Aktualizacje dla pięciu linii modelowych Audi: jeszcze więcej emocji, komfortu i wyposażenia
- Nowe funkcje sprzętowe i programowe otrzymują modele A5, Q5, A6, A6 e-tron i Q6 e-tron na bieżąco przez cały cykl ich życia.
- Szeroka gama innowacji – od poprawionej dynamiki jazdy i nowych systemów asystujących kierowcy, po nowe doświadczenie we wnętrzu i gry w samochodzie.
- CTO Audi Geoffrey Bouquot: „Te kompleksowe innowacje pokazują, że platformy PPE i PPC są przygotowane na przyszłość”.
Ingolstadt/Neckarsulm, 26 listopada 2025 r. – Modele Audi oparte na platformach Premium Platform Electric (PPE) oraz Premium Platform Combustion (PPC) otrzymają na początku nowego roku modelowego kompleksową aktualizację sprzętu i oprogramowania. Nowe funkcje zostaną dodane do linii A5, A6, Q5, A6 e-tron oraz Q6 e-tron. Aby zwiększyć przyjemność z jazdy, model Q6 e-tron będzie dostępny z większą mocą, oferowaną w formie funkcji na żądanie.
„Wraz z nowym rokiem modelowym dalej udoskonalamy kluczowe linie modelowe i oferujemy naszym klientom cały szereg nowych funkcji” – mówi Geoffrey Bouquot, dyrektor ds. technologii Audi. „Te kompleksowe innowacje w imponujący sposób pokazują przyszłościową zdolność platformy PPE w modelach elektrycznych oraz platformy PPC w pojazdach spalinowych.”
Wprowadzonych zostanie wiele nowych rozwiązań, które sprawią, że doświadczenie jazdy stanie się jeszcze bardziej emocjonalne, intuicyjne i efektywne – zarówno w zakresie sprzętu, jak nowe reflektory, jak i oprogramowania, w postaci nowych funkcji systemów wsparcia kierowcy oraz rozrywki.
Dynamika jazdy: więcej emocji, większa efektywność
Dzięki nowemu trybowi drive select „dynamic plus” kierowcy modeli Audi S5 i S6 e-tron mogą – jeśli tego chcą – cieszyć się wyjątkowo intensywnym doświadczeniem jazdy. Tryb ten został zaprojektowany specjalnie po to, aby zapewniać prowadzenie z wyraźnym przeniesieniem dynamiki na tylną oś oraz zdecydowanie sportowe właściwości jezdne. W Audi S5 (PPC) umożliwia to aktywny, poprzeczny rozdział mocy napędu poprzez standardowy sportowy mechanizm różnicowy quattro, natomiast w Audi S6 e-tron (PPE) – elektryczny napęd na cztery koła quattro, w każdym przypadku w połączeniu z wektorowaniem momentu hamowania. Jednocześnie elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) automatycznie aktywuje tryb sport, który umożliwia kontrolowaną nadsterowność.
Aktywacja trybu „dynamic plus” automatycznie zmienia również widok w systemie informacji kierowcy oraz w wyświetlaczu head-up. W modelu spalinowym wyświetlany jest centralny obrotomierz z sygnalizacją zmiany biegu oraz wskaźnikiem aktualnego przełożenia, natomiast w modelu elektrycznym zamiast tego widoczny jest wskaźnik mocy. Ponadto dostępny będzie również asystent Audi drive select. Po aktywowaniu funkcja ta automatycznie dopasowuje tryb drive select do indywidualnego stylu jazdy kierowcy oraz aktualnej sytuacji na drodze.
Audi zwiększa także efektywność modeli elektrycznych opartych na platformie PPE oraz ulepsza system rekuperacji: pojazdy mogą teraz wyhamować aż do całkowitego zatrzymania bez przechodzenia na tradycyjne hamulce cierne. Zapewnia to szczególnie płynne, komfortowe zatrzymywanie. Dodatkowa odzyskana energia kinetyczna jest wykorzystywana do rekuperacji, co poprawia efektywność i zasięg.
Systemy asystujące kierowcy: więcej bezpieczeństwa, więcej komfortu
W kilku rynkach dostępna będzie zaawansowana wersja systemu adaptacyjnego asystenta jazdy. System ten nie tylko utrzymuje pojazd w pasie ruchu tak długo, jak długo ręce kierowcy pozostają na kierownicy, lecz teraz wspiera także zmiany pasa ruchu inicjowane przez kierowcę na autostradzie. Tam, gdzie jest to możliwe, kierowca może zainicjować wspomaganą zmianę pasa poprzez włączenie kierunkowskazu; następnie pojazd samodzielnie kieruje się na wybrany pas.
Jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort w ruchu miejskim zapewnia, między innymi, rozpoznawanie znaków drogowych. Po aktywowaniu systemu pojazd autonomicznie dostosowuje swoją prędkość do obowiązujących znaków. Samochód rozpoznaje również znaki stop, znaki ostrzegające o nierównych nawierzchniach oraz zasady pierwszeństwa na podstawie informacji zapisanych w danych trasy – i może dzięki temu automatycznie redukować prędkość, gdy jest to wymagane.
Wraz ze zmianą roku modelowego Audi rozszerza także funkcje parkowania i manewrowania dostępne w opcjonalnym systemie asystent parkowania pro. Asystent cofania przejmuje sterowanie kierownicą na ostatnich 50 metrach podczas cofania, co ułatwia manewrowanie, zwłaszcza w wąskich uliczkach. Dodatkowy asystent manewrowania wspiera kierowcę w ciasnych sytuacjach parkingowych, aby zapobiec uszkodzeniom. Szczególnie praktyczną funkcją jest funkcja powtarzania zapisanych manewrów parkowania - system może zapisać pięć różnych manewrów parkingowych, każdy o długości do 200 metrów, a następnie autonomicznie je odtworzyć. Nowa funkcja parkowania w garażu za pomocą smartfona działa nawet bez konieczności wcześniejszego przejazdu obok miejsca parkingowego. Wymaga ona systemu asystent parkowania pro z funkcją zdalną, który jest częścią pakietu „Tech pro”.
Reflektory Digital Matrix LED dla Audi A6
Reflektory Digital Matrix LED będą nowym elementem w gamie Audi A6. Dzięki nowej technologii micro-LED oferują wysoki stopień personalizacji oraz adaptacyjne funkcje oświetleniowe o wysokiej rozdzielczości. Reflektory te znacząco poprawiają oświetlenie drogi i tworzą mocny kontrast na jezdni. Jest to szczególnie korzystne wtedy, gdy warunki pogodowe utrudniają widoczność.
Funkcje lane guidance i orientation light pomagają utrzymać pojazd na środku pasa, a symbol strzałki wyświetlany na jezdni pokazuje, jeśli samochód nieumyślnie zbliża się do krawędzi pasa ruchu. Jeśli przewidywane są śliskie warunki, wyświetlany jest symbol lodu, aby ostrzec pasażerów pojazdu. Funkcja marking light oświetla osoby znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu drogi, zwracając na nie uwagę. Wszystkie te funkcje świetlne przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Kolejną atrakcją jest to, że reflektory Digital Matrix LED wyświetlają jedną z trzech dostępnych dynamicznych projekcji podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu, tworząc efektowny pokaz świetlny nawet wtedy, gdy samochód stoi w miejscu. LED-owe światła do jazdy dziennej, składające się z 48 segmentów w każdym reflektorze, również zapewniają wysoki stopień rozpoznawalności. Generują one osiem cyfrowych sygnatur świetlnych, które można wybrać w systemie MMI.
W zgodzie z tym, tylne światła cyfrowe OLED 2.0, posiadające 198 segmentów po każdej stronie, również zmieniają swój wygląd. Większość przednich i tylnych sygnatur zawiera elementy aktywne, co oznacza, że poszczególne obszary rozjaśniają się i przyciemniają w sposób inteligentny. Ten ciągły ruch tworzy dynamiczny wygląd, który nadaje światłom wyrazistą obecność.
Ulepszenia we wnętrzu
Po wejściu do zaktualizowanego modelu pierwszą rzeczą, którą zauważysz, jest nowa, wielofunkcyjna kierownica. Audi zastąpiło część wcześniejszych dotykowych elementów sterujących fizycznymi przyciskami obsługującymi różne funkcje pojazdu. Dodatkowo Audi A6 z silnikiem spalinowym (PPC) otrzyma nowe konturowe fotele przednie, które dodatkowo poprawiają komfort i podparcie boczne.
Wszystkie wymienione modele będą wyposażone w nowy interfejs użytkownika, znany już z Audi Q3. Dzięki uproszczonym ikonom i przejrzystej strukturze obsługa stała się znacząco łatwiejsza. Klienci mogą wybierać między trzema trybami wirtualnego kokpitu Audi – klasycznym okrągłym zestawem wskaźników, widokiem nawigacji lub zintegrowanym wyświetlaczem systemów asystujących kierowcy. Funkcje interfejsu Audi smartphone interface zostaną jeszcze mocniej zintegrowane z systemem infotainment w odświeżonych modelach. Użytkownicy będą mogli wyświetlać funkcje nawigacji, multimediów i telefonu ze smartfona nie tylko na ekranie dotykowym MMI, ale również w wirtualnym kokpicie Audi oraz na wyświetlaczu pasażera MMI.
Audi assistant: więcej inteligencji w podróży
Audi assistant również otrzymuje aktualizację w ramach zmiany roku modelowego. Samouczenie się asystenta głosowego zostaje rozszerzone o nowe funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Dzięki dostępowi do informacji zapisanych w dzienniku pokładowym Audi assistant może odpowiadać na szczegółowe pytania dotyczące Twojego pojazdu.
Dzięki integracji z ChatGPT obsługa pomiędzy różnymi funkcjami stanie się jeszcze bardziej intuicyjna. Możliwe będzie wyszukiwanie celów podróży i treści rozrywkowych przy użyciu ogólnych opisów – takich jak „włoska restauracja z widokiem na Ren”, zamiast podawania dokładnego adresu. Wyszukiwanie stanie się więc bardziej elastyczne i wygodne. W połączonym biurze samochodowym użytkownicy mogą uzyskać dostęp do swojego kalendarza i e-maili poprzez powiązane konto. Audi assistant będzie działać jak cyfrowy towarzysz, pomagając w organizacji podczas jazdy, na przykład poprzez odczytywanie lub dyktowanie wiadomości e-mail.
Kierowcy będą mogli również korzystać ze sterowania głosowego, aby obsługiwać różne systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny system jazdy czy kontrola dystansu. Ponadto system będzie rozpoznawał wzorce zachowań i automatycznie przyjmował je jako rutyny. Przykładami mogą być aktywacja adaptacyjnego asystenta jazdy na autostradzie albo podnoszenie pojazdu za pomocą funkcji lift. Ta ostatnia jest stosowana na przykład podczas przejazdu przez tory kolejowe lub wysoki krawężnik.
Pełen obraz sytuacji: Audi integruje kamerę pokładową o wysokiej rozdzielczości (dashcam)
Kolejną nowością w ofercie będzie opcjonalna kamera pokładowa, zintegrowana bezpośrednio w podstawie lusterka wewnętrznego. Kamera nagrywa wideo w wysokiej rozdzielczości 4K i rejestruje wszystko, co dzieje się przed pojazdem. Dzięki technologii High Dynamic Range (HDR) oraz wyjątkowo czułemu sensorowi zapewnia szczegółowe nagrania nawet w wymagających warunkach oświetleniowych. Zdjęcia i nagrania wideo można z łatwością rozpoczynać i zatrzymywać za pomocą dedykowanej aplikacji na centralnym wyświetlaczu. Szczególnie praktyczna jest funkcja event, która korzysta z ciągłego nagrywania w buforze pierścieniowym. Po aktywowaniu – automatycznie, w przypadku wypadku lub manualnie – zapisuje 30 sekund przed i po zdarzeniu.
W razie potrzeby automatyczne nagrania mogą być również wywoływane przez określone działania, takie jak włączenie świateł awaryjnych czy hamowanie awaryjne. Wszystkie dane i nagrania zapisywane są wyłącznie lokalnie na karcie SD – nic nie jest przesyłane poza pojazd.
Oprócz obrazów i nagrań rejestrowane są także dane nawigacyjne, prędkość oraz czas. Wszystkie zdjęcia i nagrania można wyświetlać w dużym formacie bezpośrednio na centralnym wyświetlaczu.
Immersyjne „światy doświadczeń” i jeszcze więcej zabawy z grami
Dzięki nowym „światom doświadczeń” Audi wprowadza dopasowane scenariusze nastrojowe, które wykorzystują oświetlenie wnętrza, dźwięk, funkcje masażu oraz ustawienia klimatyzacji, aby tworzyć w samochodzie pobudzającą lub relaksującą atmosferę. Scenariusze Activating, Relaxing i Harmonizing będą dostępne od początku nowego roku modelowego. Po aktywowaniu trwają od dziesięciu do dwudziestu minut i dynamicznie dostosowują się do ruchów pojazdu podczas jazdy. Modele całkowicie elektryczne będą również wyposażone w tryb Power Nap, który tworzy spokojną i sprzyjającą regeneracji atmosferę podczas krótkich przerw, na przykład w trakcie ładowania.
Gry w samochodzie staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dzięki aktualizacjom modeli PPE i PPC. Podłączanie kontrolerów do systemu przez Bluetooth sprawi, że gry takie jak „Asphalt Legends” będą jeszcze wygodniejsze w obsłudze. Możliwe będzie także podłączenie bezprzewodowych słuchawek przez Bluetooth i korzystanie z pełnego brzmienia systemu rozrywki bez przeszkadzania kierowcy lub innym pasażerom. Jest to szczególnie korzystne w połączeniu z aktywnym trybem prywatności na wyświetlaczu pasażera MMI. Sklep Audi Application Store oferuje również dostęp do innych gier, takich jak „Queen Rock Tour”.
Wprowadzenie na rynek i ceny
Zamówienia na modele PPE i PPC z rozszerzoną funkcjonalnością będzie można składać odpowiednio od 50. oraz 49. tygodnia kalendarzowego. Charakterystyka poszczególnych funkcji będzie się różnić w zależności od rynku, modelu i lokalnych wymogów prawnych.





























