należy jednak uznać to, że aż 85 procent tego dużego momentu obrotowego jest do dyspozycji już od 2.000 1/min. Efekt osiągnięto wprost porywający: gdy kierowca naciska na pedał gazu Audi S5 gwałtownie wyrywa do przodu niezależnie od obrotów silnika.
Wróćmy do liczb: podczas przyspieszania wskazówka licznika osiąga 100 km/h już po 5,1 sekundy od startu, a po 19,1 sekundy Audi S5 pędzi już z prędkością 200 km/h. Tylko z przyczyn formalnych prędkość maksymalna jest ograniczana elektronicznie do 250 km/h. Żadnymi wartościami pomiarowymi nie można naturalnie opisać nadzwyczajnej łatwości wchodzenia na obroty, spontanicznej reakcji na pedał przyspieszenia, nieprzerwanego dostarczania mocy, a także zachwycającego brzmienia tego ośmiocylindrowego silnika.
Duża moc w zwartych wymiarach
Ten dysponujący pojemnością skokową 4.163 cm3 silnik V8 należy również do rodziny nowoczesnych silników widlastych Audi, w skład której wchodzą jednostki napędowe o sześciu, ośmiu i dziesięciu cylindrach. Wszystkie charakteryzują się 90-stopniowym kątem rozwidlenia cylindrów i 90-milimetrowym odstępem osi cylindrów. Bezobsługowy, dwustopniowy łańcuchowy napęd rozrządu, który napędza cztery wałki rozrządu, umieszczony został na tylnej stronie silnika, w sposób nie zajmujący wiele miejsca.
Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowo-krzemowego, a tłoki i pierścienie tłokowe poprowadzono po twardych kryształkach krzemu gładzi cylindrów. Osadzane oddzielnie tuleje cylindrowe nie są tu potrzebne, co pozwala na zmniejszenie wymiarów i odpowiednią redukcję ciężaru kadłuba. Modyfikacje miski olejowej i pompy oleju zapewniają niezawodne dostarczanie oleju do systemu smarowania silnika także podczas dużych przyspieszeń poprzecznych.
Wysoki moment obrotowy i efektywne spalanie
Silnik V8 zasysa powietrze przez nowoskonstruowany dwustopniowy kolektor ssący z magnezu. Silniki elektryczne, za pośrednictwem przestawianych klap, sterują zmianą długości kanału dolotowego i zawirowaniem powietrza, a więc ruchem zasysanego ładunku. Nagrodą są wysoki moment obrotowy i efektywne spalanie.
Naturalnie, swoją nadzwyczajną gotowość oddawania mocy silnik V8 zawdzięcza również nowatorskiej technologii wtrysku bezpośredniego FSI z wysokim stopniem sprężania i optymalnym przygotowaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Dwie pompy wysokiego ciśnienia, napędzane przez wałki rozrządu zaworów ssących, tłoczą paliwo do dwóch połączonych ze sobą zasobników ciśnienia ze stali szlachetnej i dalej do wtryskiwaczy. Całością wydarzeń zarządza jeden z najnowocześniejszych i najszybszych komputerów sterujących pracą silnika na świecie – Motronic MED 9.1.1.
Dzięki technologii FSI średnie zużycie paliwa wynosi tylko 12,4 litra, mimo ogromnego potencjału mocy. W wykonanym z bardzo trwałego materiału układzie wydechowym, zintegrowane zostały katalizatory zamontowane blisko silnika, a konstrukcja kolektorów wydechowych z izolującym płaszczem powietrznym między blaszanymi ściankami pomaga, aby układ oczyszczania spalin jak najszybciej osiągnął optymalną temperaturę pracy i dzięki temu lepszą skuteczność działania. Oba tłumiki końcowe
o pojemności 14 litrów każdy, zostały tak opracowane, że z podwójnych końcówek rur wydechowych z lewej i z prawej strony wypływa tylko najlepiej zmodulowany, przyjemny dźwięk – mocny, sportowy podczas dodawania gazu, w pozostałych sytuacjach umiarkowany.
Każda zmiana biegów jest przyjemnością
Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna. Bardzo krótkie i precyzyjne ruchy mechanizmu przełączania powodują, że każda zmiana biegów staje się przyjemnością. W tej nowej generacji skrzyni przekładniowej, dwumasowe koło zamachowe z bezazbestowym, jednotarczowym sprzęgłem suchym, stanowi integralną część składową obudowy skrzyni biegów. Podobnie jak w Audi A5, również w modelu S5, mechanizm różnicowy i półosie napędowe zostały przełożone przed sprzęgło. Korzyści: ponadprzeciętnie duża odległość osi, mniejszy zwis przedni, dobre rozłożenie mas i - w połączeniu z nowoskonstruowanym podwoziem Audi S5 - właściwości jezdne, które stanowią nowy wymiar dynamiki jazdy i precyzji kierowania.
Za perfekcyjną trakcję odpowiedzialny jest oczywiście permanentny napęd na cztery koła quattro ze zmiennym rozdziałem momentu napędowego i z podstawowym rozdziałem w stosunku 40 do 60 procent na korzyść osi tylnej. Ten asymetryczno-dynamiczny system dopasowuje się w ciągu ułamków sekund do aktualnych warunków jazdy. Zapewnia on przez cały czas perfekcyjny rozdział momentu napędowego i w każdej chwili gwarantuje niezawodną i, mimo sportowej żwawości, maksymalnie bezpieczną samosterowność.
Podwozie sportowe S dla sztywnego kontaktu z jezdnią
Specjalnie opracowane podwozie sportowe S wspiera dynamiczne właściwości jezdne dzięki swej konstrukcji. Sprężyny i amortyzatory posiadają sztywną charakterystykę dla zapewnienia bezpośredniego i precyzyjnego kontaktu z jezdnią, a dodatkowy wspornik usztywnia solidny przód samochodu w ekstremalnych przypadkach obciążeń.
Mimo to, również S5 oferuje ten komfort toczenia i resorowania, który czyni z niego pierwszorzędny samochód do podróży na długich trasach. Wykonana jako konstrukcja lekka, pięciowahaczowa oś przednia jest przykręcona do karoserii za pomocą sztywnej ramy, a oś tylna z wahaczami trapezowymi jest prowadzona za pośrednictwem elastycznych wsporników kół.
Seryjnie montowane są 18-calowe obręcze kół odlane ze stopu aluminium w kształcie 5 równoległych szprych -S Design-, z zamontowanymi oponami o imponującym rozmiarze 245/40 R 18. Opcjonalnie oferowane są obręcze kół odlewane również ze stopu aluminium w formie 5 równoległych szprych - Stern Design- albo też koła skręcane z dwóch części, odlane w formie 20-szprychowej. Mają one średnicę 19 cali, a zamontowane opony posiadają rozmiar 255/35 R 19. W każdym przypadku zapewniona jest najlepsza z możliwych trakcja i prowadzenie boczne.
Wysokowydajny, 17-calowy układ hamulcowy – rozpoznawalny po lakierowanych na czarno przednich zaciskach hamulcowych z napisem S5 – cały czas troszczy się o precyzyjne hamowanie. Kierowca Audi S5 ma do dyspozycji system stabilizacji toru jazdy ESP ze wszystkimi funkcjami, jak ABS, regulacja przeciwpoślizgowa ASR, elektroniczny rozdział siły hamowania EBV albo elektroniczna blokada hamulcowa mechanizmu różnicowego EDS. Również tutaj system ESP może być dwustopniowo wyłączany, gdy tylko kierowca zechce wypróbować potencjał swojego Audi S5 na odpowiedniej drodze.
Poznań, 16.07.2007 r.
























