• CFO Jürgen Rittersberger: „Cła i wydatki na działania restrukturyzacyjne Audi wpłynęły na wyniki finansowe w pierwszej połowie roku. Liczby po raz kolejny podkreślają konieczność rozpoczętej transformacji”
  • CEO Gernot Döllner: „Odnowienie naszego portfolio to kluczowa część fundamentalnego przeobrażenia Audi”
  • Przychody osiągnęły 32,6 mld euro, zysk operacyjny wyniósł 1,1 mld euro, przepływy pieniężne netto – 0,9 mld euro
Półrocze pełne wyzwań - restrukturyzacja Audi nabiera tempa

Ingolstadt, 28 lipca 2025 – Pierwsza połowa 2025 roku była zdominowana głównie przez amerykańskie cła i wydatki na restrukturyzację związaną z transformacją firmy. Przychody w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku wyniosły około 32,6 mld euro, co oznacza wzrost o 5,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Zysk operacyjny osiągnął około 1,1 mld euro. Przepływy pieniężne netto wyniosły 0,9 mld euro. Grupa Audi* dostarczyła łącznie około 794 tys. pojazdów w pierwszej połowie roku, co oznacza spadek o niecałe sześć procent. Z kolei dostawy w pełni elektrycznych pojazdów marki Audi zanotowały silny wzrost o 32 proc. Jednocześnie inicjatywa modelowa Audi nabiera tempa i stopniowo wpływa na wielkość sprzedaży.

„Sytuacja nadal pozostaje pełna wyzwań. Oprócz intensywnej presji ze strony konkurencji, drastycznie zwiększone amerykańskie cła importowe i wydatki na działania restrukturyzacyjne Audi wpłynęły na wyniki finansowe w pierwszej połowie roku. Niepewność wokół programów zachęt w segmencie BEV również osłabiła popyt konsumencki na niektórych rynkach. Jednocześnie przeprowadzamy największą transformację w historii firmy”, mówi CFO Audi Jürgen Rittersberger. „Nasz wynik finansowy wyraźnie podkreśla konieczność rozpoczętej transformacji. Polegamy również na naszym Programie Wydajności, aby uwolnić niezbędne środki i w sposób trwały zwiększyć naszą rentowność”.

Audi odpowiada na trudną sytuację globalną poprzez kontynuację inicjatywy modelowej: do końca roku firma będzie miała najmłodsze portfolio w segmencie premium. Audi wprowadzi dziesięć nowych modeli wyłącznie w segmencie plug-in hybrid do końca 2025 roku.

„Odświeżenie naszej oferty produktowej to kluczowy element gruntownej przebudowy firmy. Ale nasze zmiany sięgają znacznie dalej niż tylko nowe modele. Dzięki zawartemu porozumieniu dotyczącemu przyszłości jasno pokazujemy, że stawiamy na większą koncentrację na celach, wydajność i zyskowność, a jednocześnie zabezpieczamy przyszłość naszych niemieckich fabryk”, mówi prezes Audi Gernot Döllner.

W związku z najnowszymi nagrodami otrzymanymi przez Audi, takimi jak nagroda AutomotiveINNOVATIONS Award 2025 dla najbardziej innowacyjnej marki premium, Gernot Döllner dodaje: „Nagroda pokazuje siłę innowacyjną naszej firmy i stanowi zachętę dla całego zespołu”. Aby wzmocnić swoją pozycję na globalnej arenie, Audi kontynuuje tworzenie nowych partnerstw – na przykład w Chinach ze swoją nową siostrzaną marką AUDI oraz globalnie dzięki współpracy w dziedzinie oprogramowania z amerykańskim producentem pojazdów elektrycznych Rivian. W ramach wspólnego przedsięwzięcia z tym producentem, Audi rozwija architektury pojazdów definiowanych przez oprogramowanie (SDV) nowej generacji.

Sprzedaż w pigułce

W pierwszej połowie 2025 roku Brand Group Progressive sprzedała 794 088 (-5,9 proc.) samochodów marek Audi, Bentley i Lamborghini oraz 30 234 (-5,7 proc.) motocykli marki Ducati.

Audi przyspiesza elektryfikację swojej oferty. Dzięki ponad 101 tys. w pełni elektrycznych samochodów sprzedanych na całym świecie w pierwszej połowie 2025 roku, luksusowa marka odnotowała znaczny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym (+32 proc.). Modele z napędem bateryjnym (BEV) cieszyły się szczególnym zainteresowaniem we Francji (+196 proc.), Holandii (+86 proc.) i w Niemczech (+76 proc.). Najchętniej wybieranymi modelami elektrycznymi były Audi Q4 e-tron z około 45 tys. egzemplarzy i Audi Q6 e-tron z około 36 tys. sztuk.

Łącznie marka Audi sprzedała klientom 783 531 pojazdów wszystkich typów napędów w pierwszej połowie roku, co oznacza spadek o 5,9 proc. Główne przyczyny to trudne warunki gospodarcze i problemy związane z amerykańskimi cłami.
Jednocześnie liczba zamówień na modele w pełni elektryczne wzrosła dynamicznie o 70 proc. w Europie Zachodniej. Zamówienia na wszystkie typy napędów w Europie Zachodniej zwiększyły się o 11 proc. w pierwszej połowie roku.

Europa

W Europie (z wyłączeniem Niemiec) sprzedaż modeli w pełni elektrycznych wzrosła znacznie – do ponad 53 tys. sztuk (+46 proc.). Łącznie Audi sprzedało około 232 tys. pojazdów w tym regionie (-4 proc.).

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych był szczególnie widoczny w Niemczech, gdzie dostarczono prawie 21 tys. takich pojazdów (+76 proc.). Ogółem Audi odnotowało w Niemczech niewielki wzrost sprzedaży – ponad 103 tys. aut (+1 proc.).

