NSU Prinz: „Jedź Prinz’em i poczuj się jak król!”
- NSU Prinz to pierwszy po wojnie model samochodu wyprodukowany w Neckarsulm
- 150 lat NSU: Audi Tradition wydaje dziesięcioczęściową serię poświęconą różnorodnej na przestrzeni lat ofercie modelowej marki NSU
Ingolstadt/Neckarsulm, 30 marca 2023 r. Obchodząca w 2023 roku swoje 150-lecie marka NSU, najlepiej chyba reprezentuje transformację motoryzacji. Najlepszym tego przykładem jest kompaktowy model NSU Prinz z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1955 roku firma NSU była największym pracodawcą w regionie Neckarsulm i światowym liderem w produkcji jednośladów. Ale popyt na motocykle w pewnym momencie zaczął spadać. Wraz ze wzrostem dobrobytu rosły też potrzeby ludzi - chcieli jeździć samochodami. NSU wymyśliło więc nową drogę, rozpoczynając w 1958 roku udany powrót jako producent samochodów. Zaprezentowało wtedy kultowy model NSU Prinz. W pierwszym odcinku historii NSU, Audi Tradition prezentuje właśnie Prinz’a, czyli Księcia.
Przebudowa fabryki motocykli w zakład produkcji samochodów to nie lada wyczyn - zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym. Jednak dzięki kredytowi bankowemu w wysokości około 30 milionów ówczesnych marek zachodnioniemieckich oraz gwarancji udzielonej przez kraj związkowy Badenia-Wirtembergia, NSU mogło ją ukończyć zgodnie z planem. Przez cały czas zespół rozwojowy pracował nad projektem nowego samochodu. Już w połowie 1956 roku trzy pierwsze prototypy nowego auta wyjechały na drogi, w celu przeprowadzenia testów. Rok później były gotowe do produkcji seryjnej. Latem 1957 roku firma z Neckarsulm zaprezentowała NSU Prinz, początkowo, w produkcji przedseryjnej, nazywany NSU Lido.
NSU Prinz był nowoczesnym dwudrzwiowym sedanem z samonośnym, w pełni stalowym nadwoziem. W prospekcie reklamowym samochodu napisano: „Prinz oferuje wszystko, czego oczekuje się dziś od samochodu w swojej klasie: harmonijne proporcje, wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób, doskonałą moc silnika, najlepsze właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy.” NSU postawiło na konstrukcję z montowanym w tyle, dwucylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Prinz produkowany był w dwóch wersjach. Prinz I był wersją podstawową, która występowała tylko w kolorze jasnozielonym, natomiast Prinz II był tzw. wersją eksportową, z chromowanymi elementami z przodu i z tyłu, napisem Prinz na boku, pełnym zestawem wskaźników na desce rozdzielczej i opuszczanymi na korbkę szybami. Prinz II był dostępny w szerokiej gamie kolorów, m.in. białym Calla, niebieskim Indigo, zielonym Cedar, szarym Lava i beżowym Sahara. W momencie premiery, podstawowy NSU Prinz kosztował 3645 marek zachodnioniemieckich, a Prinz II 3985 marek.
Sukces całej rodziny modelowej Prinz
Pierwszy NSU Prinz zjechał z taśmy produkcyjnej w marcu 1958 roku. 6500 ówczesnych pracowników NSU wiązało z tym małym samochodem duże nadzieje. Jednak sukces sprzedażowy nie był natychmiastowy. W okresie produkcji 1958-1960, sprzedano tylko 1648 sztuk modelu Prinz I. Klienci wyraźnie woleli bardziej luksusowy Prinz II, który w ciągu trzyletniego okresu produkcji sprzedał się w liczbie 62 587 sztuk. W 1959 roku firma wprowadziła na rynek kolejną wersję - NSU Sport Prinz, o unikalnym kształcie nadwozia inspirowanym ówczesnymi włoskimi trendami w projektowaniu samochodów.
Zaprezentowany w 1961 roku slogan firmy głosił: „Fahre Prinz und du bist König!” – „Jedź Prinz’em i poczuj się jak król!”. Po NSU Prinz III, którego w latach 1960-1962 zbudowano 30 332 sztuk, to właśnie nowo opracowany następca, Prinz 4, od 1961 roku zaczął zdobywać uznanie większości kierowców. Do 1973 roku wyprodukowano w sumie 576 619 samochodów Prinz 4. Po zdominowaniu segmentu małych samochodów przez Prinz 4, NSU w 1964 roku odważyło się pokazać bardziej zaawansowany pojazd: Prinz 1000.
Do dziś mały Prinz ma wiernych - i nietuzinkowych - fanów, którzy regularnie organizują przejażdżki, spotkania klubowe, a nawet serie wyścigowe.