Chiny

Audi sprzedało w Chinach nieco poniżej 288 tys. pojazdów. Spadek (-10 proc.) wynika między innymi z bardzo ostrej konkurencji na tym rynku. W drugiej połowie 2025 roku Audi będzie kontynuować wprowadzanie nowych modeli w Chinach, w tym AUDI E5 Sportback, Audi Q6L e-tron oraz Audi A5L i A5L Sportback.

Ameryka Północna

W Ameryce Północnej (z wyłączeniem Meksyku) Audi sprzedało około 13 tys. modeli w pełni elektrycznych, co oznacza niewielki spadek (-4 proc.). Łączna sprzedaż wyniosła około 99 tys. pojazdów (-9 proc.). Spadek ten jest spowodowany trudnymi warunkami gospodarczymi i opóźnionym wpływem wprowadzanych obecnie nowych modeli na tym rynku.

Wyniki finansowe grupy marek w pierwszej połowie roku

W porównaniu z rokiem poprzednim przychody Brand Group Progressive wzrosły o 5,3 proc. do 32 573 mln euro. Do tego pozytywnego rezultatu w pierwszej połowie 2025 roku przyczynił się wyższy udział pojazdów w pełni elektrycznych w całkowitej sprzedaży.

Zysk operacyjny Grupy Audi wyniósł 1087 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach roku (I półrocze 2024: 1982 mln euro). Marża operacyjna wyniosła 3,3 proc. (I półrocze 2024: 6,4 proc.).

„Zysk operacyjny ucierpiał głównie z powodu działań transformacyjnych, takich jak nasze porozumienie dotyczące przyszłości. Sytuację pogorszyła dodatkowo presja kosztowa związana z amerykańskimi cłami”, mówi Rittersberger. Dzięki porozumieniu dotyczącemu przyszłości AUDI AG systematycznie dostosowuje strukturę zespołu do przyszłych wyzwań. Firma planuje oszczędzać ponad miliard euro rocznie w perspektywie średnioterminowej.

Przegląd Bentley, Lamborghini i Ducati

Jako członkowie Brand Group Progressive, Bentley, Lamborghini i Ducati nadal pozytywnie wpływały na wyniki finansowe.
Bentley dostarczyło 4876 pojazdów, co oznacza spadek o 11 proc. Przełożyło się to na przychody w wysokości 1176 mln euro (I półrocze 2024: 1388). Zysk operacyjny wyniósł 81 mln euro (I półrocze 2024: 261), podczas gdy marża operacyjna osiągnęła 6,9 proc. Kilka tygodni temu brytyjska marka luksusowa zaprezentowała podgląd swojego przeprojektowanego logo i przedstawiła w pełni elektryczny samochód koncepcyjny prezentujący nowy design.

Dostawy pojazdów marki Lamborghini pozostały stabilne w pierwszej połowie roku na poziomie 5681 samochodów (I półrocze 2024: 5558) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Przychody również utrzymały się na stałym poziomie 1621 mln euro(I półrocze 2024: 1621). Zysk operacyjny był nieco słabszy na poziomie 431 mln euro (I półrocze 2024: 458), podczas gdy marża operacyjna pozostała silna na poziomie 26,6 proc (I półrocze 2024: 28,2).

Ducati dostarczyło 30 234 motocykle w pierwszych sześciu miesiącach (I półrocze 2024: 32 065), co oznacza spadek rok do roku o 5,7 proc. Przychody wyniosły łącznie 558 mln euro (I półrocze 2024: 606). Zysk operacyjny spadł do 53 mln euro (I półrocze 2024: 92). Marża operacyjna wyniosła 9,5 proc (I półrocze 2024: 15,1).

Wynik finansowy i zysk po opodatkowaniu

Wynik finansowy Grupy Audi spadł o 24,3 proc. do 593 (mln euro I półrocze 2024: 783). Biznes Grupy Audi w Chinach, który jest uwzględniony w wyniku finansowym, osiągnął 279 mln euro (I półrocze 2024: 338) na koniec pierwszej połowy roku i był głównie dotknięty intensywną konkurencją na chińskim rynku.

Zysk Grupy Audi po opodatkowaniu wyniósł 1346 mln euro (I półrocze 2024: 2154) po pierwszych sześciu miesiącach roku, co oznacza spadek o 37,5 proc. rok do roku.

Przepływy pieniężne netto

Przepływy pieniężne netto wyniosły 0,9 mld euro w pierwszej połowie roku w porównaniu z 1,1 mld euro w tym samym okresie roku ubiegłego. Wynikało to głównie z niższego poziomu zysków i przejęcia pozostałych udziałów w Sauber Holding AG w pierwszym kwartale. Z kolei kapitał obrotowy poprawił się rok do roku i miał pozytywny wpływ na przepływy pieniężne netto.

Prognoza na 2025 rok

W świetle obecnych trendów rynkowych, sytuacji z cłami amerykańskimi oraz wydatków na restrukturyzację związanych z porozumieniem Audi na przyszłość, Audi zaktualizowało prognozę. Zarząd Audi przewiduje teraz następujący rozwój kluczowych wskaźników wydajności na rok obrotowy 2025: przychody powinny osiągnąć od 65 do 70 mld euro. Marża operacyjna jest teraz przewidywana w przedziale od 5 do 7 proc. Grupa Audi oczekuje, że przepływy pieniężne netto osiągną od 2,5 do 3,5 mld euro. Skutki umowy celnej, która została niedawno zawarta między USA a UE, są obecnie oceniane.

*Brand Group Progressive oznacza Grupę Audi z markami Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati. Terminy „Grupa Audi”, „Brand Group Progressive” i „Brand Group” są używane synonimicznie.

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska